گیاهان دارویی مفید برای کاهش فشار خون بالا کدامند؟

گیاهان دارویی کاهنده فشار خون
گیاهان دارویی کاهنده فشار خون

فشار خون که به نام فشار خون بالا نیز شناخته می شود تقریبا نیمی از بزرگسالان آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد. این متداول ترین عامل خطر قابل پیشگیری برای بیماری های قلبی است.

در این مقاله به بررسی گیاهان دارویی کاهنده فشار خون بالا که اثر آن ها توسط تحقیقات علمی به اثبات رسیده است، می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

مدیریت فشار خون بالا

فشار خون بالا به عنوان حداقل داشتن یکی از موارد زیر تعریف شده است :

  • فشار خون سیستولیک (بالاترین عدد) بیش از 130 میلی متر جیوه
  • فشار خون دیاستولیک (تعداد پایین) بیش از 80 میلی متر جیوه
  • مقادیر سیستولیک و دیاستولیک بالاتر از این سطح ها

شما می توانید فشار خون را با داروهایی مانند مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) و مسدود کننده های کانال کلسیم کنترل کنید.

بسیاری از تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی نیز می توانند فشار خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهند.

در حقیقت مطالعات نشان داده است که برخی از گیاهان دارویی و ادویه ها ممکن است سطح فشار خون را کاهش دهند، بنابراین ممکن است بخواهید این مواد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

قبل از استفاده از هر یک از گیاهان زیر، حتما با ارائه پزشک خود صحبت کنید.

کدام گیاهان دارویی فشار خون را پایین می آورند؟

1. ریحان

ریحان (به انگلیسی : Ocimum basilicum) گیاهی خوش طعم است که به انواع مختلف وجود دارد. در طب جایگزین محبوب است زیرا غنی از ترکیبات مختلف قدرتمند می باشد.

ریحان شیرین سرشار از اوژنول است. تحقیقات این آنتی اکسیدان گیاهی را با بسیاری از مزایای سلامتی از جمله کاهش فشار خون مرتبط کرده است.

مطالعات نشان می دهد که اوژنول با عملکرد به عنوان یک مسدود کننده طبیعی کانال کلسیم ممکن است به کاهش فشار خون بالا کمک کند.

مسدود کننده های کانال کلسیم از حرکت کلسیم به داخل قلب و سلول های شریانی جلوگیری کرده و به عروق خونی اجازه می دهد تا آرام شوند.

مطالعات حیوانی نشان داده است که عصاره ریحان شیرین به شل شدن رگ های خونی کمک می کند، که به نوبه خود باعث کاهش فشار خون می شود.

با این حال، دانشمندان باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا مشخص شوذ که آیا ریحان به کاهش فشار خون در انسان کمک می کند یا خیر.

2. جعفری

جعفری (به انگلیسی : Petroselinum crispum) یک گیاه محبوب در غذاهای آمریکایی، اروپایی و خاورمیانه است. بومی مدیترانه است و از نظر تغذیه ای چشمگیر است.

جعفری حاوی ترکیبات مختلفی مانند ویتامین C و کاروتنوئیدهای رژیمی است که ممکن است فشار خون را کاهش دهند.

چندین مطالعه نشان داده است که آنتی اکسیدان های کاروتنوئید باعث کاهش فشار خون بالا و کلسترول بد خون یا LDL که عوامل خطر برای بیماری های قلبی هستند، می شوند.

مطالعات حیوانی نشان داده است که جعفری فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می دهد با عملکردی مانند مسدود کننده کانال کلسیم – نوعی دارو که به آرامش و گشاد شدن رگ های خونی کمک می کند.

با این حال، تحقیقات انسانی محدودی در مورد جعفری و فشار خون وجود دارد. برای درک بهتر اثرات آن لازم است تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

3. دانه های کرفس

دانه های کرفس (به انگلیسی : Apium graveolens) ادویه ای همه کاره است که دارای مواد مغذی مختلفی مانند آهن، منیزیم، منگنز، کلسیم و فیبر است.

جالب توجه است برخی تحقیقات نشان می دهد که دانه های کرفس ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند.

یک مطالعه در موش صحرایی اثر عصاره دانه کرفس بر فشار خون را بررسی کرد.

این مطالعه نشان داد که عصاره دانه کرفس باعث کاهش فشار خون در موش های دارای فشار خون بالا می شود – اما در موش هایی که فشار خون طبیعی داشتند، اثری نداشته است.

محققان پیشنهاد کرده اند که ترکیبات موجود در عصاره دانه کرفس ممکن است با عملکرد به عنوان یک مسدود کننده طبیعی کانال کلسیم به کاهش فشار خون کمک کنند.

