علائم فشار خون بالا چیست؟

علائم فشار خون بالا چیست؟
علائم فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا از مشکلات بسیار شایع است که معمولا علائم قابل توجهی ایجاد نمی کند اما در صورت بروز علائم، ممکن است مواردی همچون سرگیجه، تنگی نفس، سردرد و خونریزی بینی رخ دهد که می توانند نشان دهنده بالا بودن فشار خون باشند.

عدم درمان فشار خون بالا در طولانی مدت ممکن است عوارضی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه به دنبال داشته باشد. همچنین فشار خون بالای اورژانسی که یک رخداد غیر طبیعی و خطرناک است می تواند باعث تاری دید، حالت تهوع، درد قفسه سینه و اضطراب شود.

در ادامه قصد داریم درباره علائم و نشانه های فشار خون بالا صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

علائم فشار خون بالا چیست؟

علائم شایع فشار خون بالا

بسیاری از مردم از نوعی فشار خون بالا که پر فشاری مزمن (فشار سیستولیک بالاتر از 130 میلی متر جیوه یا فشار دیاستولیک بالاتر از 80 میلی متر جیوه) توصیف می شود رنج می برند که هیچ علامتی ایجاد نمی کند.

این عارضه معمولا با اندازه گیری روتین فشار خون توسط پزشک و با استفاده از دستگاه فشار خون تشخیص داده می شود.

علائم در صورت وجود ممکن است نشان دهنده نوسانات موقت یا افزایش فشار خون بوده و می توانند با زمان مصرف دوز دارو مرتبط باشند. به طور کلی علائم فشار خون بالا می تواند در هر زمانی رخ دهد (اگرچه برای مدت طولانی ادامه ندارد) و ممکن است عود کند.

این علائم عبارتند از :

1. سردردهای مکرر

سردرد در میان افراد مبتلا به فشار خون بالا و بسیاری از افرادی که حتی فشار خون بالایی ندارند نسبتا شایع است.

برخی افراد مبتلا به فشار خون بالا زمانی که مصرف داروهای خود را قطع می کنند یا فشار خون آن ها بالاتر از حد معمول می شود، متوجه تغییر یا بدتر شدن سردرد خود می شوند.

سردردهای مرتبط با فشار خون بالا می توانند خفیف، متوسط، شدید و ضربان دار توصیف شوند.

2. سرگیجه

افراد مبتلا به فشار خون بالا ممکن است دچار سرگیجه مرتبط با دوز دارو و نوسانات فشار خون شوند.

3. تنگی نفس

فشار خون بالا با تاثیر روی عملکرد قلب و ریه می تواند باعث تنگی نفس شود.

4. خونریزی بینی

افرادی که دچار پر فشاری خون هستند ممکن است بیشتر از سایرین مستعد خونریزی بینی باشند، اگرچه خونریزی بینی در کل نشانه کلاسیک فشار خون بالا محسوب نمی شود.

علائم نادر فشار خون بالا

فشار خون بسیار بالا که به طور ناگهانی رخ دهد علائم قابل توجه تری نسبت به فشار خون مزمن ایجاد می کند. با این حال توجه داشته باشید حتی فشار خون بسیار بالا نیز گاهی هیچ علامتی ایجاد نمی کند.

فشار خون بسیار بالا به صورت فشار سیستولیک بالاتر از 180 میلی متر جیوه یا فشار دیاستولیک بالاتر از 120 میلی متر جیوه تعریف می شود و افراد مبتلا به آن ممکن است به سرعت دچار علائم زیر شوند :

  • تاری دید یا سایر اختلالات بینایی : تاری دید و تغییرات بینایی علائم هشدار دهنده ای هستند که نشان می دهند ممکن است فرد در معرض خطر یک مشکل جدی سلامتی مانند سکته مغزی یا حمله قلبی قرار داشته باشد
  • سردرد : سردردهای مرتبط با فشار خون بسیار بالا ماهیت ضربان دار دارند و می توانند به سرعت ایجاد شوند
  • سرگیجه : سرگیجه ناشی از فشار خون بسیار بالا شبیه دوران و چرخش اتاق توصیف می شود
  • حالت تهوع، استفراغ یا از دست دادن اشتها : حالت تهوع همراه با فشار خون بسیار بالا می تواند به طور ناگهانی ایجاد شود و ممکن است با سرگیجه همراه باشد

فشار خون بالای اورژانسی

فشار خون بالای اورژانسی نوعی فشار خون بالا بدون علائم جدی است که به صورت فشار خون سیستولیک بالاتر از 180 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک بالاتر از 120 میلی متر جیوه تعریف می شود و به قدری بالا است که فرد را در معرض خطر جدی حوادث ناگهانی و کشنده قرار می دهد.

اگرچه در این شرایط هیچ نارسایی اندامی یا سایر شرایط اورژانسی بحرانی وجود ندارد اما اگر فشار خون به سرعت تحت کنترل قرار نگیرد ممکن است شرایط به سرعت وخیم شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

افراد مبتلا به فشار خون بالا باید به طور منظم با پزشک خود ملاقات داشته باشند. فشار خون بالا یک بیماری شایع است و در صورت تشخیص آن برای جلوگیری از عوارض لازم است دارو مصرف شود.

با این حال اگر هر یک از علائم فشار خون بالا مانند سردردهای مکرر، سرگیجه مکرر، خونریزی بینی، تنگی نفس، حالت تهوع یا استفراغ بروز کند باید فورا با پزشک مشورت شود.

افرادی که به دلیل فشار خون بالا دارو مصرف می کنند نیز در صورت بروز عوارض جانبی باید با پزشک تماس بگیرند.

همان طور که قبلا اشاره کردیم فشار خون بالای اورژانسی نیاز به مراقبت فوری دارد. علائم این وضعیت عبارتند از :

  • سردردهای شدید
  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • تنگی نفس
  • سرگیجه شدید یا احساس ضعف
  • تغییر بینایی
  • ضعف، بی حسی، سوزن سوزن شدن دست، پاها یا صورت در یک سمت بدن
  • مشکل در صحبت کردن یا درک کلمات
  • سردرگمی یا تغییرات رفتاری

نکته مهم این که نباید سعی کنید به طور ناگهانی فشار خون بسیار بالا را در خود یا اطرافیان خود کاهش دهید. اگرچه هدف کلی، کاهش فشار خون قبل از بروز عوارض بیشتر است اما فشار خون باید طی چند ساعت تا چند روز بسته به شدت آن کاهش یابد.

مهم است که فشار خون را خیلی سریع کاهش ندهید زیرا کاهش سریع فشار خون می تواند جریان خون به مغز را قطع کند و به آسیب مغزی یا مرگ منجر شود.

همچنین بخوانید : خواص سیر برای فشار خون بالا

منبع: verywellhealth