آیا عصبانیت شدید نشانه افسردگی است؟

رابطه عصبانیت و افسردگی
رابطه عصبانیت و افسردگی

هرکسی در مقطعی از زندگی خود خشم و عصبانیت را تجربه می کند. این لحظات معمولا کوتاه مدت هستند گرچه ممکن است گاهی اوقات عصبانیت زمان بیشتری طول بکشد.

عصبانیت طولانی مدت می تواند یکی از علائم افسردگی باشد. محققان ارتباطی را بین احساس خشم و افسردگی کشف کرده اند. در یک مطالعه قدیمی مشاهده شده که یک سوم افراد مبتلا به افسردگی دچار عصبانیت ناگهانی می شوند.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا افسردگی می تواند باعث خشم و عصبانیت شدید شود یا نه؟ با سومیتا همراه باشید؛

علائم عصبانیت و افسردگی

عصبانیت احساسی است که شما دارید و اغلب بعد از مدت کوتاهی از بین می رود. علائم آن شامل موارد زیر هستند :

  • تپش قلب سریع
  • افزایش فشار خون
  • خشم
  • رفتارهای خشونت آمیز

افسردگی یک احساس غم یا ناامیدی عمیق است که هفته ها یا بیشتر ادامه دارد. علائم افسردگی ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • عصبانیت
  • احساس پریشانی، غم یا ناامیدی
  • کاهش شدید وزن یا افزایش وزن
  • از دست دادن علاقه به چیزهایی که معمولا از آن ها لذت می بردید
  • اتلاف انرژی
  • درد غیر قابل توضیح بدن
  • فکر آسیب رساندن به خود یا خودکشی

افرادی که خشم و افسردگی را تجربه می کنند ممکن است احساس خشم خود را سرکوب کنند. متناوبا ممکن است آن ها خشم خود را از طریق پرخاشگری یا حتی خشونت نسبت به یکی از عزیزان مانند همسر نشان دهند.

آیا باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر فکر می کنید افسردگی یا احساس خشم مداوم دارید به پزشک مراجعه کنید. آن ها می توانند به شما کمک کنند تا بفهمید آیا به درمان نیاز دارید یا نه.

خشم همچنین ممکن است نشانه سایر اختلالات سلامت جسمی یا روانی باشد و مراجعه به پزشک تنها راه کشف این موضوع است.

وقتی به دیدن دکتر می روید، اطمینان حاصل کنید که لیستی از تمام نگرانی های خود را آورده اید تا چیزی فراموش نکنید. سپس پزشک در مورد هرگونه تغییر در سبک زندگی شما اظهار نظر خواهد کرد.

آن ها در مورد روابط شما، کار، خانواده و هر چیز دیگری که ممکن است بر روحیه شما تاثیر بگذارد سوال می کنند. پزشک شما می خواهد بداند که احساسات شما هر چند وقت یک بار اتفاق می افتد یا اینکه هر روز عصبانی هستید.

با پزشک خود رو راست باشید و به سوالات آن ها صادقانه پاسخ دهید. پزشک برای کمک به شما آنجاست و باید از همه چیزهایی که می توانند باعث خشم شما شوند آگاهی داشته باشد.

پزشک شما همچنین می خواهد از سابقه خانوادگی شما مطلع شود تا ببینید آیا افراد نزدیک به شما سابقه علائم مشابه را دارند یا خیر.

درمان عصبانیت و افسردگی

اگر پزشک شما احساس کند که عصبانیت شما توسط موقعیت های خاص یا افراد خاص ایجاد می شود، پیشنهادات درمانی ممکن است شامل دور ماندن از آن موقعیت ها یا افراد باشد.

پزشک شما ممکن است تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کند مانند ورزش های تنفسی که می توانید در صورت احساس عصبانیت انجام دهید. دکتر شما همچنین ممکن است به شما توصیه کند برای پاک کردن ذهن به پیاده روی سریع بیرون بروید.

این موارد ممکن است به شما کمک کند تا عصبانیت خود را کنترل کرده و ذهن خود را از علت ایجاد آن دور کنید.

اگر به مدت دو هفته یا بیشتر به طور مداوم عصبانی هستید و به نظر نمی رسد که این عصبانیت به راحتی از بین برود ممکن است لازم باشد روش های درمانی دیگری را امتحان کنید.

ممکن است پزشک شما مراجعه به یک روان درمانگر را توصیه کند. آن ها می توانند برای کنترل و درک خشم شما با شما کار کرده و همچنین به شما در مدیریت افسردگی کمک کنند.

اگر افسردگی را تجربه می کنید، ممکن است پزشک دارو تجویز کند. قبل از یافتن درمانی که برای شما مناسب باشد ممکن است مجبور شوید چندین دارو با دوزهای مختلف را امتحان کنید.

صبور باشید و بدون گفتگو با پزشک مصرف دارو را قطع نکنید.

چشم انداز عصبانیت و افسردگی

اگر فکر می کنید در کنترل خشم خود مشکل دارید یا افسردگی زندگی شما را دشوار می کند، باید بدانید که نمی توانید به تنهایی با آن کنار بیایید. نگرانی های خود را با دوستان،خانواده و پزشک در میان بگذارید.

تمرینات آزاد کننده استرس انجام دهید و تمام داروهای خود را همانطور که پزشک برای شما تجویز کرده مصرف کنید.

هیچ درمانی برای افسردگی وجود ندارد اما با ابزار و پشتیبانی مناسب می توانید علائم خود را کنترل کنید.

کنترل عصبانیت و افسردگی

علاوه بر پیروی از برنامه درمانی تجویز شده توسط پزشک، مواردی وجود دارد که می توانید برای مدیریت علائم خود انجام دهید.

    • کسی را پیدا کنید و با او صحبت کنید : گفتگو با دوستان معتمد یا اعضای خانواده می تواند به شما در درک بهتر هر چیزی کمک کند. شاید شما ترجیح می دهید با افرادی که نزدیک نیستید صحبت کنید. گروه های پشتیبانی زیادی در دسترس هستند و پزشک شما باید بتواند یکی را توصیه کند
    • ورزش را به برنامه روزانه خود اضافه کنید : احساس انگیزه برای ورزش هنگام افسردگی دشوار است اما ورزش می تواند به بهبود روحیه شما کمک کند. به این دلیل که ورزش به بدن کمک می کند تا اندورفین آزاد کند، هورمونی که باعث می شود موقتا احساس خوبی داشته باشید. ورزش همچنین می تواند الگوی خواب شما را بهبود بخشد
    • هر شب به اندازه کافی بخوابید : هفت تا هشت ساعت در شب بخوابید. احساس آرامش می تواند به بهبود روحیه و انگیزه شما کمک کند. اگر در به خواب رفتن یا خواب ماندن مشکل دارید، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد داروی شما را تنظیم کنند یا به طور موقت چیزی برای کمک به خوابیدن تجویز کنند
    • وقت خود را صرف انجام کارهایی کنید که از آن ها لذت می برید : مهم است که برای خود وقت بگذارید. فعالیت هایی را برنامه ریزی کنید که از آن ها لذت می برید حتی اگر کار ساده ای مانند قدم زدن یا وقت گذاشتن برای خواندن کتاب باشد

منبع : healthline