خواص روغن زیتون برای روشن شدن پوست صورت چیست؟

خواص روغن زیتون برای روشن شدن پوست
خواص روغن زیتون برای روشن شدن پوست

روغن زیتون را می توان به عنوان یک روشن کننده یا سفید کننده طبیعی پوست در نظر گرفت چون در برخی موارد می تواند به روشن شدن پوست کمک کند.

در واقع روغن زیتون برای روشن کردن لکه ها یا رنگ کلی پوست استفاده می شود.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید روغن زیتون برای روشن شدن رنگ پوست و کاربردهای آن برای پوست صورت می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

روشن کننده های پوست چگونه عمل می کنند؟

ابتدا بیایید ببینیم روشن کننده های پوست چه کار می کنند. کرم های روشن کننده پوست معمولا در سطح یا لایه بالایی پوست عمل می کنند.

سفید کننده های واقعی پوست با یک یا هر دو روش زیر عمل می کنند :

1. کاهش رنگدانه های پوست

ملانین رنگدانه پوست شماست. هرچه ملانین بیشتری داشته باشید رنگ پوست تیره تر می شود. این توسط سلول های پوست به نام ملانوسیت ساخته می شود.

کرم های روشن کننده پوست روند تولید ملانین را از طریق ملانوسیت ها متوقف یا کند می کنند. برخی دیگر از ارسال ملانین به لایه بالایی پوست جلوگیری می کنند.

روشن کننده های پوست دائمی نیستند. این به این دلیل است که ملانوسیت های جدید با تجدید پوست در طول زمان رشد می کنند.

2. افزایش لایه برداری پوست

ریزش سلول های پوست مرده به روشن شدن پوستی که در اثر آفتاب برنزه شده یا آسیب دیده است کمک می کند. با افزایش سن لایه برداری طبیعی پوست کندتر می شود.

برخی از روشن کننده های پوست با تحریک سریع تر لایه برداری پوست عمل می کنند. این منجر به گردش بیشتر سلول های پوست می شود به طوری که سلول های روشن تر روی سطح پوست ظاهر می شوند.

روشن کننده پوست و ضد آفتاب

روشن کننده های پوست ممکن است حاوی ضد آفتاب نیز باشند تا از پوست روشن شده در برابر آسیب آفتاب و برنزه شدن محافظت کنند. موادی که مانع از اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید می شوند عبارتند از :

  • اکسید روی
  • دی اکسید تیتانیوم

روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون از میوه درخت زیتون به دست می آید. فرآیند استفاده شده در تهیه روفن زیتون بر میزان چربی های سالم و مواد مغذی موجود در روغن زیتون تاثیر می گذارد حتی روی طعم هم تاثیر می گذارد.

  • روغن زیتون فوق بکر (EVOO) : از طریق پرس سرد تهیه می شود. این بدان معنی است که بدون استفاده از مواد شیمیایی یا حرارت از زیتون کامل گرفته شده است
  • روغن زیتون تصفیه شده : ممکن است با مواد شیمیایی فرآوری شود یا از مخلوطی از روغن زیتون و سایر روغن های گیاهی تهیه شود. این می تواند مزایای سلامتی کمتری به آن بدهد
  • روغن زیتون بکر : ممکن است مخلوطی از روغن زیتون فوق بکر و تصفیه شده باشد. همچنین اغلب با زیتون های کمتر رسیده درست می شود. این نوع ممکن است در فروشگاه ها موجود نباشد

روغن زیتون فوق بکر یک روغن ارجح است زیرا فرآیند تولید آن ممکن است خواص غذایی روغن زیتون را حفظ کند و ممکن است مواد شیمیایی یا مواد اضافی کمتری به آن وارد شود.

فواید و مزایای روغن زیتون برای سلامتی پوست

مراقبت از پوست از طریق رژیم غذایی

تحقیقات نشان می دهد که مصرف روغن زیتون و سایر مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 باعث کاهش التهاب (قرمزی و تورم) در بدن می شود.

