خواص ترکیب روغن زیتون و آب لیموترش برای سلامتی چیست؟

خواص ترکیب روغن زیتون و آب لیموترش
خواص ترکیب روغن زیتون و آب لیموترش

روغن زیتون و آب لیموترش ترکیبات رایج در بسیاری از غذاها به ویژه در مناطق مدیترانه هستند.

برخی افراد ادعا می کنند که ترکیب روغن زیتون و آب لیموترش می تواند طیف وسیعی از بیماری ها مانند سنگ کیسه صفرا، درد مفاصل و پیری زودرس را درمان کند.

علاوه بر این مطالعات فواید سلامتی بالقوه مواد مغذی موجود در روغن زیتون و آب لیموترش را به طور جداگانه بررسی کرده اند.

در این مقاله به بررسی فواید درمانی ترکیب روغن زیتون و آب لیموترش برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرت آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای روغن زیتون برای سلامتی بدن

روغن زیتون با فشرده سازی میوه های رسیده زیتون به روش های مختلف از جمله فشار و سانتریفیوژ استخراج می شود. روغن زیتون فوق بکر (EVOO) با کیفیت ترین نوع در نظر گرفته می شود.

روغن زیتون فوق بکر تقریبا از 73 درصد اولئیک اسید، یک اسید چرب تک غیر اشباع نوعی اسید چرب غیر اشباع سالم برای قلب (MUFA) تشکیل شده است. همچنین منبع عالی ویتامین E و K است.

یکی دیگر از ویژگی های جذاب روغن زیتون وجود فراوان ترکیبات طبیعی به نام پلی فنول است. اینها آنتی اکسیدان های قوی هستند که ترکیبات مضری به نام رادیکال های آزاد را در بدن شما پاک می کنند و از شما در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کنند.

فواید و مزایای آب لیموترش برای سلامتی بدن

مایع ترش فشرده شده از لیموترش به آب لیموترش معروف است. لیموترش نوعی مرکبات است که منشا آن مدیترانه است.

آب لیموترش منبع غنی از آنتی اکسیدان ها به ویژه ویتامین C است. لیموترش همچنین حاوی فلاونوئیدهاست که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی و ضد التهابی است.

فواید و مزایای ترکیب روغن زیتون و آب لیموترش برای سلامتی بدن

برخی افراد ادعا می کنند که مصرف ترکیب روغن زیتون و آب لیموترش با هم منجر به نتایج مثبت برای سلامتی می شود. مردم ادعا می کنند که از آن ها برای پاکسازی و سم زدایی، درمان و پیشگیری از سنگ کیسه صفرا و کاهش وزن استفاده می کنند.

1. باعث پاکسازی و سم زدایی می شود

با یک جستجوی آنلاین سریع معجون های مختلفی را پیدا خواهید کرد که گفته می شود با استفاده از آب لیموترش، روغن زیتون یا ترکیبی از این دو پاکسازی و سم زدایی را انجام می دهند.

ظاهرا مواد پاک کننده و سم زدایی مواد زائد و سمومی را که در طول زمان در بدن شما انباشته شده اند دفع می کند.

با این حال به نظر نمی رسد که مطالعات زیادی در مورد اینکه آیا آب لیموترش و روغن زیتون می توانند به پاکسازی یا سم زدایی کمک کنند وجود ندارد.

بررسی سال 2018 از 27 مطالعه با کیفیت بالا به بررسی اثرات سلامتی مصرف روغن زیتون در مقایسه با سایر روغن های گیاهی پرداخت.

محققان دریافتند زمانی که مردم روغن زیتون در طول دوره مطالعه مصرف کردند در مقایسه با افرادی که روغن‌ های گیاهی دیگر مصرف می‌ کردند سطح کلسترول LDL و سطح کلسترول HDL خون شان پایین‌ تر بود.

هیچ مطالعه ای در جستجوی تحقیقات با کیفیت بالا نشان نداد که مصرف روغن زیتون مشکلات گوارشی را تسکین می دهد.

با این حال آنتی اکسیدان‌ ها و پلی فنول‌ های موجود در روغن زیتون و آب لیموترش را می‌ توان پاک‌ کننده نامید زیرا رادیکال‌ های آزاد مضر را خنثی یا می‌ کنند که در غیر این صورت باعث آسیب سلولی می‌ شوند و ممکن است به بیماری منجر شوند.

