فواید و مضرات نوشیدن سرکه سیب قبل از خواب چیست؟

فواید و مضرات خوردن سرکه سیب قبل از خواب
فواید و مضرات خوردن سرکه سیب قبل از خواب

سرکه سیب صدها سال است که در دنیای آشپزی و برای اهداف دارویی استفاده می شود. سرکه سیب حاوی آب، ویتامین ها، مواد معدنی و مقادیر کمی از اسیدهای دیگر است.

در ادامه ی این مقاله با خواص و مضرات خوردن سرکه سیب قبل از خواب آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای نوشیدن سرکه سیب قبل از خواب

1. ممکن است خاصیت ضد میکروبی داشته باشد

سرکه سیب ممکن است خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی داشته باشد. این بیشتر به عنصر اصلی آن استیک اسید نسبت داده می شود.

یکی از علل معمول بوی بد دهان باکتری هلیکوباکتر پیلوری است. باکتری ها در محیط های اسیدی به خوبی رشد نمی کنند بنابراین اگر مستعد بوی بد دهان صبحگاهی هستید غرغره محلولی حاوی 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) سرکه سیب و 1 فنجان (237 میلی لیتر) آب گرم ممکن است کمک کننده باشد.

علاوه بر این یک مطالعه لوله آزمایشی نشان داد که سرکه سیب در درمان قارچ کاندیدا آلبیکنس و اشریشیا کلی که می‌ تواند باعث عفونت‌ های شدید روده‌ ای شود و همچنین استافیلوکوکوس اورئوس که می‌تواند باعث عفونت‌ های پوستی شود موثر است.

2. ممکن است قند خون شما را کاهش دهد

تحقیقات نشان می دهد که مصرف سرکه سیب می تواند تخلیه معده شما را کند کند و در نتیجه از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری کند. همچنین نشان داده شده است که حساسیت به انسولین را افزایش می دهد که می تواند قند خون شما را کاهش دهد.

نوشیدن سرکه سیب قبل از غذا یا درست قبل از خواب ممکن است بیشترین تاثیر را برای سطح قند خون شما داشته باشد.

به عنوان مثال یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که مصرف 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) سرکه سیب قبل از خواب به مدت 2 روز سطح قند خون ناشتا را تا 6 درصد کاهش می دهد.

3. می تواند باعث لاغری و کاهش وزن شود

برخی شواهد نشان می دهد که سرکه سیب ممکن است به کاهش وزن کمک کند اگرچه تحقیقات محدود است.

در یک مطالعه بزرگسالان مبتلا به چاقی روزانه یک نوشیدنی 500 میلی‌ لیتری حاوی 1 قاشق غذاخوری (15 میلی‌ لیتر) یا 2 قاشق غذاخوری (30 میلی‌لیتر) سرکه یا نوشیدنی بدون سرکه می‌ نوشیدند. پس از 12 هفته گروه های سرکه به طور قابل توجهی وزن و چربی شکمی کمتری نسبت به گروه کنترل داشتند.

تصور می شود که این فواید کاهش وزن مربوط به استیک اسید موجود در سرکه است که ممکن است ذخیره چربی را کاهش دهد، اشتها را کمتر کند، هضم را کند کند، چربی سوزی را افزایش دهد و ترشح هورمون های گرسنگی را به تاخیر بیاندازد.

عوارض و مضرات سرکه سیب

ممکن است باعث تهوع و سوء هاضمه شود

سرکه سیب دارای pH حدود 4.2 است. این بدان معنی است که در انتهای اسیدی تر مقیاس pH قرار دارد.

غذاهای اسیدی در برخی افراد باعث سوء هاضمه و رفلاکس معده می شوند به خصوص زمانی که قبل از خواب مصرف شوند.

علاوه بر این بسیاری از مردم سرکه سیب را به دلیل اثرات کاهش وزن آن می نوشند. با این حال مطالعات نشان می دهد که این اثرات در درجه اول ناشی از سرکه است که باعث تهوع و از بین بردن میل به خوردن می شود.

می تواند به مینای دندان آسیب برساند

نشان داده شده است که نوشیدن منظم هر نوع سرکه و خوردن غذاهای اسیدی باعث فرسایش مینای دندان می شود.

این بدان معنی است که سرکه به تدریج مینای دندان شما را که لایه بیرونی دندان است و آن را از آسیب فیزیکی و شیمیایی محافظت می کند از بین می برد. مینای دندان اولین خط دفاعی برای دندان شماست و نمی تواند دوباره رشد کند.

به همین دلیل توصیه می شود پس از نوشیدن نوشیدنی های اسیدی یا خوردن غذاهای اسیدی دهان خود را با آب بشویید.

ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد

سرکه سیب ممکن است سطح پتاسیم را در خون شما کاهش دهد. در نتیجه می تواند با داروهای خاصی که پتاسیم خون شما را کاهش می دهند تداخل داشته باشد از جمله برخی داروهای دیابت و دیورتیک ها.

اگرچه تحقیقات محدود است یک گزارش موردی بیان می کند که یک زن 28 ساله که به مدت 6 سال روزانه 237 میلی لیتر سرکه سیب رقیق شده می نوشید با پتاسیم پایین و سایر ناهنجاری های خونی در بیمارستان بستری شد.

آیا باید قبل از خواب سرکه سیب بنوشید؟

سرکه سیب فواید زیادی برای سلامتی دارد. با این حال علاوه بر کاهش بالقوه قند خون ناشتا برای برخی افراد به نظر نمی رسد نوشیدن آن درست قبل از خواب فواید بیشتری نسبت به مصرف آن در هر زمان دیگری از روز داشته باشد.

برخی شواهد نشان می دهد که نوشیدن مقادیر کمی سرکه سیب قبل از خواب ممکن است به کاهش سطح قند خون صبحگاهی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند اگرچه قبل از اینکه بتوان آن را به عنوان یک درمان طبیعی موثر توصیه کرد تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

در اینجا چند راه برای مصرف سرکه سیب وجود دارد که ممکن است عوارض جانبی را به حداقل برساند و بیشترین فواید را ارائه دهد :

  • 1-2 قاشق غذاخوری (15-30 میلی لیتر) سرکه سیب را با 1 فنجان (237 میلی لیتر) آب مخلوط کنید. خوردن سرکه رقیق نشده از هر نوعی می تواند به گلو و مری شما آسیب برساند
  • نوشیدن سرکه سیب حداقل 30 دقیقه قبل از خواب ممکن است خطر سوء هاضمه یا رفلاکس اسید را پس از خوابیدن کاهش دهد
  • سرکه سیب را می توان در سالاد یا در ماریناد گوشت یا سبزیجات استفاده کرد که ممکن است روشی دلپذیرتر از نوشیدن آن باشد

خلاصه

اگرچه سرکه سیب ممکن است فواید مختلفی مانند کاهش وزن، کنترل قند خون و اثرات ضد باکتریایی داشته باشد اما مطالعاتی در مورد نوشیدن آن درست قبل از خواب وجود ندارد.

علاوه بر این مصرف آن می تواند باعث تهوع، سوء هاضمه، فرسایش مینای دندان و تداخل با برخی داروها شود.

جدا از کاهش بالقوه قند خون ناشتا به نظر نمی رسد نوشیدن سرکه سیب درست قبل از خواب تفاوت زیادی در فواید سلامتی آن ایجاد کند.

برای جلوگیری از اثرات نامطلوب بهتر است آن را به صورت رقیق شده و حداقل 30 دقیقه قبل از خواب میل کنید.

همچنین بخوانید : خواص سرکه سیب ناشتا چیست؟

منبع : healthline