خواص و مضرات سس فلفل قرمز تند برای سلامتی بدن

خواص و مضرات سس تند
خواص و مضرات سس تند

سس تند یا سس فلفل قرمز تند (به انگلیسی : Hot Sauce) یک چاشنی تهیه شده از فلفل چیلی است که برای تند کردن غذاها عالی است. اغلب به غذاهایی مانند برگر، بوریتو، تاکو، تخم‌مرغ و ماریناد اضافه می‌ شود.

با وجود استفاده گسترده از آن بسیاری از مردم می خواهند بدانند که چگونه این سس تند بر سلامت تاثیر می گذارد.

در ادامه این مقاله با خواص سس تند برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

ارزش غذایی سس تند

سس تند بسیار کم کالری و فاقد کربوهیدرات، چربی و پروتئین است.

فقط 1 قاشق چای خوری (5 میلی لیتر) حاوی مواد مغذی زیر است :

  • کالری : 0.5
  • پروتئین : 0 گرم
  • چربی : 0 گرم
  • کربوهیدرات : 0 گرم
  • ویتامین C : حدود 4 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه

از آنجا که در مقادیر کم استفاده می شود ویتامین ها و مواد معدنی بسیار کمی دارد.

با این حال هر وعده حاوی مقدار کمی ویتامین C است یک ویتامین محلول در آب که نقش کلیدی در عملکرد سیستم ایمنی دارد. این ویتامین همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و ترکیبات مضری به نام رادیکال های آزاد را خنثی می کند تا از التهاب محافظت کند.

حاوی کپسایسین است

سس تند دارای کپسایسین است ترکیبی که به فلفل چیلی مزه ی خاصی می دهد.

این ترکیب فواید زیادی برای سلامتی دارد :

1. مسکن درد است

کپسایسین گاهی اوقات به صورت موضعی برای کمک به کاهش درد استفاده می شود. این دارو با تحریک گیرنده های درد در بدن شما عمل می کند و ممکن است به درمان شرایطی مانند آرتریت روماتوئید و نوروپاتی دیابتی نوعی آسیب عصبی مرتبط با دیابت کمک کند.

2. باعث کاهش وزن می شود

برخی تحقیقات نشان می دهد که کپسایسین متابولیسم شما را افزایش می دهد، چربی سوزی را افزایش می دهد و اشتها را کاهش می دهد که همگی ممکن است به کاهش وزن کمک کنند.

3. باعث کاهش التهاب می شود

مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که این ترکیب ممکن است نشانگرهای خاصی از التهاب را کاهش دهد.

باعث پیشگیری از سرطان می شود

در حالی که تحقیقات بر روی انسان مورد نیاز است مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که کپسایسین ممکن است رشد و گسترش انواع خاصی از سلول های سرطانی را کاهش دهد.

توجه به این نکته مهم است که سس تند معمولا در مقادیر کم استفاده می شود. اکثر مردم تنها 1 تا 2 قاشق چای خوری (5 تا 10 میلی لیتر) را در یک زمان مصرف می کنند.

بنابراین از آنجایی که بیشتر مطالعات از دوزهای بسیار بالایی از کپسایسین استفاده می کنند مشخص نیست که برای به دست آوردن نتایج مشابه چه مقدار سس تند باید بخورید.

علاوه بر این به دلیل محتوای کپسایسین سس تند ممکن است عوارض جانبی خاصی از جمله رفلاکس معده، گرفتگی معده و احساس سوزش روی پوست ایجاد کند.

سس تند ممکن است دارای سدیم بالایی باشد

در واقع یک قاشق چای خوری (5 میلی لیتر) حاوی حدود 124 میلی گرم سدیم است. برای مرجع اکثر سازمان‌ های نظارتی در ایالات متحده، کانادا و بریتانیا توصیه می‌ کنند مصرف سدیم را کمتر از 2300 تا 2400 میلی‌ گرم در روز محدود کنید.

کاهش مصرف سدیم ممکن است به ویژه برای کسانی که فشار خون بالا دارند مفید باشد زیرا انجام این کار ممکن است این نشانگر سلامتی را برای کمک به جلوگیری از حمله قلبی و سکته کاهش دهد.

به خاطر داشته باشید که برخی از افراد ممکن است نسبت به سایرین نسبت به اثرات نمک حساس تر باشند. اگر می دانید که به نمک حساس هستید ممکن است بخواهید در مقادیر کم از سس تند استفاده کنید.

با این حال سس تند نسبت به بسیاری از چاشنی‌ های دیگر سدیم کمتری دارد و اگر از آن در کنار سایر مواد مغذی و کم سدیم لذت ببرید می‌ تواند در یک رژیم غذایی سالم برای قلب قرار گیرد.

چگونه یک سس تند سالم انتخاب کنیم؟

اگرچه سس تند در یک رژیم غذایی سالم و کامل قرار می گیرد مهم است که به یاد داشته باشید که همه انواع یکسان تهیه نمی شوند.

در واقع برخی از انواع سس تند مملو از سدیم، مواد افزودنی و سایر مواد ناسالم هستند که به سلامتی شما آسیب می رساند.

بنابراین باید برچسب تغذیه را به دقت بخوانید و محصولی را انتخاب کنید که سدیم کمی دارد به خصوص اگر از رژیم غذایی کم سدیم یا رژیم غذایی سالم برای قلب پیروی می کنید.

شما همچنین باید به لیست مواد تشکیل دهنده نگاه کنید و از محصولاتی که حاوی مقدار زیادی افزودنی های مصنوعی، نگهدارنده ها یا رنگ های غذایی هستند دوری کنید.

در عوض سس های تند را انتخاب کنید که حاوی چند ماده ساده مانند فلفل، سرکه، نمک و ادویه جات هستند.

خلاصه

سس تند معمولا کم کالری و فاقد کربوهیدرات، پروتئین و چربی است.

همچنین حاوی مقداری از ویتامین C و کپسایسین که با فواید سلامتی متعددی همراه بوده است.

با این حال مقدار مناسبی سدیم نیز در هر وعده بسته بندی می شود بنابراین باید محصولی را انتخاب کنید که سدیم کمی داشته باشد و فاقد مواد مصنوعی یا سایر افزودنی ها باشد.

همچنین بخوانید : خواص سس خردل چیست؟

منبع : healthline