7 خاصیت شگفت انگیز دراگون فروت (میوه اژدها) برای سلامتی بدن

خواص دراگون فروت
خواص دراگون فروت

دراگون فروت یا میوه اژدها (به انگلیسی : Dragon Fruit) که با نام پیتایا هم شناخته می شود، یک میوه گرمسیری است که به دلیل داشتن پوست سرخ و گوشت شیرین و خالدار شناخته شده است.

در ادامه این مقاله با فواید دراگون فروت برای سلامتی بدن و همچنین نحوه مصرف آن در رژیم غذایی آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای دراگون فروت برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

میوه اژدها کالری کمی دارد اما سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. همچنین حاوی مقدار قابل توجهی فیبر غذایی است.

در اینجا خلاصه ای از مواد مغذی اصلی در یک فنجان (227 گرم) دراگون فروت آورده شده است :

  • کالری : 136
  • پروتئین : 3 گرم
  • کربوهیدرات : 29 گرم
  • فیبر : 7 گرم
  • آهن : 8 درصد ارزش غذایی روزانه
  • منیزیم : 18 درصد ارزش غذایی روزانه
  • ویتامین C : حدود 9 درصد ارزش غذایی روزانه
  • ویتامین E : حدود 4 درصد ارزش غذایی روزانه

علاوه بر مواد مغذی ضروری، دراگون فروت ترکیبات گیاهی مفیدی مانند پلی فنول ها، کاروتنوئیدها و بتاسیانین ها را تامین می کند.

2. ممکن است به مبارزه با بیماری های مزمن کمک کند

رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که باعث آسیب سلولی می شوند و ممکن است منجر به التهاب و بیماری شوند.

یکی از راه های مقابله با این بیماری خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند دراگون فروت است.

آنتی اکسیدان ها با خنثی سازی رادیکال های آزاد عمل می کنند، بنابراین از آسیب و التهاب سلولی جلوگیری می کنند.

مطالعات نشان می دهد که رژیم های سرشار از آنتی اکسیدان ها می تواند از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، سرطان، دیابت و آرتریت جلوگیری کند.

دراگون فروت حاوی چندین نوع آنتی اکسیدان قوی است، از جمله :

  • ویتامین C : مطالعات مشاهده ای بین مصرف ویتامین C و کاهش خطر ابتلا به سرطان ارتباطی نشان داده است. به عنوان مثال یک مطالعه روی 120852 نفر مصرف بیشتر ویتامین C را با میزان پایین تر سرطان سر و گردن مرتبط کرد
  • بتالین ها : مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که بتالین ها می توانند با استرس اکسیداتیو مبارزه کنند و ممکن است توانایی سرکوب سلول های سرطانی را داشته باشند
  • کاروتنوئیدها : بتاکاروتن و لیکوپن رنگدانه های گیاهی هستند که رنگ به میوه اژدها می دهند. رژیم های غذایی غنی از کاروتنوئیدها با کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی مرتبط است

نکته مهم این است که آنتی اکسیدان ها وقتی به طور طبیعی در غذا مصرف می شوند بهتر از قرص یا مکمل عمل می کنند. در حقیقت مکمل های آنتی اکسیدانی ممکن است اثرات مضری داشته باشند و مصرف آن ها بدون نظارت پزشک توصیه نمی شوند.

3. مقادیر بالای فیبر دارد

فیبرهای رژیمی کربوهیدرات های غیرقابل هضم هستند که دارای فهرست گسترده ای از مزایای بالقوه برای سلامتی می باشند.

مقامات بهداشتی مصرف روزانه 25 گرم فیبر برای زنان و 38 گرم فیبر را برای مردان توصیه می کنند. مانند آنتی اکسیدان ها، مکمل های فیبر فوایدی مشابه فیبر موجود در غذاها را ندارند.

