نوشیدنی های مفید برای کاهش فشار خون بالا

نوشیدنی های مفید برای کاهش فشار خون بالا
نوشیدنی های مفید برای کاهش فشار خون بالا

فشار خون کنترل نشده می تواند منجر به عوارضی مانند بیماری قلبی و سکته شود.

یکی از اولین خطوط دفاعی شما در برابر فشار خون بالا رژیم غذایی شماست. اتخاذ یک رژیم غذایی سازگار با فشار خون ممکن است به شما کمک کند فشار خون را در محدوده سالم حفظ کند.

علاوه بر برخی مواد غذایی که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند، برخی از نوشیدنی ها نیز ممکن است برای کاهش فشار خون بالا مفید باشند.

در ادامه این مقاله با انواع نوشیدنی های مفید برای کاهش فشار خون بالا آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا زمانی رخ می دهد که نیروی فشار خون به دیواره رگ های شما خیلی زیاد باشد.

این وضعیت می تواند باعث شود قلب و رگ های خونی شما سخت تر کار کنند و همین به مرور زمان به عضله قلب شما آسیب می رساند. علاوه بر این می تواند باعث ایجاد پارگی های کوچک در دیواره رگ های شما شود که منجر به تجمع پلاک های چربی می شود.

فشار خون بالا معمولا در طول زمان ایجاد می شود و می تواند ناشی از رژیم غذایی نامناسب، عدم فعالیت بدنی و برخی بیماری ها از جمله دیابت و چاقی باشد.

درمان فشار خون بالا مهم است زیرا می تواند خطر بسیاری از بیماری های دیگر از جمله بیماری قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه را افزایش دهد.

درمان فشار خون بالا به طور کلی شامل ترکیبی از داروها است که برای شل کردن یا گشاد کردن رگ‌ های خونی همراه با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی استفاده می‌ شود.

نوشیدنی هایی که به کاهش فشار خون بالا کمک می کنند

1. آب چغندر

این سبزی کم کالری نه تنها حاوی مجموعه ای از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی برای سلامتی است بلکه ممکن است به کاهش فشار خون بالا نیز کمک کنند.

یک مطالعه آزمایشی در سال 2016 مشخص کرد که آب چغندر خام و پخته شده باعث بهبود فشار خون بالا می شود. اما آب چغندر خام تاثیر بیشتری بر فشار خون نداشت.

چغندر سرشار از نیترات های غذایی است، ترکیبی که اثرات کاهنده فشار خون دارد. در یک بررسی در سال 2017 محققان دریافتند که این مزایا بیشتر از اثرات نیترات به تنهایی است.

2. آب گوجه فرنگی

شواهد رو به رشد خواص آب گوجه فرنگی را برای سلامت قلب نشان می دهند.

در مطالعه‌ ای در سال 2019 محققان ژاپنی اثرات نوشیدن ​​روزانه یک فنجان متوسط آب گوجه‌ فرنگی را در میان شرکت‌ کنندگانی که عوامل خطر بیماری قلبی را داشتند ارزیابی کردند.

آن ها به این نتیجه رسیدند که آب گوجه فرنگی باعث بهبود فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و همچنین کلسترول LDL می شود. سایر مطالعات اخیر نتایج مشابهی را در میان افراد مبتلا به فشار خون مرحله 1 و زنان باردار گزارش کرده اند.

برای جلوگیری از مصرف سدیم غیر ضروری که می تواند تاثیر معکوس بر فشار خون شما داشته باشد حتما آب گوجه فرنگی بدون نمک بخرید.

3. آب انار

انار نه تنها سرشار از مواد مغذی مانند فولات و ویتامین C است، بلکه دارای اثرات ضد التهابی قوی نیز می باشد. پس جای تعجب نیست که آب انار می تواند به سلامت قلب کمک کند.

بررسی ها در سال 2017 از هشت کارآزمایی تصادفی شده و کنترل شده نشان داد که مصرف آب انار ممکن است به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کمک کند.

تاثیرات بر فشار خون سیستولیک مستقل از مدت زمان مصرف و میزان مصرف آب انار بود.

اگر تصمیم دارید آب انار را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، مطمئن شوید که آب انار 100 درصد طبیعی و بدون شکر است.

