عوارض و مضرات نوشابه های رژیمی برای سلامتی بدن چیست؟

عوارض و مضرات نوشابه های رژیمی
عوارض و مضرات نوشابه های رژیمی

نوشیدن بیش از حد نوشابه رژیمی ممکن است خطراتی برای سلامتی داشته باشد. ممکن است خطر بیماری های قلبی، مشکلات متابولیک، بیماری های مغزی و مشکلات کبدی را افزایش دهد.

با این حال مطالعات متعدد ارتباطی بین نوشیدن بیش از حد نوشابه رژیمی و ابتلا به بیماری های جدی از جمله دیابت، کبد چرب، زوال عقل، بیماری قلبی و سکته پیدا کرده اند.

در این مقاله با عوارض و مضرات نوشابه های رژیمی و همچنین ارتباط آن ها با بیماری ها آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

نوشابه رژیمی چیست؟

نوشابه رژیمی، نوشابه ای است که طعم نوشابه سنتی را تقلید می کند اما قند کمتر یا بدون آن را تامین می کند.

نوشابه رژیمی از شیرین کننده های مصنوعی مانند ساخارین یا آسپارتام برای رسیدن به همان طعم شیرین استفاده می کند.

سازندگان نوشابه اغلب ادعا می کنند که نوشابه رژیمی سالم تر از نوشابه معمولی است و این یک انتخاب ایده آل برای افرادی است که سعی در کاهش وزن دارند. در نتیجه، بسیاری از مردم نوشابه رژیمی را انتخاب بهتری می دانند.

عوارض و مضرات نوشابه رژیمی

تعداد فزاینده ای از شواهد نشان می دهد که مصرف نوشابه رژیمی با افزایش خطر طیف گسترده ای از شرایط پزشکی مرتبط است به ویژه :

  • بیماری های قلبی مانند حمله قلبی و فشار خون بالا
  • مشکلات متابولیک از جمله دیابت و چاقی
  • بیماری های مغزی مانند زوال عقل و سکته مغزی
  • مشکلات کبدی که شامل بیماری کبد چرب غیر الکلی می شود

بسیاری از مطالعات بر روی افرادی که نوشابه می نوشند، گسترده بوده و سال ها طول کشیده است. با این حال، مطالعات کمی به طور کامل سایر عوامل خطر را که ممکن است منجر به مشکلات مزمن سلامتی شوند، مانند اضافه وزن یا داشتن یک سبک زندگی بی تحرک، کنترل کرده اند.

بنابراین، آن ها ممکن است این واقعیت را در نظر نگیرند که افرادی که نوشابه می نوشند ممکن است مستقل از انتخاب نوشیدنی خود، مشکلات سلامتی بیشتری داشته باشند. برای مثال ممکن است فردی نوشابه رژیمی مصرف کند چون دارای شاخص توده بدنی (BMI) بالایی است و در تلاش برای کاهش وزن است. یا افرادی که به طور منظم نوشابه می نوشند ممکن است احتمال بیشتری برای خوردن انواع خاصی از مواد غذایی داشته باشند که ممکن است خطراتی برای سلامتی داشته باشد.

محققان دقیقا نمی دانند که چرا نوشابه های رژیمی ممکن است خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهند. برخی معتقدند که نوشابه های رژیمی ممکن است به رگ های خونی آسیب برساند یا باعث التهاب مزمن شود.

نوشابه های رژیمی نیز ممکن است با تغییر عادات دیگر سلامت را تضعیف کنند. یک مطالعه در سال 2012 نشان می دهد که نوشابه رژیمی ممکن است با تاثیر بر دوپامین، یک انتقال دهنده عصبی که در لذت، انگیزه و پاداش نقش دارد نحوه واکنش مغز به طعم های شیرین را تغییر دهد.

نوشیدن مکرر نوشابه رژیمی ممکن است باعث شود که فرد هوس شیرینی‌ های بیشتری از جمله تنقلات شیرین و نوشابه بیشتر کند.

تحقیقات در این زمینه چه می گوید؟

بسیاری از مطالعات مصرف نوشابه رژیمی را با پیامدهای بدتر سلامتی مرتبط دانسته اند.

محققانی که در سال 2017 مطالعه کردند، داده هایی را جمع آوری کردند که نشان دهنده ارتباط بین نوشابه رژیمی و خطر سکته مغزی و بیماری آلزایمر بود. این مطالعه شامل 2888 نفر بالای 45 سال بود.

نتایج نشان داد که نوشیدن یک نوشابه رژیمی در روز خطر سکته مغزی و بیماری آلزایمر را در افراد تقریبا سه برابر می کند.

