خواص روغن زیتون برای رشد موی سر چیست؟

خواص روغن زیتون برای رشد مو
خواص روغن زیتون برای رشد مو

روغن زیتون معمولا به رنگ زرد یا سبز روشن دیده می شود و روغنی است که به طور طبیعی از میوه زیتون استخراج می شود.

روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان هاست. ترکیب شیمیایی منحصر به‌ فرد آن دلیلی است که چرا برخی فرهنگ ها از آن برای بهبود بافت و ظاهر مو استفاده می کنند.

حتی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد روغن زیتون می تواند پوست سر شما را تسکین دهد، فولیکول مو را تقویت کند و به طور بالقوه رشد مو را تحریک کند.

در این مقاله به بررسی فواید درمانی روغن زیتون برای رشد موی سر می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

تحقیقات در این زمینه چه می گویند؟

در مطالعه‌ ای در سال 2015 روی موش‌ ها محققان دریافتند که استفاده از ترکیبات مشتق شده از درخت زیتون باعث تحریک رشد مو می‌ شود. با این حال این مطالعه مطمئنا همه آنچه را که باید در مورد روغن زیتون و رشد مو بدانیم به ما نمی گوید.

اولا ما نمی دانیم که آیا نتایج به موهای انسان هم می رسد یا خیر.

دوم ما نمی دانیم که آیا روغن زیتون همان تاثیرات سایر عناصر درخت زیتون را دارد یا خیر.

ما این را می دانیم : روغن زیتون میوه درخت زیتون است و چربی به نام اولئیک اسید بیشترین ترکیب روغن زیتون را تشکیل می دهد. اولئیک اسید دارای خواص آنتی اکسیدانی است که ممکن است به شما کمک کند تا ریزش مو را کاهش دهید.

محصولات زیتون همچنین ممکن است دارای خواص ضد باکتریایی باشند که به طور بالقوه می تواند نقشی در سلامت پوست سر داشته باشد.

روغن زیتون برای کاهش و جلوگیری از موخوره هم مفید است.

بنابراین اگرچه ممکن است شواهد مشخصی مبنی بر اینکه روغن زیتون به رشد مو کمک می کند نداشته باشیم، می دانیم که این روغن دارای ویژگی های محافظتی و تغذیه ای است که ممکن است موهای شما را سالم تر نشان دهد.

این ویژگی‌ ها ممکن است این توهم را ایجاد کند که موهای شما سریع‌ تر رشد می‌ کنند حتی اگر شواهدی وجود نداشته باشد که نشان دهد روغن زیتون واقعا می‌ تواند رشد مو را افزایش دهد.

درمان موی سر با روغن زیتون

روغن زیتون یک ماده فعال در بسیاری از محصولات مو از جمله برخی شامپو ها و نرم کننده ها محسوب می شود.

اگر ترجیح می دهید موهای خود را با روغن زیتون خالص درمان کنید می توانید این کار را با استفاده از آن به عنوان یک ماسک مو انجام دهید. در اینجا مراحل استفاده از روغن زیتون برای تقویت رشد مو آمده است :

طرز تهیه ماسک مو با روغن زیتون

  • حدود 1/8 تا 1/4 فنجان روغن زیتون را برای موهای خود استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که قرار نیست تمام روغن جذب پوست سر و فولیکول های مو شود. همیشه می‌توانید مقدار بیشتری اضافه کنید اما وقتی بیش از حد آن را روی سر بمالید شستن آن سخت می شود
  • دستان خود را به هم بمالید تا روغن کمی در کف دست گرم شود
  • روغن را به آرامی روی پوست سر خود ماساژ دهید. به تاج سر خود توجه ویژه ای داشته باشید و روغن را به ریشه موهای تان برسانید. همچنین مقداری روغن زیتون را به انتهای موهای خود اضافه کنید تا به ترمیم نوک موها کمک کند
  • موهای خود را با کلاه رنگ بپوشانید و اجازه دهید روغن بر روی پوست سر شما بماند. بسیاری از مردم اجازه می دهند روغن حداقل برای 15 دقیقه جذب شود – اگرچه هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد چه دوره زمانی می تواند مفیدتر باشد
  • شما باید موهای تان را شامپو بزنید تا روغن آن خارج شود. موهای خود را با آب ولرم و شامپوی مورد علاقه خود بشویید. از آب داغ اجتناب کنید زیرا می تواند به موهای شما آسیب برساند. ممکن است لازم باشد چندین بار شستشوی موها را تکرار کنید تا چربی آن به طور کامل از بین برود

به خاطر داشته باشید که نیازی نیست این درمان را روزانه انجام دهید. استفاده از ماسک روغن زیتون یک بار در هفته یا حتی دو بار در ماه می تواند برای داشتن موها کافی باشد.

