8 خاصیت شگفت انگیز روغن بابونه برای سلامتی بدن

خواص روغن بابونه
خواص روغن بابونه

روغن های اساسی عصاره های غلیظی هستند که از گل ها و گیاهان مختلف گرفته می شوند. آن ها به دلیل مزایای بالقوه سلامتی خود بسیار محبوب شده اند.

روغن بابونه در طول سال ها برای درمان انواع بیماری ها و شرایط مختلف استفاده شده است.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید روغن بابونه برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و نحوه ی مصرف آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

تفاوت بابونه رومی و بابونه آلمانی چیست؟

روغن بابونه از گل های گیاه بابونه گرفته شده است.

دو نوع مختلف بابونه وجود دارد :

  • بابونه رومی (Chamaemelum nobile یا Anthemis nobilis)
  • بابونه آلمانی (Matricaria recutita یا Chamomilla recutita)

از نظر ظاهری این دو گیاه کمی متفاوت هستند. علاوه بر این ترکیب شیمیایی فعال آن ها با هم فرق دارد.

تحقیقات در مورد هر دو سویه انجام شده است. ماده موثره ای که بیشترین تحقیق در مورد آن انجام می شود، کامازولن است که در بابونه آلمانی به فراوانی یافت می شود.

فواید و مزایای روغن بابونه برای سلامتی بدن

استفاده از بابونه در متون پزشکی مصر باستان، یونان و روم شرح داده شده است. در طول قرن ها از روغن بابونه برای درمان موارد زیر استفاده شده است :

1. ناراحتی های گوارشی

یک مطالعه حیوانی در سال 2014 اثرات عصاره بابونه آلمانی بر اسهال را ارزیابی کرد. نویسندگان این مطالعه دریافتند که روغن بابونه از اسهال و تجمع مایعات در روده محافظت می کند.

یک مطالعه در سال 2018 تاثیر روغن بابونه رقیق شده موضعی را بر فعالیت روده پس از سزارین ارزیابی کرد. محققان دریافتند بیمارانی که شکم خود را به روغن بابونه آغشته می کنند، اشتهای آن ها با سرعت بیشتری برمی گردد و همچنین زودتر از بیمارانی که از روغن بابونه استفاده نکرده اند، گازشان را دفع می کنند.

مطالعه دیگری اثرات عصاره بابونه رومی را بر روی خوکچه هندی، رت ها و روده انسان بررسی کرد. آن ها دریافتند که عصاره بابونه رومی خاصیت شل کنندگی عضلات را دارد.

این می تواند توضیح دهد که چرا روغن بابونه برای شرایط گوارشی مانند سو هاضمه و گرفتگی استفاده می شود.

2. بهبود زخم ها

یک مقاله در سال 2018 بررسی کرد که چگونه عصاره بابونه رومی بر بهبود زخم آلوده در موش ها تاثیر می گذارد؟ نتیجه نشان داد که بهبود زخم و فعالیت ضد باکتری با استفاده از پماد بابونه در مقایسه با پماد تتراسایکلین و دارونما به طور قابل توجهی بالاتر بود.

3. اختلال اضطراب عمومی (GAD)

یک مطالعه معتبر در سال 2017، درمان کوتاه مدت اضطراب عمومی را با استفاده از عصاره بابونه ارزیابی کرد. محققان دریافتند که پس از هشت هفته، 58.1 درصد از شرکت کنندگان کاهش علائم اضطراب خود را گزارش کردند.

مقادیر کم هورمونی به نام کورتیزول در صبح با اختلالات اضطرابی مرتبط است. یک مطالعه کوچک در سال 2018 نشان داد که بابونه به کاهش علائم اضطراب و افزایش سطح کورتیزول صبحگاهی کمک می کند.

4. افسردگی

افسردگی و اضطراب اغلب با هم اتفاق می افتند. یک مطالعه از عصاره خوراکی بابونه آلمانی در افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی استفاده کرده است.

محققان پس از هشت هفته درمان در گروهی که به آن ها عصاره بابونه داده شد، کاهش قابل توجهی در علائم افسردگی مشاهده کردند.

با این حال توجه به این نکته ضروری است که اگر عصاره بابونه را می توان به صورت خوراکی مصرف کرد، روغن بابونه نباید بلعیده شود.

5. بیماری های پوست

محققان در مطالعه ای در سال 2010 استفاده از روغن بابونه آلمانی را در تسکین درماتیت آتوپیک در موش ارزیابی کردند.