یک مطالعه در سال 2014 روی 2037 کارگر مرد کارخانه ژاپنی نشان داد که مردانی که نوشابه رژیمی می نوشند نسبت به افرادی که این کار را نمی کنند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند. این همبستگی حتی پس از تنظیم سابقه خانوادگی، سن، شاخص توده بدنی و عوامل سبک زندگی نیز برقرار بود.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که ممکن است بین شیرین کننده های مصنوعی و سرطان ارتباط وجود داشته باشد. با این حال، تحقیقات بعدی یا هیچ ارتباطی پیدا نکرد یا داده هایی را که در ابتدا شیرین کننده های مصنوعی را با سرطان مرتبط می کرد، زیر سوال برد.

بنابراین، در حالی که دلایل زیادی برای اجتناب از نوشابه رژیمی وجود دارد، خطر سرطان ممکن است در میان آن ها نباشد.

فواید و مزایای نوشابه رژیمی برای سلامتی بدن

نوشیدن نوشابه رژیمی هیچ مزیت مستقیمی برای سلامتی ندارد. با این حال ممکن است به برخی افراد راهی برای کاهش مصرف نوشیدنی های شیرین ارائه دهد.

افرادی که با نوشیدن نوشابه های رژیمی، نوشابه های شیرین را از رژیم غذایی خود حذف می کنند، می توانند به میزان قابل توجهی مصرف قند خود را کاهش دهند. سپس آن ها می توانند به سمت نوشیدنی های سالم تر مانند آب گازدار روی بیاورند.

برخی از تحلیلگران، به ویژه آن هایی که با صنعت سودا ارتباط دارند، اصرار دارند که هیچ مدرک قانع کننده ای وجود ندارد که مستقیما نوشابه را با بیماری مرتبط کند. برخی دیگر اصرار دارند که نوشابه رژیمی علیرغم شواهدی که خلاف آن را نشان می دهد، جایگزینی سالم برای نوشابه سنتی باقی می ماند.

نویسندگان یک تحلیل در سال 2016 خاطرنشان کردند که در 26 مطالعه هیچ ارتباطی بین مصرف نوشابه و پیامدهای بدتر سلامتی پیدا نکردند. با این حال این مطالعات از شرکت‌ های صنعت سودا کمک مالی دریافت کرده بودند.

نویسندگان این مطالعه استدلال می‌ کنند که این واقعیت نشان می‌ دهد که صنعت نوشابه در حال دستکاری فرآیندهای علمی معاصر برای ایجاد اختلاف و پیشبرد منافع تجاری خود به بهای سلامت عمومی است.

چگونه مصرف نوشابه های رژیمی را کاهش دهیم؟

برای کاهش مصرف نوشابه رژیمی، فرد باید دلیل مصرف نوشابه را بداند و سپس یک جایگزین مناسب برای آن پیدا کنید.

برای برخی افراد، نوشابه یک منبع سریع کافئین را ارائه می دهد. تغییر به قهوه یا چای ممکن است جایگزین خوبی باشد زیرا هر دوی این نوشیدنی ها چندین فواید سلامتی دارند. بهترین انتخاب قهوه یا چای شیرین نشده است. شیر می تواند مقداری شیرینی بدون شکر اضافی ارائه دهد.

افرادی که به نوشیدنی های گازدار حباب دار علاقه دارند می توانند همان کیفیت گازدار را در آب گازدار پیدا کنند.

اگر جذابیت نوشابه در شیرینی آن است، فرد می تواند به جای آن از غذاهای طبیعی لذت ببرد. میوه های کامل شیرین مانند هلو، انبه، سیب و انواع توت ها دوز سریع قند طبیعی را بدون بسیاری از خطرات نوشابه برای سلامتی ارائه می دهند.

مصرف متعادل نوشابه رژیمی نسبت به نوشیدن روزانه آن ضرر کمتری دارد. افرادی که نمی‌ توانند یا نمی‌ خواهند نوشیدن نوشابه رژیمی را ترک کنند می‌ توانند خطر ابتلا به مشکلات سلامتی خود را با مصرف کمتر آن کاهش دهند.

خلاصه

تحقیقات طیف وسیعی از خطرات سلامتی را با نوشیدن نوشابه رژیمی مرتبط دانسته است. علیرغم اینکه این نوشیدنی کم کالری است، ممکن است خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت و چاقی را افزایش دهد.

نوشابه رژیمی هیچ مزیتی برای سلامتی ندارد مگر اینکه به عنوان ابزاری عمل کند که افراد می توانند از آن برای کاهش مصرف نوشابه معمولی استفاده کنند.

در حالی که رابطه دقیق بین نوشابه رژیمی و شرایط پزشکی نامشخص است و به تحقیقات بیشتری نیاز دارد، واضح است که مردم نباید نوشابه رژیمی را جایگزینی سالم برای نوشیدنی های شیرین بدانند.

همچنین بخوانید : عوارض و مضرات ردبول چیست؟

منبع : medicalnewstoday