علائم هیپر لیپیدمی چیست؟

علائم هیپر لیپیدمی چیست؟
علائم هیپر لیپیدمی چیست؟

هیپر لیپیدمی عارضه ای است که با سطوح بالای لیپیدها از جمله کلسترول و تری گلیسیرید در خون شناخته می شود.

همان طور که می دانید کلسترول یک ماده چرب و مومی شکل است که توسط کبد تولید شده و بدن برای انجام برخی عملکردهای ضروری خود به آن نیاز دارد. از سوی دیگر تری گلیسیرید نیز رایج ترین نوع چربی در بدن است زیرا بدن کالری های اضافه را به این چربی تبدیل و زمانی که به انرژی نیاز دارد آن ها را آزاد می کند.

در ادامه قصد داریم درباره علائم و نشانه های هیپر لیپیدمی صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

علائم هیپر لیپیدمی چیست؟

وجود کلسترول و تری گلیسیرید بیش از حد در بدن می تواند به مشکلات جدی در سلامتی مانند بیماری قلبی و سکته منجر شود زیرا با تجمع چربی در سرخرگ هایی که خون را از قلب به سایر قسمت‌ های بدن منتقل می‌ کنند، سرخرگ ها باریک می شوند و جریان خون را کاهش داده یا مسدود می‌ کنند.

با این حال ممکن است بلافاصله متوجه هیپر لیپیدمی نشوید زیرا کلسترول و تری گلیسیرید بالا معمولا هیچ علامتی ایجاد نمی کنند و تنها راه برای اطمینان از این موضوع این است که سطح کلسترول شما توسط پزشک بررسی شود.

علائم شایع هیپر لیپیدمی

سطوح بالای چربی در خون می تواند برای مدت طولانی پنهان بماند زیرا هیپیر لیپیدمی به ندرت با علائم خاصی همراه است و اغلب زمانی که فرد به دلایل دیگر به پزشک مراجعه کرده یا طی آزمایش های روتین تشخیص داده می شود. گاهی حتی تا زمانی که اوضاع بحرانی شود قابل تشخیص نخواهد بود.

با این حال هیپر لیپیدمی ممکن است به برخی بیماری های مزمن در افراد منجر شود که با علائم خاص خود همراه می باشند. این بیماری ها عبارتند از :

  • آترواسکلروز یا تجمع چربی و کلسترول در دیواره سرخرگ
  • بیماری عروق کرونر
  • بیماری عروقی

این بیماری ها علائم مشابهی دارند که نشان دهنده انسداد در جریان خون می باشد و شدت علائم آن ها به میزان محدود شدن جریان خون و محل بروز انسداد بستگی دارد.

برخی علائم ناشی از این بیماری ها عبارتند از :

  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • درد قفسه سینه
  • بی حسی یا گز گز
  • تورم به خصوص در دست ها و پاها
  • کند بودن روند بهبودی زخم
  • مشکلات پوستی یا تغییر رنگ
  • فشار خون بالا

یکی دیگر از علائم شایع هیپر لیپیدمی، رسوبات چربی کوچکی است که در زیر پوست (معمولا در اطراف چشم ها) تجمع می کند.

این رسوبات گزانتوم نام دارند و زمانی تشکیل می شوند که انواع خاصی از چربی در زیر پوست تجمع پیدا کند. آن ها از نظر اندازه و مکان ظاهر شدن متفاوت بوده و فارغ از این که نشانه مشکل سلامتی جدی تری می باشند به خودی خود بی خطر محسوب می شوند.

علائم نادر هیپر لیپیدمی

از آن جا که هیپر لیپیدمی علائم معدودی دارد، وجود علائم نادر در آن نیز بسیار کمتر خواهد بود.

در برخی موارد، کلسترول بالا با افزایش سطح تری گلیسیرید در بدن مرتبط است که می تواند به بیماری هایی مانند پانکراتیت منجر شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

مراجعه منظم به پزشک بخش مهمی از برنامه مراقبت از چربی خون است. بسیاری از بیماری های مربوط به چربی خون را می توان با معاینه فیزیکی منظم و آزمایش خون به موقع تشخیص داده و درمان کرد.

سطح کلسترول خون باید از اوایل زندگی حتی در سنین کودکی و نوجوانی بررسی شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند که اکثر بزرگسالان هر 4 تا 6 سال یک بار غربال گری کلسترول انجام دهند. به علاوه کسانی که به بیماری قلبی، فشار خون بالا، دیابت، مشکلات کلیوی یا سابقه خانوادگی کلسترول بالا دچار هستند ممکن است نیاز به غربال گری های مکرر داشته باشند.

منبع: verywellhealth