آیا استفاده از ظروف نچسب مانند تفلون بی خطر است؟

آیا استفاده از ظروف نچسب مانند تفلون بی خطر است؟
آیا استفاده از ظروف نچسب مانند تفلون بی خطر است؟

مردم در سراسر جهان از قابلمه ها و ماهی تابه های نچسب برای پخت و پز روزانه خود استفاده می کنند.

روکش نچسب ظروف برای تهیه پنکیک، سوسیس و سرخ کردن تخم مرغ مناسب است و می تواند برای پختن غذاهای لطیفی که ممکن است به تابه بچسبند مفید باشد.

اما در مورد پوشش های نچسب مانند تفلون بحث و جدل وجود دارد.

برخی منابع ادعا می‌کنند که پوشش های نچسب مضر بوده و با بیماری مانند سرطان مرتبط هستند در حالی که برخی دیگر معتقدند که پخت و پز با ظروف نچسب کاملا ایمن است.

در ادامه این مقاله به بررسی عوارض و مضرات پخت و پز با ظروف نچسب مانند تفلون برای سلامتی بدن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

ظروف نچسب چیستند؟

ظروف نچسب مانند ماهیتابه ها و قابلمه ها با ماده ای به نام پلی تترافلوئورو اتیلن (PTFE) که معمولا به نام تفلون شناخته می شود پوشیده می شوند.

تفلون یک ماده شیمیایی مصنوعی است که از اتم های کربن و فلوئور تشکیل شده است. تفلون اولین بار در دهه 1930 کشف شد و سطحی غیر واکنشی، نچسب و تقریبا بدون اصطکاک ایجاد می کند.

سطح نچسب ظروف با روکش تفلون، استفاده را راحت تر و تمیز کردن را آسان تر می کند. همچنین به روغن یا کره کمی نیاز دارد که آن را برای پختن و سرخ کردن غذاهای کم چرب ایده آل می کند.

تفلون چندین کاربرد دیگر هم دارد و برای ساخت روکش های سیم و کابل، محافظ پارچه و فرش و پارچه های ضد آب برای لباس های بیرون از منزل مانند کت های بارانی استفاده می شود.

با این حال در دهه گذشته ایمنی ظروف نچسب مورد بررسی قرار گرفته است.

نگرانی ها بر روی ماده شیمیایی به نام پرفلوئورواکتانوئیک اسید (PFOA) متمرکز شده است که قبلا برای تولید ظروف نچسب استفاده می شد اما امروزه از آن استفاده نمی شود.

این تحقیقات همچنین خطرات مرتبط با گرمای بیش از حد تفلون را مورد بررسی قرار داده است.

قرار گرفتن در معرض تفلون و پرفلوئورواکتانوئیک اسید (PFOA)

امروزه تمام محصولات تفلون فاقد پرفلوئورواکتانوئیک اسید هستند. بنابراین اثرات بهداشتی قرار گرفتن در معرض پرفلوئورواکتانوئیک اسید دیگر دلیلی برای نگرانی نیست.

با این حال پرفلوئورواکتانوئیک اسید تا سال 2013 در تولید تفلون استفاده می شد.

در حالی که بیشتر پرفلوئورواکتانوئیک اسید موجود در ظروف نچسب معمولا در دمای بالا در طول فرآیند تولید سوخته می شد، مقدار کمی در محصول نهایی باقی می ماند.

با وجود این تحقیقات نشان داده است که ظروف تفلون منبع مهمی برای قرار گرفتن در معرض پرفلوئورواکتانوئیک اسید نیستند.

پرفلوئورواکتانوئیک اسید با تعدادی از بیماری ها از جمله اختلالات تیروئید، بیماری مزمن کلیه، بیماری کبد و سرطان بیضه و همچنین با ناباروری و وزن کم نوزاد هنگام تولد مرتبط است.

علاوه بر این در خون بیش از 98 درصد از افرادی که در نظرسنجی مرکز ملی سلامت و تغذیه ایالات متحده در سال‌ های 1999 تا 2000 شرکت کردند یافت شد.

برنامه نظارت پرفلوئورواکتانوئیک اسید که در سال 2006 توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) راه اندازی شد، باعث حذف پرفلوئورواکتانوئیک اسید از محصولات تفلون شد.