4. آب انواع توت ها

مانند انار، انواع توت ها – به ویژه بلوبری – به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود شناخته شده اند.

یک بررسی در سال 2020 گزارش داد که نوشیدن آب کرنبری یا آب گیلاس ممکن است فشار خون شما را بهبود بخشد.

بررسی دیگری که در 2016 انجام شد نشان داد که مصرف انواع توت ها هم فشار خون سیستولیک و هم کلسترول LDL را کاهش می دهند.

در هر دو بررسی محققان به این نتیجه رسیدند که توت‌ ها احتمالا فواید قلبی عروقی دارند اما تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا نقش آن ها در پیشگیری و کنترل بیماری قلبی روشن شود.

5. شیر بدون چربی

محصولات لبنی کم‌ چرب مانند شیر بدون چربی و ماست جزء کلیدی رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا هستند.

بر اساس یک مطالعه در سال 2018 در 2694 بزرگسال افزایش مصرف شیر کم‌ چرب با سطوح پایین‌ تر فشار خون سیستولیک و دیاستولیک همراه بود.

محققان خاطر نشان کردند که نمی توانند از هم جدا کنند که کدام جزء لبنیات ممکن است مسئول این ارتباط باشد اما تصور می شود که فسفر و کلسیم ممکن است در این رابطه نقش داشته باشند.

به طور معمول متخصصان توصیه می کنند که سعی کنید روزانه دو تا سه وعده از محصولات شیر ​​کم چرب مصرف کنید. می توانید یک لیوان را با وعده های غذایی خود بنوشید یا به غلات یا اسموتی اضافه کنید. همچنین شیر بدون چربی جوشیده یک افزودنی عالی به قهوه است.

6. چای

وقتی صحبت از فشار خون به میان می آید، همه چای ها اثر یکسانی ندارند. مروری بر مطالعات سال 2020 در کارآزمایی‌ های تصادفی‌ سازی و کنترل‌ شده اثرات مصرف چای سیاه و سبز را بر فشار خون مقایسه کردند.

محققان گزارش کردند که مصرف طولانی مدت هر دو نوع چای باعث کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک می شود. اما کاهش فشار خون با نوشیدن چای سبز بیشتر بود.

یک منبع مورد اعتماد دیگر در سال 2019 از این یافته ها پشتیبانی می کند.

قهوه و الکل چه تاثیری بر روی فشار خون دارند؟

قهوه

تاثیر قهوه بر فشار خون همواره مورد بحث در جامعه علمی بوده است.

به نظر می رسد کافئین یک افزایش موقت در فشار خون ایجاد می کند. اما با توجه به تحقیقات انجام شده در سال 2017 که نشان داد افراد مبتلا به فشار خون بالا ممکن است بتوانند با خیال راحت قهوه بنوشند، این تاثیر ممکن است قابل توجه نباشد.

اما این مطالعه به افراد توصیه می‌ کند هنگام مصرف این قهوه احتیاط کنند.

برخی تحقیقات در گذشته نشان داده است که مصرف طولانی مدت قهوه با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا مرتبط است.

اما طبق بررسی ها در سال 2017 از 34 مطالعه مصرف متوسط ​​قهوه بی خطر است و شاید حتی برای افراد سالم و افراد مبتلا به فشار خون بالا مفید باشد.

اگر فشار خون بالا دارید، از پزشک بپرسید که آیا باید مصرف نوشیدنی های کافئین دار را محدود کنید یا نه.

الکل

مانند قهوه، تاثیر الکل بر فشار خون پیچیده است. متخصصان معمولا نوشیدن در حد اعتدال را توصیه می‌کنند، اگرچه تحقیقات اخیر نشان می‌ دهد که حتی نوشیدن متوسط ​​​​ممکن است خطرآفرین باشد.

زمانی تصور می شد که مصرف متوسط ​​الکل – که تا یک نوشیدنی در روز برای زنان و حداکثر دو نوشیدنی در روز برای مردان می باشد – می تواند فشار خون را کاهش دهد. اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که حتی نوشیدن متوسط نوشیدنی های الکلی هم ​​​​ممکن است خطراتی برای سلامت قلب ایجاد کند.

