علائم سرطان مری چیست؟

علائم سرطان مری چیست؟
علائم سرطان مری چیست؟

سرطان مری از بیماری های جدی با علائم متعدد است که معمولا افراد با مشاهده آن و قبل از مشکوک شدن به سرطان اقدام به تغییراتی در سبک زندگی خود برای رفع آن ها می کنند.

برخی علائم شایع این نوع سرطان می تواند شامل مشکل در بلع، رفلاکس غذا، سوزش سر دل، کاهش وزن و سرفه مداوم باشد و از جمله علائم کمتر شایع آن می توان به سکسکه، ذات الریه یا بزرگ شدن غدد لنفاوی در گردن و بالای استخوان ترقوه اشاره کرد که ممکن است به دلیل گسترش سرطان رخ دهد.

در ادامه قصد داریم درباره علائم و نشانه های سرطان مری صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

علائم سرطان مری چیست؟

علائم شایع سرطان مری

بیماران در اوایل بیماری ممکن است علائم معدودی از سرطان مری تجربه کنند که اکثر آن ها در ابتدا به دلیل تنگ شدن مری ناشی از وجود تومور که عبور غذا را دشوارتر می کند رخ می دهد.

برخی علائم شایع عبارتند از :

1. مشکل در بلع

مشکل در بلع (دیسفاژی) شایع ترین علامت سرطان مری است که در 90 تا 95 درصد افرادی که علائم بیماری را تجربه می کنند رخ می دهد.

اگر مری به دلیل وجود تومور تنگ شود ممکن است غذا در مسیر رسیدن به معده دچار مشکل شود. در این حالت فرد احساس می کند پایین رفتن غذا در مری بیشتر از حد معمول طول می کشد که باعث گیر کردن غذا یا احساس خفگی در او می شود.

گفته شده در این نوع سرطان، مری اغلب قبل از بروز علائم به طور قابل توجهی باریک و تنگ می شود.

به علاوه مشکلات بلع معمولا با مشکل در بلعیدن تکه‌ های بزرگ‌ تر غذاهای جامد (به‌ خصوص گوشت، نان و سبزیجات خام) شروع می‌شود که به مرور بدتر می شود به طوری که فرد در بلعیدن غذاهای نیمه جامد و در نهایت مایعات نیز دچار مشکل می شود.

لازم به ذکر است معمولا افراد از مدت ها قبل از تشخیص بیماری به دلیل مشکلاتی که داشته اند تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد می کنند به عنوان مثال غذاها را بیشتر می جوند و از مصرف مواد غذایی که احتمال گیر کردن آن ها بیشتر است اجتناب می کنند.

2. بلع دردناک

در میان حدود 20 درصد بیماران ممکن است عمل بلع دردناک شود که به آن ادینوفاژی گفته می شود. درد می تواند چند لحظه بعد از بلع و درست زمانی که غذا یا مایعات به تومور می رسد و نمی تواند عبور کند احساس شود.

همچنین زمانی که سرطان باعث ایجاد زخم باز در پوشش مری شده یا به بافت‌های اطراف حمله کند ممکن است عمل بلع با درد همراه باشد.

درد ناشی از بلع گاهی بین تیغه های شانه در پشت یا در سراسر قفسه سینه نیز احساس می شود.

3. برگشت غذا یا استفراغ

زمانی که غذا به راحتی از مری عبور نکند ممکن است به طور کامل و هضم نشده به دهان برگردد. این مسئله در میان حدود 40 درصد از افراد مبتلا به سرطان مری دیده می شود.

لازم به ذکر است در صورتی که تومور شروع به خونریزی کند ممکن است استفراغ خونی باشد.

4. کاهش وزن بی دلیل

کاهش وزن بی دلیل یکی از علائم شایع سرطان مری است که در نیمی از افراد مبتلا در زمان تشخیص وجود دارد.

کاهش وزن بی دلیل و نا خواسته به صورت کاهش 5 درصد یا بیشتر وزن بدن طی یک دوره 6 تا 12 ماهه تعریف می شود. به عنوان مثال یک زن 68 کیلوگرمی مبتلا به سرطان مری ممکن است بدون تغییر در رژیم غذایی یا ورزش کردن 3.5 کیلوگرم طی یک دوره 6 ماهه وزن کم کند.

علت کاهش وزن در سرطان مری به دلیل کمبود مواد مغذی بدن ناشی از مشکلات بلع و متابولیسم خود تومور رخ می دهد.

5. سوزش سر دل، درد قفسه سینه و سوء هاضمه

احساس سوزش یا درد در پشت استخوان جناغ سینه (سوزش سر دل) در سرطان مری شایع است و اغلب (حداقل در ابتدا) بعد از خوردن یک وعده غذایی بزرگ رخ می دهد.

