آیا دارچین برای رفلاکس معده خوب است؟

آیا دارچین برای رفلاکس معده خوب است؟
آیا دارچین برای رفلاکس معده خوب است؟

اگر در طول غذا خوردن یا بعد از غذا احساس سوزش در سینه خود کرده اید احتمالا رفلاکس معده را تجربه می کنید – که به آن سوزش معده نیز گفته می شود.

این وضعیت ناخوشایند ناشی از حرکت اسید معده به سمت بالا در مری شماست که بیش از 25٪ از جمعیت آمریکای شمالی را تحت تاثیر قرار می دهد.

رژیم غذایی، استرس، وزن بدن، استعمال دخانیات، بارداری و سایر عوامل سبک زندگی ممکن است این شرایط را تحریک کند. همچنین غذاها و ادویه هایی که می خورید ممکن است باعث رفلاکس معده شوند یا علائم آن را بدتر کنند.

دارچین یکی از محبوب ترین ادویه ها در جهان است که به عنوان یک درمان یا علتی برای رفلاکس معده مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که دارچین رفلاکس معده را درمان می کند یا باعث تشدید علائم آن می شود؟ با سومیتا همراه باشید؛

دارچین چیست؟

دارچین ادویه ای محبوب است که در بسیاری از غذاهای سراسر جهان استفاده می شود. از این ادویه بیشتر برای تهیه دسرها، غلات صبحانه و نوشیدنی های گرم استفاده می شود.

دارچین به لطف ترکیبات گیاهی پلی فنول که دارد دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بوده و برای سلامتی شما مفید است.

دارچین همچنین سرشار از سینامیک اسید، سینامالدئید و انواع فلاونوئیدهاست.

در دسترس ترین نوع دارچین کاسیاست که معمولا فرآوری بیشتری دارد و حاوی آنتی اکسیدان های کمتری است.

از طرف دیگر دارچین سیلان که دارچین واقعی محسوب می شود حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری است اما یافتن آن در اکثر فروشگاه ها به سختی امکان پذیر است.

اطلاعات کمی در مورد تاثیرات این دو نوع دارچین در شرایط سلامتی مانند رفلاکس معده وجود دارد.

دارچین باعث رفلاکس معده می شود یا آن را درمان می کند؟

تا به امروز هیچ تحقیقی نشان نداده که دارچین باعث رفلاکس معده می شود یا آن را تشدید می کند.

به طور خلاصه گزارش شده است که دارچین این وضعیت را در بعضی از افراد بدتر می کند به خصوص در صورت مصرف زیاد.

گفته می شود این ادویه به ندرت به خودی خود خورده می شود، معمولا به مقدار کم استفاده می شود و غالبا با سایر غذاهای تحریک کننده مانند قهوه یا شکلات سرو می شود و همین مصرف مستقیم آن برای بدتر شدن علائم را دشوار می کند.

علاوه بر این هیچ مدرک مستقیمی وجود ندارد که نشان دهد دارچین رفلاکس معده را درمان می کند. بنابراین بهتر است برای یافتن روش های درمانی موثرتر با پزشک خود صحبت کنید.

عوامل رفلاکس معده بسیار متفاوت هستند

محرک های رفلاکس معده فردی هستند و آنچه بر یک فرد تاثیر می گذارد ممکن است بر شخص دیگری تاثیر نگذارد. بنابراین توجه به عادات غذایی خود برای تعیین اینکه دارچین یا سایر مواد غذایی علائم شما را تحریک می کنند مهم است.

اگر فکر می کنید دارچین علائم شما را بدتر می کند، سعی کنید آن را به مدت 3-4 هفته از رژیم خود حذف کنید. اگر علائم شما بهبود یافت، ممکن است بخواهید این ادویه را محدود کرده یا کاملا از مصرف آن اجتناب کنید.

اگر علائم شما بهبود نیافت می توانید دوباره آن را به رژیم غذایی خود وارد کنید.

تا زمانی که تحقیقات بیشتری در دسترس نباشد، بهتر است به صدای بدن گوش دهید و فقط غذاهایی را که علائم رفلاکس شما را بدتر می کنند حذف کنید.

اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، با پزشک یا یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا بهترین روش را تعیین کند.

کدام غذاها برای رفلاکس معده مضر هستند؟

قهوه، شکلات، الکل، نعناع، غذاهای پرادویه و غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی یا پرتقال باعث افزایش علائم رفلاکس معده می شوند.

