خواص قهوه برای پوست صورت و بدن چیست؟

خواص قهوه برای پوست صورت و بدن
خواص قهوه برای پوست صورت و بدن

ممکن است برای افزایش انرژی و متابولیسم روزانه خود هر روز صبح یک فنجان قهوه بنوشید.

قهوه بیشتر به عنوان یک نوشیدنی استفاده می شود اما می توان از آن برای سلامت پوست نیز استفاده کرد. قهوه سرشار از آنتی اکسیدان های فنلی است که به مبارزه با رادیکال های آزاد که می توانند منجر به آسیب های پوستی شوند، کمک می کنند.

انجمن شیمی آمریکا می گوید که قهوه محبوب ترین منبع آنتی اکسیدان در ایالات متحده است – حتی بیشتر از سایر نوشیدنی های غنی از آنتی اکسیدان مانند چای.

در حالی که یک فنجان قهوه می تواند آنتی اکسیدان های داخلی را فراهم کند، فواید ظاهری قهوه عمدتا به صورت موضعی به دست می آید که شامل تهیه ماسک، اسکراب یا خمیر از تفاله‌ های قهوه تازه و اعمال مستقیم آن‌ ها روی پوست است.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی قهوه برای پوست صورت و بدن و همچنین طرز تهیه ماسک قهوه آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای قهوه برای پوست صورت و بدن

1. باعث کاهش سلولیت می شود

قهوه ممکن است به کاهش ظاهر سلولیت روی پوست کمک کند. تصور می‌ شود که محتوای کافئین موجود در قهوه کلید کاهش سلولیت با گشاد کردن عروق خونی زیر پوست و بهبود جریان کلی خون است. این اثر ممکن است به کاهش ظاهر سلولیت کمک کند.

تصور می شود که اسکراب قهوه علاوه بر درمان سلولیت با لایه برداری پوست، پوست شما را صاف کرده و ظاهری یکنواخت به آن می بخشد.

2. اثرات آرام بخش بر روی پوست دارد

در حالی که قهوه به دلیل اثرات محرک خود در داخل بدن مشهور است، ممکن است در صورت استفاده موضعی اثرات معکوس داشته باشد و باعث آرامش پوست شود. این به لطف آنتی اکسیدان های موجود در قهوه است.

3. خاصیت ضد پیری دارد

استفاده مستقیم از قهوه روی پوست ممکن است به کاهش لکه‌ های خورشیدی، قرمزی و چروک های ریز کمک کند. در واقع یک مطالعه ارتباط مستقیمی بین نوشیدن قهوه و کاهش چین و چروک پوست یافت.

4. ویتامین B3 موجود در قهوه برای سرطان پوست مفید است

قهوه منبعی غنی از ویتامین B3 (نیاسین) است که به دلیل تجزیه یک ترکیب کلیدی به نام تریگونلین به دست می آید. تریگونلین پس از برشته شدن دانه های قهوه به نیاسین تجزیه می شود.

با توجه به نظریه ی بنیاد سرطان پوست، نیاسین ممکن است در پیشگیری از سرطان های پوست غیرملانومی مفید باشد و احتمالا می تواند از سایر بیماری های پوستی هم جلوگیری کند.

5. به کاهش التهاب کمک می کند

اثرات ضد التهابی ممکن است به کلروژنیک اسید (CGA) و همچنین ملانوئیدین موجود در قهوه نسبت داده شود. کلروژنیک اسید همچنین با کاهش هایپرپیگمانتاسیون که ممکن است با التهاب ارتباط داشته باشد مرتبط است.

6. باعث درمان آکنه و جوش صورت می شود

استفاده منظم از قهوه می تواند به مبارزه با مشکلات ناشی از باکتری های مضر پوستی کمک کند.

کلروژنیک اسید موجود در قهوه دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که همراه با لایه برداری طبیعی پوست می تواند با آکنه و جوش صورت مبارزه کنند.

7. حلقه های سیاه دور چشم را درمان می کند

به گفته مجتمع ترمیم پوست بورلی هیلز، قهوه ممکن است به درمان سیاهی زیر چشم کمک کند. تصور می‌ شود که محتوای کافئین موجود در قهوه به گشاد شدن رگ‌ های خونی کمک می‌ کند و باعث رفع سیاهی دور چشم می‌ شود.

روش استفاده از قهوه برای درمان سیاهی زیر چشم

  • 1/2 قاشق چای خوری تفاله قهوه و روغن زیتون را با هم ترکیب کنید. چند قطره آب به آن اضافه کنید تا خمیری ایجاد شود
  • به آرامی بدون مالش زیر چشمان خود ضربه بزنید
  • بگذارید مخلوط به مدت پنج تا ده دقیقه روی پوست بماند
  • ماسک را با آب بشویید یا به آرامی با یک پارچه نرم پاک کنید
  • هر چند بار که لازم است تکرار کنید

8. به درمان آفتاب سوختگی کمک می کند

از قهوه می توان برای مراقبت های پس از آفتاب سوختگی استفاده کرد. نکته کلیدی در اینجا این است که یک درمان تسکین دهنده استفاده کنید که پوست آفتاب سوخته شما ترمیم پیدا کند.

روش استفاده از قهوه برای درمان آفتاب سوختگی

  • یک فنجان قهوه تازه دم کنید. سپس آن را با آب سرد رقیق کنید
  • یک پارچه نرم یا یک حوله کاغذی را در آب قرار دهید، قهوه اضافی آن را با فشردن پارچه بگیرید
  • پارچه را به آرامی روی نواحی آسیب دیده پوست بکشید
  • چندین بار در روز تکرار کنید تا قرمزی و تورم شروع به کاهش کند

طرز تهیه ماسک صورت قهوه

روش های مختلفی برای تهیه ماسک صورت قهوه در خانه وجود دارد. بهترین راه این است که تفاله های قهوه را با یک ماده غیرکومدون زا (به این معنی که منافذ شما را مسدود نمی کند) مخلوط کنید.

طرز تهیه ماسک قهوه

  • مقدار مساوی روغن زیتون و تفاله قهوه را با هم مخلوط کنید
  • با حرکات دایره ای به صورت خود بمالید
  • بگذارید ماسک بین 15 تا 60 دقیقه بر روی صورت بماند
  • با آب گرم بشویید
  • این ماسک تا سه بار در هفته تکرار کنید

خلاصه

قهوه یک محصول چند منظوره است که به طور بالقوه می تواند فواید مختلفی برای مراقبت از پوست ارائه دهد. با این حال اگر بعد از چندین هفته از درمان نتایج مطلوب را مشاهده نکردید، ایده خوبی است که با متخصص پوست خود پیگیری کنید.

اطمینان حاصل کنید که حداقل چند هفته قبل از اینکه به سراغ درمان دیگری بروید، هر گونه درمان جدید پوست را به خوبی انجام دهید.

همچنین بخوانید : خواص آیس کافی چیست؟

منبع : healthline