علائم سرطان معده چیست؟

علائم سرطان معده چیست؟
علائم سرطان معده چیست؟

سرطان معده از انواع شایع سرطان است که علائم آن از ظاهر شدن خون در مدفوع تا درد شکم متغیر می باشد. اگرچه این بیماری به خصوص در مراحل اولیه علائم ندارد یا ممکن است علائم آن کاملا غیر اختصاصی باشد، به طوری که با بیماری های دیگر اشتباه گرفته شود.

بنابراین تنها با تکیه به علائم ظاهر شده نمی توان سرطان معده را تشخیص داد و پزشک برای تشخیص قطعی به نتایج تصویر برداری و نمونه برداری نیاز دارد.

در ادامه قصد داریم درباره علائم و نشانه های سرطان معده صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

علائم سرطان معده چیست؟

علائم سرطان معده با توجه به مرحله بیماری و همچنین نوع سرطان متفاوت است و تعدادی از آن ها ممکن است تهاجمی تر از بقیه باشند.

این علائم اغلب مبهم هستند اما 7 مورد از آن ها که معمولا در بسیاری از افراد مبتلا به سرطان معده دیده می شود عبارتند از :

1. خون در مدفوع

وجود خون در مدفوع می‌ تواند نشانه سرطان معده باشد اما ممکن است در سایر بیماری‌ های غیر سرطانی نیز رخ دهد. رنگ خون در مدفوع نیز معمولا سر نخ های مهمی در مورد منشا خونریزی ارائه می دهد.

به عنوان مثال خون قرمز روشن در مدفوع که به نام هماتوشزی نیز شناخته شده معمولا نشانه سرطان معده نیست زیرا روشن بودن آن به این معنا است که خونریزی در محل نزدیک به راست روده رخ داده است و ممکن است نشانه سرطان در روده بزرگ یا رکتوم (سرطان کولورکتال) یا یک بیماری غیر سرطانی همچون بواسیر، شقاق مقعد یا کولیت اولسراتیو باشد.

این در حالی است که مدفوع سیاه و قیری نشانه‌ خونریزی در قسمت فوقانی دستگاه گوارش می باشد که پس از طی کردن فاصله تا راست روده رنگش تغییر کرده است و علت آن واکنش هموگلوبین خون به آنزیم های گوارشی و باکتری های روده است.

شایع ترین علل مدفوع سیاه و قیری ابتلا به بیماری هایی همچون زخم معده، بیماری کبد و سرطان معده می باشد.

لازم به ذکر است خون در مدفوع همیشه با چشم قابل مشاهده نیست بلکه گاهی مدفوع حاوی مقدار بسیار کم خون است که تنها در آزمایش خون مخفی مدفوع قابل تشخیص می باشد.

2. درد شکم

درد شکم یکی از شایع ترین نشانه های سرطان معده و علامتی است که معمولا افراد را به مطب پزشک می کشاند.

این علامت ممکن است از ناراحتی خفیف مداوم تا درد شدید متغیر باشد و به طور کلی ناحیه فوقانی شکم را درگیر می کند.

به دلیل نحوه ارسال سیگنال های عصبی به مغز، محل درد لزوما نشان دهنده منبع درد نیست بلکه گاهی می تواند به دلیل مشکلات کبد، مری، پانکراس و سایر اندام های این ناحیه رخ دهد.

درد شکم علل احتمالی زیادی دارد که بسیار شایع تر از سرطان معده هستند و از جمله آن ها می توان به آنفلوآنزای معده، گاستریت یا التهاب معده، پانکراتیت و بیماری رفلاکس معده به مری اشاره کرد.

برخی دیگر از سرطان هایی که شامل درد شکم هستند شامل سرطان پانکراس، سرطان کبد، سرطان مجرای صفراوی و سرطان کیسه صفرا می باشند.

درد دائمی شکم (صرف نظر از محل آن) باید توسط پزشک بررسی شود و هرگز نباید علائم درد مزمن را نادیده گرفت، حتی ممکن است نیاز به آندوسکوپی برای کشف علت نیز باشد.

3. تهوع یا استفراغ مداوم

حالت تهوع و استفراغ نیز از دیگر علائم شایع سرطان معده هستند. اگرچه بسیاری از بیماری های دیگر نیز وجود دارند که می توانند باعث تهوع یا استفراغ شوند اما ادامه یافتن علائم معمولا نشانه یک مشکل پزشکی جدی تر است.

اگر علائم مداوم باشند یا استفراغ خونی حتی در مقادیر ناچیز رخ دهد لازم است فورا به پزشک مراجعه شود. لازم به ذکر است استفراغ خونی ممکن است نشانه سرطان یا یک بیماری غیر سرطانی مانند زخم معده، رفلاکس شدید یا واریس مری باشد.

