7 غذای مفید برای تقویت چشم ها

مواد غذایی مفید برای تقویت چشم ها
مواد غذایی مفید برای تقویت چشم ها

حفظ یک رژیم غذایی متعادل و سالم نکته کلیدی در سلامت چشم های شماست و ممکن است به شما در کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشم کمک کند.

در صورت داشتن غذاهایی حاوی طیف وسیعی از ویتامین ها، مواد مغذی و مواد معدنی از جمله آنتی اکسیدان ممکن است از شرایط جدی چشم جلوگیری شود. شرایط چشمی که ممکن است با یک رژیم غذایی سالم بتوانید جلوی آن ها را بگیرید شامل موارد زیر است :

  • آب مروارید که باعث دید ابری می شود
  • دژنراسیون ماکولا مربوط به سن که می تواند بینایی شما را محدود کند
  • گلوکوم
  • خشکی چشم
  • دید ضعیف در شب

آنتی اکسیدان ها، اکسیدان هایی را که می توانند از راه های منفی بر سلامتی شما تاثیر بگذارند دفع می کنند.

چشم های شما برای سالم ماندن به انواع مختلف آنتی اکسیدان ها نیاز دارند که شامل موارد زیر هستند :

  • لوتئین
  • زاگزانتین
  • ویتامین های A ،C ،E
  • بتاکاروتن
  • اسیدهای چرب امگا 3
  • روی

یک رژیم متعادل بهتر است شامل انواع پروتئین ها، لبنیات، میوه ها و سبزیجات باشد. سعی کنید در طول روز انواع مختلفی از مواد غذایی را در رنگ های مختلف مصرف کنید. شما باید مصرف غذاهای ناسالم را که فرآوری می شوند و حاوی چربی های اشباع شده یا حاوی مقدار زیادی قند هستند محدود کنید.

در ادامه این مقاله با بهترین مواد غذایی، میوه ها و سبزیجات مفید برای تقویت چشم ها آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

مواد غذایی مفید برای قوی شدن چشم ها

1. ماهی

ماهی به ویژه ماهی سالمون می تواند یک ماده غذایی مناسب برای سلامت چشم ها باشد.

ماهی سالمون و سایر ماهی ها دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این ها چربی های سالم هستند که می توانند به تقویت بینایی و سلامت شبکیه چشم کمک کرده و همچنین می توانند از خشکی چشم جلوگیری کنند.

چند روز در هفته ماهی را در برنامه غذایی خود قرار دهید. هنگام خرید ماهی سالمون وحشی را انتخاب کنید نه نمونه های پرورش یافته. دلیلش این است که ماهی پرورش یافته دارای چربی امگا 3 کمتری نسبت به ماهی صید شده است.

2. تخم مرغ

تخم مرغ یک غذای عالی برای سلامت چشم است. زرده ها حاوی ویتامین A، لوتئین، زاگزانتین و روی هستند که همه برای سلامتی چشم حیاتی می باشند.

ویتامین A از قرنیه محافظت می کند، قرنیه سطح چشم است.

لوتئین و زاگزانتین احتمال ابتلا به بیماری های جدی چشم مانند دژنراسیون ماکولای وابسته به سن و آب مروارید را کاهش می دهند. روی به سلامت شبکیه چشم کمک می کند، شبکیه پشت چشم است. روی همچنین به دید چشم ها در شب کمک می کند.

استفاده از تخم مرغ بسیار متنوع است و می تواند برای صبحانه، ناهار و شام استفاده شود.

3. بادام

بادام مانند سایر مغزها و دانه ها به طور کلی برای سلامت چشم مفید است. بادام حاوی ویتامین E است، این ویتامین چشم ها را از مولکول های ناپایداری که بافت سالم را هدف قرار می دهند محافظت می کند.

مصرف مقادیر منظم ویتامین E می تواند از تخریب ماکولای مرتبط با سن و همچنین آب مروارید جلوگیری کند. شما باید حدود 22 واحد بین المللی (IU) یا 15 میلی گرم ویتامین E در روز مصرف کنید.

یک وعده بادام حدود 23 عدد، 1/4 فنجان و 11 واحد بین المللی از آن می باشد. سایر آجیل ها و دانه های حاوی ویتامین E شامل تخمه آفتابگردان، فندق و بادام زمینی است.

در هر زمان می توانید از بادام به عنوان میان وعده لذت ببرید. آن ها همچنین در غلات صبحانه، ماست یا سالاد شما خوشمزه هستند. فقط به یاد داشته باشید که باید اندازه سرو را تحت نظر داشته باشید.

بادام کالری زیادی دارد بنابراین سعی کنید میزان مصرف خود را به یک تا دو وعده در روز محدود کنید.

4. لبنیات

لبنیات مانند شیر و ماست می توانند برای چشم مفید باشند. آن ها حاوی ویتامین A و همچنین ماده معدنی روی هستند، ویتامین A از قرنیه محافظت می کند در حالی که روی کمک می کند آن ویتامین از کبد به چشم برسد.

