8 خاصیت شگفت انگیز چای اولانگ برای سلامتی بدن

خواص چای اولانگ
خواص چای اولانگ

چای اولانگ (به انگلیسی : Oolong Tea) تنها حدود 2 درصد از چای تولید شده و مصرف شده در جهان را تشکیل می دهد.

این ترکیب ویژگی های چای سبز و چای سیاه را داشته و چندین فایده برای سلامتی دارد. به عنوان مثال مصرف چای اولانگ ممکن است به کاهش وزن و کاهش استرس کمک کند.

در ادامه این مقاله با فواید چای اولانگ برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

چای اولانگ چیست؟

چای اولانگ یک چای سنتی چینی است. از برگ های گیاه Camellia sinensis تهیه شده است همان گیاهی که برای تهیه چای سبز و چای سیاه استفاده می شود، تفاوت در نحوه پردازش چای است.

فرایند اکسیداسیون چیزی است که چای سبز، سیاه یا اولانگ را ایجاد می کند.

چای سبز از برگ های تازه چای تولید می شود که تحت اکسیداسیون قرار نگرفته اند، یک واکنش شیمیایی که با قرار گرفتن برگ ها در معرض هوا شروع می شود و مسئول رنگ و طعم انواع مختلف چای است.

چای سیاه زمانی ایجاد می شود که برگ ها کاملا له می شوند تا اکسیداسیون افزایش یابد و اولانگ هنگامی ایجاد می شود که برگ ها در زیر نور خورشید پژمرده و کمی تیره می شوند تا اکسیداسیون جزئی ایجاد شود.

فواید و مزایای چای اولانگ برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

مانند چای سیاه و سبز، چای اولانگ حاوی چندین ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مفید است.

یک فنجان چای دم کرده اولانگ حاوی مقادیر کمی کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. همچنین حاوی حدود 38 میلی گرم کافئین است. در مقایسه یک فنجان چای سبز حاوی حدود 29 گرم کافئین است.

برخی از آنتی اکسیدان های اصلی چای اولانگ معروف به پلی فنول های چای، تئافلاوین ها، تئاروبیژین ها و اپی گالوکاتچین گالات هستند. اینها مسئول بسیاری از مزایای سلامتی آن هستند.

چای اولانگ همچنین حاوی تیانین است، اسید آمینه ای که تاثیرات مثبتی بر آرامش و عملکرد شناختی دارد.

2. ممکن است به محافظت در برابر دیابت کمک کند

به طور کلی نشان داده شده است که چای احتمالا با کاهش مقاومت به انسولین و کاهش التهاب به محافظت در برابر دیابت و عوارض دیابت کمک می کند.

بر این اساس یک مطالعه در سال 2021 و یک مرور در سال 2019 هر دو ارتباط بین مصرف منظم چای، بهبود مدیریت قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را گزارش می کنند.

با این حال تاثیرات خاص چای اولانگ به طور کلی به اندازه چای سبز یا سیاه مورد بررسی قرار نگرفته است.

با این اوصاف یک مطالعه کوچکتر و قدیمی به اثربخشی احتمالی چای اولانگ در کاهش گلوکز پلاسما در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 اشاره می کند.

با این وجود هر مطالعه ای در مورد توانایی چای اولانگ در کمک به تسکین علائم دیابت نوع 2 موافق نیست.

با مطالعه ای که در سال 2011 روی 5000 مرد ژاپنی انجام شد به این نتیجه رسیدند که مصرف چای ممکن است پیش بینی کننده شروع بیماری باشد.

3. ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

مصرف منظم آنتی اکسیدان های چای همچنین ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد.

چندین مطالعه در مورد مصرف کنندگان چای معمولی کاهش فشار خون و سطح کلسترول و همچنین کاهش خطر بیماری های قلبی را نشان می دهد.

در یک مطالعه بزرگ در سال 2003 افرادی که بیش از شش فنجان چای در روز می نوشیدند نسبت به افرادی که چای نمی خوردند به میزان قابل توجهی کمتر به بیماری عروق کرونر مبتلا می شوند.

چندین مطالعه نیز به طور خاص چای اولانگ را مورد بررسی قرار داده اند.

یک مطالعه روی بیش از 76000 بزرگسال ژاپنی مشاهده کرد مردانی که 240 میلی لیتر یا بیشتر چای اولانگ در روز می نوشند 61 درصد کمتر در معرض بیماری قلبی قرار دارند.

علاوه بر این مطالعه ای در چین انجام شده است که نشان می دهد بزرگسالانی که روزانه 1 تا 2 فنجان چای سبز یا اولانگ می نوشند خطر ابتلا به سکته مغزی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که چای اولانگ حاوی کافئین بوده و ممکن است فشار خون را در برخی افراد کمی افزایش دهد.

