خوراکی های ترش مزه کدامند؟

خوراکی های ترش مزه کدامند؟
خوراکی های ترش مزه کدامند؟

ترش یکی از پنج طعم اصلی به همراه طعم تلخ، شیرین، شور و اومامی است.

ترشی حاصل مقادیر زیاد اسید موجود در غذاهاست. به عنوان مثال مرکبات دارای مقادیر زیادی سیتریک اسید هستند که به آن ها طعم ترش می دهد.

با این حال بر خلاف طعم های دیگر محققان هنوز به طور کامل مکانیسم عملکرد گیرنده های طعم ترش یا اینکه چرا برخی از اسیدها منجر به طعم ترش قوی تری نسبت به سایرین می شوند را درک نکرده اند.

تشخیص طعم ترش مانند تشخیص طعم تلخ برای بقا مهم است. این می تواند به شناسایی غذاهایی که مصرف آن ها می تواند خطرناک باشد کمک کند زیرا غذاهای فاسد اغلب به دلیل رشد باکتری ها طعم ترش دارند.

با این حال این بدان معنا نیست که غذاهای ترش همیشه برای خوردن خطرناک هستند. در واقع، بسیاری از غذاهای ترش کاملا مغذی و غنی از ترکیبات گیاهی به نام آنتی اکسیدان هستند که به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب کمک می کند.

در ادامه این مقاله با انواع غذاها، میوه ها و سبزیجات ترش مزه آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

غذاهای ترش مزه کدامند؟

1. مرکبات

مرکبات به دلیل رنگ های متنوع و طعم های متمایز خود شناخته شده اند. در حالی که همه آن ها دارای مقداری ترشی هستند، تعادل شیرینی و ترشی بین انواع مختلف بسیار متفاوت است.

برخی از مرکبات ترش مزه تر عبارتند از :

  • کالامانسی : یکی از مرکبات سبز رنگ کوچک که طعمی شبیه به پرتقال ترش یا لیموترش دارد
  • گریپ فروت : یکی از مرکبات بزرگ استوایی با طعم ترش و کمی تلخ
  • کامکوات : میوه های نارنجی کوچک با طعم ترش و شیرین و پوست خوراکی
  • لیمو ترش : مرکبات زرد و سبز رنگی که طعم ترش قوی دارند
  • پرتقال : نوعی مرکبات با انواع مختلف که از نظر اندازه و طعم متفاوت هستند و برخی از آن ها شیرین تر از بقیه می باشند
  • پوملو : یکی از مرکبات بسیار بزرگ که در زمان رسیدن به رنگ زرد است و طعمی شبیه گریپ فروت دارد اما تلخی آن کمتر است

مرکبات حاوی غلظت بالایی سیتریک اسید هستند – یک ترکیب طبیعی که در انواع میوه ها یافت می شود و به آن ها طعم ترش می دهد.

این میوه ها علاوه بر اینکه بهترین منابع طبیعی سیتریک اسید هستند، به دلیل داشتن ویتامین C بالا شناخته شده اند که برای سیستم ایمنی قوی و سلامت پوست ضروری است.

آن ها همچنین منبع خوبی برای بسیاری از مواد مغذی دیگر از جمله فیبر، ویتامین های گروه B، پتاسیم، فسفر، منیزیم، و مس و همچنین ترکیبات گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند.

آب مرکبات ترش مانند آب لیموترش طعم خوبی به مارینادها و سس‌ های سالاد می‌ دهد در حالی که میوه‌ های کمی شیرین‌ تر از جمله پرتقال و پوملو را می‌ توان پوست گرفته و به تنهایی به عنوان میان‌ وعده مصرف کرد.

2. تمر هندی

تمر هندی یک میوه استوایی بومی آفریقا است و از درخت تمرهندی به دست می آید.

هنگامی که میوه هنوز کال و نرسیده است پالپ سبز رنگی دارد که بسیار ترش است. همانطور که میوه می رسد پالپ نرم می شود و به قوام خمیری تبدیل می شود و طعم شیرین ترش بیشتری پیدا می کند.

تمر هندی همانند مرکبات حاوی سیتریک اسید است. با این حال بیشتر طعم ترش آن به دلیل غلظت بالای تارتاریک اسید آن است.

تارتاریک اسید یک ترکیب طبیعی است که خواص آنتی اکسیدانی دارد و ممکن است به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کند.

