علائم آریتمی قلبی چیست؟

علائم آریتمی قلبی چیست؟
علائم آریتمی قلبی چیست؟

آریتمی قلبی از مشکلات قلب است که می تواند با طیف وسیعی از علائم از بسیار خفیف مانند سبکی سر گرفته تا تهدید کننده زندگی مانند ایست قلبی همراه باشد.

این علائم به دو گروه اصلی تقسیم می شوند. علائم کلاسیک آن دسته از مواردی هستند که تا حد زیادی و نه منحصرا نشان دهنده آریتمی قلبی هستند و گروه علائم دیگر که ممکن است از آریتمی قلبی یا مشکل دیگر نشات گرفته باشند.

در ادامه قصد داریم درباره علائم و نشانه های آریتمی قلبی صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

علائم آریتمی قلبی چیست؟

آریتمی قلبی معمولا با علائم همراه می باشد اما گاهی در کمال تعجب، بیمار ممکن است هیچ علامتی تجربه نکند.

این مسئله به خصوص در مورد آریتمی هایی که ضربان قلب اضافی متناوب ایجاد می کنند صادق است که به آن ها کمپلکس دهلیزی زودرس و کمپلکس بطنی زودرس گفته می شود.

علائم کلاسیک آریتمی قلبی

زمانی که فردی با علائم کلاسیک به پزشک مراجعه می کند معمولا پزشک در درجه اول به آریتمی قلبی مشکوک می شود. این علائم کلاسیک عبارتند از :

  • تپش قلب
  • سبکی سر
  • سنکوپ
  • ایست قلبی

اگرچه ممکن است این علائم به دلایل دیگر نیز ایجاد شده باشد اما احتمال بروز آریتمی قلبی بیشتر است.

1. تپش قلب

تپش قلب وضعیتی است که در آن فرد احساس می کند ضربان قلب غیر طبیعی دارد.

این حالت معمولا به‌ صورت پرش‌ ضربان یا مکث‌ های آزار دهنده، ضربان‌ های متناوب قلب که بیش از حد قوی یا تپنده به نظر می رسند، دوره‌ هایی از ضربان قلب سریع یا ضربان‌ های نا منظم تجربه می شود.

تپش قلب افراد مختلف را به شکل های گوناگون تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از مردم آن را آزار دهنده نمی دانند در حالی که برخی دیگر این تجربه را بسیار ناراحت کننده و ترسناک توصیف می کنند.

تقریبا هر نوع آریتمی قلبی می تواند تپش قلب ایجاد کند که از جمله آن ها می توان به برادی کاردی (ضربان قلب آهسته)، تاکی کاردی (ضربان قلب سریع)، کمپلکس دهلیزی زودرس، کمپلکس بطنی زودرس و دوره های بلوک قلبی اشاره کرد.

2. سبکی سر

در صورتی که آریتمی قلبی از پمپاژ خون کافی برای تامین نیازهای بدن توسط قلب جلوگیری کند ممکن است فرد به صورت دوره ای دچار سبکی سر شود.

سبکی سر ناشی از آریتمی معمولا زمانی که فرد در حالت ایستاده یا در حال انجام کاری است رخ می دهد در حالی که استراحت یا دراز کشیدن باعث بهبود این علامت می شود.

این مورد از علائم شایع آریتمی محسوب می شود که دلایل بالقوه زیادی دارد اما زمانی که آریتمی باعث آن شده باشد به این معنی است که خود آریتمی ممکن است خطرناک باشد.

از آن جا که سبکی سر ممکن است نشانه یک مشکل بالقوه خطرناک مانند سنکوپ یا ایست قلبی باشد، لازم است همواره توسط پزشک بررسی شود.

3. سنکوپ

سنکوپ یا از دست دادن موقت هوشیاری یک مشکل نسبتا شایع (مانند سبکی سر) است که دلایل متعدد ممکن است باعث بروز آن شده باشد که بسیاری از آن ها چندان جدی محسوب نمی شوند.

با این حال اگر سنکوپ به دلیل آریتمی قلبی ایجاد شده باشد نشان می دهد خود آریتمی بسیار خطرناک است و در اغلب موارد به این معنی است که آریتمی از دریافت اکسیژن کافی برای حفظ هوشیاری مغز جلوگیری می کند.

دوره های سنکوپ می تواند به دلیل برادی کاردی (اگر ضربان قلب بسیار آهسته باشد) یا تاکی کاردی (اگر ضربان قلب بسیار سریع باشد) رخ دهد. به همین دلیل یک دوره سنکوپ بی دلیل همیشه نیاز به معاینه کامل توسط پزشک برای شناسایی علت اصلی آن دارد.

به علاوه هر نوع آریتمی که باعث سنکوپ شده باشد باید تهدید کننده زندگی در نظر گرفته شود و برای درمان موثر آن اقدام کرد.

4. ایست قلبی

ایست قلبی زمانی اتفاق می افتد که ضربان قلب متوقف شود و علت آن اختلال در عملکرد فعالیت الکتریکی قلب و ریتم قلبی می باشد، اگرچه ممکن است دلایل دیگری نیز برای این مسئله وجود داشته باشد.

این وضعیت اغلب توسط فیبریلاسیون بطنی یا تاکی کاردی بطنی ایجاد می شود اما برادی کاردی شدید نیز ممکن است در بروز آن نقش داشته باشد.

ایست قلبی همواره به مرگ سریع بیمار منجر می شود، مگر این که آریتمی به خودی خود رفع شود یا در عرض چند دقیقه احیای قلبی ریوی مناسب برای بیمار صورت گیرد.

همه افرادی که از ایست قلبی جان سالم به در برده اند باید توجه داشته باشند که در معرض خطر حملات بعدی ایست قلبی قرار دارند و باید درمان های موثر و لازم در این مورد را دریافت کنند.

پزشک در مورد اکثر این بیماران دفیبریلاتور قابل کاشت را توصیه خواهد کرد.

علائم دیگر آریتمی قلبی

آریتمی های قلبی علاوه بر علائم کلاسیک ممکن است چندین علامت کمتر خاص دیگر نیز ایجاد کنند که معمولا پزشک در بررسی های اولیه آن ها به آریتمی قلبی مشکوک نمی شود.

اکثر این علائم به دلیل آریتمی هایی ایجاد می شوند که توانایی قلب در پمپاژ خون به اندام های بدن را به صورت نسبی کاهش می دهند.

این علائم اغلب زمانی رخ می دهد که فرد به حالت ایستاده یا در حال فعالیت است یا علاوه بر آریتمی به بیماری هایی همچون نارسایی قلبی، دیابت، مشکلات ریوی یا بیماری عروق کرونری مبتلا می باشد.

این علائم عبارتند از :

  • خستگی
  • تنگی نفس
  • تحمل ورزشی ضعیف
  • ضعف عمومی
  • گیجی
  • درد قفسه سینه

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

هر یک از علائم ذکر شده باید مورد توجه قرار گرفته و برای بررسی آن به پزشک مراجعه شود. به علاوه یک دوره سبکی سر شدید یا سنکوپ غیر قابل توضیح نیاز به تماس با اورژانس دارد.

منبع: verywellhealth