اگرچه فیبر احتمالا بیشتر به دلیل نقش آن در هضم شناخته شده است، تحقیقات نشان داده اند که ممکن است در محافظت در برابر بیماری های قلبی، مدیریت دیابت نوع 2 و حفظ وزن سالم بدن نیز نقش داشته باشد.

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، برخی از مطالعات مشاهده ای نشان می دهد که رژیم های سرشار از فیبر ممکن است بدن را در برابر سرطان روده بزرگ محافظت کنند.

در حالی که هیچ مطالعه ای دراگون فروت را با هیچ یک از این شرایط مرتبط نکرده است، محتوای فیبر بالای آن می تواند به شما در تامین مقادیر توصیه شده روزانه کمک کند.

با این حال توجه به این نکته ضروری است که رژیم های پر فیبر می توانند اشکالاتی داشته باشند به خصوص اگر به رژیم کم فیبر عادت دارید. برای جلوگیری از ناراحتی معده میزان فیبر غذایی خود را به تدریج افزایش دهید و مایعات فراوان بنوشید.

4. به سلامت روده کمک می کند

روده شما محل زندگی 100 تریلیون میکروارگانیسم های مختلف از جمله بیش از 400 گونه باکتری است.

بسیاری از محققان معتقدند این اجتماع از میکروارگانیسم ها ممکن است بر سلامت شما تاثیر بگذارد. هر دو مطالعه روی انسان و حیوانات عدم تعادل در روده را با شرایطی مانند آسم و بیماری قلبی مرتبط کرده اند.

با توجه به اینکه دراگون فروت حاوی پری بیوتیک است، می تواند به طور بالقوه تعادل باکتری های خوب را در روده شما بهبود بخشد.

پری بیوتیک ها نوع خاصی از فیبر هستند که باعث رشد باکتری های سالم در روده شما می شوند.

مانند همه فیبرها، روده شما نمی تواند پری بیوتیک ها را تجزیه کند. با این حال باکتری های موجود در روده می توانند آن ها را هضم کنند. آن ها از فیبر به عنوان سوخت برای رشد استفاده می کنند و شما از مزایای آن استفاده می کنید.

به طور خاص دراگون فروت عمدتا باعث رشد دو خانواده از باکتری های سالم می شود : باکتری های لاکتیک اسید و بیفیدوباکتری ها.

مصرف منظم پری بیوتیک ها ممکن است خطر عفونت در دستگاه گوارش و اسهال را کاهش دهد. این به این دلیل است که پری بیوتیک ها رشد باکتری های خوب را تقویت می کنند.

به عنوان مثال یک مطالعه روی مسافران نشان داد کسانی که قبل و در طول سفر از پری بیوتیک استفاده می کردند، کمتر اسهال مسافرتی را تجربه می کنند.

برخی از مطالعات همچنین نشان می دهد که پری بیوتیک ها ممکن است علائم بیماری التهابی روده و سرطان روده را کاهش دهند.

در حالی که بسیاری از تحقیقات در مورد پری بیوتیک ها مطلوب است اما تحقیقات در مورد فعالیت پری بیوتیک دراگون فروت محدود به مطالعات لوله آزمایش است.

مطالعات بیشتری برای تعیین تاثیر واقعی آن بر روده انسان مورد نیاز است.

5. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

توانایی بدن شما در مبارزه با عفونت توسط چندین عامل مختلف از جمله کیفیت رژیم غذایی شما تعیین می شود.

ویتامین C و کاروتنوئیدهای موجود در دراگون فروت ممکن است با محافظت از گلبول های سفید خون در برابر آسیب، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و از عفونت جلوگیری کند.

گلبول های سفید در سیستم ایمنی بدن شما به مواد مضر حمله کرده و آن ها را از بین می برند. با این حال آن ها به آسیب رادیکال های آزاد بسیار حساس هستند.

ویتامین C و کاروتنوئیدها به عنوان آنتی اکسیدان های قوی می توانند رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از گلبول های سفید خون در برابر آسیب محافظت کنند.