روی در سراسر چشم به ویژه شبکیه و کوروئید وجود دارد که بافت عروقی است و در زیر شبکیه قرار دارد. این ماده معدنی مهم به دید در شب و همچنین جلوگیری از آب مروارید کمک می کند. لبنیات گاوهای تغذیه شده با چمن بیشترین فواید را به همراه دارد.

لبنیات را می توان در طول روز مصرف کرد. می توانید یک لیوان شیر را به همراه یک وعده غذایی بنوشید یا آن را در قهوه و چای یا غلات صبحانه میل کنید. ماست یک گزینه سالم برای صبحانه یا میان وعده است.

5. هویج

معروف است که هویج برای سلامت چشم مفید است. هویج مانند زرده تخم مرغ دارای ویتامین A و همچنین بتا کاروتن است.

ویتامین A و بتا کاروتن به سطح چشم کمک می کند و همچنین می تواند به جلوگیری از عفونت چشم و سایر بیماری های جدی چشم کمک کند.

خوردن هویج آسان است. هویج کامل یا بیبی هویج را برای میان وعده بخورید، همچنین می توانید از آن برای تهیه سالاد، سوپ، مافین یا پنکیک استفاده کنید.

6. کلم برگ

کلم برگ به عنوان یک غذای فوق العاده شناخته می شود زیرا حاوی بسیاری از ویتامین ها، مواد مغذی و مواد معدنی مهم است. پس برای سلامتی چشم بسیار خوب است.

کلم برگ آنتی اکسیدان های لوتئین و زاگزانتین دارد که در تخم مرغ و سایر مواد غذایی نیز یافت می شود. این مواد مغذی ممکن است به جلوگیری از بیماری های جدی چشم مانند تخریب ماکولا در اثر افزایش سن و آب مروارید کمک کنند.

لوتئین و زاگزانتین در بدن ساخته نمی شوند بنابراین شما باید آن ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. یک وعده 100 گرمی کلم برگ که حدود 1.5 فنجان است حاوی 11.4 میلی گرم لوتئین است که میزان توصیه ی روزانه ی آن 10 میلی گرم در روز است.

سایر سبزیجات سرشار از لوتئین فلفل قرمز و اسفناج هستند.

کلم برگ را می توان برای تهیه چیپس به کار برد. ابتدا برگ ها را بشویید سپس آن ها را به قطعات کوچک خرد کنید، آن ها را در روغن زیتون بریزید و حدودا 20 دقیقه بپزید تا اینکه ترد شوند. می توانید آن ها را با کمی نمک شور کنید تا مزه بگیرند.

همچنین می توانید کلم برگ را در کنار غذا یا به عنوان سالاد سرو کنید.

7. پرتقال

پرتقال و سایر مرکبات حاوی ویتامین C هستند که برای سلامتی چشم مهم است. این ویتامین که به طور عمده در میوه ها و سبزیجات تازه یافت می شود به رگ های خونی سالم در چشم کمک می کند. این ماده می تواند با پیشرفت آب مروارید و در ترکیب با سایر ویتامین ها و مواد مغذی دژنراسیون ماکولای وابسته به سن مبارزه کند.

برای لذت بردن از پرتقال می توانید آب پرتقال بنوشید، پوست آن را کنده و به عنوان میان وعده میل کنید و یا آن ها را به سالاد میوه اضافه کنید.

خلاصه

یک رژیم غذایی سالم برای سلامت چشم ضروری است. حفظ رژیم غذایی حاوی آنتی اکسیدان های زیاد از ایجاد بیماری های جدی چشم جلوگیری می کند و اطمینان حاصل می کند که چشم شما بهترین عملکرد را دارد.

سعی کنید روزانه انواع غذاهای کامل و فرآوری نشده را بخورید. در صورت بروز مشکل در چشم به پزشک مراجعه کنید زیرا مداخله زود هنگام می تواند از بروز شرایط جدی تر جلوگیری کند.

نکاتی برای سلامت چشم

مهم است که برای حفظ سلامت چشم به طور منظم از چشم خود مراقبت کنید. خوردن غذاهای سالم برای چشم تنها راه محافظت از چشم شما نیست. روش های دیگری که می توانید چشم خود را سالم نگه دارید عبارتند از :

  • هر یک تا دو سال یکبار به چشم پزشک مراجعه کنید
  • هنگام بیرون رفتن از عینک آفتابی استفاده کنید
  • سیگار نکشید
  • وزن سالم را حفظ کنید
  • هنگام ورزش، سرگرمی و فعالیت های مربوط به کار  از تجهیزات محافظ چشم استفاده کنید
  • قند خون را مدیریت کنید
همچنین بخوانید : فواید و مضرات ریختن عسل در چشم

منبع : healthline