7 خاصیت شگفت انگیز روغن نارگیل برای موی سر

خواص روغن نارگیل برای موی سر
خواص روغن نارگیل برای موی سر

روغن نارگیل یک محصول فوق العاده متنوع برای سلامتی و زیبایی است. مردم از آن استفاده های مختلفی می کنند از پخت و پز و تمیز کردن گرفته تا مرطوب نگه داشتن پوست و پاک کردن آرایش.

در برخی مناطق از روغن نارگیل برای کمک به بهبود سلامت موی سر استفاده می شود.

در این مقاله همه ی فواید و مضرات استفاده از روغن نارگیل برای موی سر مورد بررسی قرار گرفته است. با سومیتا همراه باشید؛

اقدامات روزانه که به موهای شما آسیب می رساند

روش های نظافت روزانه مانند شستن، شانه زدن و حالت دادن به موهای شما آسیب می رساند و موهای شما را وز، شکننده و خشک می کند.

برای درک اینکه چرا این اتفاق می افتد، باید درباره ساختار موهای خود بیشتر بدانید. موهای شما از سه لایه تشکیل شده اند :

مدولا : این قسمت نرم و مرکزی ساقه مو است. جالب اینجاست که موهای ضخیم حاوی مقادیر زیادی مدولا هستند در حالی که موهای نازک تقریبا هیچ مدولایی ندارند.

قشر : این ضخیم ترین لایه موهای شماست. این ماده حاوی مقدار زیادی پروتئین الیافی و رنگدانه ای است که به موهای شما رنگ می بخشد.

کوتیکول : کوتیکول لایه بیرونی سخت و محافظ موی شماست.

شستن، حالت دادن و رنگ کردن مو می تواند به کوتیکول آسیب برساند در نتیجه نمی تواند از قسمت های مرکزی ساقه مو محافظت کند. این باعث می شود که برخی از پروتئین های رشته ای که قشر موی شما را تشکیل می دهند از دست رفته و موهای شما را نازک، شکننده و مستعد آسیب دیدگی کند.

چرا روغن نارگیل برای محافظت از موهای شما بهتر است؟

اغلب گفته می شود روغن نارگیل بهترین روغنی است که می توانید روی موهایتان بمالید تا باعث سالم ماندن آن ها شود.

یک مطالعه اثرات استفاده از نارگیل، آفتابگردان و روغن معدنی بر روی موها را قبل و بعد از شستشو بررسی کرد.

محققان برای دیدن اینکه کدام روغن برای محافظت از سلامت مو بهترین است، میزان پروتئین از دست رفته مو پس از هر یک از این روش های درمانی را اندازه گیری کردند.

آن ها دریافتند که روغن نارگیل در جلوگیری از، از دست دادن پروتئین بهتر از روغن معدنی و آفتابگردان عمل می کند. از طرف دیگر روغن های معدنی و آفتابگردان این تاثیر را نداشتند و در کاهش میزان پروتئین از مو موثر نبودند.

تصور می شود که ساختار شیمیایی روغن نارگیل عامل توانایی برتر آن در محافظت از مو است.

روغن نارگیل عمدتا از یک اسید چرب با زنجیره متوسط ​​به نام اسید لوریک تشکیل شده است. این یک ساختار طولانی و مستقیم به روغن نارگیل می دهد که به راحتی در عمق ساقه مو جذب می شود.

روغن آفتابگردان عمدتا حاوی اسید لینولئیک است که ساختار بسیار حجیم تری دارد، بنابراین به راحتی جذب مو نمی شود. این بدان معناست که روغن هایی مانند روغن معدنی و روغن آفتابگردان می توانند موها را بپوشانند اما به خوبی در ساقه مو جذب نمی شوند.

مالیدن روغن نارگیل به مو قبل و بعد از شستشو از آسیب آن ها جلوگیری می کند

به چند روش می توانید به موهای خود روغن نارگیل بزنید تا آن ها را از صدمه دیدن محافظت کنید.

