خواص روغن زیتون پرس سرد برای سلامتی بدن چیست؟

خواص روغن زیتون پرس سرد
خواص روغن زیتون پرس سرد

پرس سرد روشی رایج برای تهیه روغن زیتون بدون استفاده از حرارت یا مواد شیمیایی است.

این روش شامل خرد کردن زیتون به شکل خمیر، سپس اعمال نیرو توسط پرس مکانیکی یا سانتریفیوژ برای جدا کردن روغن از خمیر است. طبق استانداردهای غذایی اروپا دما نمی تواند از 27 درجه سانتیگراد تجاوز کند.

پرس سرد ممکن است به روغن زیتون کمک کند تا ارزش غذایی خود را حفظ کند، زیرا مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید می توانند تحت حرارت زیاد تجزیه شوند.

درجه بندی روغن زیتون بر اساس محتوای اولئیک اسید آن صورت می گیرد. روغن زیتون های بکر و فرابکر همیشه به روش پرس تهیه می شوند تا سطح بالایی از اولئیک اسید داشته باشند.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمان روغن زیتون پرس سرد برای سلامتی بدن و همچنین کاربردهای آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای روغن زیتون پرس سرد برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

از آنجایی که روغن زیتون پرس سرد تقریبا چربی است، کالری بالایی دارد. با این حال نوع اصلی چربی آن – چربی غیراشباع – فوق العاده سالم است.

در مقایسه با رژیم‌ های غذایی سرشار از چربی‌ های اشباع، رژیم‌ های سرشار از چربی غیراشباع با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی، دیابت نوع 2، سرطان و سایر بیماری‌ های مزمن مرتبط هستند.

روغن زیتون همچنین دارای ویتامین های E و K است. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که در عملکرد سیستم ایمنی دخیل است در حالی که ویتامین K نقش کلیدی در لخته شدن خون و سلامت استخوان ایفا می کند.

فقط 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن زیتون پرس سرد حاوی مواد مغذی زیر می باشد :

  • کالری : 119
  • چربی کل : 13.5 گرم
  • چربی اشباع شده : 2 گرم
  • چربی تک غیراشباع : 10 گرم
  • چربی غیراشباع چندگانه : 1.5 گرم
  • ویتامین E : حدود 12.9 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین K : حدود 6.8 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

روغن زیتون پرس سرد همچنین حاوی حداقل 30 ترکیب گیاهی مفید است که بسیاری از آن ها آنتی اکسیدان های قوی با اثرات ضد التهابی هستند.

2. سرشار از چربی های سالم است

وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) توصیه می کند که 20 تا 35 درصد کالری خود را از چربی، عمدتا نوع غیراشباع آن، تامین کنید.

روغن زیتون پرس سرد تقریبا تمام چربی ها را تشکیل می دهد که 71 درصد آن از چربی غیراشباع به نام اولئیک اسید تامین می شود.

مطالعات نشان می‌ دهند که اولئیک اسید و سایر چربی‌ های غیراشباع ممکن است به کاهش کلسترول LDL در صورت استفاده به جای چربی‌ های اشباع شده کمک کنند.

11 درصد دیگر از چربی های موجود در روغن زیتون پرس سرد از اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 حاصل می شوند. این دو چربی غیراشباع در فرآیندهای اصلی بدن مانند تنظیم فشار خون، لخته شدن خون و پاسخ سیستم ایمنی نقش دارند.

اگرچه روغن زیتون حاوی 2 گرم چربی اشباع شده در هر قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) است اما این مقدار در محدوده 13 تا 22 گرم روزانه توصیه شده توسط اکثر مقامات بهداشتی برای یک رژیم غذایی استاندارد 2000 کالری است.

3. حاوی آنتی اکسیدان های قوی است

روغن زیتون پرس سرد ممکن است آنتی اکسیدان های بیشتری را نسبت به روغن زیتون های درجه پایین حفظ کند زیرا تحت گرما قرار نمی گیرد.

آنتی اکسیدان ها از بدن شما در برابر مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد دفاع می کنند و به این ترتیب به درمان بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت و سرطان کمک می کنند.

به ازای هر قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر)، روغن زیتون حاوی 12.9 درصد مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین E است – یک ماده مغذی ضروری و آنتی اکسیدان قوی.

