علائم نارسایی قلبی چیست؟

علائم نارسایی قلبی چیست؟
علائم نارسایی قلبی چیست؟

اگر به نارسایی قلبی مبتلا هستید مهم است که بدانید این عارضه با چه علائم هشدار دهنده ای همراه است تا به محض بروز آن ها برای پیشگیری از عوارض جدی اقدام کنید.

اکثر علائم ناشی از نارسایی قلبی را می توان در یکی از سه دسته اصلی علائم آن جای داد که توجه به آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

در ادامه قصد داریم درباره علائم و نشانه های نارسایی قلبی صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

علائم نارسایی قلبی چیست؟

علائم نارسایی قلبی به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از :

  • علائم ناشی از تجمع مایعات و احتقان
  • علائم ناشی از کاهش پمپاژ قلب
  • علائم ناشی از آریتمی قلبی

تجمع مایعات و احتقان ریه

متاسفانه اضافه بار مایعات و احتقان ریه در افراد مبتلا به نارسایی قلبی بسیار شایع بوده و شایع ترین دلیلی است که باعث بروز علائم در افراد مبتلا به نارسایی قلبی می شود.

در نارسایی قلبی، پمپاژ قلب کارایی کمتر از حد معمول دارد و بدن برای جبران این کاهش توانایی پمپاژ سعی می کند نمک و آب را نگه دارد.

تجمع سدیم و آب اگرچه در ابتدا می تواند عملکرد قلب را حداقل تا حدی بهبود ببخشد اما در نهایت تجمع بیش از حد مایعات رخ داده و به انواع مختلفی از علائم منجر می شود، از جمله:

1. افزایش وزن

احتباس نمک و مایعات می تواند باعث افزایش وزن قابل توجه و سریع در افراد شود. به همین دلیل پزشکان به افراد مبتلا به نارسایی قلبی توصیه می کنند که وزن خود را به صورت روزانه کنترل کنند.

افزایش وزن سریع ناشی از تجمع مایعات نشانه مهمی است که می گوید نارسایی قلبی از کنترل خارج شده و باید داروها یا رژیم غذایی فرد دوباره تنظیم شود.

2. ادم

ادم یا تورم همراه با نارسایی قلبی شایع است. مایعات اضافی معمولا در اندام های انتهایی بدن از جمله مچ پا یا ساق پا جمع شده و علائم واضح و ناراحت کننده ای به همراه دارند.

علاوه بر این در افرادی که نارسایی قلبی سمت راست دارند ممکن است پدیده آسیت رخ دهد که نوعی تجمع مایع در حفره شکم است و می تواند بسیار آزار دهنده باشد.

این وضعیت اغلب با مشکلات دیگری همچون عملکرد غیر طبیعی کبد و اختلالات شدید دستگاه گوارش نیز همراه است.

3. احتقان ریه

در نارسایی قلبی تجمع نمک و مایعات در بدن باعث افزایش فشار در دهلیزها و بطن ها می‌ شود و این افزایش فشار قلبی، تجمع مایعات اضافی در ریه ها را به همراه دارد که نتیجه آن احتقان ریه است.

از آن جا که احتقان ریه در نارسایی قلبی بسیار شایع است، اغلب از اصطلاح نارسایی احتقانی قلب برای آن استفاده می شود که معمولا با مشکلات تنفسی همراه می باشد و علائم متمایز زیر را دارا می باشد :

تنگی نفس در هنگام فعالیت

تنگی نفس در افراد مبتلا به نارسایی قلبی به خصوص هنگام فعالیت بسیار شایع است. در این افراد هم عملکرد قلب و هم وضعیت تجمع مایعات به مرور زمان کم و زیاد می شود و با رخ دادن این نوسانات، شدت فعالیتی که باعث ایجاد تنگی نفس می شود متفاوت خواهد بود.

بنابراین افراد مبتلا به نارسایی قلبی باید به مقدار فعالیتی که می توانند قبل از بروز تنگی نفس انجام دهند توجه کنند و بدتر شدن این علامت را به پزشک خود اطلاع دهند.

به علاوه تنگی نفس در هنگام فعالیت اغلب با سرفه خشک همراه است و سرفه همراه با فعالیت ممکن است نشانه‌ای از بدتر شدن احتقان ریه باشد.

ارتوپنه (راست دمی)

ارتوپنه نوعی تنگی نفس است که در حالت صاف و دراز کشیده رخ می دهد و با توجه به شدت نارسایی قلبی ممکن است کم و زیاد شود.

نیاز به بالش بیشتر هنگام خوابیدن نشانه کلاسیکی است که می گوید ممکن است احتقان ریه بدتر شده باشد.

تنگی نفس حمله ای شبانه

این نوع تنگی نفس یکی دیگر از علائم کلاسیک بدتر شدن نارسایی قلبی است که در آن افراد مبتلا به طور ناگهانی از خواب عمیق پریده و احساس تنگی نفس می کنند.

بندوپنه

علامت دیگری است که در افراد مبتلا به نارسایی قلبی رخ می دهد و طی سال های اخیر برای آن توصیفی ارائه شده است. این وضعیت به تنگی نفسی اشاره دارد که هنگام خم شدن رخ می دهد.

ادم حاد ریوی

ادم حاد ریوی به دلیل احتقان ناگهانی و سریع ریه رخ می دهد که باعث تنگی نفس و سرفه شدید می شود.

این وضعیت یک اورژانس پزشکی محسوب می شود و در افراد مبتلا به نارسایی مزمن قلبی اغلب به دلیل تغییر ناگهانی در وضعیت قلب رخ می دهد، اگرچه ممکن است در برخی افراد در صورت مصرف بیش از حد نمک نیز ایجاد شود.

علائم ناشی از اضافه بار مایعات و احتقان ریه می تواند بسیار ناتوان کننده باشد اما خوشبختانه پزشکان معمولا چندین گزینه درمانی موثر برای مدیریت مناسب این علائم دارند.

کاهش پمپاژ قلب

وظیفه اصلی قلب پمپاژ خون به تمام اندام های بدن است که در افراد مبتلا به نارسایی قلبی، عمل پمپاژ معمولا تا حدی کاهش می یابد.

در بیشتر موارد علائم ناشی از پمپاژ ضعیف قلب نسبتا دیر و زمانی که عضله قلب بسیار ضعیف شده رخ می دهد.

بارزترین علائم این وضعیت عبارتند از :

  • ضعف و خستگی مفرط
  • ضعف عضلانی و تحلیل رفتن عضلات
  • بی حالی و رخوت
  • کاهش وزن شدید

بدیهی است که چنین علائمی می توانند طول عمر فرد را کوتاه کنند و مگر در مواردی که بتوان عملکرد قلب را با پیوند قلب یا دستگاه کمکی بطن قلب بهبود بخشید، معمولا مرگ نسبتا زود رخ می دهد.

آریتمی های قلبی

نارسایی قلبی معمولا با اختلالات ریتم قلب به خصوص فیبریلاسیون دهلیزی، کمپلکس های زودرس دهلیزی و کمپلکس های زودرس بطنی همراه است. این آریتمی ها باعث بروز علائم زیر می شوند :

  • تپش قلب
  • دوره های سبکی سر
  • سنکوپ (از دست دادن هوشیاری)

آریتمی های مرتبط با نارسایی قلبی علاوه بر ایجاد علائم می توانند به عوارض شدید یا خطرناک نیز منجر شوند.

همچنین بخوانید : رابطه خر و پف و نارسایی قلبی

منبع: verywellhealth