تارتاریک اسید علاوه بر اینکه به طور طبیعی در میوه هایی مانند تمرهندی و انگور یافت می شود به عنوان یک افزودنی غذایی برای ایجاد طعم ترش هم استفاده می شود.

تمر هندی منبع خوبی از چندین ماده مغذی ضروری از جمله ویتامین های B، منیزیم و پتاسیم است.

همچنین کاملا همه کاره است زیرا پالپ می‌ تواند طعمی شیرین و ترش را به مارینادها، چاتنی‌ ها، نوشیدنی‌ ها و دسرها اضافه کند.

3. ریواس

ریواس یک سبزی منحصر به فرد است زیرا دارای طعم ترش قوی است که به دلیل غلظت بالای مالیک و اگزالیک اسید آن است.

ساقه ریواس علاوه بر اینکه کاملا ترش است قند کمی دارد. در نتیجه ترشی ناخوشایند دارد و به ندرت خام مصرف می شود.

در عوض آن ها معمولا پخته می شوند و به عنوان یک ماده ی تشکیل دهنده در سس ها، مرباها یا نوشیدنی ها استفاده می شوند. آن ها همچنین اغلب با شکر و سایر میوه ها برای تهیه کیک، چیپس و کرامبل ترکیب می شوند.

به استثنای ویتامین K ریواس ویتامین ها یا مواد معدنی زیادی ندارد. با این حال این یک منبع غنی از ترکیبات گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی از جمله آنتوسیانین است.

آنتوسیانین ها آنتی اکسیدان های قوی هستند که مسئول دادن رنگ قرمز به ساقه های ریواس هستند. همچنین نشان داده شده است که آن ها در برابر چندین بیماری مزمن از جمله بیماری قلبی، سرطان، چاقی و دیابت نوع 2 اثر محافظتی دارند.

4. آلبالو

آلبالو میوه ای هسته دار کوچک با رنگ قرمز روشن و طعم ترش است.

در مقایسه با گیلاس، آلبالو قند کمتری دارد در حالی که حاوی مقادیر زیادی مالیک اسید است که مسئول طعم ترش آن می باشد.

آلبالو همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ها به ویژه پلی فنول ها است. این ترکیبات گیاهی با کاهش التهاب و همچنین بهبود سلامت مغز و قلب مرتبط هستند.

علاوه بر این نوشیدن آب آلبالو ممکن است به کاهش آسیب و درد عضلانی ناشی از ورزش در ورزشکاران و بزرگسالان فعال کمک کند.

آلبالوی بدون هسته را می توان به راحتی به سالاد، ماست یا بلغور جو دوسر و اسموتی اضافه کرد. آلبالوی پخته به صورت سس یا ماریناد به یک رژیم غذایی سالم اضافه می شود.

5. انگور فرنگی

انگور فرنگی میوه‌ ای کوچک و گرد است که رنگ‌ های متنوعی دارد و می‌ تواند طعمی شیرین یا کاملا ترش داشته باشد.

انگور فرنگی ها حاوی چندین اسید آلی از جمله سیتریک و مالیک اسید هستند که مسئول طعم ترش آن ها هستند.

تحقیقات نشان می دهد که این اسیدهای آلی ممکن است برای سلامت قلب مفید باشند. همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی باشند.

یکی دیگر از مزایای انگور فرنگی این است که منبع عالی ویتامین C است. فقط 1 فنجان (150 گرم) 46 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه ی این ویتامین را تامین می کند.

پس از شستن، انگور فرنگی را می توان به تنهایی به عنوان میان وعده مصرف کرد یا روی بلغور جو دوسر، ماست یا سالاد اضافه کرد. فقط به یاد داشته باشید که آن ها می توانند کاملا ترش باشند. برای طعم شیرین تر به دنبال انگور فرنگی های رسیده باشید.

6. کرنبری

کرنبری خام به دلیل محتوای قند کم و غلظت بالای اسیدهای آلی از جمله سیتریک و مالیک اسید طعم تند و ترش دارد.

ترکیب منحصر به فرد اسیدهای آلی کرنبری بخشی از دلیلی است که چرا آب و کپسول های کرنبری ممکن است به پیشگیری و درمان عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) کمک کنند.