خونریزی معده می تواند ظاهری شبیه قهوه به استفراغ بدهد که معمولا زمانی که سرطان معده پیشرفته است رخ می دهد اما ممکن است به دنبال مشکل در مری یا سایر بخش های دستگاه گوارش فوقانی نیز ایجاد شود.

این وضعیت یک مسئله اورژانسی محسوب می شود و اگر مقدار زیادی خون در استفراغ باشد لازم است به اورژانس مراجعه شود.

4. تغییر در عادات روده

تغییر در عادات روده ای مانند اسهال و یبوست بسیار شایع هستند و همه افراد ممکن است در زمان خاصی از زندگی خود آن را تجربه کنند اما تغییرات مداوم از جمله دوره های متناوب یبوست و اسهال می تواند از علائم اولیه سرطان معده باشد.

به علاوه سرطان به خودی خود ممکن است وضعیت هضم غذا را تغییر داده و منجر به این مشکلات شود. همچنین گسترش سرطان می تواند باعث تنگ شدن مجرای روده و بروز یبوست شود. در این صورت تجمع مایعات به اسهال آبکی منجر شده که معمولا با درد حاد شکمی همراه است.

5. از دست دادن اشتها

از دست دادن اشتها برای یک یا دو روز چندان غیر طبیعی نیست اما اگر فرد بیش از چند روز تمایلی به غذا خوردن نداشته باشد لازم است به پزشک مراجعه کند.

اگرچه سرطان معده یکی از بیماری هایی است که می تواند باعث از دست دادن اشتها شود اما اگر فرد به صورت دائمی دچار کاهش اشتها باشد صرف نظر از این که سرطان علت آن است یا خیر، می تواند به نگرانی های دیگری نیز منجر شود.

افراد مبتلا به سرطان معده ممکن است سیری زود هنگام را نیز تجربه کنند، به این صورت که تنها بعد از خوردن چند لقمه احساس سیری می کنند.

سرطان می تواند متابولیسم بدن را تغییر و تولید سیتوکین های التهابی را افزایش دهد. این تغییرات روی پیام رسان های شیمیایی به نام انتقال دهنده های عصبی و در نتیجه اشتها تاثیر می گذارد. همچنین با رشد تومور، بخشی از معده عملکرد خود را از دست داده و سیری زودرس رخ می دهد.

به طور کلی زمانی که فرد طی 6 ماه یا کمتر بیش از 5 درصد از وزن طبیعی بدنش را از دست بدهد بدون این که رژیم غذایی خاصی گرفته یا ورزش شدید کرده باشد لازم است با پزشک خود تماس بگیرد. کاهش وزن ناخواسته یکی از علائم کلیدی سرطان پیشرفته محسوب می شود.

6. نفخ و سوزش سر دل

نفخ شکم می تواند یکی از علائم سرطان معده باشد به خصوص زمانی که بعد از غذا رخ می دهد. با این حال این علامت اغلب در افراد مبتلا به سرطان معده نادیده گرفته می شود و به علل شایع تر دیگری مانند سوء هاضمه، یبوست یا قاعدگی نسبت داده می شود.

سوزش سر دل نیز اغلب با بیماری هایی همچون رفلاکس اسید ارتباط دارد اما ممکن است نشانه سرطان معده نیز باشد.

لازم به ذکر است باکتری هلیکو باکتر پیلوری نه تنها با رفلاکس اسید و زخم های گوارشی مرتبط است بلکه خطر ابتلا به سرطان معده را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

از سوی دیگر رفلاکس اسید مزمن می تواند به بیماری به نام مری بارت منجر شود که به نوبه خود فرد را بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مری قرار می دهد.

7. خستگی مداوم

خستگی که بیش از چند روز یا چند هفته ادامه داشته باشد ممکن است نشان دهنده بیماری باشد. در سرطان معده خستگی اغلب با کم خونی همراه است که علت آن از دست دادن خون از طریق مدفوع می باشد.

التهاب مزمن نیز می‌ تواند باعث خستگی شود، پدیده‌ ای که در افراد مبتلا به سرطان، بیماری‌ های خود ایمنی و اختلالات عصبی مانند بیماری هانتینگتون و پارکینسون شایع است.

لازم به ذکر است خستگی مرتبط با سرطان با خستگی مربوط به فرسودگی، افسردگی یا بیماری حاد تفاوت دارد و با استراحت خوب شبانه یا سایر روش ها بهبود نمی یابد.

این خستگی اغلب به تدریج ایجاد شده و برای تشخیص آن می توان انرژی فعلی را با انرژی که فرد حدود 6 تا 12 ماه قبل داشته مقایسه کرد.

به طور کلی خستگی دائمی هرگز نباید نادیده گرفته شود حتی اگر علت بروز آن ابتلا به سرطان نباشد.

منبع: verywellhealth