علائم سرطان کلیه چیست؟

علائم سرطان کلیه چیست؟
علائم سرطان کلیه چیست؟

سرطان کلیه از بیماری های جدی است که علائم تشخیصی آن طی سال های اخیر به طرز چشم گیری تغییر کرده است.

جالب است بدانید در گذشته علائم سه گانه کلاسیک درد پهلو، خون در ادرار و توده در پهلو شایع ترین علائم این بیماری محسوب می شدند اما امروزه شایع ترین علائم آن شامل کم خونی، خستگی، کاهش وزن، کاهش اشتها و تب می باشد.

به علاوه گسترش سرطان کلیه به سایر قسمت‌ های بدن در 30 درصد افراد با اولین علائم هشدار دهنده بیماری مانند سرفه یا درد استخوان همراه می باشد.

در ادامه قصد داریم درباره علائم و نشانه های سرطان کلیه صجبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

علائم سرطان کلیه چیست؟

علائم شایع سرطان کلیه

سرطان کلیه در مراحل اولیه معمولا علائم محدودی دارد و در حال حاضر بسیاری از تشخیص‌ ها بر اساس نتایج آزمایش ها و تصویر برداری قبل از بروز علائم صورت می گیرد.

1. کم خونی

کم خونی شایع ترین علامت سرطان کلیه است و در یک سوم افرادی که بیماری در آن ها تشخیص داده شده وجود دارد.

لازم به ذکر است کلیه ها پروتئینی به نام اریتروپویتین می سازند که تولید گلبول های قرمز خون در مغز استخوان را تحریک می کند.

در سرطان کلیه ممکن است به دلیل از دست دادن خون مزمن از طریق ادرار کم خونی ایجاد شود اما در برخی افراد مبتلا به سرطان کلیه به دلیل افزایش تولید اریتروپویتین توسط سلول های سرطانی، تعداد گلبول های قرمز خون به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

این وضعیت نوعی سندرم پارانئوپلاستیک محسوب می شود. منظور از سندرم پارانئوپلاستیک علائمی است که به دلیل مواد یا هورمون های تولید شده توسط سلول های سرطانی رخ می دهند.

2. خون در ادرار

وجود خون در ادرار (هماچوری) یکی از علائم شایع سرطان کلیه است که در یک پنجم افرادی که سرطان در آن ها تشخیص داده شده رخ می دهد.

گفته شده امروزه تنها حدود 10 درصد از افراد هنگام تشخیص بیماری، علائم کلاسیک سه گانه خون در ادرار، درد پهلو و توده پهلو را دارا می باشند و زمانی که این موارد دیده شود یعنی احتمالا تومور گسترش پیدا کرده است.

ادرار ممکن است به طور واضح خونی باشد که به آن هماچوری شدید گفته می شود یا ممکن است متوسط ​​باشد و تنها یک رگه صورتی در ادرار ایجاد کند، یا ممکن است میکروسکوپی باشد به طوری که تنها در آزمایش ادرار تشخیص داده شود.

3. درد پهلو

درد ممکن است در ناحیه پشت، پهلو یا شکم رخ دهد و می تواند از یک درد خفیف تا یک درد تیز و کوبنده متفاوت باشد. درد در پهلو که بدون آسیب دیدگی رخ دهد در هر شرایطی مهم است و باید مورد بررسی قرار بگیرد.

حدود 40 درصد از افراد مبتلا به سرطان کلیه در دوره ای از بیماری خود درد را تجربه می کنند اما درد پهلو کمتر به عنوان علامت اصلی این بیماری در نظر گرفته می شود.

4. توده پهلو (پشت، پهلو یا شکم)

توده که ممکن است در پهلو، پشت یا شکم ایجاد شود در بسیاری از افراد مبتلا به سرطان کلیه دیده می شود اما کمتر از گذشته آن را جزو علائم اصلی این بیماری در نظر می گیرند.

حتی اگر به نظر برسد که این توده یکی از تومورهای چربی بی خطری است که با افزایش سن ایجاد شده باید در مورد آن با پزشک مشورت شود.

5. کاهش وزن ناخواسته

کاهش وزن ناخواسته یکی از علائم شایع سرطان کلیه است که به صورت کاهش 5 درصد یا بیشتر از وزن بدن طی یک دوره زمانی 6 تا 12 ماهه تعریف می شود.

به عنوان مثال کاهش 4.5 کیلوگرم وزن یک مرد 90 کیلوگرمی طی یک دوره زمانی 6 ماهه که بدون تغییر در رژیم غذایی یا ورزش اتفاق افتاده باشد، کاهش وزن ناخواسته در نظر گرفته می شود.

علاوه بر سرطان کلیه، بسیاری از بیماری های جدی دیگر نیز ممکن است باعث بروز این علامت شوند و برای بررسی علت آن لازم است حتما به پزشک مراجعه شود.

6. خستگی

خستگی نیز معمولا در افراد مبتلا به سرطان کلیه دیده می شود.

خستگی ناشی از سرطان بر خلاف خستگی معمولی می تواند عمیق باشد و با گذشت زمان بدتر شود. این نوع خستگی با یک خواب خوب یا یک فنجان قهوه بهبود پیدا نمی کند.

7. کاشکسی

کاشکسی نوعی سندرم است که با کاهش وزن، کاهش اشتها و کاهش توده عضلانی شناسایی می شود و به نظر می رسد حدود 30 درصد از افراد مبتلا به سرطان کلیه را درگیر می کند.

