درد قفسه سینه ناشی از اضطراب چگونه است؟

درد قفسه سینه ناشی از اضطراب چگونه است؟
درد قفسه سینه ناشی از اضطراب چگونه است؟

احساس نگرانی، ترس یا عصبی بودن هر از گاهی برای اکثر افراد کاملا طبیعی است. اینها واکنش های معمولی به لحظات غیر معمول در زندگی روزمره هستند.

برخی افراد مکررا اضطراب را تجربه می کنند. اضطراب در این افراد علاوه بر احساس نگرانی می تواند باعث واکنش های فیزیکی شود.

درد قفسه سینه گاهی اوقات نشانه ای از اضطراب است و اغلب در نتیجه حملات پانیک ایجاد می شود اما باید بدانید که درد قفسه سینه به دلیل ارتباط احتمالی با حملات قلبی و سایر بیماری های قلبی نگران کننده است.

اگر دائم اضطراب را تجربه می کنید، شناسایی درد قفسه سینه می تواند به شما کمک کند علائم را مدیریت کنید و تشخیص دهید که چه زمانی به کمک پزشکی نیاز دارید.

در ادامه این مقاله به بررسی علل و علائم درد قفسه سینه ناشی از استرس و اضطراب می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

درد قفسه سینه ناشی از اضطراب چه احساسی دارد؟

علائم اضطراب به ندرت از فردی به فرد دیگر یکسان است. برخی روزها علائم حتی برای یک فرد هم یکسان نیستند. اضطراب خود را به طرق مختلف نشان می دهد و این امر تشخیص یا درک علائم را دشوار می کند.

درد قفسه سینه همراه با اضطراب برای هر فرد متفاوت است. برخی از افراد ممکن است به تدریج درد قفسه سینه را تجربه کنند. برای دیگران، درد ممکن است ناگهانی و غیرمنتظره باشد.

درد قفسه سینه ناشی از اضطراب را می توان به شرح زیر توصیف کرد :

  • درد شدید و آزار دهنده
  • درد مداوم قفسه سینه
  • انقباض یا اسپاسم غیرعادی عضلانی در قفسه سینه
  • سوزش، بی حسی یا درد مبهم
  • فشاری مانند فشار چاقو
  • تنش یا سفتی قفسه سینه

اگر سابقه درد قفسه سینه همراه با اضطراب ندارید، ممکن است نگران شوید. بسیاری از مردم تصور می کنند که دچار حمله قلبی شده اند و برای درمان به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه می کنند.

بر اساس تحقیقات سال 2018 حدود 25 تا 50 درصد از بیمارانی که با درد قفسه سینه کم خطر (دردی در قفسه سینه که مربوط به حمله قلبی نیست) به بخش اورژانس مراجعه می کنند، اضطراب متوسط ​​تا شدید را تجربه می کنند.

اگر به اورژانس بیمارستان مراجعه کردید و پزشکان دلیل خاصی برای درد قفسه سینه شما پیدا نکردند، در مورد سایر علل احتمالی از جمله اضطراب با پزشک خود مشورت کنید.

مقایسه درد قفسه سینه ناشی از اضطراب و درد قفسه سینه ناشی از حمله قلبی

درد قفسه سینه یک علامت نگران کننده است و معمولا بهتر است در صورت تجربه آن به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید حتی اگر علت درد قفسه سینه ناشی از اضطراب باشد.

افراد هنگام حمله قلبی به روش های مختلفی درد قفسه سینه را توصیف می کنند. برخی از نمونه ها عبارتند از :

  • درد قفسه سینه که به سایر قسمت‌های بدن شما مانند پایین بازوها یا فک منتشر می‌ شود
  • درد قفسه سینه که با فعالیت بدتر می شود
  • حالت تهوع همراه با درد قفسه سینه
  • فشار در قفسه سینه، انگار کسی چیزی سنگین روی سینه شما گذاشته است
  • ضربان قلب سریع
  • تنگی نفس
  • احساس فشار در قفسه سینه

بر اساس تحقیقات سال 2020 تخمین زده می شود که 30 درصد از بیمارانی که دچار حمله قلبی می شوند، درد قفسه سینه ندارند. برخی از افراد علائمی مانند کمردرد و خستگی را به عنوان بخشی از علائم حمله قلبی خود گزارش می کنند.

در حالی که پزشکان می دانند که بین اضطراب و درد قفسه سینه ارتباط وجود دارد، شما هنوز نباید علائم خود را نادیده بگیرید.

اگر درد قفسه سینه دارید با اورژانس محلی خود تماس بگیرید. پرسنل اورژانس می توانند شما را ارزیابی کنند و تعیین کنند که آیا شما دچار یک حادثه قلبی شده اید یا دلیل دیگری برای درد قفسه سینه شما وجود دارد.

علل درد قفسه سینه ناشی از اضطراب

هنگامی که مضطرب هستید، بدن شما می تواند واکنش های فیزیکی مانند تعریق یا تنگی نفس ایجاد کند.

وقتی مضطرب می‌ شوید، مغز و بدن‌ تان واکنش استرس فوری را آغاز می‌ کنند. این شامل یک تغییر فیزیولوژیکی است. ممکن است بدن شما سفت شده یا دچار تنش شود.