بدن انسان روش های بیولوژیکی مختلفی برای حذف سموم و حفظ عملکرد مطلوب دارد.

برای کمک به عملکرد بهتر بدن توصیه می‌ کنم رژیم غذایی متنوعی داشته باشید که حاوی میوه‌ ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل، دانه‌ ها و منابع پروتئین بدون چربی باشد.

2. باعث لاغری و کاهش وزن می شود

تحقیقات نشان داده است که اجزای خاصی در آب لیموترش و روغن زیتون – ویتامین C در آب لیموترش و اسیدهای چرب غیر اشباع در روغن زیتون – در مدیریت وزن نقش دارند.

آب لیموترش سرشار از ویتامین C است. 100 گرم آن حاوی 38.7 میلی گرم ویتامین C است که 43 درصد از مقدار توصیه شده رژیم غذایی برای مردان و 52 درصد برای زنان است.

در بدن انسان ویتامین C یک جز مهم مورد نیاز برای ساخت کارنیتین است. کارنیتین ترکیبی است که مولکول های چربی را به داخل سلول ها منتقل می کند و در آنجا تجزیه شده و به عنوان منبع انرژی استفاده می شود. بنابراین مصرف ناکافی ویتامین C ممکن است منجر به کاهش تجزیه چربی شود.

در یک مطالعه قدیمی‌ تر در سال 2006 بزرگسالان سالم با ویتامین C کم‌ تر در مقایسه با افرادی که سطح ویتامین C کافی داشتند 25 درصد کمتر چربی می سوزاندند در حالی که به مدت 60 دقیقه روی تردمیل راه می‌ رفتند.

در مطالعه دیگری به موش های مستعد چاقی  اسکوربیک اسید (ویتامین C) داده شد و به مدت 15 هفته با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند. موش‌ ها در مقایسه با موش‌ هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند اما به آن ها ویتامین C داده نشد چربی بدن کمتری به دست آوردند و نشانگرهای سلامت بهتری داشتند.

به نظر می رسد هیچ مطالعه ای وجود ندارد که اثرات مصرف مخلوط روغن زیتون و آب لیموترش را بر وزن نشان دهد. با این حال اجزای منفرد ممکن است زمانی که با هم ترکیب شوند همچنان موثر باشند.

همچنین مهم است توجه داشته باشیم که مطالعات جدیدتر در انسان مورد نیاز است.

3. سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا را درمان می کند

عادات غذایی شما می تواند نقش مهمی در تشکیل سنگ کلیه و کیسه صفرا داشته باشد. مصرف کم ویتامین C و مصرف زیاد چربی های اشباع شده به این شرایط کمک می کند.

سنگ های صفراوی رسوبات جامد شده از مایعات گوارشی و کلسترول هستند که در کیسه صفرا ایجاد می شوند. بسته به اندازه و محل سنگ کیسه صفرا ممکن است علائمی را تجربه کنید یا نداشته باشید.

برخی منابع پیشنهاد کرده اند که برخی افراد از ترکیب آب لیموترش و روغن زیتون برای تقویت حرکت سنگ کیسه صفرا به عنوان یک درمان عامیانه استفاده می کنند. با این حال هیچ تحقیقی برای تایید این ادعا وجود ندارد.

بسیاری از دستورالعمل های تغذیه سالم برای کمک به پیشگیری از سنگ کیسه صفرا وجود دارد از جمله توصیه به مصرف چربی های سالم مانند روغن زیتون.

برخی شواهد نشان می‌ دهند که خوردن چربی‌ های سالم مانند روغن زیتون ممکن است با انقباض و تخلیه منظم کیسه صفرا به پیشگیری از سنگ‌ های صفراوی کمک کند.

کمبود ویتامین C نیز با افزایش خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا مرتبط است. ویتامین C ممکن است با تبدیل کلسترول به اسیدهای صفراوی از متبلور شدن کلسترول جلوگیری کند بنابراین از تشکیل سنگ کیسه صفرا جلوگیری می کند.

یک مطالعه بزرگ اما قدیمی در سال 2000 نشان داد که به ازای هر 27 میکرومول در لیتر افزایش اسکوربیک اسید (ویتامین C) در خون 13 درصد کاهش در تشکیل سنگ کیسه صفرا در زنان 20 تا 74 ساله وجود داشت.

