علائم حمله قلبی (سکته قلبی) چیست؟

علائم حمله قلبی (سکته قلبی) چیست؟
علائم حمله قلبی (سکته قلبی) چیست؟

حمله قلبی (سکته قلبی) ممکن است با علائم مختلف از درد قفسه سینه گرفته تا نشانه‌ های کمتر واضح مانند تعریق، حالت تهوع، خستگی یا احساس عذاب و خطر قریب الوقوع همراه باشد.

گاهی نیز این وضعیت خطرناک بدون ایجاد هر گونه علامت رخ داده و تنها بعد از وقوع تشخیص داده می شود که به آن حمله قلبی خاموش نیز می گویند.

در ادامه قصد داریم درباره علائم و نشانه های حمله قلبی صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

علائم حمله قلبی چیست؟

حمله قلبی یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که علائم آن از فردی به فرد دیگر و همچنین در زنان و مردان متفاوت می باشد.

به همین دلیل مهم است که همه افراد به علائمی که تجربه می کنند توجه کرده و هیچ گونه علامت غیر عادی یا نگران کننده را نادیده نگیرند. این مسئله به خصوص برای افرادی که به بیماری عروق کرونر مبتلا بوده یا در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

علائم کلاسیک حمله قلبی

برخی علائم کلاسیک وجود دارد که بسیاری از افرادی که دچار حمله قلبی می شوند ممکن است تجربه کنند، از جمله :

1. درد قفسه سینه (آنژین صدری)

اکثر مردان و زنان گزارش کرده اند هنگام حمله قلبی دچار درد قفسه سینه شده اند که البته به صورت های مختلف مانند احساس پر بودن، سفتی یا سوزش در این ناحیه توصیف می شود.

برخی دیگر نیز این درد را به احساسی شبیه وجود گره یا سنگینی در قفسه سینه تشبیه می کنند که اغلب روی مرکز یا سمت چپ قفسه سینه ایجاد می شود.

به طور کلی به نظر می رسد مردان بیشتر از زنان دچار درد قفسه سینه و بازوی چپ در حین حمله قلبی می شوند.

ماهیت یا محل درد حمله قلبی هر چه باشد، ممکن است به تدریج شروع شده، بیاید و برود، ناگهان رخ دهد یا درد مبهم و مداوم باشد. در کل توجه به هر گونه تغییر در الگوی درد مهم است، به خصوص در مواردی که حتی حین فعالیت های سبک رخ می دهد.

2. تنگی نفس

هنگام بروز حمله قلبی، احساس فشار در قفسه سینه می تواند نفس کشیدن را سخت کند و باعث ایجاد تنگی نفس در فرد شود.

3. درد، سفتی یا بی حسی در قسمت بالای بدن

این مسئله می تواند در مرکز یک یا هر دو دست، پشت، شانه ها، گردن، فک یا بالای شکم رخ دهد.

4. عرق سرد

تعریق بیش از حد، واکنش طبیعی بدن به استرس و بخشی از واکنش جنگ یا گریز است که به مغز می‌ گوید بدن به نوعی در حال تهدید است.

5. حالت تهوع یا استفراغ

افرادی که دچار سکته قلبی می شوند ممکن است علائمی همچون حالت تهوع یا استفراغ تجربه کنند.

6. سبکی سر، سرگیجه یا غش (سنکوپ)

با پیشرفت حمله قلبی و آسیب بخشی از قلب فشار خون کاهش می یابد. این مسئله می تواند جریان خون به مغز را کاهش دهد که به نوبه خود ممکن است به سرگیجه یا از دست دادن هوشیاری منجر شود.

سایر علائم حمله قلبی

علاوه بر علائم کلاسیک، ممکن است علائم دیگری نیز در حمله قلبی رخ دهد که کمتر شایع بوده یا ممکن است به نظر برسد به حمله قلبی ارتباط ندارد، از جمله :

  • خستگی : کاهش جریان خون به قلب می تواند انرژی بدن را کاهش دهد و باعث خستگی شدید شود که ممکن است چند روز یا چند هفته قبل از وقوع حمله قلبی ایجاد شود و یک علامت هشدار دهنده مهم به شمار می رود
  • تغییر در ضربان قلب : این مسئله می تواند به صورت تپش قلب یا ضربان قلب نامنظم یا سریع ظاهر شود
  • ناراحتی معده : برخی افراد احساس شبیه سوزش سر دل یا سوء هاضمه پیدا می کنند
  • کبود شدن لب‌ ها، دست‌ ها یا پاها : این مسئله نشان می دهد به این نواحی خاص از بدن خون کافی نمی رسد

علائم حمله قلبی در زنان

همان طور که قبلا اشاره کردیم علائم حمله قلبی در زنان ممکن است با آن چه مردان تجربه می کنند تفاوت داشته باشد.