این ممکن است به پیشگیری یا التیام آسیب پوستی ناشی از التهاب کمک کند. به عنوان مثال آسیب نور خورشید یا پیری پوست ناشی از التهاب در پوست است که منجر به لکه های پیری، خطوط ریز، چین و چروک و قرمزی می شود.

در محصولات مراقبت از پوست

روغن زیتون در محصولات تجاری مراقبت از پوست استفاده می شود. به دنبال ترکیبات روغن زیتون در محصولات مراقبت از پوست باشید که به شرح زیر هستند :

  • روغن زیتون هیدروژنه
  • روغن میوه olea europaea
  • اولیو اسید
  • الیوات پتاسیم
  • الیوات سدیم

به صورت موضعی روی پوست

استفاده از روغن زیتون بر روی پوست حدود 20 درصد اشعه مضر ماوراء بنفش خورشید (UV) را مسدود می کند. این کار را با تقویت پروتئین های طبیعی ضد آفتاب پوست انجام می دهد.

روغن زیتون همچنین حاوی چربی به نام اسکوالن است. این چربی طبیعی مهم ترین چربی محافظ پوست است. افزودن روغن زیتون این سد طبیعی را تقویت می کند.

روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به جلوگیری از آسیب کمک می کنند. تحقیقات بیشتری در مورد فواید آنتی اکسیدانی روغن زیتون برای پوست مورد نیاز است.

روغن زیتون فوق بکر برای روشن شدن پوست

روغن زیتون فوق بکر (EVOO) فقط دارای اثرات بسیار جزئی روشن کننده پوست است. ملانین را کاهش نمی دهد یا لایه برداری سلول های پوست را افزایش نمی دهد.

با این حال ممکن است به جلوگیری از آسیب ناشی از خورشید کمک کند. همچنین ممکن است به کاهش قرمزی و چین و چروک پوست کمک کند.

محصولات پوستی

روغن زیتون در انواع محصولات مراقبت از پوست و محصولات آرایشی استفاده می شود. این ماده در کرم های پوست، مرطوب کننده ها، پاک کننده های صورت، لوسیون ها، صابون های حمام، شامپوها و نرم کننده های مو یافت می شود.

روغن زیتون چندین کاربرد و فواید برای مراقبت از پوست دارد :

  • عامل پاک کننده : این اجازه می دهد تا آب با روغن و آلودگی های پوست مخلوط شود
  • عامل امولسیون کننده : این اجازه می دهد تا مواد مخلوط شوند
  • مرطوب کننده : آبرسانی می کند یا یک سد محافظ روی پوست ایجاد کند
  • ضد آفتاب طبیعی : به عنوان یک مانع فیزیکی در برابر نور عمل می کند

کاربردهای روغن زیتون برای پوست

لایه برداری روغن زیتون و آب لیموترش

برخی افراد از ترکیب روغن زیتون و آب لیموترش برای روشن کردن رنگ موها و پوست استفاده می کنند. آب لیموترش یک سفید کننده واقعی پوست نیست اگرچه حاوی آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است به تسکین آسیب های پوستی که باعث ایجاد لکه های تیره می شود کمک کند.

مکانیسم روشن کننده پوست آب لیموترش به سیتریک اسید موجود در آن نسبت داده می شود که به لایه برداری پوست کمک می کند. از این مخلوط کم استفاده کنید. تمام اسیدها می توانند پوست را تحریک کرده و باعث خشکی و قرمزی شوند.

ممکن است مرکبات با قرار گرفتن در معرض نور خورشید در برخی افراد واکنش های پوستی ایجاد کند که به عنوان فیتوفتودرماتیت شناخته می شود.

پاک کننده آرایش روغن زیتون

از روغن زیتون به عنوان پاک کننده طبیعی آرایش استفاده کنید. روغن زیتون را روی یک پد پنبه ای یا حوله بریزید و به آرامی آرایش را پاک کنید.

روغن زیتون بدون استفاده از مواد شیمیایی پوست را تمیز می کند.

