خواص شگفت انگیز لیمو شیرین برای سلامتی بدن

خواص لیمو شیرین
خواص لیمو شیرین

لیمو شیرین (به انگلیسی : Sweet Lime) یکی از انواع مرکبات است که بیشتر در جنوب شرقی آسیا یافت می شود.

ارتفاع این گیاهان کوچک ممکن است به 60.9 سانتیمتر برسد. میوه‌ های لیمو شیرین مرکبات کوچک و سبز رنگی به شکل گرد/بیضی هستند که در هنگام رسیدن زرد می‌شوند. این درخت در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری به راحتی رشد می کند و از 5 تا 7 سالگی شروع به میوه دادن می کند.

لیمو شیرین از نظر ظاهری تا حدودی شبیه به لیمو ترش است اما طعم شیرین تری شبیه طعم پرتقال دارد. آب لیمو شیرین در هند و پاکستان بسیار محبوب است و علیرغم تعلق به خانواده مرکبات اسیدی نیست.

آب لیمو شیرین به دلیل طعم ملایمی که نسبت به پرتقال دارد بیشتر از خود میوه مصرف می شود.

لیمو شیرین میوه ای همه کاره با طعم شیرین است. این میوه شگفت انگیز ارزش غذایی فوق العاده ای دارد. این میوه به صورت نوشیدنی، مربا، آب نبات، تنقلات و شربت مصرف فراوانی دارد. آب این میوه نیز همه کاره است و در سالاد استفاده می شود.

در ادامه این مقاله با فواید لیمو شیرین برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای لیمو شیرین برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

یک وعده لیمو شیرین حدود 43 کالری و 0.3 گرم چربی دارد. لیمو شیرین 9.3 میلی گرم کربوهیدرات و 0.8 گرم پروتئین دارد. به عنوان یک میوه مرکبات سرشار از ویتامین C است و در هر وعده 50 میلی گرم ویتامین C ارائه می کند.

علاوه بر این با تامین حدود 490 میلی گرم پتاسیم در یک وعده به میزان قابل توجهی به نیاز روزانه پتاسیم (2000 میلی گرم) بدن کمک می کند. علاوه بر اینها حاوی مس، کلسیم، آهن و فسفر است.

گنجاندن لیمو شیرین در رژیم غذایی معمولی شما یک گزینه ایده آل برای کسانی است که می خواهند از شر چربی های اضافی خلاص شوند.

2. به هضم غذا کمک می کند

لیمو شیرین دارای محتوای بالایی از فلاونوئیدهاست که با افزایش ترشح شیره های گوارشی، اسیدها و صفرا، دستگاه گوارش را تحریک می کنند. از این رو آب لیمو شیرین اغلب به افرادی که از سو هاضمه، حرکات نامنظم روده و سایر مشکلات گوارشی رنج می برند توصیه می شود.

بنابراین با خنثی کردن شیره های گوارشی اسید تولید شده توسط معده به هضم کمک می کند و سموم را از سیستم دفعی دفع می کند. ترکیبات موجود در این میوه برای حرکت پریستالتیک مفید است. لیمو شیرین همچنین به کنترل اسهال، حالت تهوع و استفراغ کمک می کند.

اسیدهای موجود در لیمو شیرین سموم را از مجرای روده خارج می کند. علاوه بر این این میوه حاوی فیبر غذایی است که به عنوان یک پاک کننده برای کسانی که از یبوست رنج می برند عمل کند.

آب لیمو شیرین با مقداری نمک اغلب به بیماران مبتلا به یبوست توصیه می شود.

3. از اسکوربوت جلوگیری می کند

اسکوربوت بیماری ناشی از کمبود ویتامین C است. این بیماری با خونریزی، تورم لثه، حملات مکرر آنفولانزا و سرماخوردگی، زخم در دهان و زبان و ترک خوردن گوشه لب مشخص می شود.

لیموترش شیرین می تواند خونریزی لثه را متوقف کند. آب لیمو شیرین را با چند قطره آب خالص مخلوط کرده و کمی نمک سیاه به مخلوط اضافه کنید. این مخلوط باید برای تسکین فوری خونریزی لثه روی لثه های آسیب دیده اعمال شود.

بوی بد دهان (بوی بد دهان) را می توان با نوشیدن آب لیمو شیرین و مکیدن پوست آن از بین برد.

4. زخم معده را درمان می کند

فلاونوئیدهای موجود در لیمو شیرین مانند لیمومین گلوکوزید دارای خواص ضد سرطانی، آنتی اکسیدانی، سم زدایی و آنتی بیوتیکی هستند که در بهبود زخم های دهان و زخم های معده بسیار موثر هستند.

5. مشکلات تنفسی را درمان می کند

عصاره روغنی لیمو شیرین خاصیت ضد احتقان دارد که باعث پاکسازی و رفع مشکلات مختلف تنفسی می شود. بنابراین آن ها اغلب در بالم ها، استنشاقی ها و بخارسازها استفاده می شوند.

6. سیستم ایمنی را بهبود می بخشد

مصرف منظم آب لیمو شیرین باعث بهبود عملکرد کلی قلب می شود بنابراین گردش خون مناسب را تضمین می کند و به سیستم ایمنی بسیار سالم تر کمک می کند.

ویتامین C سطح ایمنی را تقویت کرده و از سرماخوردگی جلوگیری می کند.

7. خواص ضد سرطانی دارد

لیمونوئیدهای موجود در لیمو شیرین به مبارزه با انواع سرطان کمک می کنند. لیمونوئیدها به مولکول قندی به نام گلوکز متصل هستند که به راحتی هضم می شوند.