علاوه بر این نوشیدن الکل با مقاومت در برابر درمان های فشار خون همراه است. برخی از افرادی که الکل مصرف می کنند ممکن است همیشه داروهای خود را طبق تجویز مصرف نکنند. علاوه بر این خود الکل ممکن است در اثربخشی داروها اختلال ایجاد کند.

طبق تحقیقات تاثیر الکل بر فشار خون احتمالا به میزان مصرف شما بستگی دارد.

وقتی صحبت از مصرف الکل می شود، توصیه ها به احتمال زیاد برای همه یکسان نیست. اگر فشار خون بالا دارید با یک پزشک صحبت کنید تا بفهمید چه میزان مصرف الکل برای شما بی خطر است.

با داشتن فشار خون بالا از چه نوشیدنی هایی باید اجتناب کنیم؟

همانطور که برخی از نوشیدنی ها می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند، چندین نوشیدنی دیگر نیز ممکن است سطح فشار خون را افزایش دهند.

در اینجا چند نوشیدنی وجود دارد که ممکن است لازم باشد در صورت داشتن فشار خون بالا، آن ها را محدود کنید یا از مصرف آن ها اجتناب کنید :

  • نوشیدنی های گازدار : بیشتر نوشابه‌ ها سرشار از شکر هستند که می‌ تواند خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و فشار خون بالا را به میزان قابل توجهی افزایش دهد
  • نوشیدنی های شیرین : مانند نوشابه سایر نوشیدنی های شیرین مانند آیس تی مملو از شکر هستند. در حالت ایده آل، هر زمان که ممکن است چای شیرین نشده را انتخاب کنید تا مصرف قند خود را محدود کرده و از تاثیر منفی بر فشار خون خود جلوگیری کنید
  • نوشیدنی های انرژی زا : تحقیقات نشان می دهد که برخی از انواع نوشیدنی های انرژی زا می توانند سطح فشار خون سیستولیک و دیاستولیک شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهند
  • الکل : همانطور که در بالا ذکر شد، برخی تحقیقات نشان می دهد که حتی مقادیر متوسط ​​الکل ممکن است با سطح فشار خون بالا مرتبط باشد. اگر الکل می نوشید حتما با پزشک صحبت کنید تا مشخص شود که آیا لازم است میزان مصرف خود را کاهش دهید یا خیر

روش های خانگی برای کاهش فشار خون بالا

  • مصرف سدیم را محدود کنید : مصرف مقادیر زیاد سدیم از غذاهای فرآوری شده، تنقلات نمکی یا هر منبع دیگری می تواند سطح فشار خون را افزایش دهد. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که به طور ایده آل بیش از 1500 میلی گرم سدیم در روز مصرف نکنید
  • یک رژیم غذایی مغذی و کامل داشته باشید : خوردن مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل می تواند به افزایش مصرف فیبر و مواد مغذی که برای حمایت از سطح فشار خون سالم مفید هستند کمک کند
  • ورزش کنید : فعالیت بدنی می تواند به تقویت قلب شما کمک کند و رسیدن به وزن متوسط ​​یا حفظ آن را آسان تر کند که می تواند فشار خون شما را کاهش دهد. حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط ​​را در هفته انجام دهید که شامل فعالیت هایی مانند دویدن یا دوچرخه سواری می شود
  • اگر سیگار می کشید، به ترک آن فکر کنید : در حالی که رابطه بین سیگار کشیدن و فشار خون بالا هنوز در حال بررسی است ما می دانیم که هر بار که سیگار می کشید حداقل باعث افزایش موقت فشار خون شما می شود. سیگار کشیدن همچنین می‌ تواند باعث باریک شدن شریان‌ های شما و افزایش خطر حمله قلبی و سکته شود به خصوص اگر فشار خون بالا دارید

خلاصه

علاوه بر پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب، برخی از انواع نوشیدنی ها نیز ممکن است برای کاهش فشار خون مفید باشند.

طبق تحقیقات، برخی آبمیوه ها و آب سبزیجات و همچنین شیر بدون چربی و چای سبز ممکن است به کنترل فشار خون شما کمک کند.

اگر در مورد فشار خون خود نگران هستید، حتما با پزشک خود در مورد بهترین راه مدیریت فشار خون بالا و سلامت قلب صحبت کنید.

همچنین بخوانید : رژیم غذایی دش چیست؟

منبع : healthline