خواص گیاه آرنیکا برای درمان درد چیست؟

خواص آرنیکا برای درد
خواص آرنیکا برای درد

خواص گیاه آرنیکا به عنوان یک گیاه دارویی مفید برای درمان درد اثبات شده است. در حالی که شواهد علمی در این زمینه کم هستند اما طب هومیوپاتی برای قرن ها از آن برای درمان درد استفاده کرده است.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی گیاه آرنیکا برای درمان درد و همچنین عوارض و مضرات و نحوه استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

آرنیکا چیست؟

آرنیکا از گل چند ساله آرنیکا مونتانا یک گل زرد مایل به نارنجی که در کوه های اروپا و سیبری رشد می کند به دست می آید.

برای درمان بیماری های زیر می توان از کرم ها و پمادهای تهیه شده از گل آرنیکا استفاده کرد :

  • درد عضلانی
  • کبودی
  • درد و تورم مفاصل
  • التهاب

تحقیقات چه می گویند؟

آرنیکا معمولا برای درمان کبودی ها استفاده می شود بنابراین در بین افرادی که اخیرا تحت عمل جراحی قرار گرفته اند به ویژه جراحی پلاستیک محبوب است.

اگرچه تحقیقات علمی در این مورد قطعی نیست اما گفته می شود که کرم ها و ژل های موضعی حاوی آرنیکا به کاهش درد و کبودی پوست کمک می کنند.

یک مطالعه در سال 2006 بر روی افرادی که تحت عمل جراحی زیبایی برای کاهش چین و چروک قرار گرفتند نشان داد که آرنیکا هومیوپاتی می تواند به طور قابل توجهی بهبودی را افزایش دهد. آرنیکا در بهبود چندین شرایط پس از عمل مانند تورم، کبودی و درد موثر بوده است.

تحقیقات دیگر نتایج متفاوتی را در مورد اثربخشی آن ارائه کرده است. یک مطالعه منتشر شده نشان داد که آرنیکا 24 ساعت پس از انجام تمرینات معمول ساق پا باعث افزایش درد پا در افراد می شود.

نحوه استفاده از گیاه آرنیکا برای درمان درد

اگر می خواهید از گیاه آرنیکا برای درمان درد استفاده کنید هرگز آن را به صورت خوراکی مصرف نکنید.

آن را روی پوست بمالید یا به عنوان ژل استفاده کنید. آرنیکا اغلب در پزشکی داخلی استفاده نمی شود زیرا دوزهای زیاد آرنیکای رقیق نشده می توانند کشنده باشند.

می توانید یک داروی هومیوپاتی آرنیکا را زیر زبان خود بگذارید. با این حال این تنها به این دلیل است که محصولات هومیوپاتی بسیار رقیق شده اند اما خود این گیاه را نباید در دهان گذاشت.

عوارض و مضرات آرنیکا

پزشکان استفاده از آرنیکا را روی پوست زخمی یا برای مدت طولانی توصیه نمی کنند زیرا می تواند باعث تحریک شود. علاوه بر این زنان باردار یا شیرده باید قبل از مصرف آرنیکا باید با پزشک مشورت کنند.

برخی از افراد ممکن است واکنش های آلرژیک به آرنیکا داشته باشند یا حساسیت مفرط نشان دهند. اگر این اتفاق افتاد باید استفاده از آرنیکا را متوقف کنید.

افرادی که به هر یک از گیاهان از خانواده کاسنیان حساسیت دارند یا بیش از حد حساس هستند باید از مصرف آرنیکا خودداری کنند. سایر اعضای این خانواده عبارتند از :

  • کوکب
  • قاصدک ها
  • گل همیشه بهار
  • آفتابگردان

خلاصه

مانند بسیاری از داروهای هومیوپاتی، علیرغم مطالعاتی که نشان می‌دهد آرنیکا درمان موثری برای آرتریت و کبودی پس از جراحی است هیچ تحقیق علمی در این زمینه وجود ندارد.

اگر به مصرف آرنیکا علاقه دارید با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین بخوانید : خواص روغن آرنیکا برای مو

منبع : healthline