این علامت می تواند چالش بر انگیز باشد زیرا یکی از علائم رفلاکس اسید که از عوامل خطر زای سرطان مری می باشد محسوب می شود. در افرادی که به رفلاکس اسید معده دچار هستند تغییر در کیفیت یا شدت علائم سوزش سر دل ممکن است نشانه وجود سرطان باشد.

برخی افراد همراه با سوزش سر دل در قفسه سینه خود احساس فشار کرده و می ترسند که دچار حمله قلبی شوند.

از آن جا که بیماری قلبی در زنان معمولا با علائم مبهمی مانند مواردی که ذکر کردیم ظاهر می شود، در صورت مشاهده علائم سوزش و فشار در قفسه سینه لازم است حتما به پزشک مراجعه شود.

6. سرفه مداوم

سرفه مداوم در میان حدود 20 درصد از افرادی که سرطان مری در آن ها تشخیص داده می شود وجود دارد. این سرفه اغلب خشک و آزار دهنده است و ممکن است در هر زمانی از روز رخ دهد.

سرفه ناشی از سرطان مری می تواند بعد از خوردن غذا تشدید یابد (اغلب به یکی از عوارض سرطان مری مربوط می شود) یا ممکن است ارتباطی با غذا خوردن نداشته باشد.

7. گرفتگی صدا

احساس گرفتگی صدا، قطع شدن صدا یا نیاز به صاف کردن مکرر گلو ممکن است یکی از علائم اولیه این بیماری باشد، به خصوص زمانی که علل واضحی همچون عفونت اخیر در ناحیه دستگاه تنفسی فوقانی برای آن وجود نداشته باشد.

گرفتگی صدا اغلب زمانی اتفاق می‌ افتد که تومور سرطان، عصبی به نام عصب حنجره عود کننده را درگیر کند.

8. افزایش بزاق دهان

در این بیماری بدن برای کمک به عبور غذا از مری، بزاق بیشتری تولید می کند و به مرور که بلعیدن دشوارتر می شود، بزاق نیز افزایش می یابد.

9. مدفوع سیاه

مدفوع قیری و سیاه رنگ معروف به ملنا ممکن است به دلیل خونریزی از مری ایجاد شود. لازم به ذکر است خون در مری و دستگاه گوارش فوقانی به دلیل قرار گرفتن در معرض اسید معده سیاه می شود.

علائم نادر سرطان مری

برخی علائم غیر شایع اما مهم سرطان مری نیز وجود دارد که تعدادی از آن ها به دلیل حمله تومور به بافت های مجاور یا گسترش به سایر نقاط بدن رخ می دهند، از جمله :

1. سکسکه

سکسکه ممکن است زمانی رخ دهد که تومور مری به عصب فرنیک یا دیافراگم حمله کند. تحریک این ساختارها باعث انقباضات مکرر دیافراگم و در نتیجه سکسکه می شود.

2. تنگی نفس

گاهی به دلیل گسترش موضعی تومور در قفسه سینه یا آسپیراسیون و به دنبال آن ذات الریه بیمار دچار تنگی نفس می شود.

3. بزرگ شدن غدد لنفاوی

متورم شدن غدد لنفاوی ممکن است در ناحیه بالای استخوان ترقوه (غدد فوق ترقوه) یا گردن (غدد لنفاوی گردن) رخ دهد.

4. حساسیت استخوان ها

گسترش سرطان به استخوان ها (متاستاز استخوانی) ممکن است باعث حساسیت و درد استخوان ها شود و ضعیف شدن استخوان ها می تواند شکستگی به دنبال داشته باشد.

سرایت سرطان به استخوان ها همچنین می تواند باعث افزایش سطح کلسیم در خون (هیپرکلسمی) شود که به گرفتگی عضلات، ضعف و گیجی منجر خواهد شد.

5. درد پشت

درد پشت در سرطان پیشرفته مری به دلیل حمله تومور به ناحیه بین ریه ها (مدیاستن) یا بین غشاهای پوشاننده قلب (پریکارد) نسبتا شایع است.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

همه افراد در صورت داشتن هر یک از علائم ذکر شده در بالا لازم است به پزشک مراجعه کنند.

اگرچه این علائم ممکن است به دلیل مشکلات دیگری غیر از سرطان مری ظاهر شده باشند اما تشخیص علت برای دریافت درمان مناسب از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

توجه داشته باشید علائم راه بدن برای هشدار دادن مشکلات احتمالی است و پیگیری علائم به خصوص در بیماری سرطان تفاوت زیادی ایجاد می کند.

منبع: verywellhealth