همچنین سرشار از ترکیبات گیاهی مانند اولئوروپئین و هیدروکسی تیروزول است که خواص آنتی اکسیدانی قدرتمندی را در مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان داده اند.

محققان بر این باورند که این ترکیبات ممکن است تا حدی مسئول مزایای رژیم مدیترانه‌ ای از جمله تقویت استخوان‌ ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی، بیماری‌ های مغزی و برخی سرطان‌ ها باشند.

4. ممکن است با التهاب مبارزه کند

اعتقاد بر این است که التهاب طولانی مدت و درجه پایین باعث بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی، دیابت، سرطان، آرتریت و بیماری آلزایمر می شود.

مطالعات نشان می دهد که روغن زیتون به دلیل غلظت بالای چربی های سالم، آنتی اکسیدان ها و ترکیباتی مانند اولئوکانتال ممکن است به کاهش التهاب کمک کند.

اولئوکانتال یک عامل ضد التهابی طبیعی است. مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که مشابه ایبوپروفن – یک داروی ضد التهابی عمل می کند – اگرچه مطالعات انسانی مورد نیاز است.

به یاد داشته باشید که گنجاندن گزینه های گیاهی بیشتر در رژیم غذایی ممکن است التهاب را به طور موثرتری کاهش دهد.

همچنین جایگزینی غذاهای سرشار از چربی اشباع شده – مانند کره و چربی گوشت – با روغن زیتون پرس سرد یک نقطه عالی برای شروع است.

5. ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در بین مردان و زنان در سراسر جهان و مسئول بیش از 17 میلیون مرگ در سال است.

مطالعات متعدد نشان می دهد که جایگزینی غذاهای حاوی چربی اشباع شده با روغن زیتون ممکن است به کاهش کلسترول LDL بالا و فشار خون کمک کند – دو عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی.

یک مطالعه روی بیش از 84000 زن نشان داد که جایگزینی 5 درصد از چربی های اشباع شده به جای غذاهای حاوی چربی های تک غیراشباع از جمله روغن زیتون خطر بیماری قلبی را تا 15 درصد کاهش می دهد.

رژیم غذایی مدیترانه ای که بر روغن زیتون به عنوان منبع اصلی چربی متکی است خطر حمله قلبی و سکته را تا 28 درصد کاهش می دهد.

6. ممکن است سلامت مغز را ارتقا دهد

رژیم های غذایی سرشار از روغن زیتون پرس سرد به سلامت مغز کمک می کنند.

یک مثال رژیم غذایی MIND (رژیم مداخله مدیترانه ای – دش برای تاخیر در تحلیل عصبی) است که در درجه اول پخت و پز با روغن زیتون را توصیه می کند.

این رژیم غذایی، رژیم سنتی مدیترانه ای را با رژیم غذایی دش یک رژیم غذایی برای توقف فشار خون بالا (DASH) ترکیب می کند.

در مطالعات جمعیتی افرادی که از رژیم غذایی MIND پیروی می‌ کنند، با افزایش سن و همچنین پس از سکته مغزی کاهش آهسته‌ تری در تحلیل وضوح ذهنی و حافظه نشان می‌ دهند.

یک مطالعه 4.5 ساله روی 923 نفر کاهش 53 درصدی در میزان ابتلا به بیماری آلزایمر را در افرادی که به شدت به رژیم غذایی MIND پایبند بودند، نشان داد.

ترکیب رژیم غذایی MIND نیز ممکن است مسئول فواید آن باشد. علاوه بر روغن زیتون، رژیم MIND سرشار از سبزیجات، انواع توت ها، آجیل، غلات کامل و ماهی است. همچنین سدیم کمی دارد.

علاوه بر این تحقیقات حیوانی و لوله آزمایش نشان می دهد که اولئوکانتال، ترکیبی در روغن زیتون، ممکن است به کاهش پلاک های مغزی مرتبط با بیماری آلزایمر کمک کند. با این حال تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

7. به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند

مطالعات انسانی، رژیم‌ های غذایی حاوی روغن زیتون – حداکثر 1.5 قاشق غذا خوری (20 میلی‌لیتر در روز) – را با 16 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط می‌ کنند.

