9 خاصیت شگفت انگیز چای سیاه برای سلامتی بدن

خواص چای سیاه
خواص چای سیاه

بعد از آب، چای سیاه (به انگلیسی : Black Tea) یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی های جهان است.

چای سیاه از گیاه Camellia sinensis به دست می آید و اغلب با گیاهان دیگر برای طعم های مختلف مخلوط می شود.

از نظر طعم قوی تر است و حاوی کافئین بیشتری نسبت به چای های دیگر است اما کافئین کمتری نسبت به قهوه دارد.

چای سیاه همچنین دارای مزایای مختلفی برای سلامتی است زیرا حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیباتی است که می تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند.

در اداه این مقاله با فواید چای سیاه برای سلامتی بدن که همه توسط منابع علمی پشتیبانی می شوند و همچنین طرز تهیه آن آشنا می شیود. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای چای سیاه برای سلامتی بدن

1. دارای خواص آنتی اکسیدانی است

شناخته شده است که آنتی اکسیدان ها دارای مزایای زیادی برای سلامتی هستند.

مصرف آن ها می تواند به حذف رادیکال های آزاد و کاهش آسیب سلولی در بدن کمک کند. این در نهایت ممکن است به کاهش خطر بیماری مزمن کمک کند.

پلی فنول ها نوعی آنتی اکسیدان هستند که در برخی غذاها و نوشیدنی ها از جمله چای سیاه یافت می شوند.

گروهی از پلی فنول ها از جمله کاتچین، تی فلاوین و تیروبیژین منابع اصلی آنتی اکسیدان ها در چای سیاه هستند و ممکن است سلامت کلی را ارتقا دهند.

در واقع یک مطالعه روی موش ها نقش تی فلاوین ها در چای سیاه و خطر دیابت، چاقی و افزایش کلسترول را مورد بررسی قرار داد. نتایج نشان داد که تی فلاوین ها سطح کلسترول و قند خون را کاهش می دهند.

مطالعه دیگری نقش کاتچین های عصاره چای سبز بر وزن بدن را مورد بررسی قرار داد. مشخص شد کسانی که بطری حاوی 690 میلی گرم کاتچین از چای را به صورت روزانه و به مدت 12 هفته مصرف کردند، کاهش چربی بدن را نشان دادند.

در حالی که بسیاری از مکمل ها حاوی آنتی اکسیدان ها هستند بهترین راه مصرف آن ها از طریق غذا و نوشیدنی است.

در واقع برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف آنتی اکسیدان ها به شکل مکمل ممکن است به سلامتی شما آسیب برساند.

2. می تواند سلامت قلب را افزایش دهد

چای سیاه حاوی گروه دیگری از آنتی اکسیدان ها به نام فلاونوئیدهاست که برای سلامت قلب مفید هستند.

در کنار چای، فلاونوئیدها را می توان در سبزیجات، میوه ها و شکلات تلخ یافت.

مصرف منظم آن ها ممکن است به کاهش بسیاری از عوامل خطر بیماری های قلبی از جمله فشار خون بالا، کلسترول خون بالا، افزایش سطح تری گلیسیرید و چاقی کمک کند.

یک مطالعه تصادفی کنترل شده نشان داد که نوشیدن چای سیاه به مدت 12 هفته به طور قابل توجهی میزان تری گلیسیرید را تا 36 درصد، سطح قند خون را تا 18 درصد کاهش داده و نسبت پلاسما LDL/HDL را تا 17 درصد کاهش می دهد.

مطالعه دیگری نشان داد افرادی که سه فنجان چای سیاه در روز می نوشند 11 درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

افزودن چای سیاه به برنامه روزانه شما راهی آسان برای گنجاندن آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی شماست و به طور بالقوه خطر عوارض سلامتی را در آینده کاهش می دهد.

3. ممکن است کلسترول LDL را کاهش دهد

بدن حاوی دو لیپوپروتئین است که کلسترول را به سراسر بدن منتقل می کند. یکی لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL) و دیگری لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL).

LDL به عنوان لیپوپروتئین بد در نظر گرفته می شود زیرا کلسترول را به سلول های سراسر بدن منتقل می کند. در عین حال HDL به عنوان لیپوپروتئین خوب در نظر گرفته می شود زیرا کلسترول را از سلول های شما دور کرده و به کبد منتقل می کند تا دفع شود.

هنگامی که LDL بیش از حد در بدن وجود داشته باشد می تواند در عروق تجمع کرده و باعث رسوب مومی به نام پلاک شود. این می تواند منجر به مشکلاتی مانند نارسایی قلبی یا سکته مغزی شود.

خوشبختانه برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف چای ممکن است به کاهش کلسترول LDL کمک کند.

یک مطالعه تصادفی نشان داد که نوشیدن پنج وعده چای سیاه در روز باعث کاهش 11 درصدی کلسترول LDL در افرادی می شود که سطح کلسترول آن ها کمی افزایش یافته است.

یک مطالعه سه ماهه تصادفی دیگر بر روی 47 نفر تاثیر عصاره چای سیاه چینی و دارونما را بر سطح LDL مقایسه کرد.

