خواص روغن زیتون برای درمان جوش صورت چیست؟

خواص روغن زیتون برای جوش صورت
خواص روغن زیتون برای جوش صورت

جوش صورت زمانی رخ می دهد که چربی (سبوم) روی پوست شما جمع شود.

با این حال برخی افراد قسم می خورند که استفاده از شوینده های مبتنی بر روغن جوش صورت را درمان می کنند. در سراسر اینترنت می‌ توانید دستور العمل‌ های زیادی برای پاکسازی با روغن پیدا کنید.

گفته می شود که مالیدن روغن روی پوست، روغنی را که با کثیفی و ناخالصی تشکیل شده و سفت شده است حل می کند.

روغن زیتون یکی از روغن هایی است که طرفداران روش پاکسازی روغن بسیار توصیه می کنند. زیرا روغن زیتون سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان است.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی روغن زیتون برای درمان آکنه و جوش صورت می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای روغن زیتون برای جوش صورت

آکنه زمانی اتفاق می افتد که منافذ پوست با چربی (سبوم) و سلول های مرده پوست مسدود می شود.

منطق پشت پاکسازی روغن این است که شما نمی‌ خواهید چربی پوست تان را از بین ببرید زیرا پس از آن چربی بیشتری تولید می‌ شود.

پاکسازی روغن باعث تعادل بهتری روی پوست می شود زیرا آبرسانی را حفظ کرده و آن را بیش از حد خشک نمی‌ کند.

طرفداران روش پاکسازی روغن استفاده از روغن زیتون را برای انواع پوست به دلیل داشتن ویتامین و آنتی اکسیدان بالا توصیه می کنند.

روغن جوجوبا، دانه انگور، بادام و روغن کرچک نیز مفید هستند. با این حال روغن نارگیل معمولا توصیه نمی شود.

روش های استفاده از روغن زیتون برای پوست جوش دار

اگر می خواهید پاکسازی روغن زیتون انجام دهید روش نسبتا ساده ای است :

  • روغن زیتون خود را آماده کنید
  • روغن را کف دست خود بریزید و سپس آن را به تمام صورت خود بمالید
  • روغن زیتون یا مخلوط روغن ها را به مدت چند دقیقه بر روی پوست ماساژ دهید
  • اجازه دهید روغن یک دقیقه دیگر روی صورت بماند
  • یک حوله را در آب گرمی فرو کنید که به اندازه کافی خنک باشد تا روی صورت از آن استفاده کنید اما آنقدر گرم باشد که روغن حل شود
  • حوله را روی صورت خود بمالید و به مدت 15 ثانیه در آنجا نگه دارید
  • به آرامی روغن را از روی صورت خود پاک کنید
  • این کار را تکرار کنید تا تمام روغن از روی پوست پاک شود

شما می توانید این کار را به طور منظم انجام دهید اما نه بیشتر از یک بار در روز. ممکن است یک یا دو هفته طول بکشد تا نتایج را ببینید.

پاکسازی مضاعف

پاکسازی مضاعف مستلزم شستن صورت دوبار متوالی است : یک بار با پاک کننده روغن و بار دیگر با یک پاک کننده معمولی مبتنی بر آب.

حامیان این نوع روش پاکسازی می گویند که این روش تضمین می کند که هم آلودگی و آرایش مبتنی بر روغن روی صورت خود و هم کثیفی و عرق معمولی که در طول روز جمع می شود را پاک می کنید.

تحقیقات چه می گویند؟

در حالی که پاکسازی پوست صورت با روغن ممکن است علمی به نظر برسد، شواهد علمی بسیار کمی دال بر کارکرد آن وجود دارد. هیچ کارآزمایی بالینی تصادفی و بزرگی وجود نداشته است که روش پاکسازی روغن یا روغن زیتون را روی انسان آزمایش کرده باشد.

