علائم فیبریلاسیون دهلیزی چیست؟

علائم فیبریلاسیون دهلیزی
علائم فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی از اختلالات قلبی است که علائم آن می تواند از فردی به فرد دیگر و حتی در زمان های مختلف در یک فرد بسیار متفاوت باشد.

به طور کلی تپش قلب شایع ترین علامت فیبریلاسیون دهلیزی محسوب می شود. اگرچه این وضعیت به خودی خود یک آریتمی تهدید کننده زندگی نمی باشد اما می تواند به عوارض جدی به خصوص سکته مغزی منجر شود که ممکن است ناتوان کننده یا کشنده باشند.

در ادامه قصد داریم درباره علائم و نشانه های فیبریلاسیون دهلیزی صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

علائم فیبریلاسیون دهلیزی چیست؟

علائم مکرر و شایع

شایع ترین علائم فیبریلاسیون دهلیزی عبارتند از :

  • تپش قلب
  • زود خسته شدن
  • تنگی نفس
  • ناراحتی در قفسه سینه
  • دوره های سبکی سر

تپش قلب

فیبریلاسیون دهلیزی معمولا با تپش قلب همراه است و فردی که دچار این علامت می شود ضربان قلب خود را به صورت محسوس حس می کند.

علت بروز تپش قلب در فیبریلاسیون دهلیزی، ضربان قلب سریع و نامنظم می باشد که معمولا در این نوع آریتمی دیده می شود.

افرادی که تپش قلب همراه با فیبریلاسیون دهلیزی را تجربه می‌ کنند معمولا از احساس لرزش در قفسه سینه خود شکایت دارند که اغلب با احساس پرش ضربان قلب و هر از گاه دوره‌ های کوتاه سبکی سر همراه است.

تپش قلب فیبریلاسیون دهلیزی گاهی چندان آزار دهنده نیست اما در برخی موارد به شدت موجب ناراحتی فرد می شود و شدت آن ممکن است کاهش یا افزایش یابد.

شدت تپش قلب گاهی به وضعیت عاطفی فرد، نشسته یا دراز کشیدن، وضعیت آب رسانی، کم‌ خوابی یا خواب کافی و چندین عامل دیگر مرتبط با زندگی روزمره بستگی دارد اما اغلب نمی توان هیچ ارتباط یا علت خاصی برای آن تعیین کرد.

علائم مرتبط با انقباض دهلیزی

در فیبریلاسیون دهلیزی مواردی همچون کاهش تحمل ورزشی، خستگی، تنگی نفس و حتی سبکی سر با انجام تقریبا هر سطح فعالیت ورزشی شایع است.

این علائم معمولا با از دست دادن کارایی قلب همراه بوده و زمانی رخ می دهند که سایر حفره های دهلیزی قادر به عملکرد موثر نباشند.

زمانی که انقباض دهلیزی از بین می رود ممکن است مقدار خونی که بطن ها می توانند با هر ضربان قلب خارج کنند کاهش یافته و این کاهش برون ده قلبی، تحمل ورزش را در فرد کاهش دهد.

علاوه بر این هنگامی که حفره های دهلیزی ضربان موثر ندارند، خون به سمت ریه ها برگشته و باعث تنگی نفس می شود.

در بسیاری از افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی، کارایی قلب ممکن است در زمان استراحت خوب باشد اما در حین فعالیت و زمانی که قلب برای کار بیشتر تحت فشار قرار می‌ گیرد، علائم به شدت زیاد می شود.

علائم نادر

علائمی همچون سنکوپ یا یک دوره از دست دادن هوشیاری در فیبریلاسیون دهلیزی چندان شایع نیستند. از سوی دیگر زمانی که سنکوپ رخ می دهد به احتمال زیاد بیمار به یک بیماری زمینه ای گره سینوسی یا سندرم سینوس بیمار نیز دچار می باشد.

لازم به ذکر است تعداد کمی از افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی هیچ علامتی ندارند و آریتمی در آن ها تنها زمانی کشف می شود که یک پزشک یا پرستار نبض فرد را گرفته یا نوار قلب انجام دهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

تپش قلب، زود خسته شدن، تنگی نفس، ناراحتی قفسه سینه و دوره‌های سبکی سر یا غش کردن علائمی هستند که فرد در صورت تجربه آن ها لازم است حتما به پزشک مراجعه کند و جزئیات دقیق در مورد هر آن چه به علائم منجر شده را در اختیار پزشک قرار دهد.

اگر یک دوره فیبریلاسیون دهلیزی تجربه کرده اید و قلب شما در عرض چند دقیقه به ریتم طبیعی خود باز نگشته یا علائم تشدید شده حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

در موارد زیر که می توانند علائم حمله قلبی یا سکته مغزی باشند نیز لازم است فورا به اورژانس مراجعه شود :

  • درد یا فشار در وسط قفسه سینه
  • افتادگی صورت
  • ضعف بازو
  • مشکل گفتار
  • بی حسی ناگهانی به خصوص در یک طرف بدن
  • سردرد شدید و ناگهانی
  • مشکلات بینایی ناگهانی در یک یا هر دو چشم
  • از دست دادن ناگهانی تعادل یا مشکل در راه رفتن

منبع: verywellhealth