آیا مونوسدیم گلوتامات باعث سرطان می شود؟

آیا مونوسدیم گلوتامات باعث سرطان می شود؟
آیا مونوسدیم گلوتامات باعث سرطان می شود؟

مونوسدیم گلوتامات (MSG) باعث بحث و جدل های زیادی شده است اما شواهد قطعی مبنی بر ارتباط مصرف مونوسدیم گلوتامات با سرطان یا افزایش خطر ابتلا به سرطان وجود ندارد.

منبع مورد اعتماد سازمان غذا و دارو (FDA) افزودن مونوسدیم گلوتامات به غذا را بی خطر می داند.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا مونوسدیم گلوتامات می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد یا خیر؟ با سومیتا همراه باشید؛

مونوسدیم گلوتامات چیست؟

مونوسدیم گلوتامات نمک سدیم آمینو اسید گلوتامیک اسید است. گلوتامیک اسید به طور طبیعی در بدن انسان و در تعدادی از غذاها از جمله پنیر، عصاره سویا و گوجه فرنگی وجود دارد.

در واقع مونوسدیم گلوتامات به عنوان یک تقویت کننده طعم غذا کشف شد. یک پروفسور ژاپنی، گلوتامات را از آب جلبک دریایی استخراج کرد و تشخیص داد که عامل اصلی طعم خوب آن است. در سال 1908 او حق اختراع تولید مونوسدیم گلوتامات را به ثبت رساند.

تولید تجاری مونوسدیم گلوتامات دیگر با جلبک دریایی شروع نمی شود بلکه با فرآیند تخمیر نشاسته ای مشابه فرآیند تولید سرکه و ماست تهیه می شود.

آیا مونوسدیم گلوتامات باعث سردرد می شود؟

یک بررسی جامع در سال 2016 از مطالعات مورد اعتماد نتوانست به این سوال پاسخ دهد که آیا مونوسدیم گلوتامات باعث سردرد می‌ شود؟ بنابراین مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا بین مصرف مونوسدیم گلوتامات و سردرد رابطه ای وجود دارد یا خیر مورد نیاز است.

اگر مشکوک هستید که مونوسدیم گلوتامات محرک سردرد شماست، بهترین اقدام شما احتمالا اجتناب از مصرف آن است. قبل از خوردن هر غذایی به دنبال مونوسدیم گلوتامات روی برچسب غذا باشید.

علائم دیگر

اگرچه محققان هیچ ارتباط قطعی بین مونوسدیم گلوتامات با علائم توصیف شده پیدا نکرده اند، گزارش های حکایتی نشان می دهد که مونوسدیم گلوتامات ممکن است باعث موارد زیر شود :

  • درد قفسه سینه
  • خواب آلودگی
  • سفتی صورت
  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی صورت
  • گرگرفتگی
  • تپش قلب
  • حالت تهوع
  • تعریق
  • ضعف

مانند سردرد اگر احساس می کنید که به مونوسدیم گلوتامات حساس هستید و باعث ایجاد یک یا همه علائم ذکر شده در شما می شود، سعی کنید از مصرف مونوسدیم گلوتامات اجتناب کنید.

چگونه می توانیم بفهمیم در چه غذاهایی مونوسدیم گلوتامات وجود دارد؟

بسته بندی را بخوانید. FDA ملزم می کند که محصولات غذایی حاوی مونوسدیم گلوتامات اضافه شده نام آن را در فهرست مواد تشکیل دهنده ذکر کنند.

برای موادی که دارای مونوسدیم گلوتامات طبیعی هستند مانند عصاره سویا یا عصاره مخمر هیچ الزامی برای ذکر مونو سدیم گلوتامات وجود ندارد. با این حال محصولات دارای مواد تشکیل دهنده با مونوسدیم گلوتامات طبیعی نمی توانند ادعاهایی مانند بدون مونوسدیم گلوتامات اضافه شده یا بدون مونوسدیم گلوتامات در بسته بندی خود داشته باشند.

همچنین مونوسدیم گلوتامات را نمی توان به عنوان ادویه و طعم دهنده نام برد.

خلاصه

تا به امروز هیچ شواهد قطعی وجود ندارد که مصرف مونو سدیم گلوتامات را به سرطان – چه به عنوان عامل سرطان و چه به عنوان عامل افزایش خطر ابتلا به سرطان – مرتبط کند.

با این حال ممکن است مشکوک باشید که به مونو سدیم گلوتامات حساسیت دارید و مصرف آن باعث سردرد یا علائم دیگر می شود. اگر چنین است به احتمال زیاد اجتناب یک اقدام خوب است.

همچنین بخوانید : مواد غذایی حاوی مونوسدیم گلوتامات

منبع : healthline