در حالی که آب کرنبری می تواند سرشار از قندهای افزوده باشد، میوه کرنبری یک افزودنی غنی از مواد مغذی به رژیم غذایی شما است زیرا مواد مغذی مهمی مانند منگنز، فیبر و ویتامین های C و E را فراهم می کند.

کرنبری همچنین یکی از غنی ترین منابع کوئرستین است – یک ترکیب گیاهی که با خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد سرطانی، ضد قارچی و ضد باکتریایی مرتبط می باشد.

کرنبری تازه می تواند طعم ترش را به سالادهای مخلوط سبزیجات و غلات، سس ها و چاتنی ها اضافه کند در حالی که کرنبری های خشک را می توان با گرانولاهای خانگی مخلوط کرد.

7. سرکه

سرکه مایعی است که از تخمیر یک منبع کربوهیدرات مانند دانه یا میوه برای تبدیل قندها به الکل به دست می آید. برای کمک به این فرآیند باکتری ها اغلب برای تجزیه بیشتر قندها اضافه می شوند.

یکی از محصولات جانبی این فرآیند تخمیر استیک اسید است – جزء فعال اصلی سرکه و دلیل اصلی ترش مزه بودن آن.

در مطالعات حیوانی و چند کارآزمایی کوچک انسانی استیک اسید به کاهش وزن، کاهش چربی و کنترل اشتها و همچنین به مدیریت سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌ کند.

با این حال تحقیقات بیشتری برای تعیین دوز موثر و ایمن برای ارائه این فواید در انسان مورد نیاز است.

انواع مختلفی از سرکه ها وجود دارد که هر کدام بسته به منبع کربوهیدراتی که از آن تخمیر شده اند طعم خاص خود را دارند. انواع رایج شامل سرکه برنج، سیب و سرکه بالزامیک است.

سرکه معمولا به عنوان مواد تشکیل دهنده در سس ها و مارینادها استفاده می شود. سرکه های خوش طعم تر مانند بالزامیک را نیز ممکن است روی غذاهایی مانند پیتزا، ماکارونی و ساندویچ بریزند.

8. کیمچی

کیمچی یک غذای سنتی کره ای است که از سبزیجات و ادویه های تخمیری تهیه می شود.

مخلوط سبزیجات و ادویه که معمولا با کلم درست می شود ابتدا در آب نمک قرار می گیرد. سپس با باکتری باسیلوس تخمیر می شود که قندهای طبیعی موجود در سبزیجات را بیشتر تجزیه می کند و لاکتیک اسید تولید می کند.

لاکتیک اسید به کیمچی بو و طعم ترش می دهد.

کیمچی که به عنوان غذای جانبی یا چاشنی استفاده می شود منبع خوبی از پروبیوتیک ها است. در نتیجه مصرف منظم کیمچی با فوایدی برای سلامت قلب و روده مرتبط است.

9. کلم ترش

کلم ترش که تصور می شود منشا آن چین باشد، نوعی کلم تخمیر شده است که معمولا در غذاهای آلمانی استفاده می شود.

مانند کیمچی، کلم ترش از تخمیر کلم خرد شده با باکتری باسیلوس تهیه می شود و لاکتیک اسید تولید می کند. این لاکتیک اسید است که به کلم ترش طعم و مزه ترش متمایزی می دهد.

به دلیل تخمیر کلم ترش اغلب سرشار از باکتری های مفیدی است که به عنوان پروبیوتیک شناخته می شوند و برای سلامت دستگاه گوارش مهم هستند.

همچنین سرشار از فیبر و چندین ویتامین و مواد معدنی مهم مانند منگنز و ویتامین‌های C و K است.

در حالی که می تواند یک روش مغذی برای طعم دادن به ساندویچ ها یا غذاهای گوشتی باشد به خاطر داشته باشید که کلم ترش همچنین می تواند سرشار از سدیم باشد.

10. ماست

ماست یک محصول لبنی تخمیر شده محبوب است که با افزودن باکتری های زنده به شیر تهیه می شود. همانطور که باکتری ها قندهای طبیعی موجود در شیر را تجزیه می کنند  لاکتیک اسید ایجاد می شود و طعم و بوی ترش به ماست می دهد.

با این حال برای کمک به کاهش ترشی ماست بسیاری از محصولات حاوی قندها و طعم دهنده های اضافه شده نیز هستند.

