ترشحات سفید غلیظ واژن نشانه چیست؟

ترشحات سفید غلیظ واژن
ترشحات سفید غلیظ واژن

ترشحات واژن بخش از سلامت واژن است. نوع ترشحات واژن که در طول چرخه قاعدگی خود تجربه می کنید تغییر می کند اما تقریبا در همه موارد نشانه این است که همه چیز به خوبی کار می کند. در واقع این ترشحات می توانند به معنای سالم بودن واژن شما باشند.

ترشحات واژن برای کمک به مرطوب نگه داشتن بافت های واژن و روانکاری استفاده می شوند. ترشحات واژن تحت تاثیر هورمون های تولید مثلی شما قرار دارند به همین دلیل است که در طول چرخه قاعدگی و در بارداری تغییر می کنند.

ترشحات واژن همچنین راه بدن شما برای حفظ تعادل pH واژن است. مایعات به عنوان روان کننده طبیعی عمل می کنند تا باکتری ها، کثیفی ها و میکروب ها را از حفره واژن خارج کنند.

در ادامه این مقاله به بررسی علل اصلی ترشحات سفید و غلیظ واژن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

علل ترشحات سفید غلیظ واژن

ترشحات غلیظ و سفید رنگ واژن ممکن است در طول چرخه قاعدگی شما ایجاد شود. این ترشح به عنوان لکوره شناخته می شود و کاملا طبیعی است.

ترشحات ممکن است در روزهای منتهی به تخمک گذاری یا زمانی که تخمک آزاد می شود، رقیق تر شوند. در طول تخمک گذاری ترشحات یا مخاط ممکن است بسیار غلیظ و موکوس مانند شوند.

این نشانه این است که شما در حال تخمک گذاری هستید و برخی از افرادی که تخمک گذاری می کنند از آن به عنوان نشانه طبیعی باروری استفاده می کنند. اگر قصد باردار شدن داشتید، دیدن این ترشحات سفید غلیظ ممکن است نشان دهنده زمان برقراری رابطه جنسی باشد.

تا زمانی که ترشحات بوی بدی نداشته باشد و علائم دیگری را تجربه نکنید این نوع ترشحات سالم هستند.

علل ترشحات سفید شیری واژن

در روزهای اول چرخه قاعدگی ممکن است ترشحات رقیق و سفید شیری رنگ واژن را تجربه کنید. برخی از افراد این ترشحات را مانند سفیده تخم مرغ توصیف می کنند.

این ترشحات رقیق تر نشانه آن است که شما برای تخمک گذاری آماده می شوید. کاملا معمولی است با نزدیک‌ تر شدن به دوره قاعدگی ترشحات ممکن است غلیظ‌ تر و مات‌ تر شوند.

این ترشحات سفید شیری همچنین ممکن است نشانه بارداری شما باشند. در مراحل اولیه بارداری برخی از افراد ترشحات سفید شیری رنگی تولید می کنند. این ترشحات ناشی از تغییرات هورمونی است که در مراحل ابتدایی بارداری رخ می دهد.

این ترشحات می توانند به پاکسازی باکتری ها، میکروب ها و آلودگی ها کمک کنند. همچنین به تشکیل پلاک مخاطی در دهانه رحم کمک می کنند. این امر دهانه رحم را سالم نگه می دارد و از گسترش باکتری ها به داخل رحم در دوران بارداری جلوگیری می کند.

تا زمانی که ترشحات سفید شیری بو و علائم دیگری نداشته باشند به احتمال زیاد نشانه سلامت معمولی واژن است.

با این حال اگر رنگ ترشحات سفید مایل به خاکستری باشد و بوی شدید ماهی ایجاد کنند ممکن است نشانه عفونت باشد.

علائم شایع واژینوز باکتریایی شامل ترشحات سفید شیری و خاکستری با بوی قوی و نامطبوع است.

علل ترشحات غلیظ، سفید و چسبناک واژن

هنگامی که تخمک گذاری ندارید بدن شما مایع واژن تولید می کند که غلیظ و چسبناک است. این ترشحات واژن به عنوان یک مانع برای جلوگیری از ورود اسپرم از دهانه رحم و ورود به رحم عمل می کنند.

دفاع طبیعی بدن همچنین می تواند به جلوگیری از ورود میکروب ها و باکتری ها به دهانه رحم کمک کند.

این می تواند به شما کمک کند تا از عفونت در روزهای بعد از پریود جلوگیری کنید – زمانی که واژن شما مایع کمتری نسبت به سایر نقاط چرخه شما تولید می کند.

مایع افزایش یافته به شستشوی هر گونه باکتری یا میکروب که می تواند برای سلامت و تعادل کلی واژن شما خطرناک باشد، کمک می کند.

