آیا آب گیلاس و آلبالو برای درمان نقرس مفید هستند؟

خواص آب گیلاس برای پیشگیری و درمان نقرس
خواص آب گیلاس برای پیشگیری و درمان نقرس

بر اساس گزارش بنیاد آرتریت، 4 درصد از بزرگسالان آمریکایی به نقرس مبتلا هستند. حدود 6 میلیون مرد و 2 میلیون زن در ایالات متحده به این بیماری مبتلا هستند.

نقرس زمانی رخ می دهد که اوریک اسید در بدن تجمع پیدا کند. اگر نقرس دارید احتمالا تورم دردناکی را در مفاصل خود به ویژه در پاهای خود تجربه خواهید کرد. ممکن است دچار حملات متناوب نقرس شوید که شامل شروع ناگهانی درد و تورم می شود. نقرس همچنین می تواند منجر به ایجاد آرتریت التهابی شود.

خوشبختانه درمان‌های زیادی برای کمک به مدیریت علائم نقرس وجود دارد از جمله :

  • داروی تجویزی
  • تغییر سبک زندگی
  • درمان های مکمل طبیعی

یکی از درمان های طبیعی محبوب برای درمان علائم نقرس مصرف آب گیلاس و آب آلبالو است.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی آب گیلاس و آلبالو برای نقرس و همچنین عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آب گیلاس برای درمان نقرس

آب گیلاس با کاهش سطح اوریک اسید در بدن، عود علائم نقرس را درمان می کند.

از آنجایی که تجمع اوریک اسید همان چیزی است که باعث نقرس می شود، دلیل آن این است که آب گیلاس می تواند از تشدید نقرس جلوگیری کرده یا آن را درمان کند.

یک مطالعه در سال 2011 اشاره کرد که آب آلبالو به طور قابل توجهی سطح اوریک اسید سرم را در شرکت کنندگانی که به مدت چهار هفته هر روز 176 میلی لیتر از آب آن می نوشیدند، کاهش داد.

این تنها آب گیلاس نیست که می تواند سطح اوریک اسید را کاهش دهد – کنسانتره آب گیلاس نیز می تواند برای مبتلایان به نقرس مفید باشد.

یک مطالعه آزمایشی در سال 2012 نشان داد که مصرف کنسانتره آب گیلاس باعث کاهش سطح اوریک اسید در بدن می شود. یک بخش از مطالعه نشان داد که عصاره گیلاس در کاهش سطح  اوریک اسید موثرتر از کنسانتره انار است.

این مطالعه نشان داد که هنگام مصرف برای یک دوره چهار ماهه یا بیشتر کنسانتره آب گیلاس به طور قابل توجهی عود علائم نقرس را کاهش می دهد.

یک نظرسنجی آنلاین که برای افراد مبتلا به نقرس انجام شده است، نشان می دهد که مصرف گیلاس می تواند علائم نقرس را بهبود بخشد.

از پاسخ دهندگان در نظرسنجی 43 درصد گفتند که از عصاره یا آب گیلاس برای درمان علائم نقرس خود استفاده کرده اند. این نظرسنجی نشان داد کسانی که از مکمل‌ های گیلاس استفاده می‌ کردند به میزان قابل‌ توجهی شعله‌ور شدن را گزارش کردند.

البته این مطالعه محدود است زیرا برای گزارش علائم خود به افراد متکی است. با این حال نتایج امیدوار کننده است.

یکی از جامع ترین مطالعات در مورد نقرس و آب گیلاس در سال 2012 انجام شد. این مطالعه 633 شرکت کننده مبتلا به نقرس را مورد بررسی قرار داد.

محققان دریافتند که مصرف حداقل 10 گیلاس در روز خطر حملات نقرس را تا 35 درصد کاهش می دهد. ترکیبی از گیلاس و آلوپورینول – دارویی که اغلب برای کاهش اوریک اسید مصرف می شود خطر حملات نقرس را تا 75 درصد کاهش داد.

بر اساس این مطالعه گیلاس اوریک اسید را کاهش می دهد زیرا حاوی آنتوسیانین است که به گیلاس رنگ می دهد. آنتوسیانین ها در میوه های دیگر مانند بلوبری نیز یافت می شوند اما تحقیقات قطعی در مورد اثرات مصرف بلوبری بر نقرس وجود ندارد.

آنتوسیانین ها همچنین دارای خواص ضد التهابی هستند که آب گیلاس را به یک ضد التهاب طبیعی تبدیل می کند. این ممکن است به کاهش تورم مرتبط با نقرس کمک کند.

مقدار مصرف روزانه آب گیلاس برای نقرس

علیرغم این واقعیت که تحقیقات نشان می دهد که آب گیلاس می تواند نقرس را درمان کند، هنوز دوز استانداردی برای آن وجود ندارد. مقدار آب گیلاسی که مصرف می کنید باید به شدت علائم شما بستگی داشته باشد.

بنیاد آرتریت خوردن یک مشت گیلاس یا نوشیدن یک لیوان آب آلبالو را در روز پیشنهاد می‌ کند زیرا تحقیقات موجود بهبودهایی را در افرادی که هر روز یک لیوان می‌ نوشیدند نشان می‌ دهد.

با این حال همیشه بهتر است قبل از هر گونه درمانی با پزشک خود صحبت کنید زیرا ممکن است راهنمایی های دقیق تری در مورد دوز به شما ارائه دهد.

عوارض و مضرات آب گیلاس

بعید است که با مصرف آب گیلاس واکنش نامطلوب داشته باشید مگر اینکه به میوه گیلاس حساسیت داشته باشید. با این حال مهم است که همه چیز را در حد اعتدال بخورید – و گیلاس نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر زیاد آب گیلاس بنوشید یا زیاد گیلاس بخورید ممکن است اسهال بگیرید.

آب گیلاس زیاد چقدر است؟ گفتنش سخت است زیرا به سیستم گوارشی شما بستگی دارد.

همانطور که گفته شد یک لیوان در روز برای درمان نقرس بدون ایجاد عوارض جانبی کافی است. اگر هر گونه واکنش نامطلوب داشتید آن را یادداشت کنید و در مورد آن با یک پزشک صحبت کنید.

خلاصه

اگر می خواهید گیلاس بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید می توانید این کار را به روش های مختلف انجام دهید :

  • آب آلبالو بنوشید
  • گیلاس را به ماست یا سالاد میوه اضافه کنید
  • گیلاس یا آب آلبالو را در اسموتی مخلوط کنید
  • حتی ممکن است بخواهید از یک دسر گیلاس سالم لذت ببرید

در حالی که آب گیلاس ممکن است به بهبود علائم نقرس شما کمک کند، نباید جایگزین داروهای تجویز شده شود.

پزشک شما ممکن است تعدادی از داروها را برای درمان نقرس تجویز کند که عبارتند از :

  • داروهای ضد التهابی
  • کورتیکواستروئیدها
  • دارو برای کاهش درد
  • دارویی که اوریک اسید را در بدن شما کاهش می دهد یا از بین می برد مانند آلوپورینول

همراه با دارو پزشک ممکن است به شما توصیه کند که برای بهبود علائم نقرس چند تغییر در شیوه زندگی خود ایجاد کنید. این می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • کاهش مصرف الکل
  • اگر سیگار می کشید، سیگار را ترک کنید
  • بهبود رژیم غذایی
  • ورزش کردن

آب گیلاس می تواند مکمل داروهای تجویز شده و تغییرات سبک زندگی باشد. مثل همیشه مهم است که قبل از انجام هر گونه درمان طبیعی با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین بخوانید : جدول ارزش غذایی گیلاس

منبع : healthline