6. ممکن است سطح آهن را افزایش دهد

دراگون فروت یکی از معدود میوه های حاوی آهن است.

آهن نقش بسیار مهمی در انتقال اکسیژن به سراسر بدن دارد. همچنین نقش مهمی در تجزیه غذا به انرژی دارد.

متاسفانه بسیاری از مردم آهن کافی دریافت نمی کنند. در حقیقت تخمین زده شده است که 30 درصد از جمعیت جهان کمبود آهن دارند و این امر آن را شایع ترین کمبود مواد مغذی در سراسر جهان می کند.

برای مقابله با سطح پایین آهن مصرف انواع غذاهای غنی از آهن مهم است. منابع غنی آهن شامل گوشت، ماهی، حبوبات، آجیل و غلات است.

دراگون فروت ممکن است یک گزینه عالی دیگر باشد زیرا یک وعده حاوی 8 درصد میزان توصیه شده روزانه ی شماست. همچنین دارای ویتامین C است که به بدن شما در جذب آهن کمک می کند.

7. منبع خوب منیزیم است

دراگون فروت منیزیم بیشتری نسبت به اکثر میوه ها ارائه می دهد، 18 درصد از مقدار توصیه شده ی روزانه فقط در یک فنجان وجود دارد.

به طور متوسط ​​بدن شما حاوی 24 گرم منیزیم است.

با وجود این مقدار ظاهرا کم، این ماده معدنی در تک تک سلول های شما وجود دارد و در بیش از 600 واکنش شیمیایی مهم در بدن شما شرکت می کند.

به عنوان مثال در واکنش های مورد نیاز برای تجزیه غذا به انرژی، انقباض عضلات، تشکیل استخوان و حتی ایجاد DNA شرکت می کند.

مطالعات بیشتری مورد نیاز است اما برخی نشان می دهند که مصرف بیشتر منیزیم ممکن است خطر بیماری های قلبی و سکته را کاهش دهد.

مطالعات همچنین نشان می دهد که رژیم های غذایی مناسب با منیزیم از سلامت استخوان حمایت می کند.

روش های استفاده از دراگون فروت در رژیم غذایی

در حالی که پوست ضخیم و چرمی میوه اژدها می تواند ترسناک باشد، خوردن این میوه بسیار ساده است.

ترفند این است که میوه ای پیدا کنید که کاملا رسیده باشد.

دراگون فروت نارس سبز است. به دنبال یکی باشید که قرمز روشن باشد. وجود کمی لکه طبیعی است اما تعداد زیادی لکه می تواند نشان دهنده رسیدن بیش از حد آن باشد.

مانند آووکادو و کیوی یک دراگون فروت رسیده باید نرم باشد نه له.

در اینجا نحوه خوردن دراگون فروت تازه آمده است :

  • با استفاده از یک چاقوی تیز، آن را از طول به نصف برش دهید
  • گوشت میوه را با قاشق بردارید یا با خطوط عمودی و افقی گوشت را مکعبی برش دهید. پشت پوست را فشار دهید تا مکعب ها نمایان شوند و آن ها را با قاشق یا انگشتان خود بردارید
  • برای لذت بردن دراگون فروت را به سالاد، اسموتی و ماست اضافه کنید یا آن را به تنهایی بخورید

خلاصه

دراگون فروت یا میوه اژدها یک میوه گرمسیری خوشمزه است که قطعا ارزش امتحان کردن دارد.

طعم آن شگفت انگیز است، رنگ زیادی به بشقاب شما می بخشد و مواد مغذی ضروری، فیبر پری بیوتیک و ترکیبات گیاهی مفید را تامین می کند.

اگر به دنبال راهی برای افزودن تنوع به مصرف میوه خود هستید، دراگون فروت یک گزینه خوشمزه با مزایای بالقوه زیادی برای سلامتی است.

همچنین بخوانید : خواص ازگیل چیست؟

منبع : healthline