آیا سوفل قلبی ژنتیکی (ارثی) است؟

آیا سوفل قلبی ژنتیکی است؟
آیا سوفل قلبی ژنتیکی است؟

سوفل قلبی صداهای مهیبی هستند که توسط خون در حال حرکت در دریچه‌ های قلب و حفره‌ های قلب به‌ وسیله گوشی‌ پزشکی تشخیص داده می‌ شوند. آن ها می توانند موقت و بی ضرر باشند، یا می توانند نشانه ای از بیماری دریچه یا سایر مشکلات قلبی بالقوه جدی باشند.

اینکه چرا کسی به سوفل قلبی دچار می شود روشن نیست اما ژنتیک ممکن است در چرایی انواع خاصی از سوفل قلبی نقش داشته باشد.

اگر سوفل قلبی تشخیص داده شود، یک متخصص ممکن است نیاز داشته باشد که تعیین کند آیا شما خطرات قلبی جدی دارید و آیا به درمان نیاز است یا خیر. در صورت لزوم درمان ممکن است شامل ترمیم دریچه قلب یا سایر مداخلات جراحی برای بهبود جریان خون باشد.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا سوفل قلبی ارثی است یا خیر؟ با سومیتا همراه باشید؛

سوفل قلبی چیست؟

سوفل قلبی نوعی صدای غیر طبیعی است که در قلب شنیده می شود و علت بروز آن ارتعاشات یا تلاطم هایی است که خون هنگام عبور از قلب ایجاد می کند.

دو نوع سوفل قلبی وجود دارد : بی ضرر و غیر طبیعی.

  • سوفل بی ضرر قلب : صداهای بی ضرری هستند که قلب تولید می کند. آن ها می توانند توسط عواملی مانند ورزش یا تب ایجاد شوند، معمولا خوش خیم هستند و نیازی به درمان ندارند همچنین نشانه ای از مشکلات قلبی جدی نیستند
  • سوفل غیرطبیعی قلب : باعث می‌شود جریان خون در قلب صدایی مهیب ایجاد کند اما این سوفل ناشی از بیماری‌ های مادرزادی قلبی یا سایر مشکلات ساختاری در قلب مانند بیماری دژنراتیو دریچه است

سوفل قلبی اغلب در کودکان خردسال تشخیص داده می شود. اکثر موارد خود به خود بدون عوارض یا درمان برطرف می شوند.

بیش از 8.6 درصد از نوزادان و 80 درصد از همه کودکان در مقطعی از زندگی خود سوفل قلبی را تجربه می کنند. با این حال کمتر از 1 درصد سوفل قلبی نتیجه بیماری مادرزادی قلبی است.

در برخی موارد سوفل قلب کودکان نتیجه یک نقص مادرزادی قلب است اما این نادر می باشد.

ژنتیک چه نقشی در ابتلا به سوفل قلبی دارد؟

یک بیماری ژنتیکی قلب به این معنی است که جهشی در یک یا چند ژن وجود دارد که بر ساختار و یا عملکرد قلب تاثیر می‌ گذارد و مانند بسیاری از بیماری‌ های قلبی، سوفل‌ های غیر طبیعی قلب و مشکلاتی که باعث آن‌ ها می‌ شوند ممکن است ارثی باشند.

این مطالعه سال 2021 بر روی بیماران اطفال ارجاع شده به متخصصان قلب نشان داد که فقدان عوامل خطر برای بیماری مادرزادی قلبی – از جمله فقدان سابقه خانوادگی – یکی از چندین ویژگی مهمی است که تشخیص سوفل قلبی را کمتر می کند.

درک این نکته مهم است که سوفل غیر طبیعی قلب نشانه‌ هایی هستند که در معاینه فیزیکی مشخص می‌ شوند و می‌ توانند به دلایل زیادی از جمله بیماری قلبی ارثی ایجاد شوند.

علل سوفل قلبی

سوفل های بی ضرر قلب، به جز سن کم، همیشه دلایل واضحی ندارد.

به عنوان مثال گزارشی در سال 2018 به نوعی سوفل قلبی اشاره می‌ کند که شایع‌ ترین سوفل قلبی در کودکان 3 ساله تا نوجوانی است.

برخی از علل رایج دیگر سوفل های بی ضرر ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • کم خونی
  • تب
  • جهش رشد
  • فعالیت بدنی
  • بارداری
  • بیماری تیرویید

سوفل غیر طبیعی را می توان با موارد زیر مرتبط کرد :

اگر از نظر ژنتیکی در معرض خطر سوفل قلبی هستید، باید به دنبال چه چیزی باشید؟

سابقه خانوادگی سوفل قلبی یا برخی دیگر از نقایص قلبی ممکن است احتمال ابتلا به بیماری های مشابه را افزایش دهند.

برخی از موارد بیماری دریچه قلب ارثی هستند به این معنی که با سوفل های همراه با آن ها یک ارتباط ژنتیکی دارند. یک مطالعه در سال 2019 نشان می دهد که تا 35 تا 50 درصد موارد افتادگی دریچه میترال ممکن است دارای یک جز ژنتیکی باشند.

به طور مشابه انجمن قلب آمریکا پیشنهاد می کند که عوامل ژنتیکی نیز ممکن است در نقص دیواره بین بطنی – که سوراخی در دیواره جدا کننده حفره های قلب است – نقش داشته باشد.

دریچه آئورت دولتی یک بیماری مادرزادی قلبی است که گاهی اوقات پمپ خون را برای قلب دشوارتر می کند همچنین می تواند در خانواده ها دیده شود و از والدین به فرزندان منتقل شود.

سایر بیماری هایی که ممکن است ارثی باشند و خطر سوفل قلبی را افزایش دهد عبارتند از :

  • آمیلوئیدوز قلبی
  • تومورهای قلبی
  • کاردیومیوپاتی
  • کاردیومیوپاتی انسدادی هایپرتروفیک

چرا سوفل قلبی یک نگرانی برای سلامتی است؟

از آنجایی که سوفل قلبی نشانه حرکت غیر طبیعی خون در دریچه‌ ها و حفره‌ های قلب است مهم است که بدانید آیا این به این معنی است که شما یک بیماری قلبی زمینه‌ ای دارید یا نه.

برای نوزادان، سوفل قلبی ممکن است نشان دهنده بیماری قلبی مادرزادی باشد. در کودکان بزرگ تر سوفل قلبی شایع است اما معمولا دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال دستور العمل های بالینی توصیه می کند که سوفل قلبی که بلند است یا زمانی که قلب در بین ضربان ها آرام می شود شنیده می شود باید توسط متخصص قلب ارزیابی شود.

همین امر در مورد بزرگسالان نیز صدق می کند. کسی که دچار سوفل قلبی می شود ممکن است اکوکاردیوگرام و سایر آزمایشات سلامت قلب را انجام دهد. با این آزمایش ها پزشک ممکن است بتواند یک مشکل بالقوه جدی قلبی را تشخیص داده و درمان را آغاز کند.

خلاصه

سوفل قلبی در کودکان شایع و معمولا خوش خیم است اما زمانی که سوفل قلبی ناشی از نقص مادرزادی قلب یا سایر مشکلات قلبی باشد ممکن است محرک اصلی آن یک بیماری ارثی باشد.

برای کمک به پزشک در تشخیص درست، مهم است که تا حد امکان سابقه خانوادگی خود را به اشتراک بگذارید به ویژه در مورد بیماری های قلبی مانند بیماری دریچه یا کاردیومیوپاتی.

همچنین بخوانید : رابطه درد پا و بیماری قلبی چیست؟

منبع : healthline