به طور کلی تحقیقات محدود و قدیمی تر است بنابراین تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

آیا ترکیب روغن زیتون و آب لیموترش واقعا موثر است؟

بسیاری از مواد مغذی موجود در روغن زیتون و آب لیموترش ممکن است اثرات مثبتی بر سلامت شما داشته باشند. هر عنصر فواید سلامتی قدرتمند خود را دارد.

اما آیا وقتی روغن زیتون و آب لیموترش با هم ترکیب می شوند می توانند به عنوان یک ترکیب فوق العاده با تاثیرات بیشتر نسبت به هر کدام در هنگام مصرف جداگانه در نظر گرفته شوند؟ جواب نه می باشد!

مردم ادعا کرده اند که این مخلوط می تواند هضم را بهبود بخشد، بدن را تصفیه کند، درد مفاصل را کاهش دهد، از پیری زودرس جلوگیری کند و سنگ کیسه صفرا را درمان کند. با این حال هیچ مطالعه ای نشان نمی دهد که اثرات آن ها با ترکیب آن ها افزایش می یابد.

عوارض و مضرات ترکیب روغن زیتون و آب لیموترش

هیچ مطالعه یا گزارش موردی نشان نداده است که ترکیب روغن زیتون و آب لیموترش اثرات مضری دارد. با این حال ایده خوبی نیست که انتظار داشته باشیم این مخلوط بیماری را درمان کند همانطور که برخی منابع حکایتی ادعا می کنند که این کار را می کند.

هیچ مضرات مشخصی برای ترکیب روغن زیتون و آب لیموترش وجود ندارد اما هر یک از این اجزا دارای چند جنبه منفی جزئی هستند که باید از آن ها آگاه بود.

مانند بسیاری از غذاها برای بعضی از مردم لیموترش یا روغن زیتون ممکن است باعث واکنش آلرژیک شوند.

غذاهای اسیدی مانند آب لیموترش ممکن است به مینای دندان شما آسیب بزنند اگر آن ها را به طور مکرر مصرف کنید.

همچنین به یاد داشته باشید که روغن زیتون بسیار پر کالری است. یک قاشق غذاخوری (13.5 گرم) روغن زیتون 119 کالری دارد. بنابراین اگر به دلیل کاهش وزن یا دلایل دیگر می‌ خواهید کالری دریافتی خود را محدود کنید روغن زیتون را در حد اعتدال مصرف کنید.

اگر بیماری خاصی دارید و نمی‌ دانید چه درمان‌ هایی ممکن است برای شما مفید باشد با یک متخصص مراقبت‌ های بهداشتی صحبت کنید.

آیا باید روغن زیتون و آب لیموترش را ترکیب کنید؟

هیچ تحقیقی نشان نمی دهد که آب لیموترش و روغن زیتون هنگام ترکیب مضر هستند. علاوه بر این آن ها یک ترکیب محبوب هستند و مردم اغلب آن ها را با هم در دستور العمل ها به ویژه در غذاهای مدیترانه ای استفاده می کنند.

علاوه بر ارائه برخی از مزایای سلامتی بالقوه ذکر شده در بالا آب لیموترش و روغن زیتون یک سس سالاد یا پایه عالی برای پخت مرغ و سیب زمینی مدیترانه ای تهیه می کنند.

اگر پس از مصرف آن ها واکنش آلرژیک یا سایر عوارض سلامتی را تجربه کردید مطمئن شوید که مصرف آن ها را قطع کرده و با یک متخصص مشورت کنید.

خلاصه

منابع حکایتی نشان داده‌ اند که روغن زیتون و آب لیموترش وقتی با هم ترکیب می‌ شوند، یک ترکیب قدرتمند هستند. برخی افراد ادعا می کنند که این ترکیب می تواند هضم را بهبود بخشد، بدن را تصفیه کند، درد مفاصل را کاهش دهد، از پیری زودرس جلوگیری کند و سنگ کیسه صفرا را درمان کند.

با این حال هیچ تحقیقی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد. به نظر نمی رسد که کیفیت سلامتی روغن زیتون و آب لیموترش با ترکیب این دو ماده افزایش یابد.

از سوی دیگر برخی از اجزای منحصر به فرد روغن زیتون و آب لیموترش ممکن است مزایای دیگری برای سلامتی داشته باشند.

آن ها همچنین یک مخلوط خوشمزه درست می کنند که می توانید از آن در آشپزی استفاده کنید.

همچنین بخوانید : فواید نوشیدن روغن زیتون چیست؟

منبع : healthline