علاوه بر این دانه کرفس منبع خوبی از فیبر غذایی است که با کاهش فشار خون ارتباط دارد.

همانطور که گفته شد فقط چند مطالعه در مورد دانه کرفس و فشار خون وجود دارد. دانشمندان باید تحقیقات انسانی بیشتری را در این زمینه انجام دهند.

4. پنجه گربه چینی

مدتهاست که مردم از پنجه گربه چینی در طب سنتی چین برای درمان انواع بیماری ها از جمله فشار خون بالا استفاده می کنند.

نام علمی آن Uncaria rhynchophylla است.

با این حال آن را با گیاه پنجه گربه (به انگلیسی : Uncaria tomentosa) اشتباه نگیرید. این گیاهان علیرغم نام و شکل ظاهری مشابه، منشا و مواد شیمیایی متفاوتی دارند.

پنجه گربه چینی حاوی ترکیبات مختلفی مانند هیرسوتین و رینکوفیلین است. مطالعات حیوانی نشان داده است که اینها ممکن است با عملکرد به عنوان مسدود کننده های طبیعی کانال کلسیم فشار خون را کاهش دهند.

علاوه بر این، این ترکیبات ممکن است رگ های خونی را برای تولید اکسید نیتریک تحریک کنند یک ترکیب شیمیایی که به آرامش رگ های خونی کمک کرده و باعث می شود که آن ها گشاد شوند.

مطالعات حیوانی از این اثرات پشتیبانی می کند، نشان می دهد که مصرف عصاره پنجه گربه چینی یا ترکیبات آن فشار خون را کاهش می دهد و به بهبود جریان خون کمک می کند. با این حال مطالعات انسانی هنوز در این زمینه محدود است.

5. باکوپا مونیری

باکوپا مونیری گیاهی دارویی است که در مناطق باتلاقی در جنوب آسیا رشد می کند. پزشکان آیورودا از آن برای درمان بیماری های مختلف از جمله اضطراب، مشکلات حافظه و فشار خون بالا استفاده می کنند.

در مطالعات حیوانی، باکوپا مونیری با تحریک رگ های خونی برای آزاد سازی اکسید نیتریک به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کمک می کند.

یک مطالعه 12 هفته ای روی انسان بر روی 54 فرد بزرگسال سالم تاثیرات باکوپا مونیری بر حافظه، اضطراب، افسردگی و فشار خون را بررسی کرد. در حالی که این گیاه بیشتر جنبه های ذهنی را بهبود می بخشد اما بر فشار خون تاثیر نمی گذارد.

اگرچه یافته های مطالعات حیوانی امیدوار کننده است اما تاثیرات باکوپا مونیری بر فشار خون در انسان هنوز مشخص نیست. دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در مورد اثرات این گیاه انجام دهند.

6. سیر

سیر سرشار از ترکیبات بسیاری است که ممکن است برای قلب شما مفید باشد.

به طور خاص سیر حاوی ترکیبات گوگردی مانند آلیسین است که ممکن است به افزایش جریان خون و آرامش رگ ها کمک کند. در مجموع این عوامل ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند.

مروری بر 12 مطالعه در بیش از 550 فرد مبتلا به فشار خون نشان داد که مصرف سیر به ترتیب و به طور متوسط ​​8.3 میلی متر جیوه و 5.5 میلی متر جیوه فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می دهد.

این کاهش مشابه اثرات داروهای فشار خون بود.

یک مطالعه 24 هفته ای روی 30 نفر نشان داد که 600-1500 میلی گرم عصاره سیر به همان اندازه داروی آتنولول در کاهش فشار خون موثر است.

7. آویشن

آویشن یک گیاه معطر و طعم دار است که دارای ترکیبات بی شماری برای سلامت می باشد.

رزمارینیک اسید یکی از این ترکیبات است. تحقیقات آن را با مزایای زیادی مانند کاهش التهاب و سطح قند خون و همچنین افزایش جریان خون مرتبط دانسته است همچنین ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

مطالعات حیوانی نشان داده است که مصرف رزمارینیک اسید با مهار آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) به میزان قابل توجهی به کاهش فشار خون سیستولیک کمک می کند.

ACE مولکولی است که رگ های خونی را باریک کرده و فشار خون را افزایش می دهد. بنابراین مهار آن ممکن است فشار خون را کاهش دهد.

مطالعات حیوانی دیگر نشان داده است که مصرف عصاره آویشن عوامل خطر بیماری قلبی مانند کلسترول تام، کلسترول بد خون (LDL)، تری گلیسیرید و فشار خون را کاهش می دهد.

