خواص روغن زیتون برای پوست صورت چیست؟

خواص روغن زیتون برای پوست صورت
خواص روغن زیتون برای پوست صورت

روغن زیتون که از پرس زیتون و استخراج روغن آن به دست می آید به اشکال مختلف یافت می شود و کاربردهای فراوانی دارد.

بسیاری از ما یک بطری روغن زیتون در کابینت خود داریم که برای استفاده در سس سالاد یا سرخ کردن مواد غذایی مناسب است.

امروزه بیشتر مردم به طور فزاینده ای به دنبال استفاده از مزایای روغن زیتون به عنوان یک مرطوب کننده پوست صورت هستند.

در واقع یک مطالعه نشان داد که وقتی محققان روغن زیتون را روی پوست موش هایی که در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار داشتند که می تواند باعث سرطان شود، استفاده کردند روغن زیتون در واقع برای مبارزه با سلول های سرطان زا عمل کرد. میزان تومورها در موش هایی که روغن زیتون روی پوست شان مالیده شده بود به طور قابل توجهی کمتر بود.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی روغن زیتون برای پوست صورت و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای روغن زیتون برای پوست صورت

1. سرشار از ویتامین است

روغن زیتون دارای برخی از فواید گزارش شده برای پوست است. طبق گفته شورای بین المللی زیتون، روغن زیتون دارای ویتامین های بسیاری از جمله A، D، K و همچنین ویتامین E است.

2. خاصیت آنتی اکسیدانی دارد

روغن زیتون همچنین یک آنتی اکسیدان است بنابراین ممکن است به جلوگیری یا معکوس کردن آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش سرطان زا کمک کند.

در مقایسه با سایر انواع چربی ها و روغن هایی که به طور معمول انسان ها می خورند غلظت بسیار بالایی از ماده ای به نام اسکوالن دارد. اسکوالن همان چیزی است که به روغن زیتون خاصیت آنتی اکسیدانی می دهد.

3. مرطوب کننده طبیعی است و با باکتری ها مبارزه می کند

اگر مستعد آکنه هستید استفاده از صابون ساخته شده با روغن زیتون می تواند به کاهش آکنه شما کمک کند و باکتری هایی که باعث آکنه می شوند از بین ببرد.

روغن زیتون همچنین به عنوان مرطوب کننده و آبرسان پوست صورت شناخته شده است.

روش های استفاده از روغن زیتون برای پوست صورت

روغن زیتون اغلب به عنوان یک ماده در محصولات شستشوی صورت استفاده می شود. لوازم آرایشی هستند که پایه روغن زیتون دارند. همچنین روغن زیتون در برخی از صابون ها، شوینده های بدن و لوسیون ها یافت می شود.

استفاده از روغن زیتون به عنوان یک مرطوب کننده بدون هیچ گونه مواد افزودنی با استفاده مستقیم روی پوست امکان پذیر است. از آنجا می توانید روغن اضافی را با یک حوله یا پارچه پاک کنید.

استفاده از روغن زیتون به عنوان مرطوب کننده پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا آفتاب سوختگی ممکن است مفید باشد.

عوارض و مضرات روغن زیتون برای پوست

توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از استفاده از روغن زیتون بر روی پوست صورت ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.
چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید از آن استفاده کنید.

در حالی که روغن زیتون ممکن است از برخی جهات مفید باشد مطالعات دیگر نشان داده اند که اگر پوست حساسی دارید به خصوص پوست چرب یا بیماری پوستی مانند درماتیت روغن زیتون ممکن است بهترین انتخاب نباشد.

یک مطالعه نشان داد که روغن زیتون در واقع شرایط پوستی خاصی را برای بزرگسالان بدتر می کند و به والدین توصیه کرد که از روغن زیتون برای نوزادان خود استفاده نکنند.

مطالعه دیگری نشان داد که استفاده از روغن‌ های طبیعی از جمله روغن زیتون روی نوزادان ممکن است در واقع در ایجاد اگزما در سنین بالاتر نقش داشته باشد. این امر به ویژه در صورتی که سابقه خانوادگی اگزما داشته باشید صادق است.

روغن زیتون یک روغن سنگین است و به راحتی جذب پوست نمی شود. برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ یا به دام افتادن باکتری ها روغن اضافی را پاک کنید.

فراموش نکنید محصولی با کیفیت بالا که حاوی مواد افزودنی یا شیمیایی نباشد انتخاب کنید.

خلاصه

اگر می خواهید از روغن زیتون برای صورت خود استفاده کنید فقط به یاد داشته باشید که کیفیت مهم است. در مقابل روغن زیتون خالص مراقب ترکیب روغن ها باشید.

یک مطالعه نشان داد که برخی از مارک های محبوب روغن زیتون استانداردهای واقعی روغن زیتون را برآورده نمی کنند.

اگر روغن زیتون در معرض گرما، نور یا اکسیژن بیش از حد قرار گیرد ممکن است خواص خود را از دست بدهد.

در صورت استفاده از زیتون های آسیب دیده در تولید آن و یا نگهداری نامناسب روغن کیفیت روغن زیتون تحت تاثیر قرار می گیرد.

هنگام استفاده از روغن زیتون روی صورت خود حتما ابتدا واکنش پوست خود را به روغن زیتون روی قسمت کوچکی از پوست خود آزمایش کنید.

همچنین بخوانید : خواص روغن زیتون برای جوش صورت

منبع : healthline