علائم بیماری عروق کرونری چیست؟

علائم بیماری عروق کرونری چیست؟
علائم بیماری عروق کرونری چیست؟

بیماری عروق کرونری از بیماری های قلبی جدی است که معمولا تا زمانی که به مراحل پیشرفته نرسد علائمی ایجاد نمی کند.

برخی علائم ظریف و نا محسوس این بیماری می تواند شامل سر گیجه، نشانه های شبیه سوء هاضمه، خستگی و کمبود انرژی باشد و همچنین باعث بروز برخی علائم واضح تر از جمله تنگی نفس و درد قفسه سینه شود که همگی از علائم هشدار دهنده حمله قلبی هستند و در صورت تجربه هر یک از آن ها لازم است به پزشک مراجعه شود.

در ادامه قصد داریم درباره علائم و نشانه های بیماری عروق کرونری صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

علائم بیماری عروق کرونری

علائم شایع

به طور کلی علائم ایجاد شده در این بیماری به باریک شدن رگ های خونی قلب بر می گردد که می تواند به صورت متناوب از دریافت خون کافی عضله قلب جلوگیری کند.

توجه داشته باشید اگرچه بروز علائم در این بیماری شایع نیست اما گاهی ممکن است با علامت همراه باشد که شایع ترین آن ها عبارتند از :

1. تنگی نفس

در صورتی که خون کافی در عروق کرونری جریان پیدا نکند ممکن است فرد احساس کند نمی تواند نفس بکشد یا اکسیژن کافی دریافت نمی کند.

این احساس اغلب به صورت تنگی نفس توصیف می شود و احتمال بروز یا تشدید آن با فعالیت های بدنی یا استرس عاطفی بیشتر می شود. گاهی اوقات ممکن است تنگی نفس چندان واضح نباشد و این احساس را در فرد ایجاد کند که انرژی یا بنیه کافی ندارد.

2. ناراحتی قفسه سینه

در بسیاری از موارد جریان خون نا کافی به عروق کرونری می تواند به صورت ناراحتی قفسه سینه مانند سوء هاضمه بروز کند.

باید توجه داشته باشید سوء هاضمه واقعی که علت آن بیماری عروق کرونری نیست مدت کوتاهی بعد از غذا خوردن رخ می دهد و ممکن است زمانی که فرد در حالت دراز کشیده است تشدید شود، در حالی که ناراحتی قفسه سینه ناشی از بیماری عروق کرونری معمولا با فعالیت بدنی شدید رخ داده و با کاهش فعالیت بدنی بهبود می یابد.

3. سر گیجه یا سبکی سر

فرد مبتلا به بیماری عروق کرونری ممکن است سبکی سر متناوب یا سر گیجه داشته باشد که به احتمال زیاد هنگام انجام فعالیت های بدنی رخ می دهد، اگرچه ممکن است در هر زمان دیگری نیز اتفاق بیفتد.

4. کمبود انرژی

در بیماری عروق کرونری ممکن است فرد احساس کاهش انرژی و خستگی مکرر یا غیر منتظره داشته باشد که اگر با علائم دیگر همراه باشد نوعی نشانه هشدار دهنده محسوب می شود اما گاهی به تنهایی رخ می دهد.

5. آنژین

آنژین پایدار با حالت سفتی و فشاری توصیف می شود که در سمت چپ قفسه سینه یا پشت استخوان جناغ شدیدتر است و ممکن است فک و شانه چپ را نیز درگیر کند.

آنژین در بیماری عروق کرونری می تواند به مدت چند دقیقه رخ داده و خود به خود برطرف شود یا گاهی طی چند دقیقه تشدید یابد که نشانه حمله قلبی می باشد.

بسیاری از افرادی که دچار حمله قلبی ناشی از بیماری عروق کرونری شده اند گزارش کرده اند در ماه های قبل از حمله قلبی دوره های کوتاهی از درد قفسه سینه را تجربه کرده اند.

