آیا رابطه ای بین بیماری پسوریازیس و چاقی وجود دارد؟

رابطه ی بین بیماری پسوریازیس و چاقی
رابطه ی بین بیماری پسوریازیس و چاقی

پسوریازیس یک بیماری پوستی است که باعث خارش و لکه های ناهموار پوشیده شده با فلس می شود. این لکه‌ ها معمولا در پوست‌ های روشن‌ تر قرمز و در پوست‌ های تیره‌ تر به رنگ بنفش هستند.

فلس های پسوریازیس می توانند در هر نقطه از بدن شما رشد کنند اما اغلب در مفاصل مانند آرنج و زانو ظاهر می شوند.

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است که در اثر تجمع سریع سلول‌ های مرده روی سطح پوست ایجاد می‌ شود.

محرک ها و عوامل خطر زیادی برای پسوریازیس وجود دارد. چاقی که به عنوان شاخص توده بدنی بالای 30 تعریف می شود یکی از آن هاست. برعکس ابتلا به پسوریازیس هم ممکن است باعث افزایش وزن شود.

در ادامه این مقاله به بررسی رابطه ی بین بیماری پسوریازیس و چاقی و همچنین مدیریت این شرایط می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

آیا چاقی احتمال ابتلا به پسوریازیس را افزایش می دهد؟

ارتباط دقیق بین پسوریازیس و چاقی مشخص نیست اما چاقی یک عامل خطر شناخته شده برای پسوریازیس است. علاوه بر این افزایش وزن می تواند علائم پسوریازیس را بدتر کند.

بافت چربی و پسوریازیس

سلول ها و بافت های شما برای برقراری ارتباط با یکدیگر مولکول های سیگنالی به نام سیتوکین ها را آزاد می کنند. سیتوکین ها شبیه هورمون ها اما معمولا کوچکتر هستند.

مانند هورمون ها، سیتوکین ها وارد جریان خون شما می شوند و می توانند به سرعت به تمام قسمت های بدن شما برسند. بافت چربی شما نوع خاصی از سیتوکین ها به نام آدیپوکین ها را آزاد می کند. هرچه بدن شما چربی بیشتری داشته باشد آدیپوکین های بیشتری وارد جریان خون شما می شود.

برخی از این آدیپوکین ها می توانند باعث التهاب شوند که منجر به شرایط خودایمنی از جمله پسوریازیس می شوند.

میکروبیوم بدن و پسوریازیس

یکی دیگر از پیوندهای مهم بین چاقی و پسوریازیس میکروبیوم شما یا همه میکروب‌ هایی مانند باکتری‌ ها، ویروس‌ ها یا قارچ‌ هایی است که در داخل بدن و روی پوست شما زندگی می‌ کنند.

به نظر می رسد که افزایش وزن می تواند بر میکروبیوم تاثیر بگذارد. تغییر در میکروبیوم می تواند در ایجاد پسوریازیس و سایر شرایط خودایمنی نقش داشته باشد.

سایر عوامل خطر برای پسوریازیس

مهم است به یاد داشته باشید که چاقی به تنهایی باعث پسوریازیس نمی شود. علاوه بر چاقی عوامل خطر بسیاری دیگر برای پسوریازیس وجود دارد مانند ژنتیک، برخی داروها و سیگار کشیدن.

اگر پسوریازیس در خانواده شما شایع است توجه به عوامل خطر آن می تواند به بهبود و گاهی اوقات حتی پیشگیری از این وضعیت کمک کند.

آیا پسوریازیس احتمال چاقی را افزایش می دهد؟

برخی از مطالعات نشان داده اند که پسوریازیس می تواند باعث افزایش وزن شود. افراد مبتلا به پسوریازیس اغلب بافت چربی بیشتری نسبت به افراد سالم دارند.

اگرچه دلیل دقیق این امر مشخص نیست، محققان فکر می کنند که ممکن است به این دلیل باشد که پسوریازیس می تواند باعث افسردگی شود. افسردگی به نوبه خود می تواند بر عادات غذایی و ورزش تاثیر بگذارد که ممکن است منجر به چاقی شود.

آیا لاغری و کاهش وزن بر پسوریازیس تاثیر می گذارد؟

کاهش وزن می تواند تاثیر مثبت زیادی بر پسوریازیس داشته باشد.