با این حال در مورد مطالعاتی که به بررسی ارتباط بین فشار خون و کافئین می پردازند نتایج ناسازگاری وجود دارد بنابراین قبل از هرگونه نتیجه گیری قطعی تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

علاوه بر این از آنجا که محتوای کافئین در یک فنجان 240 میلی لیتر تنها حدود یک چهارم مقدار موجود در همان مقدار قهوه است احتمالا هرگونه تاثیر منفی در مورد فشار خون بسیار ناچیز است.

4. ممکن است به کاهش وزن کمک کند

مصرف چای و کاهش وزن مدتهاست که با هم گره خورده است و در واقع بسیاری از مطالعات ارتباط بین ترکیبات فعال زیستی موجود در چای و کاهش وزن یا پیشگیری از چاقی را نشان می دهند.

در حالی که از قدیم اعتقاد بر این بود که فعالیت آنتی اکسیدانی چای تنها مسئول توانایی آن در کاهش چربی بدن است اما محققان شروع به پیشنهاد کرده اند که توانایی چای در افزایش مهار آنزیم ها و تعاملات آنتی اکسیدانی با میکروبیوتای روده به طور خاص ممکن است عامل افزایش وزن باشد.

نکته جالب توجه این است که موضوع خود چای اولانگ است. یک مطالعه اخیر روی حیوانات نشان داد که عصاره های چای اولانگ در واقع به افزایش اکسیداسیون چربی کمک می کند – به این معنی که آن ها به طور مستقیم چربی بدن را کاهش می دهند.

با این حال وقتی صحبت از مطالعات روی انسان می شود تنها یک مطالعه کوچک و قدیمی به توانایی آن در افزایش مصرف انرژی در بزرگسالان اشاره می کند که اساسا تعداد کالری است که بدن در حالت استراحت می سوزاند اما اکسیداسیون چربی نیست. بدیهی است که قبل از نتیجه گیری باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

توجه به این نکته ضروری است که فعالیت های آنتی اکسیدانی، کافئین و خواص مهارکننده اشتها در کاهش وزن لزوما به این معنا نیست که نوشیدن چند فنجان چای در روز بلیط کاهش وزن است.

5. ممکن است عملکرد مغز را بهبود بخشد

بررسی های اخیر نشان می دهد که مصرف چای ممکن است به حفظ عملکرد مغز و حافظه و همچنین محافظت در برابر کاهش عملکرد مغز با افزایش سن کمک کند.

در حقیقت چندین جز چای ممکن است برای عملکرد مغز مفید باشد.

برای شروع کافئین می تواند آزاد شدن نوراپی نفرین و دوپامین را افزایش دهد. تصور می شود که این دو پیام رسان مغز برای خلق و خو، توجه و عملکرد مغز مفید هستند.

تحقیقات بیشتر نشان می دهد که تیانین، اسید آمینه موجود در چای همچنین می تواند به افزایش توجه و رفع اضطراب کمک کند. یک بررسی در سال 2014 گزارش می دهد که چای حاوی کافئین و تیانین در 1 تا 2 ساعت اول پس از مصرف هوشیاری و توجه را افزایش می دهد.

مطالعات کمی به طور خاص به چای اولانگ پرداخته اند اما مطالعه ای در سال 2008 نشان داد که سطح بالای مصرف چای با خطر کمتری از اختلالات شناختی و زوال شناختی همراه است. این تاثیر به ویژه برای مصرف کنندگان معمولی چای سیاه و اولانگ قوی بود.

یک مطالعه کوچکتر دیگر از سال 2010 نوشیدن منظم چای سبز، چای سیاه یا چای اولانگ را با بهبود عملکرد شناختی، حافظه، عملکرد اجرایی و سرعت پردازش اطلاعات در افراد مسن چینی مرتبط کرد.

6. ممکن است به محافظت در برابر برخی سرطان ها کمک کند

دانشمندان معتقدند آنتی اکسیدان های موجود در چای سیاه، سبز و اولانگ ممکن است به جلوگیری از جهش های سلولی که می تواند منجر به سرطان در بدن شود، کمک کند.

پلی فنول های چای همچنین ممکن است میزان تقسیم سلول های سرطانی را کاهش دهد.

در طول این سال ها، مطالعات زیادی در مورد ارتباط بین مصرف چای و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان ریه، مری، لوزالمعده، کبد و کولورکتال انجام شده است. در حالی که به نظر می رسد شواهدی مبنی بر کاهش خطر ابتلا به سرطان وجود دارد بسیاری از مطالعات هشدار می دهند که شواهد همیشه از نظر آماری قابل توجه نیستند.