اول اینکه مالیدن روغن به موها قبل از شستشو می تواند به میزان آسیب دیدگی هنگام شستشو و در حالی که مو مرطوب است کمک کند.

جالب اینجاست که مو هنگام خیس شدن بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرد. این به دلیل تغییرات ساختاری است که هنگام جذب آب ایجاد می شود.

وقتی موهای خود را خیس می کنید، آب قشر ضخیم و مرکزی را خیس و متورم کرده و باعث ایجاد تغییراتی در کوتیکول می شود. کوتیکول مو در واقع از فلس های تخت و همپوشانی تشکیل شده است که به سمت انتهای ریشه موها متصل می شود.

وقتی قشر موهای شما آب را جذب کرده و متورم می شود، این فلس ها به سمت بیرون رانده می شوند تا ثابت بمانند. این باعث آسیب دیدگی موهای مرطوب به خصوص هنگام شانه زدن یا حالت دادن می شود.

مالیدن روغن به مو قبل از شستشو می تواند میزان آب جذب شده توسط ساقه مو را کاهش دهد. این باعث می شود در حالی که مو مرطوب است کمتر آسیب ببیند.

دوم اینکه مالیدن روغن پس از شستن به لطافت موها کمک می کند. این مورد میزان اصطکاک موها را کاهش داده و باعث می شود موهای شما کمتر در هم گیر کرده و شکسته شوند.

روغن نارگیل می تواند به افزایش رشد موها کمک کند

افراد زیادی تمایل دارند موهای بلند و براق داشته باشند. با این وجود، ساییدگی و شکستگی های روزمره موها که به دلیل حالت دادن، نظافت، آب و هوا و آلاینده ها ایجاد می شود، می تواند به آن ها آسیب برساند.

این می تواند بلندتر شدن مو را با مشکل روبرو کند زیرا موهای شما هرچه بیشتر فرسوده و خسته می شوند.

روغن نارگیل می تواند با مرطوب کردن موها و کاهش شکنندگی آن ها، محافظت از موها در برابر از دست دادن پروتئین و آسیب هنگام خیس شدن و محافظت از آن ها در برابر آسیب های محیطی مانند باد، آفتاب و دود می تواند به بلندتر شدن موها کمک کند.

برای استفاده بیشتر از روغن نارگیل، احتمالا باید آن را بخشی منظم از رژیم زیبایی خود کنید.

سایر مزایای روغن نارگیل برای مو

روغن نارگیل همچنین ممکن است فواید دیگری نیز برای موهای شما داشته باشد. با این حال بسیاری از آن ها در مطالعات کنترل شده به درستی بررسی نشده اند.

پیشگیری از شپش : یک مطالعه کوچک نشان داده که روغن نارگیل هنگام ترکیب با انیسون در یک اسپری، 40 درصد در درمان شپش موثرتر از ماده شیمیایی پرمترین است.

محافظت در برابر آفتاب : فیلترهای UV می توانند از موهای شما در برابر آفتاب محافظت کنند. برخی مطالعات نشان داده اند که روغن نارگیل دارای ضریب 8 محافظت در برابر آفتاب است، بنابراین مالیدن آن بر روی موهای شما می تواند در این زمینه مفید باشد.

درمان شوره سر : شوره سر می تواند به دلیل رشد بیش از حد قارچ یا مخمر در پوست سر ایجاد شود. در حالی که هیچ مطالعه ای روغن نارگیل را به طور خاص بررسی نکرده است، این روغن دارای خواص ضد میکروبی است و می تواند برای درمان شوره سر مفید باشد.

پیشگیری از ریزش مو : نظافت زیاد باعث آسیب به ساقه مو می شود که در شرایط شدید باعث ریزش مو می شود. روغن نارگیل می تواند به حفظ موهای شما کمک کرده و از این امر جلوگیری کند.

همچنین ادعا شده است که مصرف روغن نارگیل به دلیل مواد مغذی زیادی که دارد می تواند برای سلامت مو مفید باشد. با این حال، شواهد کمی در مورد این موضوع وجود دارد.