آن ها دریافتند که مارکرهای مرتبط با آلرژی در موش هایی که روغن بابونه دریافت می کنند در مقایسه با آن هایی که روغن بابونه دریافت نمی کنند به میزان قابل توجهی کمتر است.

6. تسکین درد

یک مطالعه در سال 2015 اثربخشی استفاده از روغن بابونه رقیق شده بر روی پوست را برای درمان آرتروز بررسی کرد. از شرکت کنندگان خواسته شد که روغن بابونه را سه بار در روز و به مدت سه هفته استفاده کنند.

محققان دریافتند که در مقایسه با شرکت کنندگانی که از این روش درمانی استفاده نکرده اند، روغن بابونه به میزان قابل توجهی نیاز به داروی تسکین درد را کاهش می دهد.

مطالعه دیگر به بررسی تاثیر موضعی روغن بابونه برای درمان سندرم تونل کارپال پرداخت. پس از چهار هفته، میزان شدت علائم در گروه درمانی بابونه به طور قابل توجهی پایین تر از گروه دارونما بود.

7. بهبود بی خوابی

بابونه مدتهاست که با ایجاد یک خواب خوب در شب ارتباط دارد و به نظر می رسد تحقیقات از این موضوع پشتیبانی می کند.

در یک مطالعه بر روی 60 سالمند، شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند، به یک گروه دو بار در روز کپسول عصاره بابونه و به گروه دیگر دارونما داده شد.

در پایان مطالعه افزایش قابل توجهی در کیفیت خواب کسانی که عصاره های بابونه را مصرف می کردند دیده شد.

8. سرطان

یک مطالعه در سال 2019 تاثیری را که عصاره بابونه آلمانی بر سلول های سرطانی داشت ارزیابی کرد. محققان دریافتند که سلول های سرطانی هنگام درمان با این عصاره، احتمال مرگ بیشتری دارند.

همین مطالعه همچنین نشان داد که درمان با عصاره بابونه توانایی سلول های سرطانی در رشد رگ های خونی را که برای زنده نگه داشتن تومورها لازم است کاهش می دهد.

مطالعه اخیر دیگری به بررسی اجزای روغن بابونه به نام آپیژنین پرداخته است. آن ها دریافتند که آپیژنین هم مانع رشد سلولی و هم باعث مرگ سلولی در یک رده سلول سرطانی انسان می شود.

نحوه استفاده از روغن بابونه

اکنون که اطلاعات بیشتری در مورد فواید بابونه برای سلامتی دارید، چگونه می توانید با خیال راحت از آن در خانه استفاده کنید؟

چند روش مختلف برای استفاده از روغن بابونه وجود دارد :

آروماتراپی

استنشاق روغن بابونه ممکن است به بهبود انواع شرایط از جمله اضطراب و بی خوابی کمک کند. می توانید از روغن بابونه در دستگاه بخور یا در بطری اسپری شیشه ای استفاده کنید.

  • بخور : استفاده از روغن بابونه در دستگاه بخور باعث می شود رایحه روغن های اساسی تبخیر شده در یک اتاق پخش شود. در هنگام پخش روغن بابونه حتما از دستورالعمل های خاصی که به شما ارائه می شود پیروی کنید
  • اسپری : برای استفاده از روغن بابونه در اسپری 10 تا 15 قطره روغن بابونه را در 29 میلی لیتر آب رقیق کنید. قبل از استفاده به یک بطری اسپری شیشه ای اضافه کرده و خوب تکان دهید. از بطری اسپری پلاستیکی استفاده نکنید زیرا روغن با گذشت زمان باعث خرابی پلاستیک می شود

هنگام استفاده از بابونه یا هر روغن اساسی برای آروماتراپی، اطمینان حاصل کنید که فضای موجود در آن به خوبی تهویه شده است. با احتیاط مراقبت کنید تا زنان باردار یا شیرده، کودکان و حیوانات خانگی در معرض روغن اساسی قرار نگیرند.

استفاده موضعی

همچنین می توان از روغن بابونه به صورت موضعی استفاده کرد. این ممکن است به درمان درد، مشکلات گوارشی یا اضطراب کمک کند.