بررسی 14 مطالعه در سال 2018 به این نتیجه رسید که کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش می تواند شدت و اندازه لکه های پسوریازیس را کاهش دهد. علاوه بر این کاهش وزن می تواند داروهای پسوریازیس را موثرتر کند.

اما آیا کاهش وزن می تواند از پسوریازیس جلوگیری کند؟ ما هنوز جواب این را نمی دانیم.

با این حال یک رژیم غذایی می تواند به شما در جلوگیری از تشدید علائم پسوریازیس کمک کند. برخی از غذاها ممکن است پسوریازیس را بدتر کنند مانند :

  • غذاهای پرچرب مانند لبنیات پرچرب و گوشت قرمز
  • غذاهای پر قند
  • غذاهای فوق فرآوری شده

برای کمک به جلوگیری از تشدید پسوریازیس در آینده اجتناب یا محدود کردن این غذاها را در صورت امکان در نظر بگیرید.

اگر پسوریازیس دارید و چاق هستید چه کاری می توانید انجام دهید؟

کاهش وزن کار آسانی نیست. با این حال از دست دادن حتی 5 تا 10 کیلوگرم هم می تواند تاثیر زیادی بر پسوریازیس شما داشته باشد. در اینجا چند راهکار وجود دارد که می توانید برای مدیریت وزن خود و احتمالا بهبود پسوریازیس خود انجام دهید :

ورزش کنید

ورزش به دو روش برای مدیریت پسوریازیس عمل می کند؛

  • اول به شما کمک می کند کالری بسوزانید که به مدیریت وزن و کاهش وزن کمک می کند
  • دوم می تواند سطح آدیپوکین های التهابی را در خون شما کاهش دهد

هر دوی این موارد ممکن است به بهبود علائم پسوریازیس کمک کنند اما احتمال مشکلات سلامتی مرتبط با پسوریازیس را نیز کاهش می‌ دهند.

هیچ روال خاصی وجود ندارد که هنگام ورزش برای بهبود پسوریازیس بدانید. هدف شما این است که به حرکت ادامه دهید و با آن سرگرم شوید – مهم است که تمرینی را پیدا کنید که از آن لذت می برید.

اگر تازه ورزش می کنید، آهسته شروع کنید و هر بار یک قدم بردارید. به یاد داشته باشید که ورزش بیش از حد می تواند مضر باشد زیرا می تواند استرس را افزایش دهد و استرس پسوریازیس را تشدید می کند.

رژیم غذایی متعادل داشته باشید

داشتن یک رژیم غذایی متعادل می تواند به مدیریت و بهبود پسوریازیس کمک کند. این به معنای خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی از انواع منابع غذایی کامل است.

حتی اگر یک رژیم غذایی متعادل منجر به کاهش وزن نشود باز هم مفید است. تحقیقات نشان می دهد آنچه می خورید می تواند پسوریازیس شما را مستقل از کاهش وزن بهبود داده یا بدتر کند.

سبک زندگی خود را تغییر دهید

علاوه بر یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم کارهای دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای بهبود علائم پسوریازیس انجام دهید :

  • الکل را محدود کرده یا از آن اجتناب کنید
  • اگر سیگار می کشید آن را ترک کنید
  • سطوح استرس خود را مدیریت کنید
  • برای شرایط مرتبط غربالگری شوید

اگر ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی مانند کاهش مصرف الکل یا ترک سیگار را دشوار می‌ دانید برای کمک با پزشک خود تماس بگیرید. آن‌ ها می‌ توانند به شما کمک کنند تا برنامه‌ ای داشته باشید که برای شما مناسب باشد.

خلاصه

ارتباط قوی بین پسوریازیس و چاقی وجود دارد. چاقی یک عامل خطر برای پسوریازیس است و پسوریازیس می تواند باعث افزایش وزن شود.

از دست دادن حتی چند کیلوگرم می تواند علائم پسوریازیس را بهبود بخشد. ورزش منظم، انواع خاصی از غذاها و سایر تغییرات سبک زندگی می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

همچنین بخوانید : علائم پسوریازیس چیست؟

منبع : healthline