ماسک تخم مرغ و روغن زیتون

یک راه حل محبوب برای رشد سریع موها این است که زرده تخم مرغ را با روغن زیتون ترکیب کنید و آن را روی پوست سر خود بمالید.

اگرچه این ممکن است کمی چسبناک به نظر برسد ممکن است مبنای علمی برای این درمان خانگی وجود داشته باشد.

زرده تخم مرغ به دلیل ترکیبی که محققان آن را پپتید رشد مو نامیده اند برای تحریک رشد مو بسیار مفید است. با این حال مهم است توجه داشته باشید که این مطالعه به مصرف خوراکی و نه استفاده موضعی زرده تخم مرغ پرداخت.

از آنجایی که روغن زیتون و زرده تخم مرغ ممکن است خواصی برای تحریک رشد مو داشته باشند ممکن است استفاده از این دو ماده با هم نتایج را بهبود بخشد.

انواع موها

در تئوری روغن زیتون باید برای رشد موها با هر رنگ و بافت مویی عمل کند. اگرچه برخی از انواع مو، به طور حکایتی موفقیت بیشتری در استفاده از روغن زیتون داشته اند.

بسیاری از افرادی که به طور طبیعی موهای مجعد یا موهای آسیب‌ دیده دارند ممکن است موفقیت بیشتری داشته باشند اگرچه هیچ مدرک علمی برای تایید این موضوع وجود ندارد.

موهای مجعد، طبیعی و رنگ شده را می‌ توان با استفاده از روغن زیتون براق نگه داشت و باعث حجیم شدن آن ها شد.

تا آنجا که باعث می شود موها سریع تر رشد کنند دلیلی نداریم که باور کنیم رنگ یا نوع مو بر تاثیر روغن زیتون اثر می گذارد.

این احتمال وجود دارد که روغن زیتون برای تقویت موها صرف نظر از نوع موی شما عمل کند که می‌ تواند توهمی از موهایی که در حال رشد هستند ایجاد کند.

جایگزین های دیگر برای تقویت رشد موی سر

اگر نگران رشد سریع تر موهای خود هستید گزینه های دیگری برای درمان به جز روغن زیتون وجود دارد. سایر داروهای خانگی که اغلب برای تقویت رشد مو استفاده می شوند عبارتند از :

  • روغن ضروری نعناع
  • روغن ضروری رزماری
  • روغن نارگیل

همیشه روغن های ضروری را قبل از استفاده رقیق کنید. می توانید سه تا چهار قطره را به یک قاشق غذاخوری روغن حامل مانند روغن زیتون قبل از ماساژ روی پوست سر خود اضافه کنید.

یک رژیم غذایی کامل و غنی از سبزیجات و پروتئین ممکن است به سلامت مو کمک کند. همچنین مهم است که کمبود آهن نداشته باشید چون نشان داده شده است که با ریزش مو مرتبط است.

علاوه بر این ها داروهای ماینوکسیدیل و فیناستراید بیشترین تجویز را برای رشد مو دارند. FDA داروی فیناستراید را برای درمان طاسی با الگوی مردانه تایید کرده است.

اما هر دوی این داروها با هدف کاهش و جلوگیری از ریزش مو استفاده می شوند – هیچ کدام رشد مو را تسریع نمی کنند و هر دوی این داروها عوارض جانبی نیز دارند.

خلاصه

روغن زیتون ممکن است برای تقویت رشد موی سر مفید باشد اما علم هنوز نتوانسته آن را تایید کند.

روغن زیتون حاوی پروتئین ها، آنتی اکسیدان ها و عوامل ضد میکروبی است که ممکن است به سلامت موی سر کمک کنند.

با گذشت زمان درمان موهایتان با روغن زیتون ممکن است فولیکول مو را تقویت کند، طول عمر هر مو را افزایش دهد و به نظر برسد که موهای شما با سرعت بیشتری در حال رشد هستند.

در نهایت روغن زیتون یک درمان جایگزین کم هزینه برای موهای شماست و امتحان کردن آن ضرری ندارد.

همچنین بخوانید : خواص ماسک روغن زیتون برای موها

منبع : healthline