علائم سکته مغزی چیست؟

علائم سکته مغزی چیست؟
علائم سکته مغزی چیست؟

سکته مغزی نوعی عارضه جدی و گاه کشنده است که به دلیل قطع خون رسانی به بخشی از مغز ایجاد شده و می تواند علائم و نشانه های مختلفی داشته باشد.

شایع ترین انواع سکته مغزی را به راحتی می توان تشخیص داد اما بسیاری از مردم بدون توجه به این که علائم ظاهر شده چقدر جدی هستند، آن‌ ها را نادیده می‌گیرند، در حالی که این عارضه در صورت تشخیص زود هنگام و اقدام سریع معمولا قابل درمان می باشد.

در ادامه قصد داریم درباره علائم و نشانه های سکته مغزی صحبت کنیم، با سومیتا همراه باشید.

علائم سکته مغزی چیست؟

توجه به علائم و نشانه های سکته مغزی از اهمیت زیادی برخوردار است و ممکن است جان فرد به تشخیص زود هنگام آن ها بستگی داشته باشد.

بنابراین توصیه می شود در صورت مشاهده یا تجربه علائمی که در این مطلب ذکر خواهیم کرد حتما با اورژانس تماس بگیرید زیرا سکته مغزی یک اورژانس پزشکی محسوب می شود.

علائم شایع سکته مغزی

شایع ترین علائم سکته مغزی عبارتند از :

  • افتادگی صورت
  • ضعف بازو
  • مشکلات گفتاری

1. ضعف و افتادگی صورت

ضعف عضلات صورت در سکته مغزی به صورت افتادگی یک پلک یا افتادگی یک طرف صورت ایجاد می شود.

گاهی اوقات یک طرف صورت صاف به نظر می رسد و ممکن است دهان به سمت پایین خم شود. زبان نیز ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد و فرد نتواند زبانش را به یک طرف دهان حرکت دهد.

2. ضعف در دست یا پا

ضعف در دست، پا یا هر دو از علائم شایع سکته مغزی است که معمولا تنها یک طرف بدن را تحت تاثیر قرار می‌ دهد.

ممکن است فرد احساس ضعف نسبی داشته باشد، به این معنی که قدرت بدنی کامل ندارد یا ممکن است دچار ضعف کامل شده باشد تا حدی که اصلا نتواند اندام را حرکت دهد.

زمانی که ضعف در دست رخ می دهد ممکن است وسایل از دست شخص رها شود یا نتواند اجسام را بگیرد. گاهی اوقات ضعف خفیف در پا باعث خم شدن فرد به یک طرف شده و در ضعف شدید ممکن است فرد زمین بخورد.

3. لکنت زبان

معمولا اطرافیان فرد متوجه لکنت زبان ناشی از سکته مغزی در فرد می شوند. این لکنت زبان معمولا با ترشح آب دهان همراه است و اغلب با ضعف صورت ارتباط دارد.

4. زمین خوردن

ضعف پا می تواند به زمین خوردن فرد منجر شده و آسیب دیدگی جدی ایجاد کند.

بنابراین اگر شاهد زمین خوردن فردی بودید که نمی تواند بدون کمک دیگران از جایش بلند شود یا به سرش ضربه خورده است حتما با اورژانس تماس بگیرید.

5. از دست دادن بینایی

از دست دادن بینایی ناشی از سکته مغزی می تواند به صورت های مختلف ظاهر شود. گاهی ممکن است بینایی تنها در نیمی از یک چشم یا نیمی از هر دو چشم از بین برود که به آن همیانوپسی گفته می شود.

همیانوپسی بدون درد اما آزار دهنده است و احتمالا باعث می شود فرد برای درک این که چه مشکلی در بینایی اش پیش آمده مدام پلک بزند.

افرادی که به طور ناگهانی بینایی خود را از دست می دهند باید برای دریافت کمک اقدام کنند، حتی اگر دید کمی داشته باشند یا از گوشه چشم خود قادر به دیدن باشند.

6. مشکلات زبان

مشکلات زبان ناگهانی از جمله علائم بارز سکته مغزی است. آفازی یا نقص در زبان ممکن است به صورت مشکل در تولید کلمات و عبارات روان یا منسجم، مشکل در درک زبان نوشتاری یا گفتاری یا ترکیبی از هر یک از این مشکلات ظاهر شود.

7. سردرد شدید

سکته همیشه باعث سردرد نمی شود اما سردرد شدید می تواند نشانه سکته مغزی به خصوص سکته هموراژیک باشد.