با این وجود تحقیقات انسانی محدودی در مورد آویشن و فشار خون وجود دارد. دانشمندان برای تحقیق در مورد این تاثیرات در انسان باید تحقیقات بیشتری انجام دهند.

8. دارچین

دارچین ادویه ای معطر است که از پوست داخلی درختان دارچین حاصل می شود. مردم قرن ها در طب سنتی از آن برای درمان بیماری های قلبی از جمله فشار خون بالا استفاده می کردند.

گرچه کاملا مشخص نشده است که چگونه دارچین فشار خون را کاهش می دهد، تحقیقات حیوانی نشان می دهد که می تواند به اتساع و آرامش رگ های خونی کمک کند.

بررسی 9 مطالعه بر روی 641 شرکت کننده نشان داد که مصرف دارچین به ترتیب ​​6.2 میلی متر جیوه و 3.9 میلی متر جیوه فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می دهد.

وقتی افراد دارچین را بیش از 12 هفته به طور مداوم مصرف می کردند، این اثر بیشتر بود.

علاوه بر این بررسی 3 مطالعه بر روی 139 شرکت کننده با دیابت نوع 2 اثرات مصرف دارچین را بررسی کرد. کسانی که بیش از 12 هفته 500-2400 میلی گرم دارچین روزانه مصرف می کردند به طور متوسط ​​5.39 میلی متر جیوه در فشار خون سیستولیک و 2.6 میلی متر جیوه در فشار خون دیاستولیک کاهش داشتند.

مصرف دارچین در وعده های غذایی آسان است. مکمل های دارچین غلیظ گزینه دیگری است.

9. زنجبیل

زنجبیل یک گیاه دارویی فوق العاده همه کاره و اصلی در طب جایگزین است. مردم قرن ها از آن برای بهبود بسیاری از جنبه های سلامت قلب از جمله بهبود گردش خون، کاهش سطح کلسترول و فشار خون استفاده کرده اند.

مطالعات انسان و حیوانات نشان داده است که مصرف زنجبیل از چند طریق باعث کاهش فشار خون می شود. این ماده به عنوان یک مسدود کننده طبیعی کانال کلسیم و مهار کننده طبیعی ACE عمل می کند.

مسدود کننده های کانال کلسیم و مهار کننده های ACE انواع درمان های فشار خون هستند.

یک مطالعه در بیش از 4000 نفر نشان داد که کسانی که بیشترین زنجبیل را مصرف می کنند – 2 تا 4 گرم در روز – کمترین خطر ابتلا به فشار خون بالا را دارند.

زنجبیل خوشمزه است و به راحتی همراه با وعده های غذایی وارد رژیم غذایی می شود. همچنین می توانید مکمل های زنجبیل را استفاده کنید.

10. هل

هل ادویه ای لذیذ و با طعم کمی شیرین و تند است. این ماده حاوی آنتی اکسیدان های مختلفی است که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند.

یک مطالعه 12 هفته ای بر روی 20 بزرگسال مبتلا به فشار خون بالا نشان داد که مصرف روزانه 3 گرم پودر هل به طور قابل توجهی فشار خون را کاهش می دهد و آن را نزدیک به حد طبیعی نگه می دارد.

مطالعات لوله آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که هل می تواند به عنوان یک مسدود کننده طبیعی کانال کلسیم و ادرارآور به کاهش فشار خون کمک کند.

در حالی که این یافته ها امیدوار کننده است تحقیقات در این زمینه هنوز جدید است. بنابراین دانشمندان نیاز به انجام مطالعات اضافی برای بررسی بیشتر اثرات هل در انسان دارند.

خلاصه

فشار خون بالا متداول ترین عامل خطرناک برای ابتلا به بیماری های قلبی است. این تقریبا نیمی از بزرگسالان آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

بهترین روش برای کنترل فشار خون بالا از طریق ترکیبی از داروهای مناسب، رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و رفتارهای سالم در زندگی است.

همانطور که گفته شد چندین گیاه دارویی و ادویه ممکن است به کاهش فشار خون بالا کمک کنند. آن ها شامل ریحان، جعفری، دانه های کرفس، پنجه گربه چینی، باکوپا مونیری، سیر، آویشن، دارچین، زنجبیل و هل است.

به خاطر داشته باشید که بسیاری از گیاهان و ادویه ها ممکن است با داروهای رایج رقیق کننده خون تداخل داشته باشند و بسیاری از عصاره ها و مکمل هایی که در بالا بحث شد فاقد تحقیقات ایمنی کافی هستند.

به همین دلیل همیشه در مورد انتخاب گیاهان و ادویه هایی که می خواهید در رژیم غذایی خود استفاده کنید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

همچنین بخوانید : مواد غذایی مناسب برای تنظیم فشار خون

منبع : healthline