این 9 کار کبد شما را از بین می‌برد!

یکی از حیاتی‌ترین و بزرگترین اندام‌ها که در حفظ سلامت کل بدن نقش مهمی ایفا می‌کند، کبد است. جالب است بدانید که خون از فیلتر کبد به بخش‌های مختلف بدن فرستاده می‌شود.

این عضو حیاتی وظایف مختلفی را در بدن بر عهده دارد: وقتی غذا می‌خوریم، کبد با ترشح صفرا به هضم و جذب چربی‌ها کمک می‌کند، گلوکز را به شکل گلیکوژن ذخیره می‌نماید و در زمان‌هایی که بدن به انرژی نیاز دارد، آن را در جریان خون آزاد می‌نماید و مهم‌تر از همه، کبد محل اولیه سم زدایی بدن است و به حذف سموم و مواد مضر کمک می‌کند.

کبد کارهایی انجام می‌دهد که هیچ یک از اندام‌های حیاتی قادر به انجام آن نیست. اما اگر از کبد خود به خوبی مراقبت نکنید، به تدریج عملکرد این ارگان مهم دچار مشکل خواهد شد. کبد چرب یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کبدی است.

اگر در مورد این بیماری مطالعه کرده باشید، یقینا به این جواب رسیده‌اید که بزرگترین علت بروز بیماری کبد چرب، چاقی و تغذیه ناسالم است. حال ممکن است با توضیحاتی که گفتیم، این سوال به ذهنتان خطور کرده باشد که چه کارها و غذاهایی می‌تواند به کبد ما آسیب وارد کند و چگونه می‌توانیم از کبد خود مراقبت نماییم؟

اگر دوست دارید به تمام جواب سوالات خود در مورد کنترل بیماری کبد چرب برسید و در مسیر سلامتی‌تان گام موثری بردارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید:

کبد

کبد چرب چیست و چه علائمی دارد؟

کبد چرب یا (Fatty Liver) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کبدی است که به دلیل ذخیره چربی اضافی در کبد ایجاد می‌شود.

این بیماری برای اکثر افراد بدون علامت است و به بیماری خاموش معروف است. اما با پیشرفت خود می‌تواند نارسایی کبدی یا سرطان کبد را برای فرد مبتلا به دنبال داشته باشد.

در ادامه به علائم نامحسوس این بیماری در برخی از بیماران اشاره خواهیم کرد:

  • خستگی

  • احساس سرگیجه

  • زرد شدن پوست

  • سفیدی چشم‌ها

  • حالت تهوع شدید

  • از دست دادن اشتها

  • ضعف

  • درد در ناحیه شکم به خصوص سمت راست

اما خبر خوب این است که شما می‌توانید با تغییر سبک زندگی و تغذیه خود از بروز این بیماری شایع پیشگیری کرده و حتی تاثیرات مضر آن را در بدن به حداقل برسانید.

کارهایی که کبد را نابود می‌کنند کدامند؟

در ادامه با برخی از کارهایی که کبد را نابود می‌کنند، آشنا خواهید شد:

غذاها و نوشیدنی‌های مضر برای کبد چرب

رژیم غذایی کبد چرب یکی از راه‌های کنترل و پیشگیری از بیماری کبد چرب است، اما به همان میزان که خوردن مواد غذایی سالم مهم است، پرهیز از برخی مواد غذایی نیز می‌تواند در مسیر کنترل این بیماری نقش موثری داشته باشد.

در ادامه به غذاها و خوراکی‌هایی اشاره خواهیم کرد که دشمن کبد شما محسوب می‌شود:

  • شکر و قندهای اضافی

  • بستنی و نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه

  • غذاهای بسته بندی و فرآوری شده مانند غذاهای کنسروی

  • خوراکی‌های شیرین بسته بندی شده مانند کیک، کلوچه، بیسکویت و..

  • قهوه و چای

  • مصرف بیش از اندازه الکل و نوشیدنی‌های الکلی

  • غذاهای پرچرب و سرخ کردنی

  • غذاهای شور

  • گوشت قرمز

  • پنیر و ماست پرچرب

  • شربت ذرت با فروکتوز بالا ( شربتی که از نشاسته ذرت تهیه می‌شود)

کبد

عادت‌های مضر برای کبد چرب

دکتر اِدوارد سالکو (salko)، عضو هیئت علمی دانشکده کانزاس آمریکا می‌گوید: برخی از عاداتی که کبد شما را از بین می‌برند کاملا واضح و بدیهی هستند، اما برخی دیگر از عادت‌ها به صورت نامحسوس بافت کبدی را تخریب می‌کنند.

این پژوهشگر توانمند معتقد است که برخی از رفتارها و عادت‌هایی که عموم مردم به طور روزانه انجام می‌دهند می‌تواند سلامت کبدشان را برای همیشه خراب کند.