به طور کلی زنان بیشتر از مردان علائم را نادیده گرفته و دیرتر به پزشک مراجعه کنند زیرا علائم آن ها معمولا با علائم کلاسیک حمله قلبی تفاوت داشته و ظریف تر است.

همچنین گفته شده زنان بیشتر احتمال دارد استرس یا اضطراب را عامل علائم خود بدانند و به آن بی توجهی کنند.

با این حال در مطالعه ای مشخص شده زنان بیشتر از مردان گزارش کردند که قبل از بستری شدن به دنبال مراقبت های پزشکی بوده اند. این آمار در مورد زنان 29.5 درصد و در مردان 22.1 درصد بوده است.

با این حال 53 درصد از زنان شرکت کننده اظهار داشتند که پزشک فکر نمی کرده علائم آن ها مربوط به یک مشکل قلبی باشد در حالی که این وضعیت تنها برای 37 درصد از مردان رخ داده است.

در مطالعه دیگر مشخص شد بسیاری از زنان در ابتدا گمان می کرده اند که علائم حمله قلبی آن ها به دلیل مشکلات خواب، آرتریت، آنفلوآنزا، پوکی استخوان و عفونت دندان باشد.

گفته شدن زنان در طول حمله قلبی بیشتر دچار تنگی نفس، حالت تهوع یا استفراغ و درد در ناحیه فک، گردن، دست یا بین تیغه های شانه می شوند.

از جمله علائم حمله قلبی که زنان گزارش می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ناراحتی قفسه سینه غیر کلاسیک : اگرچه برخی زنان در طول حمله قلبی دچار درد قفسه سینه می شوند اما بسیاری از آن ها علائم متفاوت یا کمتر شدید قفسه سینه مانند احساس فشار یا فشردگی را تجربه می کنند. علت ممکن است این باشد که در زنان معمولا شریان‌ های کوچک‌ تر که خون را به قلب می‌ رسانند و همچنین شریان‌ های اصلی دچار انسداد می شوند
  • درد هر دو دست : مردان معمولا تنها در بازوی چپ احساس درد می کنند اما زنان ممکن است این درد را در هر دو دست داشته باشند
  • مشکلات خواب : زنان اغلب هنگام استراحت یا خواب علائم حمله قلبی تجربه می کنند، به عنوان مثال درد قفسه سینه به اندازه ای شدید است که باعث بیدار شدن آن ها در شب شود
  • خستگی مفرط ناشی از فعالیت های سبک : در این حالت حتی پیاده روی ساده از یک اتاق به اتاق دیگر می تواند خسته کننده باشد
  • اضطراب یا احساس نگرانی قریب الوقوع

علاوه بر این به نظر می رسد زنان نسبت به مردان دچار پیامدهای بدتری می شوند. به عنوان مثال خانم هایی که از حمله قلبی نجات پیدا کرده و در بیمارستان بستری می‌ شوند احتمالا به دلیل تاخیر در دریافت درمان بیشتر در معرض شوک، خونریزی یا نارسایی قلبی قرار دارند.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

به شدت تاکید می شود در صورت بروز هر نوع درد یا ناراحتی قفسه سینه با یا بدون سایر علائم احتمالی حمله قلبی فورا به اورژانس مراجعه شود.

این مسئله در مورد علائم خفیف تر که به نظر می رسد علت دیگری ندارند، عجیب به نظر می رسند یا باعث ایجاد احساس وحشت یا اضطراب می شوند نیز صدق می کند.

همیشه به حس خود در مورد علائم توجه کنید و مستقیم به نزدیک ترین اورژانس مراجعه کنید.

همچنین بخوانید : درد قفسه سینه چیست؟

منبع: verywellhealth