این برنامه شامل هشت شرکت پیشرو پرفلوئورواکتانوئیک اسید از جمله سازنده تفلون بود. هدف آن کاهش خطرات بهداشتی و زیست محیطی مرتبط با قرار گرفتن در معرض پرفلوئورواکتانوئیک اسید با حذف استفاده و انتشار پرفلوئورواکتانوئیک اسید تا سال 2015 بود.

همه شرکت ها به اهداف برنامه دست یافتند بنابراین تمام محصولات تفلون از جمله ظروف نچسب از سال 2013 بدون پرفلوئورواکتانوئیک اسید بوده اند.

مواد پرو و پلی فلوروکسیل (PFA) در ظروف نچسب

در حالی که پرفلوئورواکتانوئیک اسید از محصولات تفلون حذف شده است هنوز اجزای دیگری وجود دارد به نام PFAS (مواد پرو و پلی فلوروکسیل) که به طور کامل شناخته نشده اند.

این ماده و سایر مواد موجود در محصولات تفلون ممکن است خطری برای سلامتی داشته باشند. تحقیقات برای درک کاملتر ماهیت این مواد و چگونگی تاثیر آن ها بر بدن انسان ادامه دارد.

هنوز چیزهای زیادی در مورد ایمنی فلوروپلیمرهایی که در حال حاضر استفاده می شوند ناشناخته مانده است.

کمیسیون ایمنی محصولات مصرف کننده در آمریکا به تازگی بیانیه ای را در مورد خطر احتمالی مواد پرو و پلی فلوروکسیل در محصولات منتشر کرده زیرا سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا در مورد وجود این مواد در آب آشامیدنی هشدار داده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا اطلاعاتی را در مورد آنچه تاکنون در مورد ایمنی مواد پرو و پلی فلوروکسیل شناخته شده منتشر کرده است و تحقیقات برای درک کاملتر ماهیت این مواد و چگونگی تاثیر آن ها بر بدن انسان ادامه دارد.

عوارض و مضرات ظروف نچسب داغ شده

به طور کلی تفلون یک ترکیب ایمن و پایدار است.

با این حال در دمای بالاتر از 260 درجه سانتیگراد، پوشش های تفلون روی ظروف نچسب شروع به شکستن کرده و مواد شیمیایی سمی را در هوا آزاد می کنند.

استنشاق این دودها ممکن است منجر به تب پلیمری شود که به آنفولانزای تفلون نیز معروف است.

تب پلیمری شامل علائم موقتی شبیه آنفولانزا مانند تب، لرز، سردرد و بدن درد است. شروع علائم پس از 4 تا 10 ساعت قرار گرفتن در معرض این مواد رخ می دهد و این وضعیت معمولا در عرض 12 تا 48 ساعت برطرف می شود.

تعداد کمی از مطالعات موردی نیز عوارض جانبی جدی تری از قرار گرفتن در معرض تفلون داغ شده از جمله آسیب ریه را گزارش کرده اند.

با این حال در تمام موارد گزارش شده، افراد در معرض دود ناشی از ظروف تفلون بیش از حد داغ شده تا دمای شدید حداقل 390 درجه سانتیگراد برای مدت زمان طولانی حداقل 4 ساعت قرار گرفتند.

در حالی که اثرات تفلون داغ شده برای سلامتی ممکن است جدی باشد، استفاده از روش‌ های پخت و پز معمولی به شما کمک می‌ کند از قرار گرفتن در معرض این عوارض جلوگیری کنید.

نکاتی برای به حداقل رساندن خطر هنگام آشپزی

اگر اقدامات احتیاطی اولیه را رعایت کنید، پخت و پز با ظروف نچسب ایمن، سالم و راحت است.

با رعایت نکات زیر می توانید خطرات را هنگام آشپزی به حداقل برسانید :

