آیا آب سیاه (گلوکوم) باعث کوری می شود؟

آیا آب سیاه باعث کوری می شود؟
آیا آب سیاه باعث کوری می شود؟

اگر آب سیاه (گلوکوم) در مراحل اولیه تشخیص داده نشود می تواند منجر به از دست دادن بینایی و حتی کوری شود. خوشبختانه با تشخیص و شروع درمان اغلب می توان از دست دادن بینایی را به حداقل رساند یا از آن جلوگیری کرد.

آب سیاه گروهی از بیماری ها هستند که با آسیب به عصب بینایی شما مشخص می شوند و می توانند منجر به از دست دادن بینایی شوند. عصب بینایی شما اطلاعات الکتریکی را از چشم به مغز شما منتقل می کند.

حدود 3 میلیون نفر در ایالات متحده به آب سیاه مبتلا هستند. آب سیاه معمولا یک بیماری پیشرونده است. اغلب در اوایل هیچ علامتی ایجاد نمی کند اما می تواند منجر به نابینایی نسبی یا کامل شود.

نوعی از گلوکوم به نام گلوکوم زاویه بسته می تواند به سرعت ظاهر شود و در عرض چند روز منجر به نابینایی شود.

بر اساس گزارش بنیاد تحقیقات گلوکوم، گلوکوم حدود 9 تا 12 درصد از موارد نابینایی در ایالات متحده را تشکیل می دهد. به گفته این بنیاد آمریکایی های آفریقایی تبار حدود 15 برابر بیشتر از آمریکایی های قفقازی در معرض اختلال بینایی ناشی از گلوکوم هستند.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا آب سیاه یا گلوکوم چگونه باعث نابینایی می شود و چه کارهایی می توانید انجام دهید تا خطر کاهش بینایی را به حداقل برسانید؟ با سومیتا همراه باشید؛

آب سیاه چگونه باعث کوری می شود؟

گلوکوم می تواند با آسیب رساندن به سلول های عصب بینایی باعث کوری یا کوری نسبی شود. اگرچه گلوکوم زاویه باز بسیار شایع تر است اما گلوکوم زاویه بسته می تواند در مدت زمان بسیار کوتاه تری باعث نابینایی شود.

گلوکوم زاویه باز

گلوکوم زاویه باز حدود 90 درصد موارد گلوکوم را در ایالات متحده تشکیل می دهد و در طی ماه ها تا سال ها به آرامی رشد می کند.

جلوی کره چشم شما پر از مایع شفافی به نام زلالیه است که به تغذیه ساختارهای چشم و همچنین به حفظ شکل چشم شما کمک می کند. انسداد یا تولید بیش از حد این مایع می تواند منجر به افزایش فشار در چشم شما شود.

این افزایش فشار می تواند عصب بینایی در پشت چشم شما را فشرده کند و به سلول های آن آسیب برساند. آسیب به سلول های عصبی بینایی می تواند توانایی چشم را برای ارسال اطلاعات الکتریکی به مغز کاهش دهد. این به نوبه خود می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود که معمولا از دید محیطی شروع می شود و با گذشت زمان اگر درمان نشود می تواند به دید مرکزی پیشرفت کند.

گلوکوم زاویه بسته

گلوکوم زاویه بسته نوع نادری از گلوکوم است و یک اورژانس پزشکی محسوب می شود. گلوکوم زاویه بسته زمانی ایجاد می شود که قسمت بیرونی عنبیه مانع از خروج مایع زلالیه از جلوی چشم شما می شود. این تجمع مایع می تواند منجر به افزایش ناگهانی فشار چشم شود که باعث از دست دادن بینایی یا کوری در طی چند روز می شود.

در یک مطالعه در سال 2022 محققان دریافتند که 23203 نفر در ایالات متحده با گلوکوم زاویه بسته در طی یک دوره 10 ساله از سال 2008 تا 2017 به اورژانس مراجعه کردند. زنان مبتلا به گلوکوم زاویه بسته 46 درصد بیشتر از مردان بودند.

آیا کوری ناشی از آب سیاه قابل برگشت است؟

در حال حاضر هیچ درمانی برای گلوکوم وجود ندارد. درمان ممکن است به کاهش پیشرفت بیشتر آسیب به چشم شما کمک کند اما سلول های عصب بینایی شما پس از آسیب دیدگی توانایی بازسازی را ندارند.

محققان همچنان به بررسی راه‌ هایی برای معکوس کردن از دست دادن بینایی مرتبط با گلوکوم ادامه می‌ دهند و امیدوارند که روزی درمانی پیدا شود.

