فواید نوشیدن روغن زیتون برای سلامتی بدن چیست؟

فواید نوشیدن روغن زیتون چیست؟
فواید نوشیدن روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون به دلیل فواید سلامتی آن به طور گسترده ای مطالعه شده است.

این روغن دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و حتی ممکن است به محافظت در برابر برخی بیماری های مزمن کمک کند.

روغن زیتون معمولا به عنوان روغن پخت و پز استفاده می شود اما برخی افراد معتقدند که نوشیدن آن به شما امکان می دهد حداکثر فواید را از آن ببرید.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی نوشیدن روغن زیتون برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

چرا افراد روغن زیتون می نوشند؟

گفته می شود که برخی از مردم در منطقه مدیترانه هر روز صبح 1/4 فنجان (60 میلی لیتر) روغن زیتون می نوشند.

در واقع این ممکن است یکی از راه‌ های بهره‌ مندی از مزایای بالقوه ضد التهابی و پیشگیری از بیماری باشد.

تجربیات شخصی افراد نشان می دهد که نوشیدن این روغن می تواند بدن شما را سم زدایی کند، معده شما را آرام کرده و حتی به کاهش وزن کمک کند.

در واقع برخی از مردم بر این باورند که نوشیدن روغن زیتون مزایای بیشتری نسبت به استفاده از آن در یک وعده غذایی دارد. با این وجود هیچ تحقیقی برای تایید این ادعا وجود ندارد.

فواید و مزایای نوشیدن روغن زیتون برای سلامتی بدن

1. ممکن است به دریافت چربی های سالم کمک کند

اکثر مردم به اندازه کافی چربی مصرف می کنند اما بسیاری از آن ها در مصرف اسیدهای چرب چندگانه غیراشباع (PUFA) و اسیدهای چرب تک غیراشباع (MUFA) که در برخی روغن ها، آجیل ها، دانه ها و سایر منابع گیاهی یافت می شوند کوتاهی می کنند.

دستورالعمل های غذایی توصیه می کنند که 20 تا 35 درصد کالری خود را از چربی در درجه اول از اسیدهای چرب چندگانه غیراشباع و اسیدهای چرب تک غیراشباع دریافت کنید.

روغن زیتون یکی از غنی ترین منابع گیاهی اسیدهای چرب تک غیراشباع است و مصرف آن می تواند به شما در رفع نیاز به این نوع چربی کمک کند. اسیدهای چرب تک غیراشباع به ویژه برای سلامت قلب مفید هستند و ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کنند.

اسیدهای چرب تک غیراشباع در برخی از محصولات حیوانی یافت می شوند اما مطالعات نشان می دهد که بیشترین فواید سلامتی آن ها با خوردن منابع گیاهی این چربی به دست می آید.

نوشیدن چند قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز می تواند به شما کمک کند تا مقدار توصیه شده این چربی را در صورت دریافت مقادیر ناکافی از رژیم غذایی خود، تامین کنید.

2. ممکن است یبوست را برطرف کند

نوشیدن روغن زیتون ممکن است یبوست را تسکین دهد.

در یک مطالعه 4 هفته ای دادن روزانه حدود 1 قاشق چای خوری (4 میلی لیتر) روغن زیتون به 50 بیمار همودیالیزی مبتلا به یبوست منجر به نرم شدن مدفوع شد.

علاوه بر این مشخص شد که مصرف روغن زیتون به اندازه روغن معدنی – یک نرم کننده مدفوع که معمولا مورد استفاده قرار می گیرد – در تسکین یبوست موثر است.

مطالعه دیگری روی 414 فرد بالای 50 سال نشان داد که 97.7 درصد از افرادی که بیش از 3 بار در هفته اجابت مزاج داشتند روغن زیتون مصرف می کردند.

اگرچه این یافته‌ ها امیدوار کننده هستند اما مطالعات بیشتری برای درک بهتر اینکه چگونه نوشیدن روغن زیتون ممکن است به رفع یبوست کمک کند مورد نیاز است.

3. ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد

روغن زیتون مدت هاست که به عنوان یک چربی سالم برای قلب شناخته شده است.

یکی از ترکیباتی که تصور می شود در حمایت از سلامت قلب نقش دارد اولئیک اسید است، نوعی چربی تک غیراشباع که به مقدار زیاد در روغن زیتون یافت می شود. در صورت استفاده به جای سایر منابع چربی ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

در واقع سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ادعا می‌ کند که جایگزین کردن چربی‌ ها و روغن‌ های حاوی چربی‌ های اشباع‌ شده با 1.5 قاشق غذاخوری (22 میلی‌ لیتر) روغن‌ های حاوی اولئیک اسید در روز ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

با این حال برای دستیابی به این مزیت کالری اولئیک اسید نباید تعداد کل کالری هایی را که در روز می خورید افزایش دهد.

همچنین مطالعه ای روی 7447 نفر نشان داد افرادی که حداقل 4 قاشق غذاخوری (60 میلی لیتر) روغن زیتون در روز مصرف می کنند، 30 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند در مقایسه با افرادی که به مدت 5 سال از رژیم غذایی کم چرب پیروی می کنند.

