9 خاصیت شگفت انگیز میوه لیچی (سرخالو) برای سلامتی بدن

خواص میوه لیچی یا سرخالو
خواص میوه لیچی یا سرخالو

میوه لیچی یا سرخالو (به انگلیسی : Lychee Fruit) میوه ای فوق العاده با فوایدی بی نظیر برای کاهش وزن، محافظت از پوست، تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از سرطان، بهبود هضم غذا، تقویت استخوان ها، کاهش فشار خون بالا، دفاع از بدن در برابر ویروس ها، بهبود گردش خون و بهینه سازی فعالیت های متابولیک است.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی میوه لیچی یا سرخالو برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

میوه لیچی چیست؟

لیچی (نام علمی : Litchi chinensis) میوه ای است که در جهان کاملا منحصر به فرد محسوب می شود. درخت این میوه می تواند در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد کند و بومی چین است.

این میوه بویی بسیار شبیه به گل دارد و اغلب برای طعم دادن به کوکتل ها و غذاها استفاده می شود زیرا بوی منحصر به فرد آن اگر تازه مصرف نشود از بین می رود. این میوه عمدتا به عنوان یک دسر در کشورهای آسیایی مصرف می شود.

سرخالو بیش از 4000 سال است که در چین کشت می شود و زمانی به عنوان یک غذای لذیذ بزرگ دربار امپراتوری به شمار می رفت. اکنون در بسیاری از کشورها در سراسر جهان کشت می شود اما تولید اصلی آن در آسیای جنوب شرقی، چین، هند و آفریقای جنوبی است.

گوشت خوراکی لیچی نرم و خمیری به رنگ سفید یا صورتی است. آن ها به دلیل فواید سلامتی و دارویی که به دلیل غنی بودن از مواد مغذی و ترکیبات آلی موجود در آنهاست در کشورهای سراسر جهان بسیار برجسته هستند.

مواد مغذی بسیار بیشتری در لیچی خشک نسبت به لیچی تازه وجود دارد بنابراین اگر می‌ خواهید برای سلامت کلی خود از آن استفاده کنید از بوی شیرین آن چشم پوشی کنید و اجازه دهید میوه خشک شود.

فواید و مزایای میوه لیچی برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

لیچی سرشار از مواد مغذی بسیاری از جمله ویتامین C، ویتامین B6، نیاسین، ریبوفلاوین، فولات، مس، پتاسیم، فسفر، منیزیم و منگنز است. علاوه بر این لیچی منبع عالی فیبر رژیمی، پروتئین و منبع خوبی از پروآنتوسیانیدین ها و ترکیبات پلی فنلی است.

2. ممکن است به هضم غذا کمک کند

مقدار قابل توجهی فیبر غذایی موجود در لیچی مانند اکثر میوه ها و سبزیجات ممکن است به حجیم شدن مدفوع شما کمک کند و احتمالا سلامت گوارش را افزایش دهد.

این میوه ممکن است به حرکات روده کمک کند، همچنین ممکن است حرکت پریستالتیک عضلات صاف روده کوچک را تحریک کند و احتمالا سرعت عبور غذا را افزایش دهد.

همچنین ممکن است شیره گوارشی را تحریک کند بنابراین در جذب مواد مغذی موثر است. این می تواند یبوست و سایر اختلالات گوارشی را درمان کند.

بر اساس مطالعه ای لیچی ممکن است به کاهش چاقی شکمی نیز کمک کند. علاوه بر این خواص ضد التهابی لیچی به دلیل مقادیر بالای فلاوانول های موجود در آن نیز دارای اثرات محافظتی بر کبد است.

3. ممکن است سیستم ایمنی را تقویت کند

شاید مهم ترین ماده مغذی موجود در لیچی ویتامین C باشد، این میوه بیش از 100 درصد نیاز روزانه به اسکوربیک اسید را در یک وعده تامین می کند.

این ممکن است به این معنی باشد که سیستم ایمنی بدن شما تقویت می شود زیرا ویتامین C یک ترکیب آنتی اکسیدانی اصلی است و فعالیت گلبول های سفید را که خط دفاعی اصلی سیستم ایمنی بدن شما هستند تحریک می کند.

4. ممکن است پتانسیل ضد سرطانی داشته باشد

تحقیقات نشان می دهد که پریکارپ میوه لیچی حاوی ترکیبات پلی فنلی است. فعالیت اکسیدانی این ترکیبات پتانسیل ضد سرطانی چشمگیری را در برابر سلول های سرطانی کبد انسان نشان می دهند.