  • تابه خالی را از قبل گرم نکنید : تابه های خالی می توانند در عرض چند دقیقه به دمای بالایی برسند و به طور بالقوه باعث آزاد شدن دود پلیمری شوند. قبل از گرم کردن مطمئن شوید که مقداری غذا یا مایع در قابلمه ها و تابه ها دارید
  • از پخت و پز روی حرارت زیاد خودداری کنید : غذا را روی حرارت متوسط ​​یا کم بپزید و از کباب شدن خودداری کنید زیرا این روش پخت به دمایی بالاتر از دمای توصیه شده برای ظروف نچسب نیاز دارد
  • تهویه آشپزخانه را فراموش نکنید : هنگامی که در حال آشپزی هستید، فن هود را روشن کنید یا پنجره ها را باز کنید تا هر گونه بخار را از فضا خارج کند
  • از قاشق های چوبی، سیلیکونی یا پلاستیکی استفاده کنید : قاشق های فلزی می توانند باعث ایجاد خط و خش روی سطح نچسب شوند و عمر ظروف شما را کاهش دهند
  • ظروف را با دست بشویید : قابلمه ها و تابه ها را به آرامی با اسفنج و آب گرم و محلول شوینده بشویید. از استفاده از اسکاچ فلزی خودداری کنید زیرا می توانند سطح را خراش دهند
  • ظروف قدیمی را تعویض کنید : زمانی که پوشش‌ های تفلون به‌ دلیل خراش‌ های زیاد، پوسته شدن و بریدگی‌ های زیاد شروع به خراب شدن می‌ کنند، آن ها را عوض کنید

جایگزین های ظروف نچسب (تفلون)

ظروف نچسب مدرن به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شوند. انجمن سرطان آمریکا بیان می‌کند که هیچ خطری برای انسان هنگام استفاده از ظروف نچسب جدید بدون پرفلوئورواکتانوئیک اسید وجود ندارد.

با این حال اگر هنوز در مورد هر یک از اثرات آن بر سلامتی نگران هستید، می توانید یک جایگزین را امتحان کنید. در اینجا چند جایگزین عالی بدون تفلون آورده شده است :

  • ظروف استیل : ظروف استیل برای سرخ کردن غذا بسیار عالی هستند. بادوام و ضد خش هستند. همچنین قابل شستشو در ماشین ظرفشویی بوده و تمیز کردن آن ها آسان است
  • ظروف چدنی : چدن به طور طبیعی نچسب است. همچنین مدت زمان زیادی دوام می آورد و می تواند دمایی بسیار بالاتر از دمایی که برای قابلمه ها و تابه های نچسب در نظر گرفته می شود را تحمل کند
  • ظروف سنگی : ظروف سنگی برای هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته اند. به طور یکنواخت گرم می شوند و هنگام طبخ نچسب هستند. همچنین ضد خش بوده و می توان آن را تا دمای بسیار بالا گرم کرد
  • ظروف سرامیکی : ظروف سرامیکی یک محصول نسبتا جدید هستند. خاصیت نچسب بسیار خوبی دارند اما پوشش آن به راحتی خراشیده می شود
  • ظروف سیلیکونی : سیلیکون یک لاستیک مصنوعی است که عمدتا در ساخت ظروف پخت و پز و ظروف آشپزخانه استفاده می شود. نباید در برابر حرارت مستقیم قرار بگیرد و برای پخت مناسب است

خلاصه

ظروف نچسب در بسیاری از آشپزخانه های جهان یافت می شوند.

پوشش نچسب از یک ماده شیمیایی به نام پلی تترافلوئورو اتیلن (PTFE) که به نام تفلون نیز شناخته می شود ساخته شده است که پخت و پز و شستشو را سریع و آسان می کند.

آژانس های بهداشتی نگرانی هایی را در مورد ترکیب پرفلوئورواکتانوئیک اسید (PFOA) که قبلا برای ساخت تفلون استفاده می شد، مطرح کرده اند. با این حال تفلون از سال 2013 بدون PFOA بوده است.

ظروف نچسب و تفلون امروزی تا زمانی که دما از 260 درجه سانتیگراد تجاوز نکند، برای آشپزی روزمره در خانه ایمن در نظر گرفته می شوند.

بنابراین، می‌ توانید از ظروف نچسب روی اجاق گاز با حرارت کم تا متوسط ​​استفاده کنید اما از آن در حرارت های بالا یا برای روش‌ های پخت مانند کباب کردن استفاده نکنید.

استفاده از ظروف تفلون روشی مناسب برای طبخ غذای شماست که برای استفاده روزمره ایمن تر از قبل است. با این حال، تحقیقات بر روی سایر مواد مورد استفاده در ساخت تفلون ادامه دارد و شواهد در حال ظهور نشان می دهد که ممکن است هنوز مشکلات ایمنی وجود داشته باشد.

منبع : healthline