ادویه هایی مانند فلفل چیلی، فلفل سیاه، کاین و جوز هندی نیز ممکن است علائم را بدتر کنند.

این غذاها ممکن است اسفنکتر تحتانی مری (LES) دسته ای از عضلات پایین مری شما را تحریک کنند که حرکت غذا به داخل معده شما را کنترل کرده و به طور معمول از خروج اسید از معده و آسیب رساندن به مری جلوگیری می کند.

وقتی LES ضعیف می شود اسید معده می تواند به درون مری برود، به بافت آسیب برساند و منجر به سوزش معده شود.

نکاتی برای مدیریت رفلاکس معده

یادگیری مدیریت رفلاکس معده برای راحتی و سلامتی شما مهم است. رفلاکس معده اگر درمان نشود می تواند منجر به بیماری های جدی مانند سرطان مری، مشکل در بلع و درد مزمن شود.

در اینجا چند نکته مفید در مورد سبک زندگی برای مدیریت رفلاکس آورده شده است :

مصرف غذاهای محرک را کاهش دهید : مصرف غذاها، نوشیدنی ها یا ادویه های محرک را کاهش داده یا حذف کنید چون ممکن است رفلاکس شما را بدتر کنند. برای اکثر افراد کاهش اندازه و تعداد دفعات مصرف غذاهای محرک علائم را کاهش می دهد.

وزن خود را کاهش دهید : اضافه وزن و چاقی به دلیل فشار اضافی شکم که منجر به نشت اسید معده به مری می شود با میزان بیشتر رفلاکس معده همراه است.

سیگار کشیدن را ترک کنید : سیگار کشیدن اسفنکتر تحتانی مری (LES) را شل کرده و باعث می شود اسید معده به مری وارد شود. همچنین خطر سرطان مری را افزایش می دهد.

از مصرف الکل خودداری کرده یا آن را محدود کنید : الکل ممکن است اسفنکتر تحتانی مری را شل کند و منجر به بدتر شدن علائم رفلاکس شود.

به صورت نشسته غذا بخورید : دراز کشیدن در طول یا بعد از غذا به دلیل ورود مقادیر بیشتری اسید معده به مری، منجر به سوهاضمه و رفلاکس معده می شود. قبل از دراز کشیدن یا خوابیدن حداقل 2-3 ساعت صبر کنید.

لباس گشاد بپوشید : لباس تنگ فشار بیشتری به شکم وارد می کند که می تواند رفلاکس معده را بدتر کند.

وعده های غذایی کوچک و مکرر بخورید : وعده های غذایی بزرگتر ممکن است اسید معده بیشتری تولید کرده، فشار شکم را افزایش دهند و منجر به بدتر شدن علائم شوند.

بعد از خوردن غذا از ورزش پرهیز کنید : حداقل 30-60 دقیقه صبر کنید تا غذا قبل از ورزش هضم شود.

اگر علائم شما ادامه یافت یا بدتر شد برای توصیه های شخصی با پزشک خود صحبت کنید که ممکن است شامل تجویز داروهای بدون نسخه، داروهای نسخه ای و – در موارد نادر – جراحی باشد.

خلاصه

اگر تا به حال دچار رفلاکس معده شده اید، می دانید که غذاهایی که می خورید یکی از اصلی ترین مقصرها در این زمینه هستند.

گفته شده است که مانند بسیاری از ادویه ها مانند دارچین علائم رفلاکس معده را بدتر می کنند به خصوص هنگامی که به مقدار زیاد خورده شوند.

اما در حال حاضر هیچ تحقیقی ثابت نمی کند که دارچین باعث رفلاکس معده شود یا علائم آن را بدتر کند و به همین ترتیب بعید است که این حالت را تسکین دهد.

گفته شده که رفلاکس معده را عوامل مختلفی تحریک می کنند. اگر شک دارید که دارچین باعث رفلاکس معده شما شده است، سعی کنید آن را به مدت 3-4 هفته از رژیم غذایی خود حذف کنید تا ببینید علائم شما فروکش می کند یا خیر.

برای اکثر افراد، آزمایش و خطا در تغییر سبک زندگی به شما کمک می کند عوامل محرک را شناسایی کرده و به خوبی رفلاکس معده را مدیریت کنید.

همچنین بخوانید : خواص دمنوش بابونه برای رفلاکس معده

منبع : healthline