سردرد ناگهانی و شدید که با سردردهای معمول تفاوت دارد، به خصوص اگر علائم مرتبط دیگری مانند تغییرات بینایی یا ضعف همراه با آن وجود داشته باشد ممکن است نشانه سکته مغزی باشد.

8. گیجی

سکته مغزی به دلیل تاثیری که روی مغز دارد می‌ تواند باعث سردرگمی شود.

به طور کلی سردرگمی ناگهانی یا گیجی یا فراموشی ممکن است نشانه سکته مغزی یا مشکل اورژانسی دیگر باشد.

9. سرگیجه

سرگیجه، احساس بی‌ ثباتی و لرزش همگی از علائم احتمالی سکته مغزی هستند. اگر فرد احساس کند که نمی‌ تواند خود را سر پا نگه دارد یا خودش یا اطرافیانش در حال چرخش هستند، لازم است که تحت مراقبت‌ های پزشکی قرار بگیرد.

علائم نادر سکته مغزی

علائم کمتر شایع سکته مغزی عبارتند از :

1. بی اختیاری ادرار یا مدفوع

کنترل مثانه و روده نیازمند تعامل پیچیده بین چندین ناحیه از مغز است. بی اختیاری ناگهانی در این موارد معمولا اولین علامت سکته مغزی نیست اما ممکن است در برخی موارد اولین نشانه قابل توجه باشد.

2. بی حسی، گز گز یا از دست دادن حس

مشکلات حسی مانند گز گز یا بی حسی یا نداشتن حس در صورت، دست یا پا ممکن است اولین علامت سکته مغزی باشد. اگرچه معمولا سکته مغزی باعث مشکلات واضح تری می شود اما مشکلات حسی ناگهانی نیز ممکن است رخ دهند.

3. احساسات عجیب

احساسات غیر طبیعی و عجیب نیز در موارد کمتر شایع ممکن است به عنوان اولین علائم سکته مغزی بروز کنند.

به طور کلی احساس سوزش یا خزیدن چیزی زیر پوست معمولا نشانه نوروپاتی است، با این حال نوروپاتی یک وضعیت تدریجی است و به مرور رخ می دهد. بنابراین بروز ناگهانی این موارد می تواند نشانه سکته مغزی باشد.

4. تغییر در بینایی

اغلب اوقات تغییرات بصری و بینایی که نشان دهنده سکته مغزی است از نوع برش خوردن میدان بینایی می باشد، با این حال برخی الگوهای تغییر بصری دیگر نیز وجود دارد که از جمله آن ها می توان به از دست دادن بینایی تنها در یک چشم و مشکل در تشخیص رنگ ها اشاره کرد.

5. سکسکه

یکی از علائم کمتر شایع سکته مغزی سکسکه دائمی است که می تواند قابل توجه ترین و آزار دهنده ترین علامت یک سکته کوچک در ساقه مغز باشد.

علائم دیگر این نوع سکته مغزی که سندرم والنبرگ نام دارد شامل سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، مشکلات تعادل و هماهنگی یک طرف بدن و نقص حواس است.

6. مشکلات هماهنگی

سکته مغزی معمولا هماهنگی بدن را هدف قرار نمی دهد، با این حال نوعی از سکته مغزی به نام سکته مخچه ای ممکن است مشکلات هماهنگی ایجاد کند که برجسته‌ تر از ضعف یا علائم دیگر می باشد.

7. مشکل در توانایی شناختی

سکته مغزی می تواند در تمرکز، حافظه و یادگیری اختلال ایجاد کند. نقص در مهارت‌های تفکر و علائم شبه زوال عقل معمولا اثرات طولانی‌ مدت سکته مغزی هستند تا علائم سکته ای که به تازگی رخ داده است.

با این حال سکته در شرف وقوع نیز می تواند باعث مشکلات شناختی ناگهانی شود، به خصوص اگر قبلا سکته های خاموش، تاثیر تدریجی روی بخش ذخیره اطلاعات مغز داشته باشند.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

در صورت مشاهده علائم سکته در خود یا اطرافیان سریع با اورژانس تماس بگیرید و بدون فوت وقت خودتان را به بیمارستان برسانید. این عارضه طی چند ساعت اول بعد از شروع علائم قابل درمان می باشد.

همچنین بخوانید : سکته خفیف چیست؟

منبع: verywellhealth