عوارض و مضرات روغن نارگیل برای موی سر

روغن نارگیل به طور کلی برای استفاده بر روی پوست و موها بی خطر تلقی می شود. با این حال، زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث تجمع چربی بر روی موها و پوست سر شما شود.

این امر می تواند موهای شما را چرب کند مخصوصا اگر موهای بسیار نازکی دارید.

برای جلوگیری از این مسئله، مطمئن شوید که فقط با مقدار کمی شروع می کنید و با مالیدن روغن نارگیل بر روی موهای خود، از قسمت میانی تا انتها کار را شروع کنید.

افرادی که موهای بسیار ظریفی دارند ممکن است بخواهند از مالیدن روغن نارگیل روی پوست سر خود اجتناب کنند.

به علاوه، گرچه ریزش روزانه حدود 50 تا 100 تار مو طبیعی است اما بسیاری از افراد همچنین گزارش می کنند که هنگام استفاده از روغن نارگیل ریزش موهای زیادی دارند.

اما روغن نارگیل معمولا مقصر نیست. استفاده ساده از روغن باعث می شود موهایی که قبلا از پوست سر شما جدا شده اند، از بین بروند.

نحوه استفاده از روغن نارگیل برای داشتن موهای زیبا

در اینجا چند روش استفاده از روغن نارگیل برای کمک به بهبود سلامت موها آورده شده است :

به عنوان نرم کننده : موهای خود را به حالت نرمال شامپو کنید و سپس روغن نارگیل را از قسمت وسط ​​تا انتهای موها بمالید.

به عنوان ماده محافظت کننده مو پس از شستشو : پس از شستن موها و حالت دادن به آن، کمی روغن نارگیل را بر روی موهای خود بمالید تا هنگام شانه زدن از آن ها محافظت کند.

به عنوان ماسک مو : روغن نارگیل را روی موهای خود بمالید و بگذارید چند ساعت (یا حتی یک شب) بماند سپس آن را بشویید.

به عنوان محافظ مو قبل از شستشو : روغن نارگیل را قبل از شستن روی موها بمالید.

به عنوان درمان پوست سر : قبل از خواب، مقدار کمی روغن نارگیل را بر روی پوست سر خود ماساژ دهید. بگذارید یک شب بماند و صبح آن را با شامپو بشویید.

از این تکنیک ها می توان به طور منظم یا هر چند وقت یک بار استفاده کرد (بسته به نوع موها) تا موهایی زیبا، سالم و براق به شما بدهد.

مقدار روغن نارگیل مورد نیاز شما به طول و نوع مو بستگی دارد. اکثر افراد برای جلوگیری از چرب شدن موها از روغن نارگیب فقط بر روی قسمت میانی تا انتهایی موهای خود استفاده می کنند.

بهترین روش این است که با کمترین میزانی که فکر می کنید به آن نیاز دارید شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید.

اگر موهای کوتاه یا بسیار نازکی دارید، ممکن است به اندازه یک قاشق چای خوری روغن نارگیل نیاز داشته باشید. با این حال افرادی که موهای بلند و ضخیمی دارند ممکن است بخواهند به اندازه دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل استفاده کنند.

همچنین انواع مختلفی از روغن نارگیل برای انتخاب وجود دارد. برخی از افراد ترجیح می دهند روغن نارگیل بکر (تصفیه نشده) را انتخاب کنند. با این حال هیچ مطالعه خاصی در مورد بهتر بودن یک نوع روغن نارگیل وجود ندارد.

علاوه بر این هر دو روغن نارگیل تصفیه نشده و تصفیه شده دارای خواص مرطوب کنندگی یکسان برای موها هستند.

خلاصه

روغن نارگیل یک مرطوب کننده عالی برای موهای شماست.

شما می توانید روغن نارگیل را قبل و بعد از شستن مو استفاده کنید تا از آسیب دیدن آن ها جلوگیری کرده و موهای شما براق و سالم به نظر برسند.

همچنین بخوانید : خواص روغن نارگیل برای سفیدی دندان ها

منبع : healthline