از طرفی روغن زیتون قرن هاست که روی پوست استفاده می شود. مطالعات کوچکی بر روی حیوانات و انسان ها انجام شده است که به طور کلی به تاثیر روغن زیتون یا اجزای روغن زیتون روی پوست پرداخته است اما نتایج متفاوت است :

  • یک مطالعه نشان داد که ماده ای در روغن زیتون به نام اولئیک اسید باعث ایجاد آکنه و جوش صورت می شود. این مطالعه نشان داد که روغن زیتون یک محرک خفیف برای افراد مبتلا به اگزما (درماتیت آتوپیک)، یک اختلال پوستی رایج است که باعث خارش و لکه های پوستی ملتهب می شود
  • همچنین در مطالعه دیگری نشان داده شده است که روغن زیتون فعالیت باکتری های مولد جوش را تقویت می کند. محققان همچنین دریافتند که این روغن به این باکتری ها کمک می کند تا خود را به فولیکول های پوست بچسبانند
  • مطالعه‌ ای در سال 2012 تاثیر روغن زیتون را بر روی پوست داوطلبان انسان آزمایش کرد. پس از پنج هفته استفاده دو قطره روغن زیتون دو بار در روز روی ساعد محققان دریافتند که روغن زیتون سد پوستی را ضعیف کرده و باعث تحریک خفیف می شود
  • یک مطالعه کوچک روی 28 دانشجو نشان داد که پاکسازی پوست با روغن برای پوست‌ های خشک و پیر مفید است اما پاک‌ کننده‌ های بدون روغن برای افرادی که پوست‌ های چرب و مستعد آکنه دارند بهترین هستند
  • نشان داده شده است که روغن زیتون دارای اثر آنتی اکسیدانی مستقیم بر روی پوست است و ممکن است به جلوگیری از آسیب پوستی ناشی از نور خورشید و سرطان پوست کمک کند

نتایج این مطالعات استفاده از روغن زیتون بر روی پوست را تایید نمی کند اما روش پاکسازی روغن را به طور کامل آزمایش نکرده اند بنابراین نتیجه گیری دشوار است.

روش پاکسازی روغن احتمالا برای مطالعه در آزمایشات بالینی چالش برانگیز است. این به این دلیل است که علت جوش اغلب چند عاملی است بنابراین همیشه نمی توان آن را با یک محصول درمان کرد. چیزی که ممکن است برای یک نفر موثر باشد ممکن است برای دیگری کارساز نباشد.

عوارض و مضرات روغن زیتون برای جوش صورت

استفاده از روغن زیتون روی پوست به طور کلی بی خطر است. اما مانند بسیاری از محصولات خطر کمی برای واکنش آلرژیک به روغن وجود دارد.

قبل از استفاده از روغن زیتون روی پوست با متخصص پوست خود صحبت کنید زیرا احتمال تحریک و مسدود شدن منافذ وجود دارد.

شما همچنین باید قبل از استفاده از روغن زیتون روی صورت خود یک تست پچ را روی قسمت کوچکی از پوست خود انجام دهید. مقداری روغن را به یک نقطه به اندازه سکه روی بازوی خود بمالید. اگر در عرض 24 ساعت هیچ تحریکی وجود نداشت استفاده از آن بی خطر است.

هنگام پاک کردن روغن با آب گرم بیشتر مراقب باشید. اگر آبی که استفاده می کنید خیلی داغ باشد خطر سوختن پوست وجود دارد.

خلاصه

پاکسازی صورت با روغن زیتون ممکن است برای برخی افراد موثر باشد اما برای برخی دیگر ممکن است پوست را بدتر کند.

احتمالا امتحان کردن روغن زیتون خطرناک نیست اما اگر پوست جوش دار دارید ممکن است بخواهید از پاکسازی مبتنی بر روغن به طور کلی اجتناب کنید.

هرگونه شواهدی که از پاکسازی روغن زیتون برای آکنه حمایت می کند صرفا داستانی است و توسط وبلاگ ها و دستور العمل های آنلاین تبلیغ می شود. اکثر متخصصان پوست استفاده از پاک کننده های ملایم و مبتنی بر آب را توصیه می کنند.

صابون یک راه عالی برای از بین بردن چربی ها از پوست است زیرا به طور خاص برای مخلوط کردن با آب و روغن ساخته شده است.

یک صابون یا پاک کننده ملایم انتخاب کنید. متخصصان پوست پیشنهاد می کنند بعد از پاکسازی از مرطوب کننده های بدون روغن استفاده کنید.

اگر می خواهید از روغن زیتون یا روغن های دیگر روی پوست استفاده کنید احتمالا هیچ ضرری وجود ندارد. اگر بعد از یک یا دو هفته پوست شما ترک خورد یا هیچ بهبودی مشاهده نکردید وقت آن است که چیز دیگری را امتحان کنید.

همچنین بخوانید : روغن زیتون برای روشن شدن پوست صورت

منبع : healthline