علاوه بر این بسیاری از مطالعات دیگر نشان داده‌ اند افرادی که روغن زیتون مصرف می‌ کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی هستند.

تحقیقات بیشتری برای حمایت از نوشیدن روغن زیتون برای بهبود سلامت قلب مورد نیاز است.

4. به تثبیت قند خون کمک می کند

یک مطالعه روی 25 فرد سالم نشان داد که 2 ساعت پس از خوردن یک وعده غذایی حاوی روغن زیتون در مقایسه با گروه کنترل تا 22 درصد قند خون را کاهش می دهد.

5. برای سلامتی استخوان ها مفید است

مطالعه ای بر روی 523 زن نشان داد که مصرف بیش از 18 گرم (20 میلی لیتر) روغن زیتون در روز منجر به بهبود تراکم استخوان در مقایسه با مصرف کمتر از این مقدار در روز می شود.

6. باعث کاهش التهاب می شود

چندین ترکیب موجود در روغن زیتون ممکن است اثرات ضد التهابی داشته باشند از جمله اولئوکانتال که ممکن است اثرات تسکین درد مشابه با داروهای مسکن بدون نسخه را ارائه دهد.

در مجموع روغن زیتون یک چربی سالم حاوی ترکیبات ضد التهابی است. نوشیدن منظم آن ممکن است به سلامت قلب، استخوان و دستگاه گوارش و به تثبیت سطح قند خون شما کمک کند.

عورض و مضرات نوشیدن روغن زیتون

کالری بالایی دارد و ممکن است باعث افزایش وزن شود

روغن زیتون کالری بالایی دارد و حاوی 120 کالری در هر قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) است.

اگرچه رابطه بین کالری دریافتی و افزایش وزن پیچیده است و به عوامل بسیاری بستگی دارد، به خوبی ثابت شده است که مصرف کالری بیشتر از آنچه می سوزانید منجر به افزایش وزن می شود.

علاوه بر این یک مطالعه اخیر نشان داد که افزایش مصرف اسیدهای چرب تک غیراشباع باعث افزایش وزن بدن نیز می شود که نشان می دهد روغن زیتون در صورت مصرف بیش از حد می تواند به افزایش وزن منجر شود.

به همین دلیل مهم است که کالری دریافتی خود را بدون توجه به منبع کالری کنترل کنید.

ملاحظات دیگر

توجه به موارد زیر هنگام نوشیدن روغن زیتون ضروری است :

  • روغن زیتون هنگامی که همراه با غذا مصرف شود، فواید بیشتری دارد. به عنوان مثال مصرف روغن زیتون با محصولات گوجه فرنگی به طور قابل توجهی جذب آنتی اکسیدان های ضد بیماری در گوجه فرنگی را افزایش می دهد
  • می تواند جایگزین غذاهای سالم شود. اگرچه روغن زیتون یک منبع چربی سالم است اما به اندازه غذاهای کامل مغذی نیست. نوشیدن بیش از حد آن ممکن است جایگزین غذاهای سالم تر مانند سایر چربی های سالم، سبزیجات و پروتئین ها شود
  • گرده زیتون یک آلرژن بالقوه است و روغن زیتون می تواند باعث درماتیت تماسی در افراد مبتلا شود
  • بسیاری از مزایا توسط تحقیقات پشتیبانی نمی شود. بسیاری از مزایای ادعا شده از نوشیدن روغن زیتون توسط تحقیقات پشتیبانی نمی شود اما در عوض توسط شرکت های فروش روغن زیتون یا تجربیات شخصی تایید شده است

آیا باید روغن زیتون بنوشید؟

روغن زیتون می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد و فواید زیادی برای سلامتی دارد.

با این حال، مشخص نیست که آیا نوشیدن مقادیر زیاد روغن زیتون مزایایی فراتر از مصرف مقادیر توصیه شده دارد یا خیر.

بسیاری از مطالعات فواید پیروی از یک رژیم غذایی غنی از روغن زیتون را ثبت کرده اند، اما تحقیقات در مورد حمایت از نوشیدن این روغن محدود است.

علاوه بر این نوشیدن بیش از حد روغن زیتون می تواند جایگزین غذاهای سالم در رژیم غذایی شما شود.

همچنین مقداری که مصرف می‌ کنید نباید باعث شود که از توصیه‌ های مربوط به چربی یا کالری روزانه تجاوز کنید.

خلاصه

روغن زیتون سرشار از چربی‌ های تک غیر اشباع و دارای چندین فواید سلامتی است که در صورت مصرف متعادل، آن را به یک رژیم غذایی متعادل تبدیل می‌ کند.

مصرف منظم روغن زیتون می تواند به شما در رسیدن به میزان توصیه شده برای چربی های سالم کمک کند و ممکن است از چندین جهت برای سلامت کلی شما مفید باشد.

با این حال برای تعیین اینکه آیا نوشیدن روغن زیتون بهتر از استفاده ساده از آن در مقادیر منظم به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مغذی است، تحقیقات بیشتری لازم است.

همچنین بخوانید : خواص روغن زیتون برای لاغری و کاهش وزن

منبع : healthline