ماست علاوه بر اینکه منبع خوبی از پروبیوتیک‌ هاست سرشار از پروتئین، کلسیم و فسفر است که همگی برای سلامت استخوان‌ ها مهم هستند.

علاوه بر این مصرف منظم ماست برای کمک به کاهش وزن در افراد چاق پیشنهاد شده است.

ماست ساده را می توان با میوه برای یک میان وعده سالم ترکیب کرد. همچنین می توان از آن به عنوان جایگزین روغن در پخت و پز یا جایگزین سس مایونز در سس سالاد و دیپ استفاده کرد.

11. کفیر

کفیر که اغلب به عنوان یک ماست قابل نوشیدن توصیف می شود، نوشیدنی تخمیر شده ای است که با افزودن دانه های کفیر به شیر گاو یا بز تهیه می شود.

از آنجایی که دانه های کفیر می توانند تا 61 گونه از باکتری ها و مخمرها را در خود داشته باشند به نظر می رسد که منبع متنوع و قدرتمندتری از پروبیوتیک ها نسبت به ماست است.

مانند سایر غذاهای تخمیر شده کفیر طعم ترش دارد که عمدتا به دلیل تولید لاکتیک اسید در طی تخمیر است. به علاوه مانند ماست محصولات کفیر اغلب دارای قند و طعم دهنده هستند تا شیرین تر و کمتر ترش شوند.

جالب توجه است که کفیر ممکن است توسط افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز، قند موجود در شیر به خوبی تحمل شود زیرا بیشتر لاکتوز در طی تخمیر به لاکتیک اسید تبدیل می شود.

با این حال برای یک گزینه 100 درصد بدون لاکتوز کفیر را می توان با مایعات غیر لبنی مانند آب نارگیل یا آبمیوه نیز تهیه کرد.

12. کامبوچا

چای کامبوچا یک نوشیدنی تخمیر شده محبوب است که قدمت آن به دوران باستان باز می گردد.

کامبوچا از ترکیب چای سیاه یا سبز با شکر، مخمر و سویه های خاصی از باکتری ها تهیه می شود سپس مخلوط به مدت 1 هفته یا بیشتر باقی می ماند تا تخمیر شود.

نوشیدنی به دست آمده ترش مزه است که عمدتا به دلیل تشکیل استیک اسید در آن می باشد. استیک اسید در سرکه نیز یافت می شود.

در حالی که نشان داده شده است که چای سیاه و سبز هر دو سرشار از آنتی اکسیدان هستند و ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی و انواع خاصی از سرطان کمک کنند تحقیقات در مورد اینکه آیا نوشیدن کامبوچا اثرات محافظتی یکسانی دارد یا خیر وجود ندارد.

13. زردآلو ژاپنی

زردآلو ژاپنی (Prunus mume) که به آن آلو ژاپنی یا آلو چینی نیز گفته می شود، میوه های کوچک و گردی هستند که معمولا قبل از خوردن خشک یا ترشی می شوند.

زردآلوهای ژاپنی ترش هستند زیرا دارای غلظت بالایی از سیتریک اسید و مالیک اسید می باشند.

از آنجایی که آن ها سرشار از آنتی اکسیدان ها و فیبر بالایی هستند مطالعات حیوانی نشان داده اند که زردآلو ژاپنی ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد و برای سلامت دستگاه گوارش مفید باشد. با این حال تحقیقات در مورد انسان ها وجود ندارد.

زردآلوهای ژاپنی خشک و ترشی اغلب با برنج ترکیب می شوند تا طعم ترش به آن اضافه شود. با این حال با توجه به اینکه ممکن است سدیم بالایی نیز داشته باشند بهتر است از آن ها در حد اعتدال استفاده کنید.

خلاصه

ترش یکی از پنج طعم اصلی است و مزه ترش نشان دهنده وجود اسیدی مانند سیتریک اسید یا لاکتیک اسید در غذا است.

در حالی که ترشی می تواند علامت هشدار دهنده غذای فاسد باشد بسیاری از غذاهای ترش برای خوردن کاملا بی خطر و سالم هستند.

برخی از غذاهای ترش که فواید تغذیه‌ ای نیز دارند عبارتند از مرکبات، تمرهندی، ریواس، انگور فرنگی، کیمچی، ماست و کفیر.

سعی کنید برای افزایش طعم و فواید سلامتی چند غذای ترش را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

منبع : healthline