مرطوب کننده روغن زیتون

از روغن زیتون به عنوان مرطوب کننده استفاده کنید. همانند استفاده از روغن زیتون به عنوان پاک کننده آرایش می توانید از یک تکه پنبه برای استفاده از روغن زیتون به عنوان مرطوب کننده برای پوست تمیز و خشک استفاده کنید. از یک حوله برای پاک کردن روغن اضافی استفاده کنید.

عوارض و مضرات روغن زیتون برای پوست

حتی روغن های طبیعی نیز اگر مستقیما روی پوست استفاده شوند می توانند عوارض جانبی داشته باشند. یک مطالعه پزشکی نشان داد که استفاده از روغن زیتون خالص روی پوست بزرگسالان به مدت چهار هفته باعث واکنش آلرژیک می شود. حتی در بزرگسالانی که سابقه حساسیت پوستی نداشتند نیز این اتفاق افتاد.

کرم های حاوی روغن زیتون معمولا فقط حاوی عصاره هستند یا روغن را با مواد دیگر متعادل می کنند. استفاده از آن ها ممکن است ایمن تر از روغن زیتون خالص باشد.

استفاده مکرر روغن زیتون روی پوست ممکن است باعث تحریک پوست شود. اگر روغن زیتون منافذ پوست را مسدود کند یا سایر روغن های طبیعی پوست را تجزیه کند ممکن است این اتفاق بیفتد.

محصولات روشن کننده پوست

محصولات سنتی روشن کننده پوست حاوی یک یا چند ماده هستند که در سفید کردن پوست موثر هستند.

این مواد شامل موازد زیر می باشند :

  • آربوتین
  • آزلائیک اسید
  • گلابیدین (عصاره شیرین بیان)
  • گلیکولیک اسید
  • هیدروکینون (توکوفریل استات، توکوفرول)
  • کوجیک اسید (عصاره قارچ)
  • رتینوئید (رتینول، ترتینوئین)

برخی از افراد از محصولات روشن کننده پوست تزریقی استفاده می کنند اما سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) آن ها را توصیه نمی کند. شواهد کافی مبنی بر کارکرد آن ها وجود ندارد و ممکن است خطراتی برای سلامتی داشته باشند.

عوارض و مضرات روشن کننده های پوست

تمام روشن کننده های پوست می توانند پوست را تحریک کنند.

روشن کننده های پوست در لوازم آرایشی که برای روشن کردن یا یکنواخت کردن پوست تبلیغ می شوند. برخی از آن ها از نظر پزشکی برای درمان تغییرات پوستی مانند موارد زیر به کار می روند :

  • کک و مک
  • لکه های خورشیدی
  • هایپرپیگمانتاسیون
  • ملاسما
  • جای جوش
  • لکه های سنی
  • لکه های هورمونی

خلاصه

تحقیقات بیشتری در مورد اثرات روغن زیتون بر روی پوست شما مورد نیاز است. وقتی به صورت خوراکی مصرف شود مطالعات نشان می دهد که فواید زیادی هم در داخل بدن و هم روی پوست دارد.

مقدار زیادی روغن زیتون خالص و بکر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این روغن گیاهی مفید برای قلب بهتر است به عنوان سس سالاد یا دیپ سرد مصرف شود. روغن زیتون نسبت به سایر روغن ها نقطه دود پایین تری دارد و نباید برای پخت و پز در دمای بالا استفاده شود.

روغن زیتون یک روشن کننده واقعی پوست از نظر آرایشی نیست اما دارای خاصیت محافظت ملایم در برابر اشعه ماوراء بنفش و کاهش قرمزی پوست است. کرم‌ های ضد آفتاب و لباس‌ ها مسدودکننده‌ های موثرتری در برابر آفتاب هستند.

اگر نگرانی های پوستی دارید با پزشک خود در مورد بهترین روشن کننده پوست صحبت کنید. یک روشن کننده پوست پزشکی ممکن است نتایج بهتری نسبت به محصولات آرایشی به شما بدهد.

همچنین بخوانید : خواص روغن زیتون برای پوست

منبع : healthline