نتایج نشان داد که میزان LDL در افرادی که چای سیاه می نوشند در مقایسه با دارونما بدون عوارض جانبی نامطلوب کاهش یافته است. محققان به این نتیجه رسیدند که چای سیاه به بهبود سطح کلسترول در افراد در معرض بیماری قلبی یا چاقی کمک می کند.

4. ممکن است سلامت روده را بهبود بخشد

مطالعات نشان داده است که نوع باکتری در روده شما می تواند نقش مهمی در سلامت شما داشته باشد.

این به این دلیل است که روده حاوی تریلیون ها باکتری و همچنین 70 تا 80 اثر بر سیستم ایمنی بدن شماست.

در حالی که برخی از باکتری های موجود در روده شما برای سلامتی شما مفید هستند برخی نیستند.

در واقع برخی از مطالعات نشان داده اند که نوع باکتری در روده شما می تواند نقش مهمی در کاهش خطر برخی بیماری ها مانند بیماری های التهابی روده، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی، چاقی و حتی سرطان داشته باشد.

پلی فنول های موجود در چای سیاه ممکن است با ترویج رشد باکتری های خوب و جلوگیری از رشد باکتری های بد مانند سالمونلا به حفظ سلامت روده کمک کنند.

علاوه بر این چای سیاه حاوی خواص ضد میکروبی است که مواد مضر را از بین می برد و باکتری ها و ایمنی روده را با کمک به ترمیم پوشش دستگاه گوارش بهبود می بخشد.

با این حال تحقیقات بیشتری قبل از نتیجه گیری قوی در مورد نقش چای سیاه و عملکرد سیستم ایمنی مورد نیاز است.

5. ممکن است به کاهش فشار خون بالا کمک کند

فشار خون بالا تقریبا 1 میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

این می تواند خطر نارسایی قلبی و کلیوی، سکته مغزی، از دست دادن بینایی و حملات قلبی را افزایش دهد. خوشبختانه تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی شما می تواند فشار خون شما را کاهش دهد.

یک مطالعه تصادفی و کنترل شده نقش چای سیاه در کاهش فشار خون را مورد بررسی قرار داد. شرکت کنندگان روزانه سه فنجان چای سیاه در طول شش ماه نوشیدند.

نتایج نشان داد کسانی که چای سیاه می نوشیدند در مقایسه با گروه دارونما فشار خون سیستولیک و دیاستولیک آن ها کاهش چشمگیری داشته است.

با این حال تحقیقات در مورد تاثیر چای سیاه بر فشار خون متفاوت است.

متاآنالیز پنج مطالعه مختلف که شامل 343 شرکت کننده بود تاثیر نوشیدن چای سیاه به مدت چهار هفته بر فشار خون را بررسی کرد.

اگرچه نتایج نشان داد که فشار خون بهبود یافته است اما محققان به این نتیجه رسیدند که این یافته ها قابل توجه نیستند.

نوشیدن چای سیاه به صورت روزانه و همچنین اصلاح شیوه زندگی دیگر مانند استراتژی های مدیریت استرس، ممکن است برای افرادی که فشار خون بالا دارند مفید باشد.

6. ممکن است به کاهش خطر سکته مغزی کمک کند

سکته مغزی می تواند زمانی رخ دهد که رگ خونی در مغز یا مسدود شده یا پاره شود. این دومین علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است.

خوشبختانه 80 درصد سکته های مغزی قابل پیشگیری هستند. به عنوان مثال مدیریت رژیم غذایی، فعالیت بدنی، فشار خون و سیگار نکشیدن می تواند به کاهش خطر سکته مغزی کمک کند.

جالب است بدانید که مطالعات نشان داده است نوشیدن چای سیاه همچنین می تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد.

در یک مطالعه 74961 نفر برای بیش از 10 سال مورد بررسی قرار گرفتند. مشخص شد کسانی که چهار فنجان یا بیشتر چای سیاه در روز می نوشند 32٪ کمتر از افرادی که چای نمی نوشند سکته می کنند.

در مطالعه دیگری داده های نه مطالعه مختلف شامل بیش از 194965 شرکت کننده مورد بررسی قرار گرفت.

محققان دریافتند افرادی که بیش از سه فنجان چای (چای سیاه یا سبز) در روز می نوشند در مقایسه با افرادی که کمتر از یک فنجان چای در روز می نوشند 21٪ کمتر دچار سکته مغزی می شوند.

7. ممکن است سطح قند خون را پایین بیاورد

افزایش سطح قند خون ممکن است خطر ابتلا به عوارض سلامتی مانند دیابت نوع 2، چاقی، بیماری های قلبی عروقی، نارسایی کلیه و افسردگی را افزایش دهد.

نشان داده شده است که مصرف مقدار زیادی شکر به ویژه از نوشیدنی های شیرین قند خون را افزایش داده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

هنگامی که شما قند مصرف می کنید پانکراس هورمونی به نام انسولین ترشح می کند تا قند را به ماهیچه ها برساند و از آن برای تامین انرژی استفاده شود. اگر بیش از نیاز بدن خود قند مصرف می کنید قند اضافی به صورت چربی ذخیره می شود.

