خواص و مضرات آناناس برای رفلاکس معده چیست؟

خواص و مضرات آناناس برای رفلاکس معده
خواص و مضرات آناناس برای رفلاکس معده

اگر بعد از خوردن غذا احساس سوزش در مری خود را تجربه کردید ممکن است رفلاکس معده داشته باشید.

این وضعیت زمانی رخ می دهد که اسفنکتر تحتانی مری نتواند دهانه ی ارتباطی مری به معده شما را ببندد، در نتیجه اسید معده شما می تواند به مری برگردد و باعث ناراحتی شود.

این یک وضعیت رایج است. زنان باردار ممکن است روزانه آن را تجریه کنند و از هر 3 بزرگسال 1 نفر آن را ماهانه تجربه می کند. اگر چند بار در هفته یا بیشتر رفلاکس معده داشته باشید یا اگر رفلاکس به مری شما آسیب رسانده باشد ممکن است به بیماری رفلاکس معده (GERD) مبتلا شوید.

برخی غذاها می توانند باعث رفلاکس معده شوند. پزشکان به طور کلی توصیه می کنند از مصرف غذاهای دارای اسیدیته بالا مانند آناناس اجتناب کنید. با این حال آناناس فوایدی برای سلامتی بدن دارد که باید قبل از حذف آن از رژیم غذایی خود در نظر بگیرید.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی آناناس برای رفلاکس معده و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آناناس برای رفلاکس معده

آناناس حاوی بروملین است. این ماده طبیعی بیشتر در آناناس تازه وجود دارد.

بروملین دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطانی است. اگرچه اسیدی است اما برخی از کارشناسان معتقدند که هنگام هضم اثر قلیایی دارد. این ممکن است برای افراد مبتلا به رفلاکس معده مفید باشد. مردم بر این باورند که آنزیم بروملین ورم معده و سایر دردهای مربوط به رفلاکس معده را کاهش می دهد.

آناناس سرشار از فیبر و آب است که می تواند به جلوگیری از یبوست و بهبود هضم غذا کمک کند.

اشکال پاستوریزه آناناس مانند کمپوت آناناس ممکن است فواید مشابهی نداشته باشند.

عوارض و مضرات آناناس برای رفلاکس معده

برخی از پزشکان توصیه می کنند در صورت داشتن رفلاکس معده از خوردن آناناس خودداری کنید. دلیل آن این است که آناناس بسیار اسیدی است.

pH آناناس معمولا در مقیاس بین 3 تا 4 قرار می گیرد. نمره 7 خنثی و نمره بالاتر از آن قلیایی است.

مرکبات همچنین حاوی سطح بالایی از اسید هستند و ممکن است باعث علائم رفلاکس معده شوند. میوه هایی با اسیدیته کمتر عبارتند از موز و ملون ها.

اگر زخم معده فعال نداشته باشید به طور کلی می توانید آناناس را بدون هیچ گونه عوارض جانبی بخورید. اینکه آناناس بر رفلاکس معده تاثیر می‌گذارد یا نه به شخص بستگی دارد.

گزینه های درمانی برای رفلاکس معده

بسیاری از داروهای بدون نسخه (OTC) و نسخه ای در دسترس هستند که می توانند به درمان رفلاکس معده کمک کنند. آنتی اسیدها اغلب یک درمان خط اول هستند. شما باید آن ها را فقط برای یک دوره کوتاه مصرف کنید.

اگر رفلاکس معده شما ادامه یابد پزشک ممکن است مسدود کننده های H2 یا مهارکننده های پمپ پروتون را توصیه کند.

اگر رفلاکس معده دارید ممکن است برای ترمیم یا تقویت اسفنکتر مری نیاز به جراحی داشته باشید. پزشکان معمولا این را آخرین راه حل می دانند.

تغییر برخی عادات سبک زندگی نیز ممکن است علائم رفلاکس معده شما را کاهش یا تسکین دهد. این شامل ورزش مکرر، خوردن وعده های غذایی کوچک تر و پرهیز از خوردن میان وعده در اواخر شب است.

خلاصه

یک رویکرد یکسان برای مدیریت رفلاکس معده وجود ندارد. برای بسیاری از افراد آناناس می تواند باعث رفلاکس معده یا بدتر شدن علائم آن شود.

این میوه استوایی بسیار اسیدی است و اکثر پزشکان معتقدند غذاهای اسیدی می توانند باعث رفلاکس معده شوند.

با این حال آناناس فواید بسیاری برای سلامتی دارد. برای تعیین اینکه آیا باید آناناس را در رژیم غذایی خود قرار دهید یا خیر یک دفترچه یادداشت غذایی برای ثبت آنچه می خورید و زمان وقوع رفلاکس معده داشته باشید.

اگر قصد دارید آناناس را امتحان کنید به یاد داشته باشید که موارد زیر را انجام دهید :

  • رژیم غذایی خود را حداقل برای پنج تا هفت روز دنبال کنید
  • مطمئن شوید که همه غذاهایی که خورده اید را شامل می شود نه فقط آناناس
  • به داروهایی که مصرف می کنید و زمان مصرف آن ها توجه داشته باشید
همچنین بخوانید : خواص و مضرات آناناس برای نقرس

منبع : healthline