بیشتر تحقیقات در این زمینه بر روی تاثیر چای سبز یا سیاه متمرکز شده است که بیشترین تاثیرات مربوط به انواع چای سبز است.

از آنجایی که چای اولانگ بین چای سبز و سیاه قرار می گیرد ممکن است مزایای مشابهی را انتظار داشته باشیم. با این حال تحقیقات بیشتری در مورد چای اولانگ به طور خاص مورد نیاز است.

7. به تقویت استحکام دندان و استخوان کمک می کند

آنتی اکسیدان های موجود در چای اولانگ ممکن است به استحکام دندان ها و استخوان های شما کمک کند.

یک مطالعه نشان داد افرادی که روزانه در طول 10 سال چای سیاه، سبز یا اولانگ می نوشیدند 2 درصد تراکم معدنی استخوان بیشتری داشتند.

چندین بررسی دیگر اثرات مثبت مشابه چای بر تراکم مواد معدنی استخوان را گزارش می کنند.

یک تراکم معدنی استخوان بالاتر خطر شکستگی را کاهش می دهد با این حال ارتباط مستقیم بین چای اولانگ و شکستگی هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

در نهایت تحقیقات مصرف چای را با سلامت بهتر دندان ها از جمله کاهش پلاک و التهاب لثه که به طور کلی دندان های سالم تری دارد مرتبط کرده است.

8. ممکن است به رفع اگزما کمک کند

هر دو چای سیاه و سبز به دلیل توانایی آن ها در تسکین علائم درماتیت آتوپیک که به عنوان اگزما شناخته می شود مورد مطالعه قرار گرفته اند و در حالی که نتایج امیدوار کننده است، تحقیقات بیشتری برای ارائه نتایج قطعی مورد نیاز است.

به طور مشابه یک مطالعه کوچک در سال 2001 توانایی چای اولانگ برای کمک به مدیریت اگزما را در 118 فرد مبتلا به موارد شدید اگزما بررسی کرد. از آن ها خواسته شد تا علاوه بر حفظ درمان عادی خود 1 لیتر چای اولانگ در روز بنوشند.

پس از یک ماه وضعیت آن ها به طور متوسط ​​بهبود یافت و علائم بهبود در 1 تا 2 هفته پس از مطالعه قابل مشاهده بود.

علاوه بر این بهبود همچنان ادامه داشت و همچنان در 54 درصد افراد 5 ماه بعد مشاهده شد.

عوارض و مضرات چای اولانگ

چای اولانگ قرن هاست که مصرف می شود و عموما بی خطر تلقی می شود.

گفته می شود که این چای حاوی کافئین است.

هنگامی که کافئین بیش از حد مصرف شود می تواند منجر به اضطراب، سردرد، بی خوابی، ضربان قلب نامنظم و در برخی موارد فشار خون بالا شود.

علاوه بر این مصرف بیش از حد آنتی اکسیدان های پلی فنول می تواند باعث شود که آن ها به عنوان پرو اکسیدان عمل کنند که برای سلامتی شما مفید نیست.

مصرف بیش از حد ممکن است در اثر مصرف مکمل های پلی فنول اتفاق بیفتد اما این امر با نوشیدن چای بعید است.

همچنین ممکن است فلاونوئیدهای موجود در چای هموستاز آهن را در بدن مختل کرده و جذب آهن را دشوارتر کند اما میزان مصرف فلاونوئیدها و مکانیسم های دقیق این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

هر دو وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) و اداره ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA) مصرف روزانه 400 میلی گرم کافئین را بی خطر می دانند. این معادل 1.4 تا 2.4 لیتر در روز است.

با توجه به اینکه یک فنجان 240 میلی لیتر است می توانید در کل 6 تا 10 فنجان چای اولانگ در روز بدون مصرف زیاد کافئین بنوشید.

با این حال به زنان باردار توصیه می شود حداکثر 200 میلی گرم کافئین مصرف کنند که حدود 3-5 فنجان چای اولانگ در روز است.

خلاصه

چای اولانگ ممکن است به اندازه چای سبز یا چای سیاه معروف نباشد اما فواید مشابهی برای سلامتی دارد. اینها شامل فوایدی برای سلامت قلب، مغز، استخوان و دندان است.

علاوه بر این چای اولانگ ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد، از شما در برابر انواع خاصی از سرطان محافظت کند و برای کاهش وزن مفید باشد.

همچنین دارای کافئین کمتری در هر فنجان نسبت به قهوه است و برای کسانی که به کافئین حساس هستند راه حل مناسبی است.

همچنین بخوانید : آیا چای اعتیاد آور است؟

منبع : healthline