علل ترشحات غلیظ، سفید و سفت واژن

اگر ترشحات غلیظ و سفید رنگی را تجربه می کنید که می تواند به صورت توده ای یا لخته شده توصیف شود ممکن است ترشحات ناشی از عفونت مخمری را تجربه کنید.

واژن کار فوق العاده ای برای حفظ تعادل pH طیف کاملی از باکتری ها و قارچ هایی که در آن زندگی می کنند انجام می دهد. هر از گاهی این تعادل به هم می‌ خورد و برخی باکتری‌ ها یا قارچ‌ های بد اجازه رشد پیدا می‌ کنند.

این نوع ترشحات نشان دهنده ی عفونت قارچی است. قارچی به نام کاندیدا آلبیکنس می تواند به سرعت رشد کرده و به عفونت تبدیل شود.

افراد مبتلا به عفونت های قارچی ممکن است موارد زیر را تجربه کنند :

  • ترشح غلیظ با قوام پنیری
  • ترشحات سفید رنگ که ممکن است زرد یا سبز شوند
  • بوی نامطبوعی که از واژن می آید
  • خارش در فرج یا واژن
  • تورم یا قرمزی اطراف فرج
  • احساس سوزش یا درد در هنگام ادرار
  • درد در هنگام مقاربت

اگر فکر می کنید که عفونت قارچی دارید گزینه های درمانی بدون نسخه در دسترس هستند. داروهای تجویزی در موارد متوسط ​​یا شدیدتر استفاده می شوند.

این ایده خوبی است در زمانی که تحت درمان عفونت هستید از مقاربت خودداری کنید. درمان شریک جنسی برای عفونت‌ های مخمری واژن نیاز نیست چون از بیماری های مقاربتی محسوب نمی شود. با این حال، در برخی از افراد مبتلا به عفونت های مکرر ممکن است شریک زندگی آن ها هم درمان شود.

اگر بیش از 4 عفونت قارچی را در یک دوره ی یک ساله تجربه کرده اید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است مشکلات زمینه‌ ای وجود داشته باشد که منجر به عفونت‌ های مکرر واژن می‌ شود از جمله احتمال کاندیدیازیس ولوواژینال مکرر (RVVC) که یک بیماری شایع در زنانی که دیابت دارند یا سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است می باشد.

چگونه ترشحات بیش از حد واژن را متوقف کنیم؟

اگر ترشح بیش از حد واژن را تجربه کردید، می‌ تواند نشانه‌ ای از یک بیماری زمینه‌ ای باشد و ممکن است برای متوقف کردن آن نیاز به مراقبت‌ های پزشکی داشته باشید.

ترشح بیش از حد واژن می تواند از علائم زیر باشد :

  • یک بیماری مقاربتی
  • یک عفونت باکتریایی
  • یک عفونت قارچی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

تقریبا در همه موارد، ترشحات غلیظ و سفید رنگ واژن نشانه سلامت اندام های تناسلی شماست. با این حال گاهی اوقات ترشحات می توانند نشانه ای از یک بیماری باشند.

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر همراه با ترشحات غیرمعمول واژن، مراجعه به پزشک ضروری است :

  • درد
  • خارش
  • درد و ناراحتی
  • خون ریزی
  • پریود نشدن
  • بثورات یا زخم همراه با ناراحتی واژن
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن یا مقاربت
  • بوی قوی و مداوم واژن

تا زمانی که ترشحاتی که تجربه می کنید این معیارها را ندارد، مایع اضافی که از واژن شما خارج می شود نشانه سلامت کلی شما است. به عبارت دیگر چیز خوبی است.

از برهم زدن تعادل pH در واژن خود با حذف صابون، شوینده های معطر، دوش یا هر محصول دیگری که رطوبت طبیعی و دفاع داخلی واژن را از بین می برد، خودداری کنید.

واژن برای مراقبت از خود و جلوگیری از عفونت های بعدی طراحی شده است. ترشحات سالم واژن نقش مهمی در این امر ایفا می کند.

خلاصه

ترشحات واژن کاملا رایج هستند و تغییر رنگ و بافت آن ها به دلیل گذراندن قسمت‌ های مختلف چرخه تخمک‌ گذاری سالم می باشند.

با این حال اگر با عدم تعادل pH، عفونت قارچی، بیماری مقاربتی یا مشکل دیگری مواجه هستید ترشحات واژن می تواند یکی از نشانه های اصلی مشکل باشد.

اگر ترشحات شما دارای بو هستند، خاکستری مایل به سفید بوده یا سفت تر از حد معمول هستند، زمان آن رسیده است که با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین بخوانید : ترشحات شفاف و کشدار واژن

منبع : healthline