تمام روغن های اساسی قبل از تماس با پوست باید در یک روغن حامل رقیق شوند. در اینجا چند روش برای استفاده از آن آورده شده است :

  • روغن ماساژ : برای استفاده از روغن بابونه به عنوان روغن ماساژ ابتدا باید آن را در یک روغن حامل رقیق کنید. انواع روغن های حامل از جمله روغن نارگیل و روغن جوجوبا موجود هستند
  • روغن حمام : روغن بابونه را با یک روغن حامل مخلوط کرده و به آب گرم حمام خود اضافه کنید
  • لوسیون : می توانید 1 یا 2 قطره روغن بابونه را به لوسیون بدن یا مرطوب کننده اضافه کنید و به پوست خود بمالید
  • کمپرس : با خیساندن حوله یا پارچه در آب گرم و افزودن 1 تا 2 قطره روغن بابونه رقیق شده و سپس استفاده از آن در ناحیه درد خود مانند پشت یا معده کمپرس گرم ایجاد کنید

عوارض و مضرات روغن بابونه

روغن های اساسی بسیار غلیظ هستند و نباید آن ها را بلعید مگر اینکه تحت نظارت یک متخصص واجد شرایط باشید. برخی حتی سمی هستند.

اگر دوست دارید از بابونه به صورت خوراکی استفاده کنید، توصیه می کنیم که دمنوش بابونه را امتحان کنید.

برای جلوگیری از حوادث، اطمینان حاصل کنید که روغن بابونه را دور از دسترس کودکان یا حیوانات خانگی نگهداری می کنید.

سوزش پوست

روغن های اساسی ممکن است باعث تحریک پوست در برخی از افراد شوند. اگر نگران حساسیت خود نسبت به روغن هستید قبل از استفاده از آن روی قسمت های دیگر پوست کمی روغن بابونه رقیق شده را در قسمت داخلی آرنج خود آزمایش کنید.

در صورت مشاهده قرمزی، خارش، سوزش یا تورم استفاده از آن را متوقف کنید.

آلرژی و حساسیت

برخی از افراد ممکن است به روغن بابونه حساسیت داشته باشند. اگر نسبت به گیاهان خانواده بابونه مانند گل محمدی یا گل همیشه بهار حساسیت دارید این احتمال بیشتر خواهد بود.

در موارد نادر می تواند یک واکنش آلرژیک شدید به نام آنافیلاکسی رخ دهد که یک فوریت پزشکی است. علائمی که باید مراقب آن ها باشید عبارتند از :

  • تنفس دشوار
  • تورم گلو
  • سرفه یا خس خس سینه
  • تنگی در قفسه سینه
  • بثورات
  • استفراغ
  • اسهال

تداخلات دارویی

بابونه ممکن است با داروهای سیکلوسپورین و وارفارین تداخل داشته باشد. اگر داروهای تجویزی مصرف می کنید قبل از استفاده از روغن بابونه با پزشک خود صحبت کنید.

بارداری و شیردهی

اگر باردار یا شیرده هستید و می خواهید از روغن بابونه استفاده کنید ابتدا در مورد اینکه آیا استفاده از روغن برای شما بی خطر است با پزشک خود صحبت کنید.

چگونه روغن بابونه خوب بخریم؟

هنگام خرید روغن بابونه یا سایر روغن های اساسی نکات زیر را دنبال کنید :

1. سازمان غذا و دارو (FDA) روغن های اساسی را تایید نمی کند. در خرید هر روغنی که ادعا می کند می تواند برای درمان یا بهبود بیماری خاصی استفاده شود، احتیاط کنید.

2. نام لاتین گیاه را روی برچسب محصول بررسی کنید. این می تواند به شما کمک کند مطمئن شوید که نوع روغن بابونه مورد نظر خود را دریافت می کنید.

3. به دنبال درصد خلوص باشید. شما باید 100 درصد روغن اساسی دریافت کنید، اگر محصول با چیز دیگری مخلوط شده باشد برچسب باید به شما اطلاع دهد.

4. قبل از خرید محصول آن را بو کنید. اگر بوی روغن بابونه نمی دهد آن را خریداری نکنید.

5. به دنبال بطری های رنگ تیره بگردید. نور می تواند به روغن های اساسی آسیب برساند بنابراین به دنبال بطری هایی باشید که نور را عبور نمی دهند.

خلاصه

روغن بابونه یک روغن اساسی است که سال ها برای درمان بیماری های مختلف از مشکلات گوارشی گرفته تا ترمیم زخم ها استفاده می شود.

تحقیقات جدید از مزایای احتمالی آن در کمک به درمان افسردگی، اضطراب و بی خوابی خبر می دهند.

می توانید روغن بابونه را با استفاده از آن در دستگاه بخور استنشاق کنید، آن را با روغن حامل بر روی پوست خود بمالید یا چند قطره به وان حمام خود اضافه کنید. مانند هر روغن اساسی حتما تمام نکات ایمنی را رعایت کنید.

همیشه قبل از استفاده از روغن های اساسی برای درمان یک بیماری پزشکی با پزشک خود صحبت کنید.

منبع : healthline