در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین و رایج‌ترین عادت‌هایی که به تدریج کبد را نابود می‌کند اشاره می‌کنیم:

خوردن بیش از اندازه الکل و نوشیدنی‌های الکلی

براساس تحقیقات، مصرف بیش از اندازه الکل با آسیب کبدی ارتباط مستقیمی دارد. وقتی صحبت از نوشیدنی‌های الکلی می‌شود، به این معناست که کبد می‌تواند اعتدال در مصرف این نوع نوشیدنی‌ها را تحمل کند.

اما پس از آنکه به طور روتین الکل را به سبد غذایی خود اضافه می‌کنید، کبد در معرض تجمع چربی‌ها قرار می‌گیرد و خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را تا 80 درصد افزایش می‌دهد.

خوردن دائمی غذاهای بیرون و رستوران‌ها

ممکن است این تصور را داشته باشید که خوردن غذاهای بیرون بهتر از گرسنگی کشیدن است. اما جالب است این نکته را بدانید که مصرف منظم و روتین غذای رستوران‌ها می‌تواند سلامت کبد شما را تهدید کند. البته این توصیه بدین معنا نیست که شما ساعت‌ها با معده خالی سر کنید و به خودتان آسیب برسانید.

یک الگوی غذایی نامنظم هم از جهات دیگر تخریب‌گر کبد شما خواهد بود. بنابراین، یک الگوی غذایی منظم داشته باشید و از غذاهای سالم و ساده خانگی در طول روز استفاده کنید.

خوردن مکرر فست فودها

فست فودها سرشار از قند، نمک و چربی‌ها هستند. به علاوه، پژوهشگران آمریکایی معتقدند خوردن همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده، پیتزاهای پرچرب که کالری به شدت بالایی دارند به کبد شما آسیب جدی وارد می‌کند. از این رو، توصیه می‌شود که مصرف این غذاها را به حداقل ممکن برسانید.

دائما در چهاردیواری خانه ماندن

دریافت هوای تازه و نور کافی خورشید فواید زیادی برای سلامتی دارد و می‌تواند از کبد شما در برابر آسیب‌ها محافظت کند.

مطالعات بسیاری نشان می‌دهند که کمبود ویتامین D در بدن، زمینه ساز تخریب بافت کبدی خواهد بود. اما قرار گرفتن کافی در معرض نور خورشید کمبود این ویتامین را برای شما جبران خواهد کرد.

پس، اگر نمی‌توانید برای دریافت مداوم نور خورشید به طور روزانه بیرون بروید، بهتر است در مورد راه‌های جایگزین ویتامین D (دی) در بدن خود با پزشک مشورت کنید.

سیگار کشیدن

کشیدن سیگار علاوه بر آسیب رساندن به ریه‌ها، تخریب‌گر بافت کبدی نیز هست. یک فرد سیگار سمومی تولید می‌کند که باعث التهاب و افزایش استرس اکسیداتیو (عدم تعادل رادیکال‌های ازاد و آنتی اکسیدان‌ها) در بدن شده و سلامت کبدتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کم آبی بدن

وقتی کم آبی در بدن شروع می‌شود، تمام اعضای بدن در خطر جدی قرار می‌گیرند. نوشیدن آب به میزان فراوان در دفع سموم و مواد زائد بدن نقش مهمی ایفا می‌کند.

از طرفی، باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن خواهد شد. بنابراین، خوردن روزانه 8 لیوان آب به طور مداوم را فراموش نکنید.

مصرف بیش از حد میوه‌ها

اکثر مردم در دوران رژیم غذایی خودسرانه خود گمان می‌کنند که با حذف کربوهیدرات، وعده‌های غذایی و صرفا خوردن میوه‌ها می‌توانند کاهش وزن و لاغری را تجربه کنند. اما براساس تحقیقات، مصرف بیش از اندازه میوه‌ها زمینه ساز بروز بیماری کبد چرب خواهد بود.

پس، به جای پیروی از رژیم‌های غذایی خودسرانه و آسیب به بدن خود از یک برنامه غذایی اصولی و تحت نظر متخصص تغذیه کمک بگیرید.

کبد

در پایان به این نکته اشاره می‌نماییم که کبد عضو تکرار نشدنی در بدن ماست که اگر از آن به خوبی مراقبت نکنیم، این اندام مهم را در معرض خطر جدی قرار خواهیم داد.

کبد چرب با پیروی از رژیم غذایی، تغذیه مناسب و کاهش وزن قابل کنترل و درمان خواهد بود. وقتی کبد نتواند سموم و مواد زائد بدن را دفع کند، به تدریج در برابر انواع بیماری‌ها آسیب‌پذیر خواهد شد. پس بیایید با رعایت نکات ساده‌ای که ذکر کردیم، از بروز بیماری کبد چرب و انواع بیماری‌های خطرناک کبدی پیشگیری کنیم و در مسیر سلامتی و بالا بردن کیفیت زندگی خود گام برداریم.

/ توجه : این مطلب رپورتاژ آگهی بوده و سایت سومیتا مسئولیتی در قبال خدمات معرفی شده آن ندارد.