لازم به ذکر است بیماری عروق کرونری پیشرفته در صورتی که عضله قلب به طور موقت جریان خون کافی در شریان های کرونری نداشته باشد می تواند به آنژین منجر شود.

آنژین پایدار به صورت تقریبا قابل پیش بینی، به عنوان مثال همراه با فعالیت بدنی یا در شرایط استرس زا رخ می دهد و به طور کلی به این معنی است که یک پلاک به قدری بزرگ شده که توانسته انسداد نسبی در یک شریان کرونری ایجاد کند.

علائم نادر

علائم غیر شایع بیماری عروق کرونری معمولا چندان قابل تشخیص نیستند و افرادی که این علائم را تجربه می کنند ممکن است حتی در معاینه روتین پزشکی آن ها را مطرح نکنند که البته می تواند به عدم تشخیص و درمان به موقع و در نتیجه عوارض بدتر این بیماری منجر شود.

برخی علائم نادر بیماری عروق کرونری عبارتند از :

1. آنژین نا پایدار

آنژین نا پایدار به هر گونه آنژین جدید، آنژینی که در حالت استراحت رخ داده یا آنژین موجود که با فعالیت بدنی خفیف تر از فعالیت هایی که قبلا باعث بروز آنژین در فرد شده اند رخ داده گفته می شود.

لازم به ذکر است افرادی که دچار آنژین نا پایدار هستند بیشتر در معرض انسداد کامل شریان کرونری که منجر به حمله قلبی می شود قرار دارند.

2. درد غیر طبیعی قفسه سینه

درد آنژین به صورت احساس فشار یا فشردگی توصیف می شود اما ممکن است به صورت حس گرما یا سوزش نیز ظاهر شود که در قسمت فوقانی شکم، پشت، شانه ها، بازوها، گردن یا فک رخ می دهد.

لازم به ذکر است زنان مبتلا به بیماری عروق کرونری بیشتر از مردان ممکن است دچار درد غیر طبیعی قفسه سینه شوند در حالی که برخی زنان ناراحتی قفسه سینه ندارند و به جای آن احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در ناحیه سمت چپ قفسه سینه یا بازو تجربه می کنند.

گلو درد نیز از علائم غیر شایع بالقوه این بیماری به خصوص در زنان محسوب می شود.

3. تپش قلب

فردی که دچار ضربان قلب تند یا نا منظم است احساس کوبیدن یا لرزیدن در فقسه سینه خود احساس می کند که اغلب با سر گیجه یا سبکی سر همراه است.

4. حمله قلبی خاموش

حمله قلبی خاموش نوعی حمله قلبی است که بدون ایجاد علائم قابل توجه رخ می دهد. حملات قلبی معمولا با درد آزار دهنده قفسه سینه و تنگی نفس شناسایی می شوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

در صورتی که علائم متناوب عروق کرونری قلب را تجربه کرده اید باید به پزشک خود اطلاع دهید. بسیاری از افراد از صحبت در مورد علائم این بیماری اجتناب می کنند یا به دلیل ترس یا انکار آن ها را نادیده می گیرند.

در حالی که این علائم بدون درمان بدتر شده و می توانند به حمله قلبی کشنده یا حمله قلبی با عوارض مادام العمر و کاهش کیفیت زندگی منجر شوند. در صورت تجربه آنژین صدری یا علائم حمله قلبی لازم است حتما با اورژانس تماس گرفته شود.

در صورتی که علائم بیماری عروق کرونری مانند خستگی، حالت تهوع، سوزش سر دل، درد قفسه سینه، تنگی نفس یا کاهش استقامت بدنی تجربه کرده اید نیز باید به پزشک مراجعه کنید و اطلاعات لازم درباره زمان و مدت بروز علائم، دفعات و همچنین جزئیاتی همچون فعالیتی که در زمان بروز علائم انجام می داده اید و این که چه چیزی باعث رفع علائم شده را برای پزشک شرح دهید.

منبع: verywellhealth