چای سیاه یک نوشیدنی عالی بدون شیرینی است که به افزایش استفاده از انسولین در بدن کمک می کند.

در یک مطالعه لوله آزمایش ویژگی های افزایش انسولین چای و اجزای آن مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که چای سیاه فعالیت انسولین را بیش از 15 برابر افزایش می دهد.

محققان به این نتیجه رسیدند که ترکیبات متعددی در چای باعث بهبود سطح انسولین می شود به ویژه یک کاتچین به نام اپی گالوکاتچین گالات.

مطالعه دیگری روی موش ها تاثیر عصاره چای سیاه و چای سبز را بر سطح قند خون مقایسه کرد. نتایج نشان داد که آن ها هم قند خون را کاهش می دهند و هم نحوه متابولیسم قند را در بدن بهبود می بخشند.

8. ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند

بیش از 100 نوع مختلف سرطان وجود دارد که برخی از آن ها قابل پیشگیری نیستند.

با این وجود پلی فنول های موجود در چای سیاه ممکن است به جلوگیری از زنده ماندن سلول های سرطانی کمک کند.

در یک مطالعه لوله آزمایش اثرات پلی فنول های موجود در چای بر روی سلول های سرطانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این نشان داد که چای سیاه و سبز ممکن است در تنظیم رشد سلول های سرطانی و کاهش رشد سلول های جدید نقش داشته باشد.

مطالعه دیگری به بررسی اثرات پلی فنول های موجود در چای سیاه بر سرطان سینه پرداخت. این نشان داد که چای سیاه ممکن است به غلبه بر گسترش تومورهای سینه وابسته به هورمون کمک کند.

اگرچه چای سیاه نباید به عنوان یک درمان جایگزین برای سرطان در نظر گرفته شود اما برخی تحقیقات نشان داده اند که چای سیاه می تواند به کاهش بقای سلول های سرطانی کمک کند.

تحقیقات بیشتری در مورد انسان برای تعیین واضح تر ارتباط بین چای سیاه و سلول های سرطانی مورد نیاز است.

9. ممکن است تمرکز را بهبود بخشد

چای سیاه حاوی کافئین و اسید آمینه ای به نام تیانین است که می تواند هوشیاری و تمرکز را بهبود بخشد.

تیانین فعالیت آلفا را در مغز افزایش می دهد و در نتیجه باعث آرامش و تمرکز بهتر می شود.

مطالعات نشان داده است که نوشیدنی های حاوی تیانین و کافئین به دلیل تاثیرات این اسید آمینه بر مغز بیشترین تاثیر را بر تمرکز دارند.

شاید به همین دلیل باشد که بسیاری از افراد بعد از نوشیدن چای در مقایسه با سایر نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه انرژی پایدار تری را گزارش می کنند.

دو مطالعه تصادفی تاثیر چای سیاه را روی دقت و هوشیاری آزمایش کردند. در هر دو مطالعه چای سیاه در مقایسه با دارونما به طور قابل توجهی دقت و هوشیاری خود را در بین شرکت کنندگان افزایش داد.

اگر به دنبال افزایش انرژی و تمرکز بدون کافئین زیاد هستید چای سیاه یک نوشیدنی عالی است.

طرز تهیه چای سیاه

چای سیاه نه تنها برای شما مفید است بلکه تهیه آن نیز بسیار ساده می باشد.

برای تهیه چای سیاه ابتدا آب را بجوشانید. اگر از چای کیسه ای استفاده می کنید کافی است یک کیسه چای را به یک لیوان اضافه کنید و آن را با آب داغ پر کنید.

اگر از برگ چای سیاه استفاده می کنید به ازای هر 177 میلی لیتر آب از 2 تا 3 گرم برگ چای استفاده کنید.

بسته به سلیقه خود اجازه دهید چای به مدت 3-5 دقیقه در آب دم بکشد. اگر چای پررنگ تر می خواهید از برگ چای بیشتری استفاده کنید و برای مدت زمان طولانی تر بگذارید دم بکشد.

پس از خیساندن، برگ چای یا کیسه چای را از آب خارج کرده و نوش جان کنید.

خلاصه

اگر به دنبال یک نوشیدنی کم کالری و غیر شیرین با کافئین کمتر از قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا هستید، چای سیاه یک گزینه عالی است.

چای سیاه طعم قوی و منحصر به فرد دارد و حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که می تواند مزایای متعددی برای سلامتی ارائه دهد. اینها شامل بهبود کلسترول خون، سلامت روده و کاهش فشار خون بالااست.

از همه بهتر تهیه آن ساده است و به راحتی در بسیاری از فروشگاه ها یافت می شود.

اگر قبلا این کار را نکرده اید، سعی کنید چای سیاه را امتحان کنید تا بتوانید از مزایای بی شمار آن برای سلامتی بهره مند شوید.

همچنین بخوانید : خواص چای آسام

منبع : healthline