خواص روغن زیتون برای لاغری و کاهش وزن چیست؟

خواص روغن زیتون برای کاهش وزن
خواص روغن زیتون برای کاهش وزن

روغن زیتون از چرخ کردن زیتون و استخراج روغن تهیه می شود که بسیاری از مردم از آن برای پختن غذا، ریختن روی پیتزا، ماکارونی و سالاد یا استفاده به عنوان دیپ لذت می برند.

برخی از شناخته شده ترین خواص روغن زیتون شامل توانایی آن در کاهش التهاب، حمایت از سلامت قلب و کاهش فشار خون است. حتی ممکن است اثرات ضد سرطانی بالقوه داشته باشد و از سلامت مغز محافظت کند.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید دارویی و درمانی روغن زیتون برای لاغری و کاهش وزن و همچنین روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای روغن زیتون برای لاغری و کاهش وزن

بسیاری از فواید روغن زیتون در زمینه پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای مشاهده شده است.

این الگوی غذایی با مصرف زیاد میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، سیب زمینی، حبوبات، آجیل و دانه ها مشخص می شود. این رژیم غذایی اغلب شامل ماهی است، منبع اصلی چربی روغن زیتون است و همچنین گوشت قرمز و شیرینی ها را محدود می کند.

روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب تک غیراشباع (MUFA) است که در ترکیب شیمیایی خود دارای یک پیوند کربن غیراشباع است. اسیدهای چرب تک غیراشباع معمولا در دمای اتاق مایع هستند.

یک مطالعه قدیمی 4 هفته ای نشان داد که مردان دارای اضافه وزن یا چاقی که چربی های اشباع شده را با چربی های تک غیراشباع در رژیم غذایی خود جایگزین کردند در مقایسه با رژیم غذایی غنی از چربی اشباع علیرغم تغییر عمده ای در کل چربی یا کالری دریافتی کاهش وزن اندک اما قابل توجهی را تجربه کردند.

تحقیقات جدیدتر موافق است که اسیدهای چرب غیر اشباع در حفظ وزن سالم به احتمال زیاد مفیدتر از چربی های اشباع هستند.

رژیم‌ های غذایی غنی از چربی‌ های تک غیراشباع نیز در مطالعات حیوانی از افزایش وزن و تجمع چربی جلوگیری می‌ کنند.

علاوه بر این روغن زیتون یک منبع غنی از تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ​​(MCTs) است که به مدت طولانی به دلیل توانایی آن ها در ایفای نقش در کاهش وزن سالم و حفظ وزن مورد مطالعه قرار گرفته است.

تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط، تری گلیسیریدهایی هستند که حاوی اسیدهای چرب متشکل از 6 تا 12 اتم کربن هستند. آن ها به سرعت تجزیه می شوند و توسط کبد جذب می شوند، جایی که می توان از آن ها برای انرژی استفاده کرد.

در حالی که برخی از مطالعات اثر مثبت تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط را بر کاهش وزن پیدا کرده اند برخی دیگر هیچ تاثیری پیدا نکرده اند.

با این حال یک مطالعه تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط را با تری گلیسیریدهای زنجیره بلند مقایسه کرد و دریافت که تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط منجر به تولید بیشتر هورمون های تنظیم کننده اشتها مانند پپتید YY می شود که احساس سیری را تقویت می کند.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ممکن است با افزایش کالری سوزی و چربی سوزی در بدن، کاهش وزن را بهبود بخشد.

روش های استفاده از روغن زیتون برای لاغری و کاهش وزن

روغن زیتون ممکن است برای کاهش وزن مفید باشد اما به نظر می رسد زمانی که به روش ها و مقادیر خاصی استفاده شود بیشترین سود را دارد.

در حالی که برخی افراد ادعا می کنند که ماساژ با روغن زیتون می تواند به کاهش وزن کمک کند، هیچ تحقیقی برای حمایت از این ایده وجود ندارد. با این حال مطالعات نشان داده اند که چنین ماساژهایی می تواند به افزایش وزن نوزادان نارس کمک کند.

یکی دیگر از ادعاهای رایج این است که ترکیب روغن زیتون و آب لیموترش می تواند باعث کاهش وزن سریع شود. با این حال این احتمالا به این دلیل است که اغلب به عنوان یک پاک کننده استفاده می شود که معمولا منجر به دریافت کالری بسیار کم و در نتیجه کاهش چربی و عضله می شود.

در 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن زیتون 119 کالری و 13.5 گرم چربی وجود دارد. این می تواند به سرعت به یک رژیم غذایی با کالری محدود اضافه شود بنابراین بهتر است از روغن زیتون در مقادیر محدود استفاده کنید تا باعث افزایش وزن نشود.

یک بررسی سیستماتیک از 11 مطالعه تصادفی کنترل شده نشان داد که پیروی از یک رژیم غذایی غنی شده با روغن زیتون به مدت حداقل 12 هفته باعث کاهش وزن بیشتر از پیروی از یک رژیم غذایی کنترل می شود.

روغن زیتون را می توان به عنوان سس سالاد استفاده کرد، آن را با ماکارونی یا سوپ مخلوط کرد، روی پیتزا یا سبزیجات بریزید یا در محصولات پخته شده گنجانید.

خلاصه

روغن زیتون منبع سالمی از چربی های تک غیراشباع و تری گلیسیرید با زنجیره متوسط ​​است که هر دو فواید بالقوه ای برای لاغری و کاهش وزن دارند.

در حالی که ادعاهایی وجود دارد که روغن زیتون را می توان به عنوان روغن ماساژ یا سم زدایی استفاده کرد موثرترین راه برای استفاده از روغن زیتون برای کاهش وزن این است که آن را در رژیم غذایی سالم خود به عنوان منبع اصلی چربی بگنجانید.

به خاطر داشته باشید که یک وعده کوچک روغن زیتون می تواند تعداد قابل توجهی کالری و مقدار چربی به رژیم غذایی شما کمک کند.

به این ترتیب باید در مقادیر محدود استفاده شود، روغن زیتون که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی گیاهی مانند رژیم مدیترانه ای استفاده می شود ممکن است بیشترین سود را در دراز مدت داشته باشد.

همچنین بخوانید : فواید نوشیدن روغن زیتون

منبع : healthline