8. سطح قند خون را بهبود می بخشد

در یک مطالعه کوچک، افرادی که 20 میلی‌ گرم اولئوروپئین غلیظ – ترکیبی در روغن زیتون – را مصرف می‌ کردند، نسبت به افرادی که دارونما مصرف می‌ کردند 14 درصد کاهش قند خون پس از یک وعده غذایی را تجربه کردند.

9. برای رفع یبوست مفید است

بر اساس برخی مطالعات کوچک مصرف روزانه 1 قاشق چای خوری (5 میلی لیتر) روغن زیتون ممکن است یبوست را درمان کند.

10. پیشرفت آرتروز را به تاخیر می اندازد

تحقیقات حیوانی اشاره می‌ کند که روغن زیتون و ترکیبات آن ممکن است با جلوگیری از آسیب به غضروف، که محافظ محافظ مفاصل است، با آرتروز مبارزه کند.

به خاطر داشته باشید که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

11. برای سلامت موها مفید است

از 1 تا 2 قاشق غذاخوری (15 تا 30 میلی لیتر) روغن زیتون برای درمان موخوره استفاده کنید یا آن را به آرامی روی پوست سر خود ماساژ دهید تا خشکی را از بین ببرد. سپس شامپو بزنید و کاملا آبکشی کنید.

12. مرطوب کننده طبیعی است

برای آبرسانی به پوست، یک لایه نازک روغن زیتون را بعد از حمام بر روی پوست بمالید یا قبل از استفاده مقداری از آن را با لوسیون خود مخلوط کنید. ممکن است لازم باشد روغن اضافی پوست را با یک حوله پاک کنید.

13. نرم کننده طبیعی پوست است

برای درمان پوست های ترک خورده یا خشک یک قطره روغن زیتون را در بر روی موضع ماساژ دهید.

از آنجایی که روغن‌ های زیتون درجه پایین ممکن است حاوی محرک‌ های بالقوه پوست باشند، بهتر است از روغن‌ های زیتون فرابکر و بکر استفاده کنید که هر دو از طریق پرس سرد تهیه می شوند.

افرادی که پوست حساس دارند باید احتیاط کنند، زیرا نشان داده شده است که روغن زیتون پوست خشک را در نوزادان و کودکان بیشتر تحریک می کند.

روش های استفاده از روغن زیتون پرس سرد در رژیم غذایی

روغن زیتون پرس سرد نه تنها یک روغن پخت و پز عالی برای سرخ کردن و پختن غذاست بلکه یک ماده ایده آل برای سس سالاد و ماریناد است.

جایگزینی چربی اشباع شده با این روغن ممکن است برای سلامتی شما مفید باشد :

  • هنگام پخت و پز، کره، روغن گوشت یا روغن بیکن را با روغن زیتون جایگزین کنید
  • به جای خرید سس سالاد خامه ای، سس های تهیه شده با روغن زیتون را امتحان کنید – یا خودتان آن ها را درست کنید
  • سس های مبتنی بر روغن زیتون مانند پستو را به جای سس های خامه ای یا پنیری انتخاب کنید
  • هوموس تهیه شده با روغن زیتون را به جای بلوچیز یا سس های دیگر امتحان کنید
  • به جای اینکه نان خود را با کره چرب کنید، آن را با روغن زیتون و ادویه طعم دار کنید

روغن زیتون پرس فشرده برای سرخ کردن نیز مفید است، اما شما باید استفاده خود از این روش پخت و پز را به دلیل کالری اضافی که فراهم می کند محدود کنید.

علاوه بر این روغن زیتون پر کالری است. اگر میزان کالری دریافتی خود را کنترل می کنید، مطمئن شوید که از این چربی در حد اعتدال استفاده کنید تا از افزایش وزن ناخواسته جلوگیری کنید.

خلاصه

روغن زیتون پرس سرد ممکن است مواد مغذی بیشتری را نسبت به روغن زیتون هایی که با گرما تهیه می شوند، حفظ کند.

سرشار از چربی های سالم، ویتامین E و K و چندین آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد التهابی است. این مواد مغذی علاوه بر فواید دیگر ممکن است سلامت مغز و قلب را تقویت کنند.

اگر از روغن زیتون پرس سرد به جای سایر چربی ها مانند کره یا مارگارین استفاده کنید، بیشترین سود را خواهد داشت.

همچنین بخوانید : فواید نوشیدن روغن زیتون

منبع : healthline