لیچی منبع غنی از ترکیبات آلی است بنابراین می توان آن را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه موثر در برابر سرطان های مختلف مصرف کرد.

مطالعه ای در سال 2006 نشان می دهد که عصاره پریکارپ میوه لیچی توانایی القای آپوپتوز و همچنین مهار تکثیر سلولی سلول های سرطان سینه را دارد.

تحقیقات نشان داد که عصاره هسته لیچی می تواند یک درمان جایگزین برای درمان سرطان پروستات باشد. اگرچه مطالعات انسانی هنوز انجام نشده است یافته ها تاکنون امیدوارکننده به نظر می رسند.

آخرین تحقیق منتشر شده نشان می دهد که لیچی دارای برخی اثرات درمانی است که می تواند به درمان سرطان روده بزرگ کمک کند.

5. ممکن است عملکرد شناختی را بهبود بخشد

محققان معتقدند که هسته لیچی در محافظت عصبی موثر می باشد. این مطالعه بهبود قابل توجهی را در عملکرد شناختی و پیشگیری از آسیب عصبی در مدل موش های مبتلا به بیماری آلزایمر نشان می دهد.

6. خواص ضد ویروسی دارد

پروآنتوسیانیدین‌ های موجود در لیچی به‌ طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته‌ اند و قابلیت‌ های ضدویروسی را نشان داده‌ اند. لیچی تانین – ترکیبی که در لیچی یافت می شود ارتباط نزدیکی با جلوگیری از گسترش یا شیوع ویروس ها از جمله ویروس هرپس سیمپلکس دارد.

7. ممکن است به کنترل فشار خون کمک کند

لیچی دارای مقدار زیادی پتاسیم و سدیم کمی است به این معنی که می تواند به بدن شما کمک کند تعادل مایعات را حفظ کند.

تعادل مایعات نه تنها بخشی جدایی ناپذیر از عملکردهای متابولیک است بلکه در کنترل فشار خون بالا می باشد. پتاسیم به عنوان یک گشاد کننده عروق در نظر گرفته می شود به این معنی که انقباض رگ های خونی و شریان ها را کاهش می دهد و در نتیجه فشار وارد بر سیستم قلبی عروقی را کاهش می دهد.

سطح پتاسیم در لیچی خشک تقریبا سه برابر بیشتر از لیچی تازه است.

در یک مطالعه نشان داده شد که اولیگونول مشتق شده از میوه لیچی نیز یک گشاد کننده عروق است.

8. احتمالا ضد آنفولانزاست

اولیگونول موجود در لیچی با تعدادی از فواید مهم سلامتی از جمله فعالیت ضد آنفولانزا، بهبود گردش خون، کاهش وزن و محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر UV در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید مرتبط است.

همچنین توانایی های آنتی اکسیدانی قابل توجهی را نشان می دهد درست مانند اسکوربیک اسید و سایر پروآنتوسیانیدین های موجود در میوه لیچی.

9. ممکن است گردش خون را بهبود بخشد

مس یکی دیگر از مواد معدنی ضروری است که به مقدار قابل توجهی در لیچی یافت می شود. اگرچه آهن بیشتر با گلبول های قرمز خون مرتبط است مس نیز بخشی جدایی ناپذیر از تشکیل گلبول های قرمز است.

بنابراین محتوای مس موجود در لیچی می تواند گردش خون را تقویت کند و ممکن است اکسیژن رسانی به اندام ها و سلول ها را افزایش دهد.

عوارض و مضرات میوه لیچی

از آنجایی که لیچی منبع غنی قند است، بیماران دیابتی باید در خوردن لیچی احتیاط کنند زیرا می توانند سطح قند خون را افزایش دهد.

همچنین لیچی به عنوان یک غذای گرم در نظر گرفته می شوند به این معنی که گاهی اوقات می تواند سطح مواد مغذی بدن را نامتعادل کنند. مصرف بیش از حد لیچی می تواند منجر به تحریک غشاها، خونریزی بینی، تب یا گلودرد شود. با این حال در مقادیر معمولی هیچ خطر ذاتی برای سلامتی ندارد.

همچنین بخوانید : خواص میوه چشالو برای سلامتی

منبع : organicfacts