خواص و مضرات روغن کالاندولا (روغن گل همیشه بهار) برای پوست

خواص روغن کالاندولا برای پوست
خواص روغن کالاندولا برای پوست

روغن کالاندولا یا روغن گل همیشه بهار (به انگلیسی : Calendula Oil) یک روغن طبیعی است که از گل همیشه بهار استخراج می شود و اغلب به عنوان یک درمان مکمل یا جایگزین استفاده می شود.

روغن گل همیشه بهار دارای خواص ضد قارچی، ضد التهابی و ضد باکتریایی است که ممکن است آن را در التیام زخم ها، تسکین اگزما و تسکین راش پوشک مفید کند. همچنین به عنوان یک ضد عفونی کننده استفاده می شود.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمان روغن کالاندولا یا روغن گل همیشه بهار برای سلامتی پوست و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

محصولات کالاندولا

روغن کالاندولا از دم کردن گل همیشه بهار در روغن حامل تهیه می شود. این روغن را می توان به تنهایی یا برای تهیه پماد، کرم یا مرهم استفاده کرد. کالاندولا را می توان به تنتور، چای و کپسول نیز تبدیل کرد.

فواید و مزایای روغن کالاندولا برای پوست

1. یک ضد آفتاب طبیعی است

روغن کالاندولا ممکن است گزینه ای برای محافظت در برابر آفتاب باشد. یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2012 نشان داد که روغن کالاندولا دارای SPF طبیعی است. با این حال شواهد بیشتری برای حمایت از کرم کالاندولا به عنوان یک ضد آفتاب احتمالی مورد نیاز است.

در عین حال از ضد آفتابی استفاده کنید که ثابت شده است شانس ابتلا به سرطان پوست را برای شما کاهش دهد.

2. به درمان زخم ها کمک می کند

روغن کالاندولا ممکن است بهبود زخم را تسریع کند. تحقیقات انجام شده در سال 2013 نشان می دهد که استفاده از پماد آلوئه ورا یا کالاندولا همراه با مراقبت های استاندارد زمان بهبودی اپیزیوتومی را تسریع می کند.

در این مطالعه زنانی که هر هشت ساعت یک بار به مدت پنج روز از پماد آلوئه ورا یا گل همیشه بهار استفاده کردند، علائمی مانند قرمزی، تورم و کبودی را درمان کردند.

مشخص شد که افزودن پماد آلوئه یا کالاندولا به مراقبت های استاندارد موثرتر از استفاده از مراقبت های استاندارد به تنهایی است.

3. به درمان آکنه کمک می کند

برخی افراد از روغن کالاندولا برای درمان آکنه استفاده می کنند. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که عصاره گل همیشه بهار ممکن است در درمان و پیشگیری از آکنه ولگاریس مفید باشد اما برای حمایت از این یافته ها به تحقیقات بیشتری به ویژه مطالعات روی انسان ها نیاز است.

می توانید سعی کنید صورت خود را با استفاده از پاک کننده کالاندولا بشویید. می‌ توانید روغن کالاندولا را برای درمان لکه‌ها روی کل صورت خود بمالید یا از آن برای هدف قرار دادن مناطق مستعد آکنه استفاده کنید.

حتی ممکن است بخواهید ماسک صورت حاوی روغن کالاندولا را یک بار در هفته امتحان کنید.

4. برای درمان اگزما مفید است

اگرچه هیچ تحقیقی برای حمایت از آن وجود ندارد، برخی از افراد از روغن کالاندولا برای درمان اگزما استفاده می کنند.

با این حال یک مطالعه نشان داد که می تواند به تسکین درد ناشی از درماتیت در افرادی که برای سرطان سینه پرتو درمانی می کنند مفید باشد.

5. راش پوشک را درمان می کند

روغن کالاندولا ممکن است به تسکین راش پوشک کمک کند. یک مطالعه کوچک در سال 2012 نشان داد که در حالی که کرم آلوئه ورا در درمان راش پوشک موثر است، پماد کالاندولا به طور قابل توجهی مفیدتر است. با این حال این تحقیق مقدماتی است.

برای تسکین راش پوشک می توانید مقدار کمی روغن گل همیشه بهار را به تنهایی یا مخلوط با آلوئه ورا روی ناحیه آسیب دیده چند بار در روز بمالید.

6. به درمان پسوریازیس کمک می کند

خواص ترمیم زخم روغن کالاندولا ممکن است آن را به انتخاب خوبی برای درمان پسوریازیس تبدیل کند اما هنوز هیچ تحقیقی در این مورد وجود ندارد. می توانید هر روز چند بار روغن کالاندولا را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

7. ظاهر پوست را بهبود می بخشد

روغن کالاندولا ممکن است ظاهر کلی پوست شما را بهبود بخشد. یک مطالعه نشان داد که کرم حاوی عصاره کالاندولا ممکن است باعث آبرسانی و استحکام پوست شود اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

همچنین حدس زده می شود که گل همیشه بهار ممکن است به درمان درماتیت تماسی که شامل واکنش به پیچک سمی است کمک کند.

می توانید دو بار در روز روغن یا کرم کالاندولا را روی پوست خود بمالید.

عوارض و مضرات روغن کالاندولا

استفاده از روغن کالاندولا به طور کلی بی خطر است اما چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشت.

اگر به گیاهان خانواده کاسنی حساسیت دارید، از مصرف روغن کالاندولا اجتناب کنید.

اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید از روغن کالاندولا استفاده نکنید.

حداقل دو هفته قبل از هر جراحی برنامه ریزی شده از مصرف خوراکی روغن کالاندولا اجتناب کنید زیرا می تواند باعث خواب آلودگی شود. آن را به صورت خوراکی همراه با هر نوع داروی آرام بخش مصرف نکنید.

سایر روغن های مفید برای پوست

چندین محصول طبیعی دیگر برای مراقبت از پوست وجود دارد که می توانید از آن ها برای بهبود ظاهر پوست خود استفاده کنید. این روغن ها عبارتند از :

  • روغن درخت چای
  • روغن نارگیل
  • روغن آرگان
  • روغن کرچک
  • روغن جوجوبا
  • سرکه سیب
  • شی باتر
  • روغن بادام
  • روغن آووکادو

به دنبال محصولاتی باشید که به‌ عنوان غیرکومدوژنیک فهرست شده‌ اند. این بدان معنی است که آن ها منافذ شما را نمی بندند.

خلاصه

روغن کالاندولا یا روغن گل همیشه بهار ممکن است توسط بسیاری استفاده شود و برای برخی کارآمد باشد اما تحقیقات زیادی پشت کاربرد آن وجود ندارد. اگر علاقه مند به امتحان کردن آن هستید مطمئن شوید که محصولی را خریداری می کنید که حاوی مواد طبیعی و فاقد مواد شیمیایی و نگهدارنده باشد.

همیشه قبل از استفاده از این روغن برای درمان هر بیماری که ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشد با پزشک خود صحبت کنید. حتما قبل از استفاده نیز تست پچ پوستی را انجام دهید.

به دقت توجه کنید که بدن شما به هر شکلی از روغن گل همیشه بهار چگونه واکنش نشان می دهد.

همچنین بخوانید : خواص دمنوش گل همیشه بهار (کالاندولا)

منبع : healthline