علت پریود طولانی مدت (خونریزی بیش از ده روز) چیست؟

علت پریود طولانی مدت
علت پریود طولانی مدت

چه مدت زمانی پریود طولانی است؟

به طور کلی یک دوره پریود بین سه تا هفت روز طول می کشد. پریودی که بیش از هفت روز طول بکشد دوره طولانی محسوب می شود.

پزشک ممکن است دوره‌ ای را که بیش از یک هفته طول می‌کشد منوراژی معرفی کند. همچنین اگر خونریزی شدیدی را تجربه کنید که کمتر از یک هفته طول بکشد، ممکن است منوراژی تشخیص داده شود. پنج درصد از زنان منوراژی دارند.

یک دوره پریود طولانی مدت ممکن است نشانه یک بیماری جدی زمینه ای باشد مانند :

  • بی نظمی های هورمونی
  • ناهنجاری های رحمی
  • سرطان

اگر دوره پریود طولانی یا سنگینی را تجربه کردید، مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا بتواند علت زمینه ای را شناسایی کند یا علل احتمالی جدی تر را رد کند.

منوراژی می تواند باعث ایجاد ناراحتی در طول قاعدگی و همچنین باعث اختلال در روال معمول شما شود. ممکن است متوجه شوید که خونریزی بر فعالیت یا خواب شما تاثیر می گذارد. اگر به طور منظم دوره های قاعدگی طولانی را تجربه می کنید، به خصوص اگر سنگین باشند، ممکن است کم خونی فقر آهن را تجربه کنید.

در ادامه این مقاله به بررسی علل پریود طولانی مدت یا خونریزی شدید بیش از 10 روز می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

چه عللی باعث پریودهای طولانی مدت می شوند؟

1. تغییرات هورمونی و تخمک گذاری

تغییرات هورمونی یا تخمک گذاری ممکن است باعث طولانی شدن قاعدگی شود. هنگامی که برای اولین بار در دوران بلوغ یا در دوران یائسگی شروع به پریود می کنید، ممکن است متوجه تغییرات هورمونی شوید.

همچنین ممکن است به دلیل شرایط مختلف سلامتی مانند اختلالات تیروئید یا سندرم تخمدان پلی کیستیک، عدم تعادل هورمونی را تجربه کنید.

اگر هورمون های شما در سطح نرمال نباشد یا اگر بدن شما در طول چرخه قاعدگی تخمک گذاری نمی کند، پوشش رحم می تواند بسیار ضخیم شود. هنگامی که بدن شما در نهایت پوشش خود را از بین می برد، ممکن است دوره ی قاعدگی طولانی تر از حد طبیعی را تجربه کنید.

2. داروها

ممکن است به دلیل داروهایی که مصرف می کنید پریودهای طولانی را تجربه کنید. این داروها می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • داروهای ضد بارداری مانند دستگاه های داخل رحمی و قرص های ضد بارداری طولانی مدت
  • آسپرین و سایر داروهای رقیق کننده خون
  • ضد التهاب ها

3. بارداری

در حالی که خونریزی طولانی مدت واژینال در واقع یک قاعدگی نیست، ممکن است نشانه ای از بارداری خطرناک یا غیرقابل تحمل باشد مانند حاملگی خارج از رحم یا سقط جنین.

همچنین در صورت داشتن بیماری هایی مانند جفت سرراهی ممکن است خونریزی طولانی مدت در بارداری داشته باشید.

اگر تست بارداری داده اید و با خونریزی واژینال مواجه هستید، به پزشک خود مراجعه کنید.

4. فیبروم یا پولیپ رحم

فیبروم و پولیپ رحم می تواند منجر به خونریزی طولانی و گاهی شدید شود.

فیبروم زمانی اتفاق می افتد که بافت ماهیچه ای شروع به رشد در دیواره رحم می کند. پولیپ ها نتیجه رشد نامنظم بافت در رحم هستند و باعث رشد تومورهای کوچک می شوند.

به طور کلی، فیبروم ها و پولیپ ها سرطانی نیستند.

5. آدنومیوز

آدنومیوز نوع دیگری از تجمع بافت است. این عارضه زمانی رخ می‌ دهد که آندومتر یا پوشش داخلی رحم در ماهیچه‌ های رحم نفوذ کند. این وضعیت می تواند به یک پریود طولانی یا سنگین منجر شود.

6. کم کاری تیروئید

اگر تیروئیدتان کم کار باشد ممکن است پریود طولانی مدت داشته باشید. این وضعیت به عنوان کم کاری تیروئید شناخته می شود.

7. اختلالات خونریزی

ممکن است شرایطی داشته باشید که بر توانایی بدن شما در لخته شدن خون تاثیر بگذارد و باعث پریود طولانی مدت شود. دو مورد از این بیماری ها هموفیلی و بیماری فون ویلبراند هستند.

پریود طولانی مدت ممکن است تنها نشانه یکی از این شرایط باشد یا ممکن است علائم دیگری داشته باشید.

8. چاقی

اضافه وزن ممکن است باعث پریودهای طولانی شود. به این دلیل که بافت چربی می تواند باعث شود بدن شما استروژن بیشتری تولید کند. این استروژن اضافی می تواند منجر به تغییر در دوره قاعدگی شود.

9. بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن (PID) زمانی رخ می‌ دهد که باکتری‌ ها اندام‌ های تناسلی شما را آلوده کنند. علاوه بر تغییرات در چرخه قاعدگی، بیماری التهابی لگن می تواند منجر به ترشح غیرطبیعی واژن در میان علائم دیگر شود.

