6 دمنوش گیاهی مفید و مناسب برای درمان سردرد

دمنوش گیاهی برای درمان سردرد
دمنوش گیاهی برای درمان سردرد

انواع مختلفی از سردرد وجود دارد. سردردهای تنشی باعث ایجاد دردی خفیف تا متوسط ​​می شوند و تمایل دارند هر دو طرف سر را درگیر کنند.

میگرن باعث درد متوسط ​​تا شدید می شود که اغلب فقط در یک طرف است. اینها فقط دو مورد از انواع سردردهایی هستند که می توانید تجربه کنید.

صرف نظر از نوع سردرد، نوشیدن یک فنجان دمنوش گرم ممکن است باعث تسکین دردهای ضربان دار سر شما شود.

در ادامه این مقاله با بهترین دمنوش های گیاهی برای درمان فوری سردردهای تنشی و میگرن آشنا خواهید شد. با سومیتا خواهید شد.

آیا باید از مصرف چای های کافئین دار اجتناب کنیم؟

احتمالا هنگام نوشیدن چای هنگام سردرد ممکن است بخواهید از گزینه های کافئین دار خودداری کرده و از چای های گیاهی استفاده کنید.

در حالی که کافئین می تواند برای برخی باعث تسکین درد شود اما در برخی دیگر می تواند سردرد را تحریک کند. اگر نمی دانید سردردتان چگونه به کافئین پاسخ می دهد از چای گیاهی استفاده کنید.

برای درمان دمنوش سردرد چه دمنوشی بخوریم؟

1. دمنوش زنجبیل

زنجبیل یکی از ادویه های آشپزی است که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و طیف وسیعی از فواید سلامتی را برای شما فراهم می کند. این ادویه ی شگفت انگیز حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که با کاهش التهاب – که می تواند باعث سردرد شود به درمان آن کمک می کند.

یک مطالعه کوچک در سال 2014 نشان داد که مصرف پودر زنجبیل تقریبا به اندازه مصرف یک دوز سوماتریپتان، یک داروی رایج میگرن برای درمان میگرن موثر است.

دمنوش زنجبیل حتی برای خانم های باردار نیز بی خطر است اما هنوز هم بهتر است در صورت بارداری یا شیردهی با پزشک خود صحبت کنید. در صورت ابتلا به بیماری های کیسه صفرا یا مصرف داروهای رقیق کننده خون باید قبل از مصرف دمنوش زنجبیل با پزشک خود مشورت کنید.

2. دمنوش نعناع فلفلی

برخی شواهد نشان می دهد که استفاده موضعی روغن نعناع فلفلی روی پیشانی می تواند سردردهای تنشی را کاهش دهد.

روغن نعناع فلفلی معمولا بسیار قوی تر از دمنوش آن است. برخی از مطالعات حیوانی نشان می دهد دمنوش نعناع فلفلی همچنین ممکن است اثرات تسکین دهنده درد داشته باشد.

دمنوش نعناع فلفلی به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر است و با هیچ عارضه ای همراه نیست.

3. دمنوش بید

پوست بید هزاران سال است که برای درمان درد و التهاب استفاده می شود. پوست درخت بید – که پوست انواع درختان بید است – حاوی ماده موثری به نام سالیسین است. سالیسین از نظر شیمیایی مشابه آسپرین عمل می کند.

پوست بید بسیار شبیه آسپرین است و اگر نمی توانید آسپرین مصرف کنید نباید آن را مصرف کنید. کودکان، زنان شیرده یا باردار و افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند نباید از پوست بید استفاده کنند.

4. دمنوش میخک

گل میخک ادویه ای ارزشمند، بومی اندونزی است و در سراسر جهان رشد می کند. قرن هاست که برای درمان انواع مختلف درد از جمله سردرد استفاده می شود.

این احتمالا به دلیل خاصیت ضد درد آن است. داروهای ضد درد به مسدود کردن مسیر درد یا کاهش درک درد کمک می کنند.

برای تهیه دمنوش میخک 1 قاشق چای خوری میخک آسیاب شده را به مدت 10 دقیقه در یک لیوان آب در حال جوش بریزید سپس صاف کنید و بنوشید.

میخک حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است توانایی بهبودی شما را کند کند بنابراین اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید یا اخیرا جراحی کرده اید قبل از مصرف دمنوش میخک با پزشک خود صحبت کنید.

5. دمنوش بابونه گاوی

بابونه گاوی گیاهی است با سابقه طولانی استفاده دارویی. بسیاری از مطالعات استفاده از گیاه بابونه گاوی را در درمان میگرن ارزیابی کرده است. علاوه بر درمان درد سردرد عمومی، گیاه بابونه گاوی حتی ممکن است به جلوگیری از میگرن نیز کمک کند.

دمنوش بابونه گاوی ممکن است گاهی باعث تحریک دهان شود. اگر این اتفاق افتاد سعی کنید از آب بیشتر و برگ کمتری استفاده کنید. در حین بارداری دمنوش بابونه گاوی را ننوشید زیرا ممکن است باعث القای زایمان شود.

6. دمنوش بابونه

دمنوش بابونه معمولا برای درمان بی خوابی و اضطراب استفاده می شود. در حالی که هیچ تحقیقی به طور واضح دمنوش بابونه را با درمان سردرد مرتبط نکرده است اما اثرات آرامش بخشی آن ممکن است به درمان سردردهای تنشی کمک کند.

اگر نسبت به گل محمدی، گل داوودی یا گل همیشه بهار حساسیت دارید مصرف بابونه می تواند واکنش آلرژیک ایجاد کند. در صورت استفاده از داروهای رقیق کننده خون یا داروهای پیوند عضو باید قبل از نوشیدن دمنوش بابونه با پزشک خود صحبت کنید.

خلاصه

سردرد می تواند یک درد واقعی باشد. دفعه دیگر که احساس کردید یکی از آن ها شروع شده است سعی کنید یکی از این دمنوش های گیاهی را برای تسکین درد دم کنید.

صرف کمی زمان برای تهیه و نوشیدن این دمنوش های تسکین دهنده ممکن است برای جلوگیری از ایجاد سردرد کافی باشد.

اگر مرتبا چای نمی نوشید بیشتر این گیاهان به عنوان مکمل های غذایی نیز موجود هستند. با این حال قبل از افزودن مکمل های گیاهی به رژیم غذایی خود باید با پزشک صحبت کنید.

منبع : healthline