پاسخ استرس می تواند شامل یک پاسخ روانی یا عاطفی نیز باشد. ممکن است پرخاشگر یا ناراحت شوید. از این پاسخ ها به عنوان پاسخ جنگ یا گریز یاد می شود. زمانی که دچار استرس شده اید یا مضطرب می شوید بدن شما برای مقابله یا فرار آماده می شود.

اگر این واکنش جنگ یا گریز را به ندرت تجربه می کنید، بدن شما باید در عرض 30 دقیقه به طور کامل بهبود یابد. اما اگر اغلب آن را تجربه می کنید بدن شما نمی تواند به این سرعت بهبود یابد. این می تواند منجر به افزایش تنش شود و این تنش ممکن است در قفسه سینه باعث درد غیر قابل تحملی شود.

به همین ترتیب در یک لحظه پر استرس ضربان قلب شما ممکن است افزایش یابد و چون نیروی ضربان قلب شما بیشتر می شود می تواند باعث ایجاد درد غیرعادی قفسه سینه شود.

درمان های خانگی درد قفسه سینه ناشی از استرس و اضطراب

اگر احساس اضطراب می کنید، چند تکنیک ساده وجود دارد که می توانید امتحان کنید. این تکنیک ها ممکن است هر بار عمل نکنند اما زمانی که برای مدیریت اضطراب خود به کمک نیاز دارید نقطه شروع خوبی هستند.

1. تنفس عمیق را تمرین کنید

نفس های عمیق و متمرکز می تواند هم ذهن و هم بدن شما را آرام کنند.

یک اتاق ساکت پیدا کنید، تا 10 شماره دم بگیرید، یک ثانیه نگه دارید و سپس برای 10 شماره بازدم را انجام دهید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا احساس کنید که ضربان قلب شما کاهش پیدا کرده است.

2. وضعیت خود را بپذیرید

احساس اضطراب خود را بپذیرید، آن را بشناسید و سپس با در نظر گرفتن اضطراب وضعیت خود را بهبود دهید.

آیا نگران چیزی هستید که نمی توانید کنترل کنید؟ آیا از نتیجه ای که بعید است می ترسید؟ آیا از موقعیتی می ترسید که نتوانید نتیجه آن را کنترل کنید؟ از احساسات خود صحبت کنید تا منبع آن را بیابید و سپس تلاش کنید تا آن ها را مدیریت کنید.

3. یک صحنه زیبا را تصور کنید

اگر احساس اضطراب می کنید، مکانی را تجسم کنید که فورا شما را آرام می کند. اگر در موقعیتی قرار دارید که نمی توانید از آن اجتناب کنید مانند یک جلسه استرس زا این تمرین می تواند مفید باشد. در حالی که این مکان را تصور می کنید، تنفس عمیق را هم تمرین کنید.

4. از یک اپلیکیشن ریلکسیشن استفاده کنید

اپلیکیشن‌ های گوشی‌ های هوشمند می‌ توانند شما را با تکنیک‌ ها و تمرین‌ های کاهش استرس و اضطراب راهنمایی کنند.

همچنین برنامه‌ هایی برای مدیتیشن وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند در مواقعی که مضطرب هستید ذهن خود را آرام کنید. بسیاری از این برنامه‌ ها رایگان هستند، بنابراین می‌ توانید چندین برنامه را امتحان کنید تا یکی از آن ها را پیدا کنید که برای شما مناسب است.

5. به سلامت جسمانی خود اهمیت دهید

آیا به خوبی از بدن خود مراقبت می کنید؟ آیا به اندازه کافی می خوابید؟ آیا خوب غذا می خورید؟ مراقبت خوب از بدن تان، مراقبت خوب از ذهن تان است. در حالی که این به درمان درد قفسه سینه ناشی از اضطراب کمک نمی کند، ممکن است به شما در کاهش خطر اضطراب و متعاقب آن درد قفسه سینه در آینده کمک کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر اضطراب و درد قفسه سینه شما شدید یا مزمن است، ممکن است لازم باشد با یک روانشناس مشورت کنید. آن ها می توانند با شما در مورد موقعیت هایی که باعث اضطراب می شوند صحبت کنند و تکنیک های مقابله را با شما به اشتراک بگذارند.

یک روانشناس یا پزشک ممکن است بتواند تکنیک های مقابله ای را به شما آموزش دهد که به شما کمک می کند در شرایط خاص خودتان را کنترل کنید. هنگامی که احساس آرامش را دوباره به دست می آورید علائم شما از جمله درد قفسه سینه کاهش پیدا می کند.

اگر تکنیک‌ های ذهنی موفقیت‌ آمیز نبودند ممکن است لازم باشد دارو مصرف کنید. داروهای ضد اضطراب عوارض و خطراتی دارند اما استفاده از آن ها به شما یاد می دهد که چگونه با علائم خود کنار بیایید.

چشم انداز

شناسایی اضطراب به عنوان علت درد قفسه سینه یک گام مهم در درمان بیماری شما است. همانطور که یاد می گیرید عوارض جانبی اضطراب را مدیریت کنید، یاد خواهید گرفت که عوارض ناخواسته مانند درد قفسه سینه را هم مدیریت کنید.

در حالی که نمی‌ توانید مطمئن باشید که آیا دوباره درد قفسه سینه را تجربه خواهید کرد یا نه، انجام تکنیک‌ ها و تمرین‌ های خاصی به شما کمک می‌کند احساس آمادگی و کنترل بیشتری در برابر اضطراب داشته باشید.

همچنین بخوانید : علل درد سمت راست قفسه سينه

منبع : healthline