10. سرطان

پریود طولانی مدت ممکن است نشانه سرطان رحم یا سرطان دهانه رحم باشد. برای برخی از زنان این ممکن است یکی از علائم اولیه هر یک از این سرطان ها باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

یک پریود طولانی مدت را نادیده نگیرید. مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید تا در مورد اینکه چرا ممکن است این علائم را تجربه کنید صحبت کنید.

تاخیر در تشخیص و درمان می تواند منجر به بدتر شدن شرایط زمینه ای شود که باعث خونریزی طولانی مدت می شود.

در صورت داشتن تب یا از دست دادن مقدار غیرطبیعی خون یا لخته های خون بزرگ بهتر است فورا به پزشک مراجعه کنید.

نشانه این که خون زیادی از دست می دهید این است که نیاز به تعویض پد یا تامپون یک تا دو بار در ساعت به مدت چند ساعت دارید. همچنین در صورت از دست دادن خون زیادی ممکن است احساس سبکی سر کنید.

تشخیص علل زمینه ای پریود طولانی مدت

دلایل زیادی برای پریود طولانی وجود دارد بنابراین پزشک احتمالا با پرسیدن سوالاتی از شما می خواهد علل پریود طولانی مدت را تشخیص دهد. این سوالات ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • زمانی که پریود شما شروع شد
  • چند تا پد و تامپون استفاده کرده اید
  • چگونگی فعالیت جنسی
  • علائم دیگری که تجربه می کنید
  • سوابق پزشکی و خانوادگی

پزشک همچنین ممکن است یک معاینه فیزیکی انجام دهند که شامل معاینه لگن و اندازه گیری علائم حیاتی شما می شود.

پزشک شما همچنین ممکن است یکی از آزمایش‌ های زیر را برای کمک به تشخیص توصیه کند :

  • آزمایش خون برای بررسی سطوح هورمونی و همچنین بررسی علائم کمبود آهن
  • نمونه برداری از سلول های دهانه رحم
  • بیوپسی
  • سونوگرافی شکم یا ترانس واژینال
  • هیستروسکوپی
  • کورتاژ

درمان پریود طولانی مدت

روش های درمان برای پریود طولانی مدت می تواند متفاوت باشد. پزشک شما علت زمینه ای را درمان می کند. همچنین ممکن است درمانی را برای کاهش خونریزی فعلی، تنظیم قاعدگی یا تسکین هر گونه ناراحتی توصیه کند.

روش های پیشگیری از بارداری هورمونی ممکن است پریود شما را تنظیم کرده و در آینده آن را کوتاه کند. این روش ها را می توان به صورت زیر تجویز کرد :

  • قرص ضد بارداری
  • دستگاه داخل رحمی
  • شات ضد بارداری
  • حلقه واژینال

همچنین ممکن است پزشک به شما توصیه کند از داروهایی استفاده کنید که درد یا ناراحتی را در پریود طولانی مدت کاهش دهند. این داروها ممکن است شامل داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی بدون نسخه مانند ایبوپروفن باشند.

در برخی موارد پزشک ممکن است یک روش جراحی را برای کاهش پریودهای طولانی توصیه کند.

کورتاژ هم می تواند لایه رحم شما را نازک کرده و میزان خونریزی شما را در دوران قاعدگی کاهش دهد.

اگر دیگر به بچه دار شدن فکر نمی کنید، ممکن است تحت ابلیشن آندومتر، رزکسیون یا هیسترکتومی قرار بگیرید. این روش ها می توانند دوره های طولانی را تسکین دهند اما ممکن است احتمال باردار شدن را نیز از بین ببرند.

عوارض پریود طولانی مدت

تاخیر در تشخیص می تواند منجر به یک روش تهاجمی تر یا درمان فشرده برای درمان بیماری زمینه ای شود.

علاوه بر این، اگر دوره پریود طولانی مدت شما باعث از دست دادن خون شدیدتر شود، ممکن است در معرض خطر ابتلا به کم خونی باشید. این ممکن است به احساس خستگی و ضعف منجر شود.

پزشک شما می تواند از نتایج آزمایش خون برای تشخیص کم خونی استفاده کند.

اگر سطح آهن شما پایین است، پزشک ممکن است توصیه کند رژیم غذایی خود را با غذاهای غنی از آهن و مکمل آهن افزایش دهید تا سطح آهن خون به حالت عادی برگردد.

پریودهای طولانی مدت ممکن است دردناک باشد و در رفاه و کیفیت زندگی شما اختلال ایجاد کند. ممکن است روزهای مدرسه یا حضور در محل کار خود را از دست بدهید یا از فعالیت هایی که از آن لذت می برید به دلیل پریود طولانی مدت کناره گیری کنید.

چشم انداز

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است پریود طولانی تر از حد طبیعی داشته باشید. پریودهای طولانی مدت می تواند مانع زندگی عادی شما شود و همچنین ممکن است نشانه یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد.

به پزشک مراجعه کنید تا علت پریود طولانی مدت خود را بیابید تا بتوانید درمان آن را شروع کنید. تاخیر در درمان ممکن است عوارضی ایجاد کند و منجر به درمان های تهاجمی تری در آینده شود.

همچنین بخوانید : علل پریود سنگین چیست؟

منبع : healthline