همچنین علاوه بر این که یک نشانه محسوب می شود، اعتقاد بر این است که عامل مرگ و میر در حدود 20 درصد از موارد ابتلا به سرطان می باشد و در صورت بروز آن لازم است حتما به پزشک مراجعه شود.

8. از دست دادن اشتها

از دست دادن اشتها با یا بدون کاشکسی یا کاهش وزن، یکی از علائم شایع سرطان کلیه است. در این حالت فرد احساس می کند گرسنه نیست یا ممکن است در حین غذا خوردن به سرعت احساس سیری کند.

9. تب

تب (دمای بیش از 38 درجه سانتی گراد) یکی دیگر از علائم شایع سرطان کلیه محسوب می شود.

تب ممکن است مداوم باشد یا بیاید و برود اما معمولا نشانه آشکاری از عفونت ایجاد نمی شود. در مواردی که تب علت واضح ندارد باید حتما به پزشک مراجعه شود.

10. فشار خون بالا

کلیه ها هورمون هایی تولید می کنند که نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارند.

از یک سو فشار خون بالای دائمی ممکن است از علائم سرطان کلیه باشد و از سوی دیگر می تواند به آسیب بیشتر کلیه ها منجر شود.

11. تورم در قوزک پا و ساق پا

کلیه ها نقش بسیار مهمی در تنظیم تعادل مایعات و الکترولیت ها در بدن ایفا می کنند اما سرطان کلیه و سایر بیماری های کلیوی می توانند در این وظیفه تداخل ایجاد کرده و باعث احتباس مایعات در بدن شوند که معمولا به صورت تورم در پاها، قوزک و ساق پا بروز می کند.

12. گر گرفتگی

گر گرفتگی یا دوره هایی از قرمز شدن پوست همراه با احساس گرما یا حتی سوزش صورت، گردن یا دست و پا از علائم بالقوه سرطان کلیه می باشد.

ناگفته نماند چندین علت سرطانی می تواند پشت این مسئله وجود داشته باشد که یکی از آن ها سرطان کلیه است.

علائم متاستاز

توجه به علائم احتمالی سرطان کلیه متاستاز شده به نواحی دیگر بدن از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا علائم مربوط به این متاستازها، علائم ظاهر شده در 20 تا 30 درصد از افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند می باشند.

همچنین بیش از 30 درصد از بیماران مبتلا به سرطان کلیه در زمان تشخیص دچار متاستاز سرطان شده اند.

لازم به ذکر است سرطان کلیه اغلب به ریه ها، استخوان ها و مغز گسترش می یابد و می تواند به علائم زیر منجر شود:

1. سرفه

سرفه مداوم شایع ترین علامت گسترش سرطان به ریه ها است. سایر علائمی که ممکن است رخ دهد شامل خس خس سینه، سرفه خونی یا درد در قفسه سینه، شانه یا پشت می باشد.

2. تنگی نفس

تنگی نفس یکی از علائم شایعی است که نشان می دهد سرطان به ریه ها سرایت کرده یا ممکن است به دلیل کم خونی رخ دهد.

لازم به ذکر است در ابتدا معمولا تنگی نفس تنها هنگام فعالیت کردن ایجاد شود و به راحتی با مواردی همچون افزایش وزن یا افزایش سن اشتباه گرفته شود.

3. درد استخوان

استخوان ها دومین محل متاستاز سرطان کلیه بعد از ریه هستند. درد استخوان ناشی از متاستاز می تواند شدید باشد و معمولا با هیچ نوع آسیبی همراه نیست.

گاهی اوقات اولین علامت سرطان کلیه شکستگی استخوان ضعیف شده است.

علائم نادر سرطان کلیه

چندین علامت غیر شایع اما منحصر به فرد در ارتباط با سرطان کلیه وجود دارد که عبارتند از :

1. واریکوسل

واریکوسل یک سیاهرگ بزرگ شده (ورید واریسی) است که در کیسه بیضه یا بیضه ایجاد می شود و علائم آن ممکن است شامل تورم، درد و کوچک شدن بیضه باشد.

واریکوسل مرتبط با سرطان کلیه اغلب در سمت راست رخ می دهد و زمانی که فرد دراز می کشد علائم آن از بین نمی رود.

2. علائم پارانئوپلاستیک

سندرم های پارانئوپلاستیک مجموعه ای از علائم هستند که به دلیل تولید هورمون ها یا سایر مواد توسط سلول های سرطانی رخ می دهند.

در سرطان کلیه این سندرم ها ممکن است به سطح کلسیم بالا در خون با علائمی مانند حالت تهوع و استفراغ، ضعف و گیجی، افزایش تعداد گلبول های قرمز خون و اختلالات کبدی حتی زمانی که تومور به کبد گسترش نیافته منجر شوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا را تجربه کرده اید مهم است به پزشک خود مراجعه کنید.

لازم به ذکر است اکثر علائم سرطان کلیه ممکن است به دلایل مختلف و بیماری های جدی دیگر رخ دهند.

به جای ترسیدن و نادیده گرفتن علائم توصیه می شود برای یافتن علت بروز آن ها اقدام کنید تا بتوانید درمان مناسب و به موقع دریافت کنید.

منبع: verywellhealth