در یک مطالعه در سال 2020 محققان با استفاده از ژن درمانی با موفقیت شرایطی شبیه به گلوکوم را در موش ها معکوس کردند. آن ها توانستند با تزریق یک ویروس مصنوعی برای تغییر سه ژن به نام‌ های Oc4، Sox2 و Klf4 به این موفقیت دست یابند.

اگر تحقیقات بیشتر روی حیوانات نتایج امیدوار کننده ای پیدا کند، فناوری های مشابهی می توانند روزی در آزمایشات بالینی انسانی آغاز شوند.

جلوگیری از کاهش بینایی در اثر آب سیاه

گلوکوم معمولا یک بیماری پیشرونده است که در طی سالیان متمادی ایجاد می شود. بیش از 50 درصد افراد مبتلا به گلوکوم نمی دانند که به آن مبتلا هستند. بهترین راه برای جلوگیری از پیشرفت گلوکوم مراجعه به چشم پزشک برای معاینه چشم است.

اگر پزشک شما گلوکوم را تشخیص دهد، احتمالا قطره های چشمی را برای کمک به کنترل فشار چشم و جلوگیری از کاهش بینایی تجویز می کند. اگر داروهای چشمی موثر نباشند پزشک ممکن است درمان های لیزری یا جراحی را برای کمک به حفظ بینایی شما توصیه کند.

اگر قبلا تشخیص گلوکوم را دریافت کرده اید ممکن است بتوانید خطر از دست دادن بینایی را با موارد زیر کاهش دهید :

  • حفظ وزن سالم
  • نگه داشتن فشار خون خود در محدوده سالم
  • ترک کردن سیگار
  • ورزش کردن

هر چند وقت یک بار باید به چشم پزشک مراجعه کنید؟

آکادمی چشم پزشکی آمریکا برای بزرگسالان بالای 40 سال که در خطر ابتلا به بیماری های چشمی هستند، یک معاینه جامع چشم را توصیه می کند :

  • هر 2 تا 4 سال برای افراد 40 تا 54 ساله
  • هر 1 تا 3 سال برای افراد 55 تا 64 ساله
  • هر 1 تا 2 سال برای افراد 65 سال و بالاتر

اگر دیابت نوع 1 یا 2 دارید، توصیه می شود که چشمان خود را بدون در نظر گرفتن سن، سالی یک بار معاینه کنید.

اگر بر اساس سابقه پزشکی، سابقه خانوادگی، سن یا نژاد خود در معرض خطر ابتلا به گلوکوم هستید ممکن است نیاز به معاینات منظم چشم داشته باشید حتی اگر علائمی ندارید.

سوالات متداول در مورد آب سیاه

آیا آب سیاه باعث نابینایی کامل می شود؟

به گفته ی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، گلوکوم دومین عامل اصلی نابینایی در سراسر جهان است. تعداد کمی از مبتلایان به گلوکوم کاملا نابینا می شوند.

آیا می توانید جلوی پیشرفت آب سیاه را بگیرید؟

حدود نیمی از افراد مبتلا به گلوکوم نمی دانند که به آن مبتلا هستند. بهترین راه برای جلوگیری از پیشرفت گلوکوم، معاینات منظم چشم و شروع درمان در اسرع وقت است.

قطره های تجویزی می توانند مقدار مایع تولید شده توسط چشم و فشار چشم را کاهش دهند.

چه مدت طول می کشد تا آب سیاه باعث نابینایی شود؟

گلوکوم زاویه باز معمولا سال ها یا دهه ها طول می کشد تا باعث نابینایی شود. بسیاری از افراد 20 سال پس از تشخیص هنوز بینایی خوبی دارند به خصوص اگر قبل از پیشرفت از دست دادن بینایی تحت درمان قرار گیرند.

گلوکوم زاویه بسته یک اورژانس چشمی است که در صورت عدم درمان سریع می تواند در عرض چند روز منجر به نابینایی شود.

خلاصه

گلوکوم می تواند با آسیب رساندن به سلول های عصب بینایی باعث کوری یا کوری نسبی شود. هنگامی که این اعصاب آسیب می بینند می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود.

اکثر مردم تا زمانی که این بیماری برای چندین سال یا چند دهه پیشرفت نکرده باشد هیچ علامتی را تجربه نمی کنند.

بهترین راه برای جلوگیری از کاهش بینایی مرتبط با گلوکوم، معاینه منظم چشم است. شروع زودهنگام درمان می تواند به جلوگیری از از دست دادن بینایی و کوری کمک کند.

همچنین بخوانید : علائم گلوکوم یا آب سیاه چیست؟

منبع : healthline