8. بدن را در برابر آرتریت روماتوئید محافظت می کنند

لیمو شیرین با داشتن ویتامین C از التهاب و تورم محافظت و پیشگیری می کند. این میوه خارق العاده علائم آرتروز و روماتیسم مفصلی را نیز کاهش می دهد.

9. کاهش وزن را تسهیل می کند

لیمو شیرین به کاهش وزن کمک می کند. نوشیدن یک لیوان آب ولرم با آب لیمو شیرین و عسل به کاهش وزن کمک می کند.

آب لیمو شیرین هم سطح کلسترول را کاهش می دهد و فشار خون را کنترل می کند.

10. اختلالات ادراری را درمان می کند

لیمو شیرین دارای غلظت بالایی از پتاسیم است که کلیه ها و مثانه را سم زدایی می کند و توانایی درمان عفونت های مثانه را دارد.

11. نقرس را بهبود می بخشد

آنتی اکسیدان های موجود در لیمو شیرین به دفع اسید اوریک و رادیکال های آزاد از بدن کمک می کنند. ویتامین C به خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن کمک می کند.

12. بیماری حرکت را درمان می کند

طعم لیمو شیرین باعث تسکین بیماری حرکت می شود. نوشیدن یک لیوان آب لیمو شیرین به خلاص شدن از شر سوزش سر دل و اسیدیته معده کمک می کند، دستگاه گوارش را تسکین می دهد و عوارض شکمی را کاهش می دهد.

13. کم آبی بدن را درمان می کند

آب لیمو شیرین می تواند جایگزینی سالم برای نوشیدنی های گازدار باشد زیرا ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را فراهم می کند.

این میوه افسانه ای برای ورزشکاران پس از مسابقه یا جلسه تمرینی بسیار ارجح است. آب لیمو شیرین و سایر مکمل های حاوی لیمو شیرین خطر کم آبی و گرفتگی عضلات را کاهش می دهند.

نوشیدنی تهیه شده از آب لیمو شیرین تازه برای درمان افرادی که از گرمازدگی رنج می برند استفاده می شود.

14. برای زنان باردار مفید است

آب لیمو شیرین مقدار قابل توجهی کلسیم را فراهم می کند که برای رشد جنین در حال رشد در دوران بارداری مفید است.

15. برای سیستم عصبی مفید است

آب لیمو شیرین به عنوان خنک کننده برای مغز و سیستم عصبی عمل می کند. از لیمو شیرین می توان برای درمان تب مغزی و مشکلات روحی استفاده کرد. این میوه همچنین یک آرام بخش فوق العاده است.

16. برای درمان یرقان مفید است

این میوه به بیماران مبتلا به یرقان توصیه می شود. لیمو شیرین با تقویت عملکرد کبد در درمان یرقان فوق العاده موثر است.

17. برای آسم مفید است

نوشیدنی تهیه شده از آب لیمو شیرین، دانه های زیره و پودر زنجبیل خشک باعث تسکین فوری سرفه های آسمی می شود.

18. برای التهاب لوزه مفید است

ویتامین C از شدت سرماخوردگی و تب می کاهد. یک قاشق عسل مخلوط با آب لیمو شیرین و آب گرم خشکی و خارش گلو را تسکین می دهد و اثر تسکین دهنده ای بر لوزه های ملتهب دارد.

19. خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی دارد

به دلیل خواص ضدعفونی کنندگی و ضد باکتریایی آن در درمان های زیبایی اغلب از عصاره لیمو شیرین برای مو و پوست استفاده می شود.

20. تقویت کننده مو است

لیمو شیرین به عنوان یک ماده فعال در چندین مکمل دارویی استفاده می شود. ویتامین های موجود در این میوه باعث تقویت مو می شوند.

21. موخوره و شوره سر را درمان می کند

این میوه همه کاره به عنوان یک جایگزین طبیعی برای درمان موخوره و شوره سر استفاده می شود.

22. سفید کننده و پاک کننده ملایم پوست است

آب لیمو شیرین حاوی مواد سفید کننده و پاک کننده ملایم پوست است که در از بین بردن رنگدانه ها، آکنه و لک های پوستی موثر است.

23. درد نیش حشرات را کاهش می دهد و رنگ پوست را روشن می کند

لیمو شیرین به کاهش درد نیش حشرات و روشن شدن پوست در صورت ایجاد رنگدانه های پوستی در قسمت های آرنج، زیر بغل و زانو کمک می کند.

24. بدن را سم زدایی می کند

مصرف منظم آب لیمو شیرین بدن را سم زدایی کرده و درخشندگی طبیعی به صورت می بخشد، خون را تمیز می کند و بیماری های پوستی را کاهش می دهد.

25. لب های تیره را روشن می کند و لب های ترک خورده را نرم می کند

مالیدن آب لیمو شیرین روی لب ها 3 تا 4 بار در روز تیرگی لب ها را کاهش می دهد و لب های ترک خورده را نرم می کند.

26. جوش ها را درمان می کند

استفاده از پوست لیمو شیرین می تواند به خلاص شدن از شر جوش ها کمک کند.

عوارض و مضرات لیمو شیرین

توصیه می شود کسانی که از مشکلات کیسه صفرا یا کلیه رنج می برند از مصرف لیمو شیرین اجتناب کنند زیرا حاوی مقادیر قابل توجهی اگزالات است و می تواند برای این بیماران مشکلاتی ایجاد کند.

این میوه همچنین ممکن است در جذب کلسیم در بدن اختلال ایجاد کند.

همچنین بخوانید : خواص لیمو ترش

منبع : stylecraze